Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny Giant hardtail?

Ny Giant hardtail? #554441 19/05/2008 11:41
H
hanseinar Online OP
Avhengig
OP Online
Avhengig
H
Leser her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=2220 at Anders Hovdenes sykler på en ny og stiver Giant hardtail. Er denne for salg nå? Noen som vet noe mer om denne?

Re: Ny Giant hardtail? [Re: hanseinar] #554449 19/05/2008 11:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Anders sykler på neste års modell. Flere på team Etto-Høydahl har denne ramma på gang nå. Etto-Høydahl er det beste Giant-laget i Europa og har et godt samarbeid med Giant. At Anders og Jo bor i Sveits i en måned fremover er i regi av Giant-Sveits.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny Giant hardtail? [Re: sykkeloyvind] #554452 19/05/2008 12:00
CyclingBear Offline
Fersking
Fersking
Tipper det er samme ramme som i denne artikkelen.
Sikkert lettere, stivere, raskere osv.
Ny Giant ramme

Re: Ny Giant hardtail? [Re: CyclingBear] #554459 19/05/2008 12:09
H
hanseinar Online OP
Avhengig
OP Online
Avhengig
H
Takk! Leser at prototypen til Adam Craig veier under en kilo og er stivere enn dagens ramme. Jeg gleder meg:)

Re: Ny Giant hardtail? [Re: CyclingBear] #554659 19/05/2008 19:30
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jøss, enda ei ramme som er BÅDE lettere og stivere. Helt utrolig hva disse magiske ingeniørene får til, og minst like imponerende hva markedsfolka greier å finne på av sludder om disse konstruksjonene.

Ny ramme som veier under en kilo er neppe stivere enn den gamle. Den har muligens et høyere stivhet/vekt-forhold, og kan således være en bedre konstruksjon enn den gamle. Produksjonsteknologien er nok blitt litt bedre, så det er mulig å produsere med mindre materiale der belastningen er liten. Men der belastningen er stor må du fortsatt ha en del materiale for at den ikke skal knekke, og dette forholder seg omtrent som det gjorde for 10 år siden. Fysikk har utvikla seg nokså lite på disse åra.

sv

Re: Ny Giant hardtail? [Re: svegar] #554689 19/05/2008 20:08
CyclingBear Offline
Fersking
Fersking
Huff ja. Karbon har jo blitt så kjedelig, alle har det nå. Sikkert ikke lenge før et annet rammemateriale er det store. Hvorfor så mye penger for en sykkeldel?
Må legge til at jeg har gått over fra karbon til aluminiumsramme i år, og merker marginal forskjell faktisk syns jeg aluminium er mer komfortabelt..
Ta den karbonader! kokos

Re: Ny Giant hardtail? [Re: svegar] #554694 19/05/2008 20:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: svegar
Jøss, enda ei ramme som er BÅDE lettere og stivere. Helt utrolig hva disse magiske ingeniørene får til, og minst like imponerende hva markedsfolka greier å finne på av sludder om disse konstruksjonene.

Ny ramme som veier under en kilo er neppe stivere enn den gamle. Den har muligens et høyere stivhet/vekt-forhold, og kan således være en bedre konstruksjon enn den gamle. Produksjonsteknologien er nok blitt litt bedre, så det er mulig å produsere med mindre materiale der belastningen er liten. Men der belastningen er stor må du fortsatt ha en del materiale for at den ikke skal knekke, og dette forholder seg omtrent som det gjorde for 10 år siden. Fysikk har utvikla seg nokså lite på disse åra.

sv

Etter hva jeg har hørt kommer ikke produksjons utg veie under kg men heller nærmere rundt 1100.

Og at de klarer og lage en stivere ramme en den de har hatt synes jeg ikke er så rart da den er ganske gammel og at formen på den nye er mye mere robust. Tjukkere ramme.

Men er til en vis grad enig med deg. Alle merkene reklamerer at de blir stivere og stivere for hvert år. Selv om jeg ikke trur dette alltid er tilfellet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny Giant hardtail? [Re: svegar] #554795 20/05/2008 06:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: svegar

Jeg synes ikke det er rart om Giant klarer å hoste frem en lettere OG stivere ramme. Spørsmålet er da hva utgangspunktet har vært. Det er bare å se hva man har fått frem av resultater i stivhetstester i f.eks. Bike. Det er stor forskjell på de forskjellige rammene og mange produsenter har tydeligvis mye å lære av de beste (ofte Simplon på topp).

Re: Ny Giant hardtail? [Re: EgilS] #554828 20/05/2008 07:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sant nok, Giant har vel aldri vært kjent for å ha de stiveste rammene, og det er nok ofte stivhet vs. vekt-forholdet ("STW" hos våre tyske kolleger i Bike) som forbedres på nye modeller. Dermed er det ikke alltid riktig at "den nye er stivere" hvis man sammenligner direkte BARE på stivhetskriteriet.

Men Simplon? Ach, sikle... (noen må få ut fingeren og ta inn det merket til landet!)

Gaute

Moderator  support