|
|
Påkjørt av bil.
|
Påkjørt av bil.
21/05/2008 20:26
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ok, i dag ble jeg påkjørt av bil på veg hjem fra Bymarka i Trondheim.
Situasjonen var at jeg syklet (i gangfart) over en fotgjengerovergang, som ikke er lysregulert. Etter å ha passert en av bilfilene hører jeg en bremselyd fra høyre og derettet kommer en bil kjørende inn i min høyre side. Bilen var på veg ut av en rundkjøring Jeg ruller opp på panseret og videre opp på bilvunduet, før jeg igjen blir kastet framover og ned på asfalten. Jeg pådro meg ingen personskader, men sykkelen ble totalt ubrukelig. Bøyd ramme, bøyd pedalarm, ødelagt bakgir.
Mitt spørsmål er om hvem som har skyld i en slik situasjon. Om jeg hadde trillet over fotgjengerovergangen, er det nok utvilsomt bilistens feil, men siden jeg syklet er jeg mer i tvil. Er jeg i et slikt tilfelle å betrakte som kjørende?
Er det noen vits for min del å melde skade på dette? Bilen fikk en liten bulk, og ikke mer som jeg kunne se. Kan jeg på noen måte "tape" på å melde dette inn til forsikringsselvskapet til bilisten? Eller bør jeg la det gå og heller kjøpe meg ny sykkel?
Redigert av eop; 21/05/2008 20:29.
|
|
|
Re: Påkjørt av bil.
[Re: eop]
21/05/2008 20:29
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
For å ta det enkle først - ja du er kjørende når du er på sykkel, og biler har ikke vikeplikt for deg i et overgangsfelt. Men de har heller ikke påkjørsrett. Tap og vinn i en slik forsikringssak skal jeg overlate til mer kompetente å uttale seg om. Men at skylden havner hos deg, er nok trolig utfra måten du beskriver saken.
For å ta det viktigste sist - flott at det tross alt gikk bra med deg!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
21/05/2008 21:56
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg kan aldri tenke meg at du får skylden for dette! Kanskje delt skyld? Du sier ingenting om hvorvidt bilen var ute av rundkjøringen da du begynte å krysse veien. Dersom den ikke var det, og du ikke kunne vite at du ville krysse foran bilen, hvordan kan du da få skylden?
Uansett har bilføreren plikt på seg til å kjøre varsomt og aktpågivende, og om han hadde unngått ulykken ved aktsom kjøring, kan ikke jeg skjønne annet enn at det må bli skylddeling.
|
|
|
[Re: Lektoren]
21/05/2008 22:18
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Blei påkjørt i samme situasjon en gang. Bilene kjører sakte gjennom rundkjøringa, og du sykler over. På vei ut av rundkjøringa aksellerer så bilen opp i fart(istedet for å fortsette rolig slik jeg regnet med) og traff meg i bakhjulet. Bilfører stoppet og så at alt gikk bra, og stakk så av fra stedet, jeg måtte på akutten og sy.. morfar retta ut igjen stålramma.. Tror aldri du vil få skyld her, bilføreren plikter å kunne kjøre i en slik fart slik at han er istand til å bremse opp på den strekningen han har oversikt over, det gjorde han ikke. Var det en 2-felts vei, eller en 4-felts vei?
I og med du var oppe på panseret burde Politiet vært på stedet, og du burde vært undersøkt av ambulansepersonell,uansett om du føler deg bra, man blir lett fortumlet i en slik situasjon.. T
|
|
|
[Re: Ynot]
21/05/2008 23:31
|
sonyericsson-man
Fersking
|
Fersking
Saken er jo enkel her. Billist skal alltid stoppe opp for overgangsfelt. Selv om du krysser feltet syklende. Overgangsfelt er overgangsfelt og skal stoppes for av bil. Du var trosalt i overgangsfeltet før bilen var ferdig i rundkjøringen.
Her er jeg ganske så sikker på at du har ditt på det rene.
Godt at det gikk bra med deg. Og som han over skriver. Politiet burde dere uansett ha ringt da du kunne ha pådratt deg indre skader.
I love my Cannondale Rush Carbon 1 aka. Miss Rushy Hotest bike in town
|
|
|
[Re: sonyericsson-man]
22/05/2008 05:30
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Bilistens objektive ansvar dekker erstatningsansvaret, dermed skal bilens forsikring dekke skaden, uavhengig av skyld.
