Sykkelforsikring
|
Sykkelforsikring
16/05/2008 08:11
|
Gråtoner
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mange av oss har vel sykler som langt fra er fullt dekket av innboforsikringen. Hvem har for tiden den beste forsikringen?. Forløpig har jeg valgt å beholde kun innbo hos Gjensidige hvor en kan øke sykkeldekningen opp til 15000 for et par hundre ekstra i året. Likevel mangler det en del opp til full dekning...
Det er ikke jeg som er treig, det er de andre som er for raske...
|
|
|
Re: Sykkelforsikring
[Re: Gråtoner]
16/05/2008 09:50
|
StigB
Señor
|
Señor
Den dessidert beste forsikringen får du som LO tilslutta, er du og kanskje fruen tilslutta begge to har dere en toppsikring som ikke koster noe og som dekker det meste uten egenandeler.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
16/05/2008 10:19
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Enter forsisikring lovte meg så fint at om syklene mine (verdt mye over 15 000 hver) som står i leiligheten blir borte så får jeg dekket det det koster å kjøpe ny tilsvarende. Dette var egentlig eneste kriteriet jeg gikk etter når jeg valgte forsikring. Resten var stort sett det samme hos alle sammen.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
16/05/2008 12:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er flere forskjellige forsikringer ute og går. Noen har en sykkelforsikring som i tillegg er en idiotforsikring; du tryner og får 8-talls-hjul type Crossmax. Egenandel på 2-3k og du får nytt. Noen bøffer sykkelen, du får alt bortsett fra egenandel. Pris: skyhøy. Noen nevnte 10% av forsikringsverdi i året. Dette er nok pga altfor mye sykkeltyverier og at dyre sykler er spesielt utsatt.
|
|
|
16/05/2008 12:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enter forsisikring lovte meg så fint at om syklene mine (verdt mye over 15 000 hver) som står i leiligheten blir borte så får jeg dekket det det koster å kjøpe ny tilsvarende. Dette var egentlig eneste kriteriet jeg gikk etter når jeg valgte forsikring. Resten var stort sett det samme hos alle sammen. Hvilket selskap var det?
|
|
|
[Re: supernalle]
16/05/2008 12:21
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Enter forsisikring lovte meg så fint at om syklene mine (verdt mye over 15 000 hver) som står i leiligheten blir borte så får jeg dekket det det koster å kjøpe ny tilsvarende. Dette var egentlig eneste kriteriet jeg gikk etter når jeg valgte forsikring. Resten var stort sett det samme hos alle sammen. Hvilket selskap var det? Kanskje Enter forsikring ?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
16/05/2008 12:37
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: supernalle]
16/05/2008 12:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ah, mener å huske det var Gjenstridige. Men de var litt vel dyre for meg, selv med fagforeningsrabatt på vanlige forsikringer. If trådte reddende inn, og ga meg et mye bedre tilbud, dog ikke på sykkel. Har ikke sjekket med det, enda.
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/05/2008 13:04
|
Bergenstril
Fersking
|
Fersking
Har idiotforsikring i gjenstridige på rittsykkelen og prisen er ca 10% av sykkelens verdi pr år(uten rabatter).
|
|
|
[Re: Bergenstril]
16/05/2008 14:23
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Skal foresten sies at da jeg var yngre, bodde hos min bror her i Oslo, men fortsatt var dekket av mor sin forsikring (If tror jeg) ble min sykkel stjålet fra boden i kjelleren til bror. Min mor er med i en fagforening ett eller annet, og har forsikring gjennom det. Min sykkel var ikke lenger i produksjon, så selskapet lurte på hva en tilsvarende ville koste. Jeg oppgav dette, noe som da var litt dyrere en det min kostet i sin tid. Jeg fikk utbetalt hele beløpet for å kjøpe ny. Det hel gikk tilogmed relativt kjapt.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
16/05/2008 16:33
|
Mesa
Medlem
|
Medlem
Dette er maksimum IF kan stille opp med, en tillegsforsikring på innbo forsikringen. I tillegg til min innboforsikring må jeg betale 1211,-. + Falken sykkelregister. Tolker det slik hen att sykkeln må være låst i et låst rom for att jeg skal få penger hvis den blir stjålet, att sykkeln min blir stjålet når den står i et låst eget privat rom er desverre ikke sannsynlig, ergo forsikringen er ubrukelig.
Når det fremgår av forsikringsbeviset at tilleggsforsikring på sykkel er tegnet, gjelder innboforsikringen med følgende særskilte endringer:
Tilleggsforsikringen forutsetter at sykkel er innmeldt i et sykkelregister godkjent av Finansnæringens Hovedorganisasjon.
