Enhver god tur skal selvsagt være RUNDTUR:-) Har derfor prøvd å sette sammen en rundtur som jeg snart skal teste.
Planen er: Start på Østmarksetra. Grusveien til Sarabråten og sti opp til golfballene (stiguide: Sarabråten - Haukåsen). Videre på sti rett nordover over Puttåsen til man kommer ut på lysløypa mellom Lindeberg og Ellingsrud (stiguide: Puttåsen). Sykler så grusveien vestover mot militærleira på Lutvann.
SÅ er jeg litt i tvil om fornuftig rutevalg.
1) Noen som har testa stiene på østsiden av militærleira. Frister jo å kunne sykle sti fra lysløypa til nordspissen av Lutvann. Eller er det best å ta veien rundt militærleira? Har markert mulige stier med blått på "kart 1".
2) Noen som har testa stien som går fra nordspissen av Lutvann? (den går sydvest i retning Rundvann).
Det står jo mye skremselspropaganda om vestsiden av Lutvann på forumet, så i går prøveløp jeg deler av stien på vestsiden av Lutvann. Starta fra Rundvann og fant en sti som IKKE funker for sykling, men også en sti som funker. Men jeg kom ikke helt til nordspissen av Lutvann før jeg snudde, så det gjenstår en kilometer med sti som ikke er inspisert.
Har markert stier på "kart 2". Grønn merking = gobit, blå merking = uviss
Arti'. Jeg jobber med omtrent samme prosjekt for tiden, bare at jeg satser på motsatt vei. Planen er å finne den ultimate varianten av denne: Østmarkssetra-Rundvann-Lutvann-Grønlia (via ås mot Lindeberg)-Puttåsen-Branntårnet-Sarabråtåsen (nyåpnet sti)-Slettfjell-Langvann-Østmarkskapellet-Skullerudåsen-Skullerud (+ transport til Setra). Prøvde hoveddelen fra Grønlia til Skullerud i går for første gang. O hildrande du for en tur! Riktignok seigt opp fra Grønlia langs en av Østmarkas beste nedkjøringer, men betalinga er god: fire lange gullnedkjøringer, masse flyt, fine crux, noe godknot og relativt få transportetapper. Med leting og diverse holdt jeg på i sju og en halv time. Turen burde vel kunne tas på ca halvparten i trivelig tempo. Erfaringer ellers:
-Stien på vestsiden av Lutvann tror jeg er relativt morsom nordover på en tørr dag. Du må for all del unngå områdene du har merket med blått. Her er det bare bæring opp og ned, og det er herfra det dårlige ryktet til stien må stamme fra. Kluet er å skifte fra blå til rød sti ca halvveis en plass. Har gått på åskammene i nordenden, men fant ingeting sammenhengende bra. - Stien fra sekstallet i nordenden av Lutvann (i kart 1) er bra, men er litt oppstykket av greiner og veltede trær. Med bare bittelitt rydding tror jeg den blir topp.
Spørsmål: Stiene nordover er krevende sykling og sammen med hele ruta sørover blir runden kanskje litt drøy. Hvordan er stien opp Haukåsen rett fra Lutvann? Det er vel bare trilling, men muligens et bedre alternativ for en rundtur.
7,5 time i skogen. jajaja, noen har mer tålmodighet enn andre :-)
Tipper det blir en liten joggetur på begges sider av militærleira for å finne ei grei rute. Erfaringsmessig blir jeg fort veldig sinna av for mye bæring av sykkel.
Det står noe på stiguiden eller forumet om stien opp Haukåsen. Har ikke testa den selv.
Jeg har syklet hele den runden som beskrives av Ånen. Litt bæring i starten opp fra Sarabråten, ellers mer eller mindre greit opp til Haukåsen. Sti videre ned til Lindeberg/Grønlia er kjempefin. Steinete fra Grønlia ned til Lutvann. Fra Lutvann har jeg ikke funnet noen god sti tilbake. Grusen er jo alternativet.
Den stien ned fra Puttåsen ligner på den jeg har funnet når jeg har sykla til og fra Haukåsen her fra Lindeberg. Om det er den som fortsetter rett fram der man kan dra til venstre ned mor Grønlia på vei nedover mot grusveien mellom Lindeberg og Ellingsrud..?
Herlig sti nedover, litt seig oppover i den bratteste bakken, der går jeg opp.
Jeg har også tenkt meg på flere recon-utflukter i det aktuelle området. Da mest med Lindeberg som startpunkt. Tanken min har vært å sykle på vestsiden av Lutvann og bort til Østmarksetra/Sarabråten, og så sykle derfra opp til Haukåsen og ned igjen mot grusveien Lindeberg-Ellingsrud.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Ryddet 6-tallsstien i går. Den er nå en kjempefin, liten nedkjøring fra Lutvann. Sjekket også ut blåstien. Den er en skikkelig rotfansrenne, men det går noe fin sungletrack ut fra den et lite stykke opp. Testing med sykkel i kveld, rapport kommer.
Kvart på sju er sjutida, litt seinere i sjutida går også fint. Selv får jeg ikke meldt noe mer her nå, men sjekker evt. tidspunkt når jeg sjekker ut fra jobb.
Nå er runda testet ut og det var masse flott sykling! 2.5 timer for to jenter på tur inkl. brownies-pause.
Starten ifra Østmarksetra til Haukåsen var ikke så mye å skryte av. Tok av ved Sarabråten og prøvde sti til toppen, men mye bæring/skyving, med knoting imellom.
Men fra Haukåsen og hjem var det bare flotte stier :-) Sykla rett nordover fra golfballene på Haukåsen. Sykla ikke via Grønlia, men holdt snuten nordover til vi traff lysløypa.
Så var det ca 2 km på grus til enden av Ole Messeltsvei, før det igjen bar inn på grom-sti tilbake til Østmarksetra. Her gjelder det å velge rett sti, ellers blir det mye #!!%#!.
Da gjenstår bare å finne et bedre alternativ på strekningen ØStmarksetra -Haukåsen. Noen tips?
Det må nødvendigvis bli noe klatring og knot for å hente ut gullet fra en Haukåsrunde. Den blåmerka varianten på kartet under er allikevel ikke så verst, hvis man følger den riktig (dvs. finner fram). Selve linken nord-sør er en gammeel, delvis gjengrodd sti som kan være vanskelig å finne ut fra dette kartet.
Noen pekepinner: -Følg blåstien som går over Sarabråtåsen -Passer en stisnutt (blindsti) som tar nordover like ved en vannpytt med en ødelagt klopp. -Ca. 50m etter dette kommer et lite klatreparti der stien kommer opp på en åskam. -Drøyt hundre meter senere når blåstien sitt høyeste punkt på denne kammen. Ca her går stien nordover, først på noe berg ved siden av et par trær. -Etter et par hundre meter kommer en liten myr. Den er ikke spesiellt ille, men stien forsvinner for snaut et par hundre meter. Passer myra på østlig side, da vil du komme til en åsrygg med en fin singletrack som er grei å følge. -Stien kommer etterhvert bratt ned til en myr på andre siden. Følg en ny sti rett nordover som etter bare noen titalls meter tar deg til en litt våt kløft. Denne tar deg til grusen som går til toppen.