Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SS ramme...

SS ramme... #557129 24/05/2008 00:21
AndersHaraldsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hvor mye må man ut med for å få en "nybegynner" ramme til singelspeed?
Når man ser bort fra vekt og slikt.
Vil gjerne høre hvis det er noen som har noen bra alternativer, som helst er billige...

Re: SS ramme... [Re: AndersHaraldsen] #557146 24/05/2008 05:41
K
kst Offline
Entusiast
Entusiast
K
Du bør tenke på hva slags system du vil ha for å stramme kjede. EBB, kjedestrammer eller sliding dropouts. Jeg bruker kjedestrammer, og det funker. Disse er populære:

http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_On_One_24.html

Her har du rammer i forskjellige materialer og. Spesifiser hva du vil ha, og det blir lettere å hjelpe deg. ICON_WINK

Re: SS ramme... [Re: kst] #557240 24/05/2008 12:15
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Gode budsjettrammer er f.eks. On-One Inbred, Dialled Bikes Love/Hate, Surly 1x1 og et antall andre. Stål er liksom standarden, men det er fullt mulig å få både vanlig aluminium, scandium og titan også om du vil bruke mer gryn. 29'er kan også være verdt å tenke på - f.eks. Surly Karate Monkey.
Alt i alt burde det være mulig å få tak i ei ramme til rundt 4000.
Er du på strammere budsjett kan du se på å "konvertere" noe velbrukt ved hjelp av en av disse guidene.

Lykke til!

/Peter
girutstyrsselger på dagtid, single speed entusiast på fritida ICON_TONGUE

Recovery-mode
Re: SS ramme... [Re: Pete] #557274 24/05/2008 15:00
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg er helt fersk på dette med single speed. Prøvde noe på bysykkelen min i vinter som bare var å putte et tannhjul rett på bosset sammen med en del avstandsringer, også med en kjedestrammer. Følte at det ble veldig slakt etterhvert. Mulig kjede strakk seg mye. Men ble etterhvert litt hekta.
Men har litt lyst til å bygge en single speed sykkel etterhvert, så først må jeg bare finne ut hva de forskjellige prisene på det forskjellige er..
Sliding dropouts og EBB er ganske nytt for meg:P Forklar gjerne nærmere ICON_SMILE

Re: SS ramme... [Re: AndersHaraldsen] #557285 24/05/2008 15:36
K
kst Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg vet ikke hvorfor noen folk vil utsette seg for sliding dropouts(ser ut som det er mye styr). EBB er en strammemekanisme i krankhuset. Dette gjør utseendet litt renere.

EBB:
http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i...kr&Visn=Std

Sliding dropouts:
http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i...kr&Visn=Std

Re: SS ramme... [Re: kst] #557291 24/05/2008 15:56
Fersking
OP Offline
Fersking
Åja, skjønner. Vrir man på en måte kranklageret til kjeden blir tram da?

Re: SS ramme... [Re: AndersHaraldsen] #557328 24/05/2008 16:54
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Det er korrekt. Forøvrig burde du se på ramma som Pete selger.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: SS ramme... [Re: OveR] #557335 24/05/2008 17:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hvis man er i størrelse for den... Hvis ikke så hadde den vært i Kristiansand.

Ut på tur!

Re: SS ramme... [Re: kst] #557336 24/05/2008 17:05
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: kst
Jeg vet ikke hvorfor noen folk vil utsette seg for sliding dropouts(ser ut som det er mye styr).

Tja - jeg utsatte meg for det som helt grønn SSpeeder, og har ikke angra ett sekund. Hva er det som er trøbbelet med det, egentlig? Jeg synes det er latterlig enkelt, og jeg trenger ikke tenke på å justere kranklager eller ha kjedestrammer. Dog skal det sies at jeg ikke har erfaringer med EBB, og kan absolutt godt være at hadde jeg prøvd begge, så hadde jeg skydd sliding dråppauts som phesten. Men jeg tvivler ... ICON_SMILE

BTW Ove - trur ramma til Pete er solgt, gitt ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: SS ramme... [Re: Hæ?] #557352 24/05/2008 17:39
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Har EBB på SS-en og sliding (track ends) på fiksien. Har ikke hatt problem med noen av de, men leser på internasjonale nettsteder at det til dels er sterke følelser inn i bildet her.

EBB knirker visst samtidig som det forstyrrer seteposisjonen.

Track ends kan man ikke stole på da hjulbolten kan forskyve seg. Nå skal det sies at jeg har satt på MKS chaintugs på fiksien, men hadde egentlig ikke noen problemer før det.

Dessuten må jeg jo si at de kjedestaglengden kan endres 1-2 cm, på asfalt betyr det ikke noe for meg.