A Hvilke skader forsikringen gjelder for
1 Selskapet erstatter skade som skyldes plutselig og utilsiktet ytre årsak som rammer den forsikrede sykkel under transport, opphold eller bruk.
Samlet erstatning ved tyveri av låst sykkel er høyst kr 20.000.
Dersom sykkelen er låst og oppbevart i låst rom i bygning (ikke fellesrom) eller i bygning med adgangskontroll dekkes likevel tyveri inntil forsikringssummen.
Unntatt er skade - som følge av alder, bruk eller slitasje. - ved fabrikkasjonsfeil eller feilbehandling. - ved riper, flekker, avskallinger o.l. - ved utleie eller leie.
1.1 Sikkerhetsforskrift:
Sykkel skal være låst når den ikke er i bruk og nøkkel skal oppbevares adskilt fra sykkelen. Når sykkelen skal transporteres må den merkes og transporteres forsvarlig. Forskrifter gitt av transportør må følges.
Under sykkelkonkurranser gjelder følgende: Sykkelen skal umiddelbart etter løp plasseres og oppbevares i låst sykkelstativ på eller i bil.
Følger av å ikke overholde sikkerhetsforskrifter er omtalt i innbovilkårets del A, pkt. 6.2.3 og landbruksvilkårets pkt D.8.
B Hva forsikringen omfatter
Forsikringen omfatter sykkel med fastmontert utstyr som nevnt i forsikringsbeviset.
C Egenandel I erstatningsoppgjøret fratrekkes en egenandel på kr 2 000.
D Forsikringen gjelder i Europa.
Into the wild
|
|
|
20/05/2008 19:32
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Mange av oss har vel sykler som langt fra er fullt dekket av innboforsikringen. Hvem har for tiden den beste forsikringen?. Forløpig har jeg valgt å beholde kun innbo hos Gjensidige hvor en kan øke sykkeldekningen opp til 15000 for et par hundre ekstra i året. Likevel mangler det en del opp til full dekning... Snakker om sola... Nå satt jeg, som ansatt i Gjensidige, i dag og prøvde å telle opp antall skader og utbetalinger på utvidet sykkeltyveridekning og lignende, så da kan jeg jo ta meg bryet med å rette opp et par detaljer: Listeprisen for å utvide max erstatning pr sykkel fra 5.000 til 15.000 ved sykkeltyveri er 800 kr. Tilsv. for 10.000: 300 kr. Spesielt interesserte kan regne selv herDet er flere forskjellige forsikringer ute og går. Noen har en sykkelforsikring som i tillegg er en idiotforsikring; du tryner og får 8-talls-hjul type Crossmax. Egenandel på 2-3k og du får nytt. Noen bøffer sykkelen, du får alt bortsett fra egenandel. Pris: skyhøy. Noen nevnte 10% av forsikringsverdi i året. Dette er nok pga altfor mye sykkeltyverier og at dyre sykler er spesielt utsatt. Som BK og strilen sa senere: Ja, Gjensidige selger den forsikringen til nevnte pris. Egenandelen er 10% av "skadegrunnlaget" muligens minus fradrag hvis registreringen i Falck sykkelregister(?), dog minimum 500 kr. Det kan jo bli 2-3 k som du sier, eller det kan bli mer, eller mindre. (Ref. her)Noen "idiotforsikring" eller "tabbeforsikring" er hverken denne eller andre tilleggsdekninger vi selger; det dekker det som på forsikringsspråket heter "plutselige og uforutsette skader", kollisjoner og slikt, omtrent som kasko på bilforsikringen. Men selv om du kan få erstatning om du har skylda selv må det skje noe spesielt og ... ehh, uforutsett ved siden av. Også må det være en enkelthendelse, ikke slitasje. Pluss vanlige brann-, vann- og tyveriskader. Grovt sett kan man si at en slik "verdigjenstandforsikring" for sykkelen (som vi kaller det) dekker samme skader som innbo- + reiseforsikring, men typisk med "forsikringssum" dvs max. erstatning over 15.000 kroner og uten begrensning for skader i bosteds- og nabokommunen. Det kreves at i hvert fall at man har innboforsikring i selskapet, gjerne også krav til totalkundeforhold. Jeg tror vel andre fors.selskaper har samme forsikring, men muligens er det bare Gjensidige som er villig til å selge den for sykler.
|
|
|
[Re: frodev]
21/05/2008 14:08
|
HogZ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Snakker om sola... Nå satt jeg, som ansatt i Gjensidige,
Må bare benytte sjansen siden du er ansatt i Gjensidige: Jeg ringte dem angående min innboforsikring for å få bekreftet at sykler stående innelåst i boligen er dekket av vanlig innboforsikring. Det kunne de bekrefte, men det står dessverre ikke noe om det i forsikringsvilkårene. Kan jeg føle meg trygg eller bør jeg ta en ny telefon?
