Det betyr vel "kongestien" eller noe, hvis jeg ikke tar feil. "Rey" betyr iaf. "konge", og siden "camino" er "vei", er det vel ikke usannsynlig at "caminito" er "sti".
Ville ikke være overrasket, dersom "-ito"-endelsen på spansk er en diminutiv, altså egentlig "lille vei". Og det som nå er igjen av akkurat denne lille veien kan nok falle innenfor sti-begrepets referanseramme ...
Baller på kameramannen som går der uten å bruke sikring. Det var jo mulighet for å koble seg på en wire. Sikkert fra 1901 den også, men bedre enn ingenting....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Morsomt. Har en kollega fra Malaga, hvor denne stien er. Han har gått den 3-4 ganger, senest for 5-7 år siden. Men han sier at han aldri ville gått den slik den ser ut på videoen. Når de gikk den sist, med en høyderedd husky, var det maks en meter hull du måtte hoppe. Gale folk...
Det er anmarsjen til cragget i El Chorro, og så vidt meg bekjent skal wiren være av nyere dato. Tidligere var det vanlig å gjennom jernbanetunneler for å slippe å gå stien (som tar lengre tid enn å gå gjennom tunnelene), men det har blitt forbudt. Samtidig som det ble forbudt skal wiren ha blitt oppgradert.
Apropos Via Ferrata. De har snekret en i Hemsedal også? Iallefall en "lett klatretur med wire-sikring". Noen som vet hvor den er?
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Den ruta begynner ved Skarsnuten hotell og går opp til toppen av Røggjin. Gikk den for noen år siden og holdt på å stryke med av skrekk kun ett sted. Med andre ord en helt trivelig tur som hvem som helst kan gjøre og nyte :-)
Dæven! Det å gå den stien er langt over min fatteevne ble svimmel bare av å se den på skjermen Men tenk på de som har bygd det her i 1901? Støpe trapper og legge armeringsjern oppe i høyden der, da?
Men tenk på de som har bygd det her i 1901? Støpe trapper og legge armeringsjern oppe i høyden der, da?
Selv om det sikkert strøk med en god del arbeidere så trenger ikke den tekniske utfordringen ved byggingen å være så gigantisk. Hvis det er adkomst ovenfra så er det bare å henge opp plattformer som folk kan jobbe fra, sende ned byggematerialer i tau og arbeidere i taustiger (eller langs den så langt ferdige caminoen). Og så flytter man plattformene etter hvert som man bygger. Lett plett.
Stien heter Camino (d)el rey, ikke Caminito, det betyr kongeveien. Jeg har vært i El Chorro å klatret, men jeg gikk ikke denne stien, jeg var usikker på tilstanden og noen sa den var stengt. I etterstid har jeg hørt at det skal være trygt å gå der med klatresele og slynger som man kobler inn i wiren som man kan se på videoen. De siste årene har det rast ut ganske mye av stien og den har blitt vesentlig dårligere.
Det er som det sies adkomsten til et av craggene i El Chorro.