Jøss, enda ei ramme som er BÅDE lettere og stivere. Helt utrolig hva disse magiske ingeniørene får til, og minst like imponerende hva markedsfolka greier å finne på av sludder om disse konstruksjonene.
Ny ramme som veier under en kilo er neppe stivere enn den gamle. Den har muligens et høyere stivhet/vekt-forhold, og kan således være en bedre konstruksjon enn den gamle. Produksjonsteknologien er nok blitt litt bedre, så det er mulig å produsere med mindre materiale der belastningen er liten. Men der belastningen er stor må du fortsatt ha en del materiale for at den ikke skal knekke, og dette forholder seg omtrent som det gjorde for 10 år siden. Fysikk har utvikla seg nokså lite på disse åra.
sv
Etter hva jeg har hørt kommer ikke produksjons utg veie under kg men heller nærmere rundt 1100.
Og at de klarer og lage en stivere ramme en den de har hatt synes jeg ikke er så rart da den er ganske gammel og at formen på den nye er mye mere robust. Tjukkere ramme.
Men er til en vis grad enig med deg. Alle merkene reklamerer at de blir stivere og stivere for hvert år. Selv om jeg ikke trur dette alltid er tilfellet.