Only dead fish float with stream
|
|
|
[Re: HogZ]
22/05/2008 16:14
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Gjensidige: Jeg ringte dem angående min innboforsikring for å få bekreftet at sykler stående innelåst i boligen er dekket av vanlig innboforsikring. Det kunne de bekrefte, men det står dessverre ikke noe om det i forsikringsvilkårene. Kan jeg føle meg trygg eller bør jeg ta en ny telefon?
Sykkel innelåst i boligen er dekket, men ved tyveri gjelder max erstatning på x.000 kroner også i Gjensidige, som flere andre selskap. Det kan se ut som om Enter Forsikring ikke har den begrensningen, ref. innlegg fra Knut L over, men det vet jeg ikke. (Og vil egentlig ikke gi meg hen til å sammenligne selskapene, til det er jeg ikke objektiv.) Sykkel, barnevogner, sportsutstyr man tar med inn i hus/kjeller er innbo, i hvert fall sykler inntil 5/10/15.000. Enkelte billige båter/kajakker tilsv. er nevnt i punkt 3.1, det er ikke sykler. Men sykler og sykkeltyveri er nevnt i punkt 4 i standardvilkåret jeg refererer til under, og jeg er overrasket hvis det ikke står noe om sykkeltyveri i ditt vilkår? Sjekk også forsikringsbeviset ditt, en side om innbo, langt framme i papirbunken.Sykler er dekket mot brann, vann og tyveri på linje med annet innbo. Det står eksplisitt at sykkel erstattes i tillegg ved tyveri fra fellesgarasje, ref. 4.2 under. Det er forresten typisk at en innboforsikring dekker bestemte skadetyper, mens en husforsikring dekker "alle" skadetyper unntatt, eh, en bråte unntak. 5/10/15.000 (avhengig av hva du har valgt i Gjensidige) er max erstatning, pr sykkel, etter fratrekk av egenandel. Egenandel 2-4.000, så hvis du har en sykkel kjøpt for 12.000 vil dekning inntil 15.000 ikke gi høyere erstatning enn inntil 10.000. Én egenandel ved tyveri av flere sykler. Antar de andre selskapene har tilsvarende effekt av beløpsbegrensninger. Merk også verdireduksjonsvilkåret i punkt 5.2.1 under. Jeg personlig har ikke lagt merke til den før i går, men synes den er rettferdig. En 4 år gammel sykkel erstattes fullt ut, mens en 8 år+ erstattes bare 20% av nypris for tilsvarende. Ad. Sikkerhetsforskriftene: For meg er det en selvfølge at det ikke kreves egen sykkellås hvis sykkel står i låst hus, men jeg tipper det kreves ved parkering i fellesgarasje. Innbo og løsøre - INN1001 2. Hvor innboforsikringen gjelder Forsikringen gjelder - på det sted som er nevnt i forsikringsbeviset. Forsikringen gjelder i tillegg innenfor Norden - for ting, kontanter og verdipapirer som er midlertidig borte fra forsikringsstedet (...)
4. Hvilke skader, tap og utgifter som dekkes Skader nevnt i punkt 4.1, som inntreffer plutselig og uforutsett, med unntak av skader nevnt i punkt 4.2, dekkes såfremt sikrede - har overholdt de sikkerhetsforskrifter som gjelder for innboforsikringen - har gitt riktige opplysninger om risikoen eller endring av risikoen - ikke har opptrådt grovt uaktsomt eller voldt skaden ved forsett.
4.1. Innboforsikringen dekker skader, tap og utgifter ved 1. brann og nedsoting, lynnedslag og annet elektrisk fenomen 2. eksplosjon/sprengning <... ymse varianter av vannskader...> 7. tyveri (jf. straffelovens § 257) - fra bygning på forsikringsstedet (...) - fra garderobeskap med inntil kr 10.000 - av barnevogn - av sykkel og sykkeltilhenger når dette er angitt i forsikringsbeviset. Forsikringssummen gjelder pr. sykkel og sykkeltilhenger. 4.2. Innboforsikringen dekker ikke (...) tyveri fra fellesgarasje, fellesrom eller rom på bygge-/anleggsplass som ikke er beboelsesrom Likevel dekkes tyveri - fra garderobeskap - av barnevogn - av sykkel og sykkeltilhenger når dette er angitt i forsikringsbeviset. Forsikringssummen gjelder pr. sykkel og sykkeltilhenger
5.2.1 Erstatningsberegning (...) Sykkel: Erstatningen settes til nypris for tilsvarende ting med 20 % fradrag for hvert påbegynte år fra det året sykkelen er 5 år, maksimum 80 %.