Skyld: Begge har gjort feil, men det er egentlig uten betydning. Hvis det var bilen som kjørte på deg (høres slik ut fra beskrivelsen din) var det bilfører som ikke greide å stoppe, og dermed hans skyld. Hvis du kjørte på bilen var det du som ikke greide å stoppe og det er din skyld. Avgjørende her er punktet for første kontakt -er skaden på bilen foran er det hans skyld. Er skaden på bilen på siden er det din skyld, er skaden på hjørnet er det greit med vitner!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
22/05/2008 05:51
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har uansett ikke stort å tape på å melde skaden til hans forsikringsselskap. Hvis det viser seg at du får skylden for skaden på bilen har du helt sikkert en ansvarsforsikring du kan bruke. Innboforsikring omfatter ofte en slik, av en eller annen grunn. Kanskje må du betale en egenandel til forsikringsselskapet ditt, da. Det bør du sjekke opp selv først.
Når det gjelder skyld så har du vikeplikt for alt når du sykler over et gangfelt, men som andre sier har også den andre kjørende ansvar for å tilpasse farten slik at han rekker å stoppe for hindringer i veien. Det har han tydeligvis ikke gjort.
Hva skjer forresten hvis du kjører bil og kjører inn i et T-kryss hvor det kommer en bil fra høyre, og den kjører på deg? Du har jo i så fall brutt din vikeplikt, men kan du likevel skylde på den andre føreren? Selv er jeg ganske sikker på at du ikke kan det, og selv kommer til å få all skyld.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
22/05/2008 05:59
|
KTL
Besatt
|
Besatt
En avgjørende faktor i veldig mange situasjoner er hvem det var som ikke greide å stoppe. Dette er et av de viktigste prinsippene for å unngå ulykker, og derfor en av de viktigste reglene vi har i trafikken.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
22/05/2008 06:39
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Du sier ingenting om hvorvidt bilen var ute av rundkjøringen da du begynte å krysse veien. Dette vet jeg ikke. Jeg oppdaget ikke bilen før den krasjet inn i meg. Men overgangen ligger 3meter etter rundkjøringen, i og med at jeg syklet i gangfart må bilen ha vært i rundkjøringen da jeg begynte å krysse. Det høres kanskje utforsvarlig ut av meg, at jeg faktisk ikke så bilen. Men før jeg begynte å krysse, så jeg meg til begge sider, og alt var klart. Bilen kom nok inn i min synsrad da jeg var ute i fotgjengerovrgangen. I slike tilfeller har jeg en tendens til å se framover, og ikke konstant mot høyre etter nye biler. Var det en 2-felts vei, eller en 4-felts vei?
Det er en tofelts veg, men en smal midtrabatt i midten Hvis det var bilen som kjørte på deg (høres slik ut fra beskrivelsen din) var det bilfører som ikke greide å stoppe, og dermed hans skyld. Hvis du kjørte på bilen var det du som ikke greide å stoppe og det er din skyld Jeg ble påkjørt rett i høyre side. Jeg stod tilnermet stille da bilen traff, så det var nok bilen som kjørte på meg. Slik jeg oppfattet det hadde bilen for høy fart, men det er umulig for meg å si. Jeg er også litt interessert i hvor mye arbeid dette å melde inn skade krever. Jeg er midt i eksamensperioden, og har lite tid til møte med forsikringsselvskaper og masse styr. Men om det bare er å fylle ut et skjema og sende det i posten, er det vel verdt tiden.
Redigert av eop; 22/05/2008 06:42.
|
|
|
22/05/2008 06:45
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Generelt har jeg den oppfatning at syklister har vikeplikt for alle når de sykler i fotgjengerfelt. Dog, for noen år siden leste jeg en notis i Motor, hvor det kom frem at en bilist fikk skylden i en sak som ligner veldig på din. Syklisten syklet over fotgjengerfelt, bilisten hadde foretatt sving i et vanlig kryss og traff syklisten. I notisen ble det skrevet at bilisten i dette tilfellet hadde skyld fordi fotgjengerfeltet var etter en sving, dvs hadde bilisten kjørt rett frem (fra en annen vei inn) og truffet syklisten hadde han ikke fått skylden.
Min tolkning (gjetning) er at i dette tilfellet kunne ikke syklisten vite at bilisten skulle krysse fotgjengerfeltet, og derfor ikke hadde vikeplikt. Mao. omtrent det Lektoren skriver. Mulig det er av betydning om bilisten hadde gitt tegn for utkjøring før du begynte kryssingen, jeg vet ikke.
