Plaster funker bra som alternativ til nesespray hvis man har problemer med å sove pga tett nese (nesespray skal som kjent ikke brukes for ofte). Norgesplaster sin variant "Oxy-ett-eller-annet" er mye bedre (og dyrere) en "Breathe right".
Dette er vel noe som er brukt i flere år i flere idretter. Det er med på å øke volumet av luft man får igjennom nesen. Mere luft kunne vi vel alle trengt en gang i blant:)
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
Poenget med neseplaster er for og øke oksygentilgangen. Den hever nesevingene og åpner opp. Jeg bruker det på hvert ritt i sesongen. Jeg har så og si konstant tett nese p.g.a allergi mot nærmest alt. Jeg anbefaler det sterkt for de som sliter med tett/slimete nese under trening/ritt.
Er det noen forskning som egentlig beviser at dette plasteret har noe for seg? Husker tilbake når det kom så mener jeg flere kommenterte at dette ikke har noen funksjon. Kan ikke skjønne at neseborene blir "større" og tar inn mer luft på denne måten.
Er det noen forskning som egentlig beviser at dette plasteret har noe for seg? Husker tilbake når det kom så mener jeg flere kommenterte at dette ikke har noen funksjon. Kan ikke skjønne at neseborene blir "større" og tar inn mer luft på denne måten.
Det er nå engang sånn at flow øker med kvadratet av diameteren. Sånn at om man dobler diameter firedobler man flow, sett på bakgrunn av det er det lett å tenke seg at det kan ha noe for seg.
Om det virker eller ei er umulig å gi et skikkelig svar på(men hadde det hatt en påviselig effekt ville jo alle brukt det), de som synes det virker synes det virker(eehh og må selvsagt få lov til det.
Uten sammenligning forøvrig var det en av de gamle gutta i TdF som ved foten av hver stigning flyttet vannflasken fra ramma og opp på rygglomma ut fra en teori om at det ble lettere å klatre da. Jeg tviler veldig, veldig på om det hadde noe for seg, men han hadde troen på det, og ville sikkert gjort det mye dårligere om han måtte syklet med vannflaksken på ramma(jeg husker ikke navnet i farten).
Skal aldri undervurdere tankenes kraft...placebo-effekt er en reel effekt for den som opplever det. Hvis noen synes plasteret funker for dem og tror at de vil få dårligere resultater av å ikke bruke det, må de for all del bruke plasteret. Tviler på at jeg ville opplevd noen forskjell, men nå er jeg av prinsipp skepetisk til ting som ikke er blitt vitenskaplig bevist at funker. Men er seriøs på at hvis noen føler de får en liten (lovlig) edge av noe, må de for all del benytte seg av dem - selv om det med all sansynlighet er bare placebo
Jeg for min del puster ganske så mye mer med munnen enn nesa når det røyner på!
Jeg for min del puster ganske så mye mer med munnen enn nesa når det røyner på!
Det var akkurat det jeg tenkte og
I tillegg klarer vel ikke dette plasteret og løfte neseborene så mye at volumet av inntak vil øke betraktelig.
Hvis man f. eks. kunne vise til at man syklet to prosent fortere ved bruk av neseplaster(jeg tror ikke det er så sannsynlig), så ville jo det utgjøre en enorm forskjell i et ritt, og alle ville brukt det. Fysisk vil jo selv en liten økning i neseborvolum gi en kanske mye større luftgjennomstrømning nettopp på grunn av dette med kvadratisk økning av flow i forhold til diameter.
Jeg vil ellers aldri undervurdere placebo-effekten(og forsåvidt heller ikke nocebo-effekten). De som føler at det er ålreit med neseplaster må gjerne bruke det for min del, og sykler de fortere enn meg med det, så er det helt greit det også, jeg tillater meg å tro at det ikke er plasterets fortjeneste
Begrensningen ligger vel i halsen, ikke i gapet eller nesa. Fordelen med plasteret er vel at man kan ha høyere intensitet med en avslappet look og lukket munn :-)
Begrensningen ligger vel i halsen, ikke i gapet eller nesa. Fordelen med plasteret er vel at man kan ha høyere intensitet med en avslappet look og lukket munn :-)
Spot on. Om det finnes noen fordel med plasteret er jeg fortsatt usikker på, men de som synes det må gjerne bruke det. Jeg er jo ellers såpass lite uanstrengt når jeg sykler at jeg kan glemme avslappet look uansett
Begrensningene for oksygenopptak ligger i lungekapillærene og spesielt i hjertet, ikke i respirasjonen. Så uansett om et neseplaster vil gjøre at utøveren får i seg mer luft, så har ikke det spesielt mye å si når hjertet og lungene jobber avhengig av intensitet.
Når man igjen legger til at luften vi puster inn kun inneholder 21% oksygen så skal det mer til enn litt større nesebor for å påvirke noe som er veldig vanskelig å påvirke i utgangspunktet.
Hvorfor tar ikke alle idrettsutøvere nosejobs i stedet?
