Skal man tro fixedgeargallery.com er sykler med ett tannhjul framme og ett tannhjul bak det heteste i sykkelverdenen siden – tja, siden giret ble oppfunnet... Jeg har ikke helt forstått hvorfor, men det har visst noe å gjøre med zen og rett kjedelinje. Sant å si setter jeg egentlig pris på mange gir, og siden jeg er født og oppvokst protestant, har jeg strengt tatt ikke tålmodighet til japansk buddhisme. Men rett kjedelinje på bysykkelen ville jeg ha.
Etter noen måneders recherche havnet en mystisk pakke fra Tyskland på Bjølsen postkontor:
Her lå det blant annet et flunkende nytt nav:
Skinnende blankt og fint er det, men ikke akkurat noen lettvekter. Husk at dette er udempet roterende vekt og derfor må ganges med kvaderatet av pi eller noe:
I forundringspakken var det også det jeg trengte av kjedestrammere, girskifter og smådingser som skulle skrus og klikkes på plass etter puslespillprinsippet: man prøver en dings ett sted, og hvis den ikke passer, prøver man en annen del. Til slutt gikk det ihop. Sluttresultatet ble sånn:
Rett og fin kjedelinje:
På sikt lover jeg å sette på nytt kjede, gjøre noe med kranken, utvekslingen og det overflødige framgiret, men jeg var litt for ivrig etter å teste nyanskaffelsen til å bry meg med detaljer.
Hittil har jeg én tur fram og tilbake til jobb med navet. Bakhjulet er merkbart tyngre enn før, men fordelen er at hvis jeg først får spunnet det i gang, triller jeg opp hele Ullevålsveien til St.Hanshaugen før jeg får sukk fra meg.
Giret ser ut til å fungere bra - det skifter raskt og tåler giring under normal belastning i hvert fall. Triggerskifteren var litt forvirrende i dag, for den store spaken gir tyngre gir (i motsetning til den gamle Deoreskifteren min), men det går seg vel til. Girspennet er brukbart - litt over 300 % - men med 32-drev framme er det tyngste giret litt for lett selv for min smak. Jeg vil antakelig sette på 36-drev, men det er mulig at enda tyngre gir også kan funke. Jeg får sjekke hva som finnes. Det er uansett en balansegang, for jeg vil gjerne ha et lett gir til jeg skal sykle hjem i snøslaps til vinteren.
Framover kommer jeg til å bruke begrepet flimsy hyppig i postene mine på forumet, men også i dagligtalen. Jeg kommer dessuten til å smile i skjeggstubbene over alle luddittene som fremdeles tviholder på utdatert girteknologi
Redigert av stigeso; 22/05/200821:13.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Bike-components.de har en Alfine-pakke som inneholder alt du trenger til 189 Euro. Jeg fikk Oslo Sportslager til å bygge hjulet. Det ble en kostbar fornøyelse, for det var visst vanskelig å finne riktig eikelengde. Nå har de litt erfaring, så det bør gå lettere og billigere for nestemann :-)
Kult! Jeg har litt lyst på en "singlespeed"-konvertering med slikt nav selv.
Men:
Vanskelig å finne riktig eikelengde?
Man tar tallene herfra: http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/component.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441805743&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302050337&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474395181667&bmUID=1211527828093
...Antar at navflensene er like langt fra senter på begge sider siden det ikke er oppgitt noen offset, og det ser sånn ut på bildet...
Det virker ikke så veldig vanskelig, nei, men de antydet at det var litt mer trøblete i praksis. Jeg betalte 500 kr ekstra for byggingen - men til gjengjeld ga de meg litt avslag på felg og eiker.
Jeg tro du har gjørt samme bommert som meg og bruker feil strammeskiver.
Om jeg ikke ta helt feil og den ene er grønn (ser grå ut på bildet), så har du skiver som passe til vertikale dropouts og de flytter på seg som gjøre at du må kontinuerlig driver med justering av girvieret.