Redigert av olganga; 24/05/2008 17:41. Rediger grunn: Ortopedisk feil

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: SS ramme... [Re: OveR] #557364 24/05/2008 18:02
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: OveR
Det er korrekt. Forøvrig burde du se på ramma som Pete selger.

mvh OveR

Den er solgt faktisk! ICON_SMILE

Recovery-mode
Re: SS ramme... [Re: AndersHaraldsen] #557380 24/05/2008 18:45
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Hovedpoenget med en "single speed-ramme" er å få en måte å stramme kjedet på når du ikke har et gir som gjør jobben for deg.
I "gamle dager" var dette veldig enkelt, man lagde terrengrammer med bakgaffelender tilsvarende de man finner på banesykler. Når folk etterhvert begynte å montere skivebremser på syklene sine kom utfordringene - hvordan skulle man få strammet opp kjedet samtidig som man fikk bremsekalipperen i rett posisjon?
I all hovedsak har man tre løsninger:

1) Modifiserte banegaffelender - aka slot dropouts

Dette er en On-One, Surly bruker tilsvarende på 1x1 og Karate Monkey. Fordelene er at det er et enkelt system og garantert det billigste å lage. Ulempene vil først og fremst være at det er mer plundrete å justere alt riktig siden du må få bakhjulet rett i ramma og så må bremsekalipperen plasseres riktig i forhold til skiva. Du er strengt tatt nødt til å ha et baknav med bolter for å få det til å sitte bra nok, kan også være nødvendig med en "chaintug" for å få det til å sitte. Personlig synes jeg dette ser ganske rotete ut også, med svære kalipperfester og generelt lite elegante gaffelendeløsninger. I tillegg kan du på enkelte rammer med slik løsning være nødt til å løsne bremsekalipperen for å få ut bakhjulet.

2) "Sliding dropouts"

Om det ikke var de som fant de opp ble de i hvertfall perfeksjonert av amerikanske Paragon Machine Works. Skivebremsfestet og gaffelenden beveger seg samtidig når du justerer. Dette er nok hovedfordelen, og du får et system som henger riktig så bra sammen. Funksjonsmessig er nok kanskje dette den beste løsningen, men jeg synes det ser helt feil ut at setestaget ser ut som om det er festa på kjedestaget halvveis inn på ramma, litt som en av det tidligere Can-o-ale rammene. Jeg er ikke finere på det enn at jeg kan innrømme at dette alene er en dealbreaker for min del.

3) Eksentrisk krankhus - aka "EBB"

Her skjer justeringa ved å vri på det eksentriske krankhuset som er festet i ramma med enten en klemmeløsning eller setskruer, eller en ekspanderende sak i tilfellet Bushnell . Dette er en løsning som man har fått fra tandemsykler og som jeg personlig synes funker eksemplarisk, men det finnes de som sliter med knirking. Om du er fintfølende vil du også merke at du kan få en marginal forskjell på seterørsvinkelen avhengig av om du har kranken montert i det ene eller andre ytterpunktet. Du slipper i hvertfall at bakhjulet flytter på seg.

Oppsummert finnes det fordeler og ulemper med alle tre løsninger og jeg tror at til syvende og sist blir dette single speed-folkets utgave av den religiøse debatten kjent som "Campa vs. Shimano" (I mangel av gir må man jo krangle om noe annet) ICON_SMILE

Utover dette trenger du et bakhjul med ett drev på. Her har du også flere mulige løsninger:
Det finnes egne single speed baknav med skivebremsfeste og plass til ett drev på høyresida. Dette kan være enten et kort boss som du fester drevet på eller en fatning med gjenger som du skrur på et BMX frihjul på. De store fordelene med dette er at du får et mer symmetrisk hjul som i sin tur betyr et sterkere hjul. Alternativt bruker du et vanlig bakhjul, ett løst drev og et antall avstandsskiver til å fore ut til riktig bredde. Her kan du bruke egne "single speed-kits" som du får kjøpt til en grei penge stort sett over alt, et par-tre gamle kassetter som du slakter (det er avstandsskiver mellom hvert av drevene på billigere kassetter), eller ved å bruke avstandsskivene som du bruker til å montere Shimano Hollowtech II-kranker.

/Peter
Som bare finner bilder av røde single speed-rammer i farta

Recovery-mode
Re: SS ramme... [Re: Pete] #557395 24/05/2008 19:11
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg så på ramma som Pete skulle selge. Hadde lett kjøpt hele sykkelen hvis jeg hadde blitt medlem på terrengsykkel litt før..
Tusen takk for gode svar folkens, spesielt Pete med lang og god forklaring.. Nå ble alt litt klarere her..

Re: SS ramme... [Re: Pete] #557572 25/05/2008 11:03
K
kst Offline
Entusiast
Entusiast
K
Blander hvist sliding med slot dropouts. ICON_BLUSH

Moderator  support