Sikkerhetsforskrifter 3. Sikring mot tyveri og hærverk Boenheten/bygningen/rommet/boden/garderobeskapet/verdiskapet skal til enhver tid være forsvarlig sikret mot tyveri. Dører, vinduer og andre åpninger skal være lukket og låst for å hindre uvedkommende i å komme inn. Vindu i luftestilling regnes ikke som forsvarlig sikring mot tyveri. Nøkler skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende.
4. Låsing av sykkel/ sykkeltilhenger Sykkel skal låses når den parkeres. Sykkeltilhenger skal låses fast til sykkelen.
Redigert av frodev; 22/05/2008 16:17.
|
|
|
[Re: frodev]
22/05/2008 18:12
|
HogZ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et langt og omfattende svar... Takk for en grundig svar. Jeg skal dobbeltsjekke forsikringsbeviset.
Only dead fish float with stream
|
|
|
22/05/2008 23:42
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Som sagt tidligere, her av rabbagast, er det LO-favør som har den beste 'standard'-dekningen. Men likevel synes alle forsikringsselskaper (de kollektive avtalene også) å være mer gjerrige enn de var 'dengang da' de ikke drev slik priskrig som de gjør i dag. Og verre må det bli, kanskje spesielt hva angår sykler, ettersom det i dag blir søkt erstatning for flere og dyrere sykler, og de aller fleste har bare innboforsikring som dekning. Det er nok viktig å dokumentere hva som eventuelt er oppgradert, og om ulykken inntreffer søke best mulig dekning for tapet ved å føre opp enkeltkomponenter (som GeirK foreslo i en en av mange tidligere diskusjoner om emnet) hvis en har en 'litt eldre' sykkel (dvs mer enn et par år) som ikke er standardutstyrt.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
23/05/2008 05:51
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Trenger vi sykkelforsikringen da ? Jeg fikk klar beskjed av gjensidige som var de eneste som ville forsikre en sykkel til 25000 da jeg sjekket. "Forsikringen gjelder når sykkelen er låst i et låst rom som kun du har tilgang til"
Da blir den jo ikke stjålet...
|
|
|
23/05/2008 07:33
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Et langt og omfattende svar... Hehe, ja, men uansett hvor jeg sier jeg jobber så er jeg anonym og et evt. kort svar "JA" ville vel være enda mindre verd enn det du fikk på telefon? Så jeg tenkte jeg skulle dokumentere svaret og vise at sykkel var nevnt flere ganger i vilkårene. Og selv om to personer har en diskusjon, så må man jo forvente eller håpe at andre er interessert i det som skrives, jeg benyttet i alle fall anledningen til "å greie ut om" vilkårene for sykkel og håper noen andre, i tillegg til deg, får noe ut av det. Forsikringsselskapene har jo ikke akkurat noe veldig godt rykte, jfr "Gjenstridige" og slikt, men jeg ønsker vel mellom linjene å si at når man har en case som dette og litt interesse så er vilkårene fullt ut forståelige for meningmann. De er ikke skrevet for jurister, men for å kunne forstås av kunden. På den annen side er vilkårene enda mer omfattende enn mitt innlegg og man må dessverre lese hele for å få forståelse; f.eks. fordi alt som omhandler sykkel er spredd ut over hele settet av forsikringsbevis, vilkår og sikkerhetsforskrifter - noe generelt og noe gjelder bare sykkel og noen unntak etc. Man skal ha et klart hode for å få oversikt, det er det ikke tvil om.
