Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utslitte lager i hjulsett....

Utslitte lager i hjulsett.... #554028 18/05/2008 11:13
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Jeg brukte utforsykkelen min fem-seks dager i fjor. Den har et Azonic Outlaw hjulsett. Da jeg skulle teste sykkelen med ny gaffel litt rundt i nabolaget her om dagen merka jeg at lagerne i navene var utslitt. Både foran og bak. Veldig rart synes jeg. De bør vel tåle mer enn dette? Dette er ikke noe superduperdyrt hjulsett, men det er nå lagd for freeride og utforkjøring. Sendte kjapt en mail til Azonic og fortalte om dette og for å få dimensjonen til lagerne siden jeg anser det for å være en grei sak å bytte lager selv. Azonic svarte etter en halvtime og lurte på hvilken adresse de skulle sende nye lager til. Super service eller hva?

Noen som vet om lagerne i disse hjulene er så dårlig som jeg har fått inntrykk av? Kan det være høytrykksspyleren i Hafjell som har vasket ut fett? Siden det er maskinlagere burde de være tette, eller har jeg misforstått? Azonic sender nye lager, men jeg tenkte nå likevel å kjøpe et sett og ha til den dagen de nye ryker. Er det noen som har et godt forslag til hvilke lager jeg bør kjøpe?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Utslitte lager i hjulsett.... [Re: OveR] #554045 18/05/2008 11:47
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvis du har vaska sykkelen med høyttrykkspyler er jeg ikke overasket over at de har tatt kvelden. Særlig hvis sykkelen har stått siden den gangen i fjor, uten at du har smørt opp noe...

Re: Utslitte lager i hjulsett.... [Re: engekri] #554096 18/05/2008 14:50
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Du har ikke noe valg i Hafjell, hvis sykkelen er gjørmete må du spyle av den for å få være med opp gondolen. Jeg synes det er litt høyt vanntrykk på sykkelvaskeriet, men jeg tror egentlig ikke at det er så høyt at det er problemet. Uansett har jeg ikke stått og spylet på kort avstand. Jeg er ikke dummere enn at jeg ikke vil bruke høytrykksspyler på syklene mine hvis jeg har et valg. Jeg trodde forøvrig at forseglede maskinlager ikke var noe man trengte å putte fett inn i?
Har et hjulsett med Hope XC nav med maskinlager. Det settet triller nå på sjette året, og jeg har aldri dillet med å fette opp noe der. De er smuuude som nye enda.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Utslitte lager i hjulsett.... [Re: OveR] #554114 18/05/2008 15:44
S
sesteen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Man kan jo unngå å prøve å spyle rett mot lagrene.

Trykket er så høyt i en høyttrykk at det vil trenge inn vann. Dersom dette ikke kommer ut, vil det bli rust osv om det sttår og lagrene går veldig fort. De er ikke automatisk helt vanntette selv om det er maskinlager.

Det er kvalitetsforskjeller i et maskinlager, så kan være noe her også, men de burde holde lengre uansett. Godt de har maskinlager, så slipper du å sende inn hjulene.

*Overivrig hobbysyklist*

Moderator  support