Jeg sykler omtrent 600 mil i året til og fra jobb. Om sommeren med racer og ellers med hardtail.
Det går kjempefint, men jeg er sjeldent på sykkelen mer enn 60-70 minutter omgangen.
Nå skal jeg være med på et par terrengritt, og i vår har jeg vært på et par 4 timers turer. En på racer og en med HT, men jeg får så utrolig vondt i rompa.
Det er ikke snakk om friksjon eller gnagsår, men etter å ha sittet en stund gjør det vondt å reise seg opp. Etterhvert blir periodene hvor jeg kan sitte nede kortere og kortere, og etter 3 timer er det bare vondt.
Det er verst på raceren. Jeg vet ikke hva slags sete jeg har på HT'en, men på raceren sitter det et fizik (masse kolon og slikt) pavé.
Jeg trenger anbefalinger til seter som man ikke får vondt av å sitte på.
Prisen spiller mindre rolle bare setet er godt, men jeg kan ikke kjøpe massevis av dyre seter og kaste dem etter første langtur.
Alle gode tips tas imot. Skal på 15-mils tur neste fredag, så det haster :-)
Dette er jo så individuelt at det er nærmest umulig å komme med noen råd, men det kan i hvertfall se ut som om du ikke er så kompatibel med Fizik-saler(eller i hvertfall den du har).
Jeg bekjenner meg totalt til Selle Italia sin SLR, men det kan da vel godt hende at du ikke passer den heller, det skal ikke være lett...
Du bør i hvertfall prøve en annen sal, og da kan muligens en SLR være verdt forsøket.
Har du skikkelig bukse forresten? Du bruker selvsagt ikke undertøy under sykkelbuksen? Har du prøvd med en salve av noe slag(selv om du sier at det ikke er snakk om friksjon/gnagsår).
Uansett er det en viss innkjøring/tilvenningstid på nye saler, så det får bli intensiv sykling i en uke for å bli venner med ny sal!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trenger SETE - uten å få vondt i rompa !
[Re: janek]
#55674723/05/200809:28
Dette er svært individuelt som tidligere nevnt. Forsøkte meg på SLR XC etter å ha lest testen, dette setet passet ikke meg og ble kjapt solgt. Jeg havnet tilbake til Selle Signo, et sete som har fått ufortjent lite oppmerksomhet. Jeg har kjørt med begge variantene med og ute "hull" og like det med best.
Jeg hadde problemer med vondt i rompa når jeg syklet lange turer.
Jeg kjøpte et Spesialized Body Geometry sete, og problemene er helt borte. Jeg måtte sitte på en tempurpute, og så målte de rompeavtrykket og fant frem til riktig setestørrelse basert på det.
Pavé er ikke det mest behagelige setet på markedet, synes jeg. Det er fint om man ønsker en veldig smal snute på salen, men kontaktområdet mellom sete og kropp blir veldig lite.
Arione er et bedre alternativ fra Fizik, men mange selle-seter burde også være gode alternativer. Sørg for å få tak i ett som gir mer flate å sitte på enn Pavé, og som har noe polstring, uten å være for mjukt.
[Re: Lektoren]
#55683823/05/200812:37
Prøv flere seter. Jeg liker SLR veldig godt, de er jo også litt annerledes enn Fizik sine seter. Skal ikke se bort ifra at du kommer til å "trives" på et SLR. Det er jo flere varianter av dem også
[Re: blurman]
#55688323/05/200814:12
Jeg vil umiddelbart anbefale Fizik Gobi i pre-2008 versjon for aa gjoere innkjoepet ekstra vrient For min del er det helt klart det eneste setet som ikke lager ubehag (for meg), hverken i rumpa eller paa innersiden av laarene ved aktiv nedoversykling. Er ogsaa et av de smaleste setene paa markedet. God holdbarhet ogsaa.
[Re: Zwartander]
#55715824/05/200806:49
Den nye Gobi'n er litt annerledes i fronten, litt bredere og flatere. Ikke noen stor forskjell synes jeg, men kanskje nok forskjell for enkelte. Dessuten er det litt annet design. (I tillegg leveres XM'en også i moteriktig hvitt)
/Peter Fi'zi:k-selger
Recovery-mode
[Re: Zwartander]
#55889727/05/200821:48
Da var Signoen solgt og overlevert til Janek. Håper det gjør susen!