Som Ynot skriver burde politi vært tilkalt, det er vel bilfører sitt ansvar?
|
|
|
22/05/2008 06:48
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg er også litt interessert i hvor mye arbeid dette å melde inn skade krever. Jeg er midt i eksamensperioden, og har lite tid til møte med forsikringsselvskaper og masse styr. Men om det bare er å fylle ut et skjema og sende det i posten, er det vel verdt tiden. Det avhenger nok av selskapet, men jeg vil tro at du enten kan melde det via en nettside, eller få tilsendt et skjema i posten som du fyller inn og returnerer. Det skal ikke være veldig mye styr. De vil etterhvert ha bevis for verdi på det som ble skadet (sykkel, klær, hjelm, ...) men du får normalt litt lenger tid på å ordne det.
|
|
|
[Re: Arne_And]
22/05/2008 06:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener vel at en springende punkt her er hvorvidt bilføreren brukte blinklys for å signalisere at han skulle ut av rundkjøringen. I Trondheim virker det i alle fall som en stor del av bilistene synes det blir for slitsomt å signalisere dette i hytt og pine.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: sonyericsson-man]
22/05/2008 06:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Billist skal alltid stoppe opp for overgangsfelt. Selv om du krysser feltet syklende. Overgangsfelt er overgangsfelt og skal stoppes for av bil. Dette er vel strengt tatt ikke riktig. Bilister har vikeplikt for FOTGJENGERE i fotgjengerfelt (ikke "overgangsfelt").
|
|
|
22/05/2008 06:58
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Tipper det er to ting du må gjøre: 1 Fylle ut standard skademeldingsskjema, helst sammen med motparten, og sende til ditt selskap, eller du kan levere en der kun din beskrivelse er med -de fleste selskapene har vel dette på nett. 2 Få en takst på skaden/sykkelen hos en forhandler. Deretter bør pengene tikke inn på konto på egenhånd etter noen dager/uker, hvis din beskrivelse medfører riktighet og motparten ikke slår seg fullstendig vrang 
|
|
|
[Re: KTL]
22/05/2008 07:22
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tips. Jeg får se hvordan bilisten har tenkt på saken før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. 2 Få en takst på skaden/sykkelen hos en forhandler.
Hva vil en slik takst innebære? Er det pris på deler som er ødelagt. Total pris på sykkel, eller reparasjonspris for delene som er ødelagte? Det er jo en viss prisforskjell her. Hvis taksten jeg får, blir lavere enn en eventuell egenandel jeg må betale for bulken i bilen, vil jeg jo gå i minus. (sykkelen min har en nypris på 10000) Når det gjelder sykling i fotgjengerfelt, virker reglene ganske diffuse: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html§18 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Jeg tolker dette som om jeg faktisk har lov til å sykle over gangfelt?
Redigert av eop; 22/05/2008 07:32.
|
|
|
22/05/2008 07:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her kan du lese litt om hvordan jeg gikk frem for å få penger fra han som kjørte på meg. Nå var politiet innen i bildet, men mye vil være likt.
|
|
|
22/05/2008 07:39
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tolker dette som om jeg faktisk har lov til å sykle over gangfelt?
Javisst, det har du. Ødelagte deler repareres ikke, de byttes. Sett opp skademelding og få en sykkelbutikk til å skrive en erklæring om hva det vil koste å utbedre skaden (ofte mer enn en ny sykkel koster), glem ikke hjelm, jakke, etc. Tror nok du får god timebetaling for den jobben...
|
|
|
[Re: Oystein L]
22/05/2008 07:43
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Ja, du har lov til å sykle i gangfelt, men som hovedregel har du vikeplikt for bilister.
|
|
|
22/05/2008 08:07
|
taggen
Entusiast
|
Entusiast
Om du leverer inn skademelding og det viser seg at taksten blir mindre enn egenandelen, så varsler du bare selskapet at du velger å ikke bruke forsikringen. Verre er det ikke.
