Hovedpoenget med en "single speed-ramme" er å få en måte å stramme kjedet på når du ikke har et gir som gjør jobben for deg.
I "gamle dager" var dette veldig enkelt, man lagde terrengrammer med bakgaffelender tilsvarende de man finner på banesykler. Når folk etterhvert begynte å montere skivebremser på syklene sine kom utfordringene - hvordan skulle man få strammet opp kjedet samtidig som man fikk bremsekalipperen i rett posisjon?
I all hovedsak har man tre løsninger:
1) Modifiserte banegaffelender - aka slot dropouts
Dette er en On-One, Surly bruker tilsvarende på 1x1 og Karate Monkey. Fordelene er at det er et enkelt system og garantert det billigste å lage. Ulempene vil først og fremst være at det er mer plundrete å justere alt riktig siden du må få bakhjulet rett i ramma og så må bremsekalipperen plasseres riktig i forhold til skiva. Du er strengt tatt nødt til å ha et baknav med bolter for å få det til å sitte bra nok, kan også være nødvendig med en "chaintug" for å få det til å sitte. Personlig synes jeg dette ser ganske rotete ut også, med svære kalipperfester og generelt lite elegante gaffelendeløsninger. I tillegg kan du på enkelte rammer med slik løsning være nødt til å løsne bremsekalipperen for å få ut bakhjulet.
2) "Sliding dropouts"
Om det ikke var de som fant de opp ble de i hvertfall perfeksjonert av amerikanske Paragon Machine Works. Skivebremsfestet og gaffelenden beveger seg samtidig når du justerer. Dette er nok hovedfordelen, og du får et system som henger riktig så bra sammen. Funksjonsmessig er nok kanskje dette den beste løsningen, men jeg synes det ser helt feil ut at setestaget ser ut som om det er festa på kjedestaget halvveis inn på ramma, litt som en av det tidligere Can-o-ale rammene. Jeg er ikke finere på det enn at jeg kan innrømme at dette alene er en dealbreaker for min del.
3) Eksentrisk krankhus - aka "EBB"
Her skjer justeringa ved å vri på det eksentriske krankhuset som er festet i ramma med enten en klemmeløsning eller setskruer, eller en ekspanderende sak i tilfellet
Bushnell . Dette er en løsning som man har fått fra tandemsykler og som jeg personlig synes funker eksemplarisk, men det finnes de som sliter med knirking. Om du er fintfølende vil du også merke at du kan få en marginal forskjell på seterørsvinkelen avhengig av om du har kranken montert i det ene eller andre ytterpunktet. Du slipper i hvertfall at bakhjulet flytter på seg.
Oppsummert finnes det fordeler og ulemper med alle tre løsninger og jeg tror at til syvende og sist blir dette single speed-folkets utgave av den religiøse debatten kjent som "Campa vs. Shimano" (I mangel av gir må man jo krangle om noe annet)

Utover dette trenger du et bakhjul med ett drev på. Her har du også flere mulige løsninger:
Det finnes egne single speed baknav med skivebremsfeste og plass til ett drev på høyresida. Dette kan være enten et kort boss som du fester drevet på eller en fatning med gjenger som du skrur på et BMX frihjul på. De store fordelene med dette er at du får et mer symmetrisk hjul som i sin tur betyr et sterkere hjul. Alternativt bruker du et vanlig bakhjul, ett løst drev og et antall avstandsskiver til å fore ut til riktig bredde. Her kan du bruke egne "single speed-kits" som du får kjøpt til en grei penge stort sett over alt, et par-tre gamle kassetter som du slakter (det er avstandsskiver mellom hvert av drevene på billigere kassetter), eller ved å bruke avstandsskivene som du bruker til å montere Shimano Hollowtech II-kranker.
/Peter
Som bare finner bilder av røde single speed-rammer i farta