Først av alt en stor takk til Zwartander som stilte opp i veikanten på Hamar og overleverte setet, mens vi raste forbi på helgetur til Hafjell. Det var service, det!
Jeg har fått brukt Signo-setet 4 ganger. 3 stk en-timers turer til jobb, og en tur på 2,5timer tirsdag kveld.
Etter et par timer kjente jeg noe murring, og det er merkbart behageligere å stå enn å sitte. Men jeg er ikke i nærheten av smertene fra Pavé-setet.
Konklusjon: a) Jeg skal aldri sitte på fizik pavé mer b) Jeg har nok ikke prøvd mitt siste sete, på langt nær. Har et fizik plateau på lur, og skal se om jeg får fatt i noen flere av anbefalingene deres.
De fleste seter må vel kjøres inn litt før de blir komfortable. ...Eller rettere sagt: de fleste akterspeil må vel kjøres inn litt til et nytt sete før det slutter å være ubehagelig.
[Re: Stein]
#55891227/05/200822:20
Jeg skal gi Signoen litt tid til å prestere, men deretter faller øksa.
By the way: Hva er egentlig forskjellen på landeveisseter og terrengsykkelseter? Eller spiller det liten rolle, så lenge man finner et man føler duger?
Ser at flere anbefaler Spezialized sine seter, og kan bare slutte meg til det. Jeg har og har hatt mange forskjellige seter, men det er ingen som kan måle seg med Specialized Toupe gel. Setet kommer i to lengder, jeg har det lengste som er 143 mm langt. Veier 205 gram, så det er langt fra det letteste på markedet. Men hva betyr vekt dersom man ikke klarer å sitte på sykkelen i noen timer?
Toupe er et "racersete" men kan selvfølgelig monteres på en MTB. Jeg har også Specialized Rival, som er et MTBsete. Dette er også godt å sitte på, men rekker ikke Toupe til anklene engang. Det samme gjelder Selle SLC og SLK pluss mange andre. Jeg sier som Vendela: Prøv den!
[Re: radler]
#55904528/05/200809:29
flagre: Hva er forskjellen på pre 2008 Gobi og den nye Gobi XM? Er Gobi-avhengig og trenger nytt sete? Beklager lån av threaden. Hilsen
Min bakende foretrekker den nye profilen bedre. I tillegg setter jeg pris på at sømmene ikke lenger ligger på de områdene som er mest utsatt for slitasje slik det gjorde på den gamle modellen.
[Re: Trym]
#55905628/05/200809:58
Min nylige erfaring: Jeg prøvde å bli venn med et Selle San Marco Caymano, men hadde alltid like vondt i rumpa etter tur. Nå har jeg kjørt en uke med Selle Italia SLR XC, og det er ikke lenger vondt å sitte på kontorstolen dagen derpå. SLR XC er smalt, men det ser ut til å passe meg bra. Konklusjon: kvitt deg aldri med et sete som funker, selv om sykkelen selges.
[Re: tron]
#55912028/05/200812:26
Specialized sine BG saddler kommer i 2 til 3 forskjellige BREDDER og ikke lengder, som er 130mm, 143mm og 155mm. Dette avhenger av modell om de tilbyr 2 eller 3 størrelser. Selv kjører jeg Rival på sti og Toupe på grus og racer, alle i 143mm. Fantastisk godt fornøyd!
Bredden som du skal ha er mulig å finne ut av da Specialized har en mal som tar mål av "sitte-beina" i rumpa (noen andre får komme med de medisinske riktige utrykkene). Flere sykkelbutikker og sportsbutikker kan tilby deg dette, akkurat hvem, vet jeg ikke.
[Re: Nilsern]
#56104801/06/200820:09
Signoen bestod testen, om enn ikke med glans, på fredagens solotur til Sandefjord. 4,5 timer på setet var ikke problemfritt, og det var behagelig å stå og trå til tider. Men ingen problemer etter turen i hvert fall.
Jeg har fått låne et fizik plateau som nå er montert på HT'en. Innfrir det i løpet av de tre neste turene sitter det på sykkelen under Raumer'n.
Se om du finner en butikk som har Selle Italia Test Center! Der kan du prøve deg frem til du finner det setet som passer deg best, uten å tømme lommeboken:)