Glemt å si at jeg bruke 32 foran, husker ikke 100%, men jeg har en mindre tannhjul bak og da er utvekslingen bra for vei bortsett for de alle bratteste utforkjøringene på asfalt. På sti funker den som fjell.
For det første, så er begrepet flimsy forbeholdt dem som ikke har noe som henger bak, i.e. din kjedestrammer.
For den andre, burde du har den på sti-sykkelen, ikke bysykkelen!
Søren også - betyr det at jeg ikke kan bruke ordet "flimsy" på forumet likevel :: OK jeg lover: Når jeg skal bytte ut rammen, skal jeg ha horisontale dropouts. Da skal kjedestrammeren vekk. Stisykkelen min har allerede gir jeg er fornøyd med, men jeg tenkte at bysykkelen på sikt kan bli by- og vinter-stisykkelen min. Er jeg tilgitt da?
Jeg tro du har gjørt samme bommert som meg og bruker feil strammeskiver.
Om jeg ikke ta helt feil og den ene er grønn (ser grå ut på bildet), så har du skiver som passe til vertikale dropouts og de flytter på seg som gjøre at du må kontinuerlig driver med justering av girvieret.
Glemt å si at jeg bruke 32 foran, husker ikke 100%, men jeg har en mindre tannhjul bak og da er utvekslingen bra for vei bortsett for de alle bratteste utforkjøringene på asfalt. På sti funker den som fjell.
Den ene strammeskiven er blå, den andre er grønn. Begge to har en liten tapp som passer perfekt i dropouten. Jeg har forresten vertikale dropouts, så da skal jeg vel bruke disse??
Ja, den grønn er riktig. De første jeg hadde var grå.
Det betyr at jeg har et sett for sliding droputs ledig som du kan for av meg når den tiden kommer.
Jeg merker faktisk ikke tyngen bak bortsett for at den sprette ikke så mye i krux.
Vet du hvilket verktøy man trenger for å strippe navet klar til en oljebad? Det er gøy å ser flere som nå bruker Alfine. Det at den gire "feil" vei blir du for vant med og uten kjedestramer`n så bli det hele singlespeed lydløs.
Hehe, du er så frelst du Fux. At du klarer å vri den største ulempen til en fordel er virkelig fantastisk! Spretter mindre i Crux... Predikant skulle du vært!
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Man kan derimot bruker Nexus twist shift eller enda bedre, lage deg en årdentlig singlespeed
Hr. Kanin, ja jeg er frelst, og den stå ikke akuratt som noe hinder på ritt heller. Det er faktisk noe med det jeg sier. Man for balansert ut dempegaffelen foran så den "over the bar" følelsen blir helt borte. Kansje noe for deg? hehe....
Det var jeg som bygde hjulet. Eikelengden var ikke vanskelig å finne men derimot riktige eiker. Lengden er 240 mm på 719 felgen. Disse måtte jeg kappe og gjenge opp igjen. Derfor ekstra kostnad. Kos deg med hjulet og kom gjerne innom med rapport.
Det var jeg som bygde hjulet. Eikelengden var ikke vanskelig å finne men derimot riktige eiker. Lengden er 240 mm på 719 felgen. Disse måtte jeg kappe og gjenge opp igjen. Derfor ekstra kostnad. Kos deg med hjulet og kom gjerne innom med rapport.
Anders
Og jeg er ganske sikker på at det var jeg som supplerte dataene til eikelengdeutregningen pr. telefon.
Anders
Og jeg er ganske sikker på at det var jeg som supplerte dataene til eikelengdeutregningen pr. telefon.
knis.
/Peter Shimano-selger
Du store min tid - det ER en liten verden! Fint at hjulbyggeren tar seg bryet med å forklare folket hva som var problemet, siden jeg ikke kunne gjøre ordentlig rede for det :-)
Hr. Kanin, ja jeg er frelst, og den stå ikke akuratt som noe hinder på ritt heller. Det er faktisk noe med det jeg sier. Man for balansert ut dempegaffelen foran så den "over the bar" følelsen blir helt borte. Kansje noe for deg? hehe....
Jeg går da aldri over styret. Eller sitter du på ukjente kilder?
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen