Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

backup av filservern

backup av filservern #556647 23/05/2008 07:26
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er det noen betenkeligheter med å bruke en ekstra harddisk i samme kabinett til backup? Vil helst ha en "keep it simple stupid"-løsning av det billige slaget...
Har i dag en server gående med musikk, men jeg må jo ha en sikkerhetskopi av serveren?...

Kanskje rart å spørre på terrengsykkel.no, men det er jo nok techies her..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: backup av filservern [Re: Rockefoten] #556662 23/05/2008 07:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ikke hvis du unmounter den fra filsystemet mellom hver backup, men ellers er det jo like stor sjanse for at backupdisken tar kvelden som at den primære disken gjør det, hvis den står der og snurrer og går kontinuerlig. Da hadde jeg heller kjøpt en pålitelig (hvis de finnes) usb-disk som jeg kunne slå av mellom backup-ene. Jeg har ikke noe særlig positive erfaringer med (S)ATA-baserte usb-/firewire-disker, men... Til ikke så hektisk hjemmebruk burde de duge helt fint.

Re: backup av filservern [Re: Rockefoten] #556665 23/05/2008 07:46
L
LarsFredrik Offline
Fersking
Fersking
L
ikkeno problem!

Men har du en ekstern disk er den kanskje lettere å snappe med seg på vei ut, enn å bære hele kabinettet. I tilfelle brann altså.

Microsoft gir deg 5gb online lagring gratis, smart å oppdatere dine viktigste filer her en gang i uka f.eks..
http://skydrive.live.com/?mkt=nb-no

Re: backup av filservern [Re: LarsFredrik] #556683 23/05/2008 08:01
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
dobbellagring fungerer flott det. jeg har bare positive erfaringer med sata-baserte usb-disker. har to som går konstant hver dag og har gått siden 320gb var cutting edge uten problemer.

Re: backup av filservern [Re: Rockefoten] #556778 23/05/2008 10:34
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Rockefoten
Er det noen betenkeligheter med å bruke en ekstra harddisk i samme kabinett til backup? Vil helst ha en "keep it simple stupid"-løsning av det billige slaget...
Har i dag en server gående med musikk, men jeg må jo ha en sikkerhetskopi av serveren?...

Du får all musikken din på en disk? ICON_SMILE

Spøk til side, det er litt flere varianter:

* Noe a la WD Passport som du synkroniserer med jevne mellomrom med hoveddisken din. Fordelen er at dette er en veldig liten jævel som rommer per dags dato 320GB, og du kan putte den i lommen ganske enkelt.

* Tilsvarende løsning finnes med 3.5" disker, hvor de kommer med USB2.0 eller FW. Smak og behag og de kan fåes ned i 1NOK/GB. Større og klumpete, men rommer mer. Prinsippet her er det samme -- rsync med passende opsjoner (avhengig av filsystemet du bruker) samt noe krypto (TrueCrypt, cryptsetup-luks -- velg og vrak).

* Du kan naturligvis putte disken i det samme kabinettet, men det blir vanskeligere å ta den med seg; det er alltid en liten risiko for at dd if=/dev/zero of=<backupdisken> skjer ICON_SMILE og så sitter disken i varmere omgivelser. Men med cron og rsync blir det enklere å holde ting synkronisert (du slipper å koble noe manuelt).

* Evt. kan du kjøpe en liten NAS-sak, som du kan skru av og på ved behov og som vil gi deg RAID og masse annet snasent. Disse er dog nokså dyre (og de som støtter krypto er i samme priskategori som en enkel PC).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: backup av filservern [Re: schnappi] #557231 24/05/2008 11:34
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
WD Passport med 320GB funker flott, og anbefales!

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]

Moderator  support