|
|
|
[Re: peroo]
23/05/2008 08:11
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Trenger vi sykkelforsikringen da ? Jeg fikk klar beskjed av gjensidige som var de eneste som ville forsikre en sykkel til 25000 da jeg sjekket. "Forsikringen gjelder når sykkelen er låst i et låst rom som kun du har tilgang til"
Da blir den jo ikke stjålet... Eh, det er vel ikke tvil om at tyver kan komme seg gjennom både låste dører og låste vinduer? Det finnes sikkert drøssevis av eksempler på det, og å tro noe annet er vel relativt naivt? Videre skulle det ikke være tvil om at vanlige syker er dekket når de er låst på gata og f.eks. i fellesgarasjer (ref det jeg har sitert ovenfor), i Gjensidige. At det forekommer feil informasjon fra selgere og andre er sikkert tilfelle, men det du siterer over er jo drøyt bommert, dvs det er jo bare en kvart sannhet. Den spesielle sykkel-/verdigjenstandforsikringen, som noen får kjøpt, som ville dekke sykkel til 25.000 har i hvert fall ikke noe dårligere dekningsomfang så vidt jeg kjenner til. Trenger man forsikringen? Nei, det er jo en annen sak. Hvis sykkelen din ikke blir stjålet så trenger du den ikke. Det er bare et lite mindretall som får den stjålet, eller det er flere tusen hvert år - avhengig av hvordan man vil se det. AISSM skriver at "I Norge stjeles det årlig 55.000 sykler til en verdi av 275 millioner kroner". Fors.selskapenes statistikk viser utbetalinger på drøyt 30 millioner årlig nå mot 70 millioner for 10 år siden. Det er snakk om at 10.000 personer får erstatning hvert år. Hvis sykkelen din blir stjålet så ... Tja, i gjennomsnitt vil det jo likevel være billigere å være selvassurandør, hvis du tar sjansen. Sett av 2.000 hvert år på egen sparekonto i stedet for å betale til forsikringsselskapet eller sørg generelt for å ha 10-50.000 til å dekke uforutsette utgifter - vaskemaskiner og videospillere som plutselig går i stykker, mulighet for å dekke en skade på bilen i stedet for å belaste kaskoforsikringen og ta et bonustap som blir mye dyrere i det lange løp., sykkeltyveri osv. De forsikringene man trenger, det er de mot katastrofene. Mot at hele huset brenner ned, mot at man blir invalid og arbeidsufør og ansvarsforsikringen mot at man skader andre i trafikkulykker.
|
|
|
[Re: peroo]
23/05/2008 11:27
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Trenger vi sykkelforsikringen da ? "Forsikringen gjelder når sykkelen er låst i et låst rom som kun du har tilgang til" Da blir den jo ikke stjålet... Brann?
|
|
|
[Re: Tgabriel]
23/05/2008 11:37
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Til nye lesere reposter jeg igjen svaret fra Vesta ang presisering av sykkeldekning på innboExtra. Jeg tror dette er en av de bedre når det gjelder dekning for sykkel:
Hei !
Takk for din henvendelse.
For sykkel gjelder følgende:
Utenfor forsikringsstedet Utenfor forsikringsstedet er dekningen begrenset til kr. 5.000, må være registrert i Falck Sykkelregister eller kr. 10.000 med innbo EKSTRA.
Forsikringsstedets uteareal (ikke fellesareal) På forsikringsstedets utealreal (ikke fellesareal) er begrensningen kr. 10.000 (kr 20.000 med innbo EKSTRA).
Egen bod på forsikringsstedet men utenfor leiligheten Her er sykkelen dekket inntil kr 30.000 på Innbo og kr 60.000 på EKSTRA
Rom i bygning på forsikringsstedet Sykkeltyveri fra beboelsesrom i bygning på forsikringsstedet har ingen sumbegrensning (med unntak av fellesrom, fellesgarasje og fellesbod og egen bod).
Ha en fortsatt fin dag !
Med vennlig hilsen Vesta kundeservice
Øystein (som heldigvis ikke har hatt bruk for forsikringen)
|
|
|
19/09/2014 19:10
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Kanskje på tide å sjekke dette igjen, hvem har nå best dekning på sykkel for tiden, for 50.000+ sykkel?
|
|
|
20/09/2014 08:54
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Har LO farør kollektiv hjemforsikring ( følger med medlemsskapet i LO enten du vil eller ikke)
Tyveri av sykkel hvor som helst (inntil 25 000 kroner) Tyveri av løsøre fra bil, f. eks. klær, bag eller fotoapparat inntil 25 000 kroner
Dvs at de dekker sykkel også når den er stjålet utenfor hjemmet ( les arbeidsplass) og eller at den er innelåst i bilen ( jeg har stor nok bil)
Haken er at de har egenandel på 3000 men halverer denne hvis registrert i Falken.
Utfordringen er at som Andrehua skriver er jeg bare halveis hvis noen stjeler rittsykkelen.
|
|
|
23/09/2014 14:52
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ingen som har tips om forsikring til 50k+ sykkel?
|
|
|
[Re: Andrehua]
24/09/2014 07:01
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Ingen som har tips om forsikring til 50k+ sykkel? Det beste er vel en ren verdigjenstandsforsikring. Koster litt mer, men da har du rimelig god dekning samme hva som skjer med den.
mvh Nils
|
|
|
|
|