Det bør være helt åpenbart at gassutvekslingen i lungene har en kapasitet som langt overstiger vår evne til å puste inn(og ut)og at både frekvens og diameter på pusteredskapen vil måtte ha en innvirkning. Ellers kunne man syklet seg gjennom Giroen mens man pustet gjennom et sugerør, men det er jo ikke det du mener heller
Til syvende og sist er det selvsagt gassutvekslingen i lungene som vil avgjøre om du kan nyttiggjøre deg oksygenet som faktisk blir levert dit. Men du vet jo sikkert at både obstruktive og restriktive lidelser vil påvirke oksygenmetningen i blodet, og det skjer helt uavhengig av hvor god gassutveksling du har.
For friske veltrente mennesker kan det tenkes at det vil være en ørliten teoretisk fordel med neseplaster nettopp for å bringe ørlite mer oksygen ned til stedet der det virkelig foregår, i praksis er dette sannsynligvis helt, helt ubetydelig.
Ikke veit jeg, men skulle jo tro at disse gutta i Giroen har tenkt litt på O2-opptak når de for eksempel skal sykle bakketempo, og forsåvidt ellers også. De er i alle fall nokså presise når det gjelder inntak av kjemikalier for å øke det samme, og med det legeapparatet de har rundt seg er det jo litt snodig om de henger på seg utstyr som ikke har effekt.
og med det legeapparatet de har rundt seg er det jo litt snodig om de henger på seg utstyr som ikke har effekt.
Hah! Idrettstjerner spjåker seg gladelig ut med utstyr som ikke har noen som helst effekt, bare det ikke er direkte hemmende. Og de får godt betalt for det.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Uten sammenligning forøvrig var det en av de gamle gutta i TdF som ved foten av hver stigning flyttet vannflasken fra ramma og opp på rygglomma ut fra en teori om at det ble lettere å klatre da. Jeg tviler veldig, veldig på om det hadde noe for seg, men han hadde troen på det, og ville sikkert gjort det mye dårligere om han måtte syklet med vannflaksken på ramma(jeg husker ikke navnet i farten).
Med min kjeft vil adri noen plaster på nesa oppnå samme volumet.
Ja, eg synes proffsyklistane bør gå over til mi oppskrift. Ved å kutte botnen av eit halvliters plastglas, får ein eit instument som gir eit mykje bedre O2 opptak enn ved bruk av plaster
Sitat: sykkeloyvind
Men hvis størrelsen på åpningen er avgjørende for luft- og oksygeninntak og opptak går det da fortere hvis man gaper så høyt man klarer?
Ja, her er det berre å tråkke på. Med eit så stort gap så vil jo pustinga gå av seg sjølv, og luftinntaket vil auka proposjonalt med farten. Jo høgare fart, jo mindre treng ein å tenke på å puste, og ein kan kan dermed bruke energien på viktigare ting, sånn som å sjå kul ut...
Ja, eg synes proffsyklistane bør gå over til mi oppskrift. Ved å kutte botnen av eit halvliters plastglas, får ein eit instument som gir eit mykje bedre O2 opptak enn ved bruk av plaster
Dagens!
Jeg antar at den innretningen også forenkler inntak av proteiner (les: fluer og insekter) under trening?
Forøvrig må det der være en god idé for tannlegen.
Med min kjeft vil adri noen plaster på nesa oppnå samme volumet.
Sitat: sykkeloyvind
Men hvis størrelsen på åpningen er avgjørende for luft- og oksygeninntak og opptak går det da fortere hvis man gaper så høyt man klarer?
Ja, her er det berre å tråkke på. Med eit så stort gap så vil jo pustinga gå av seg sjølv, og luftinntaket vil auka proposjonalt med farten. Jo høgare fart, jo mindre treng ein å tenke på å puste, og ein kan kan dermed bruke energien på viktigare ting, sånn som å sjå kul ut...
Dette burde du sporenstreks patentere. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette burde føre til så store fordeler for profflagene at de vil komme til deg med fete dollarbunker for å få kjøpe!
Si meg Laxeluz, har du aldri hatt hull i tennene dine? Og er det i så fall fordi oppfinnelsen din gjør det enklere å få begge nevene med tanntråd inn i kjeften?
Eg har faktisk aldri hatt hòl i tenna nei, men når eg ser på bildet så kunne tanngarden ha vore litt beinare. Eg burde kanskje ha skaffa ein bedre modell dersom dette skal bli ein salgssuksess?
Vi bruker jo en del energi på å få i oss all lufta, tipper at teorien er at vi vil bruke litt mindre energi (mellomgulvmuskel?)med plaster.
Isåfall høres det ut som at det må være fryktelig marginalt hvor mye mindre energi man bruker på å trekke inn luft ved hjelp av neseplaster.... Men så handler jo toppidrett om marginer da...
Jeg for min del velger da å tro at i og med neseplasteret løfter nesevingene, at nesevingene da vil stå som "seil" imot vinden... dermed vil jeg derfor tape den marginalt sparte energien på å puste letter inn, mot at jeg må tråkke hardere for å kompansere den marginale økte luftmotstanden
Derfor støtter jeg nosejobteorien: to fluer i en smekk....lettere å puste inn, pluss en mer aerodynamisk form på nesen