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
|
|
|
[Re: taggen]
22/05/2008 08:50
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tipper dette er i bunnen av den bratte bakken rett ned fra Byåsen Butikksenter? Altså rundkjøringen like ved Stavnebrua, og at bilen kom fra Sluppen? Her ser bilene kun om det kommer noen biler fra venstre i rundkjøringen, så peiser til høyre i alt for stor fart. Da kommer gangfeltet veldig brått på, så han trenger nesten ikke ha vært i rundkjøringen enda for å ha truffet deg.
|
|
|
[Re: matshako]
22/05/2008 10:04
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Feil, det er overgangen rett ved den nye rundkjøringen ved Ilaparken og den nye tunellen til nordre avlastningsveg. Situasjonen du beskriver er imidlertid omtrent identisk med gjeldende runkjøring. Overgangen kommer brått på om man kommer fra byen og skal til høyre, da man nesten ikke trenger å ta i bruk rundkjøringen, men bare peise på om det er klart fra venstre Selve trafikkbildet her er nok ganske uoversiktelig (rundkjøring, 5 infartsårer, fotgjengerovergang og trikkelinje).
|
|
|
22/05/2008 10:55
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Ja, der ser man kun etter trikk og biler fra venstre ja. Garantert uoppmerksom sjåfør, hadde jo truffet en fotgjenger like mye som han traff deg. Du vises jo faktisk bedre enn en fotgjengener.
|
|
|
22/05/2008 11:30
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Dette kan kanskje også brukes? Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.
|
|
|
[Re: kmidd]
22/05/2008 13:27
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Og alle biler skal kunne stoppe på 1/3 av oversiktlig veistrekning. Den bilisten kommer ingen vei. Men du kan få problemer med å få grisen til å skrive skademelding. Du burde ha gjort det på stedet(selv om det er ubehagelig etter en slik seanse). Nekter han og skrive kommer du ingen vei.
|
|
|
[Re: Santacruz]
22/05/2008 13:32
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men du kan få problemer med å få grisen til å skrive skademelding. Du burde ha gjort det på stedet(selv om det er ubehagelig etter en slik seanse). Nekter han og skrive kommer du ingen vei. Feil. Det at motparten ikke vil skrive skademelding stopper deg ikke. Har selv med hjelp av et bilnummer skrevet og innlevert skademelding i etterkant (sammen med brev til motparten og lensmannskontoret, siden det ble personskade), og fått erstatningsoppgjør uten problemer.
|
|
|
[Re: Oystein L]
22/05/2008 14:46
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Men du kan få problemer med å få grisen til å skrive skademelding. Du burde ha gjort det på stedet(selv om det er ubehagelig etter en slik seanse). Nekter han og skrive kommer du ingen vei. Feil. Det at motparten ikke vil skrive skademelding stopper deg ikke. Har selv med hjelp av et bilnummer skrevet og innlevert skademelding i etterkant (sammen med brev til motparten og lensmannskontoret, siden det ble personskade), og fått erstatningsoppgjør uten problemer. Var du da i kontakt med politiet rett etter ulykken? I så tilfelle er det vel mye lettere å få utbelat erstatning fra forikringsselvskapet, selv om motparten setter seg i motverge. I mitt tilfelle tenkte jeg verken på å kontakte politi eller eventuelle vitner (da jeg var rimelig satt ut og i halvsjokk), så det blir ord mot ord, hvis bilisten nekter.
|
|
|
[Re: EgilS]
22/05/2008 22:30
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Her kan du lese litt om hvordan jeg gikk frem for å få penger fra han som kjørte på meg. Nå var politiet innen i bildet, men mye vil være likt. Mm... bilisten i din fortelling hadde vel *utvilsomt* skyld og ansvar, i og med at bilisten har brutt vikeplikten. eop var forpliktet til å slippe bilisten forbi, men valgte å la være å gjøre det. Burde ikke det ha noe å si for utfallet?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: ]
23/05/2008 11:06
|
eop
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Skademelding er skrevet, sammen med bilisten. Nå er det vel bare å sette seg ned og skrive hendelsesforløp og sende dette inn til forsikringsselvskapet.
Takk for all info og alle tips så langt. Jeg setter virkelig pris på det.
|
|
|
23/05/2008 12:13
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Slettet.
Ser at andre har påpekt det samme. Sorry.
Redigert av maxminus; 23/05/2008 12:14.
|
|
|
23/05/2008 12:40
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til! Jeg er sikker på at dette går bra, men et lite tips (om du overhodet er det minste nervøs for dette) er å benytte denne anledningen til å melde seg inn i SLF . Der vil du kunne få juridisk hjelp, dersom du skulle få bruk for det. (Men det trenger du nok ikke i dette tilfellet.)
Redigert av Lektoren; 23/05/2008 12:47.
|
|
|
|
|