Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krank med integrert kranklager

Krank med integrert kranklager #553144 15/05/2008 19:46
S
sesteen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Skal ha meg en ny krank, og da tenkte jeg at det var octalink som gjaldt.... men så ser jeg det nå er på fullfart inn de med integrert lager (også rimligere kranker)

Er det noen større fordel med integrert lager? Hvordan kan man fikse ulike lengder som med de gamle kranklangrene på akselen? Og trenger man en masse med nytt spesialverktøy til dette?

Redigert av sesteen; 15/05/2008 19:46.

*Overivrig hobbysyklist*
Re: Krank med integrert kranklager [Re: sesteen] #553302 16/05/2008 07:47
KTL Offline
Besatt
Besatt
Fordelen er vel at lagrene er sitter lenger fra hverandre og at innvendig diameter blir større -gir plass til større, stivere og lettere aksel. (Levetiden er mer avhengig av kvaliteten på samme måte som før, slik at denne ikke automatisk blir bedre selv om lagrene er større.)

Ulempene er at man ikke kan gjøre noe videre med aksel/krankbredde, krankene blir bredere, lagerløsningen setter større krav til paralellitet på sidene på krankhuset slik at disse på endel rammer (som ikke er forberedt for dette) må/bør planes/freses før montering.

Verktøy:
De fleste krankene leveres med "self extracting" bolter eller dette kan ettermonteres -det gjør at man ikke har behov for krankarmsavdrager. Du trenger en nøkkel til å skru ut lagerskålene, og den vanligste "standarden" mange bruker er denne varianten (er vel Shimano tror jeg), som du får kjøpt "over alt":

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Krank med integrert kranklager [Re: KTL] #553610 16/05/2008 15:35
S
sesteen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Ja, etter å ha lest rundt i går, så fant jeg ut det. Jeg tok likevel sjansen på å prøve. Det ble også billigere å kjøpe det enn med løst lager, selv om jeg slengte med 3 verktøy jeg fant ut var kjekke. Blant annet den nøkkelen du viste meg, samt en for å bruke sammen med avdrager og en annen liten dings som skulle brukes ved montering.

Har ikke fulgt så veldig mye med utviklingen de siste 2 årene, så jeg trodde splines var fortsatt hot. Uansett så virker jo løsningen å være genialt god for å oppnå stivhet, større lager og bedre belastning av lagrene.

Evnt planfresing fikser vi hjemme :-)

*Overivrig hobbysyklist*
Re: Krank med integrert kranklager [Re: sesteen] #553669 16/05/2008 18:25
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: sesteen

Evnt planfresing fikser vi hjemme :-)

Du har slikt utstyr liggende i boden?

Recovery-mode
Re: Krank med integrert kranklager [Re: Pete] #553675 16/05/2008 18:38
S
sesteen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Nei, har ikke det der nå. Men skulle det vise seg å bli nødvendig så skaffer jeg evnt låner, da jeg så den var litt dyr. Verktøymani er nemlig en av mindre andre sider.

Har også tilgang til industri standard fres, som sikkert kan fikse det også.

Og som en siste backupplan finne en sjappe som kan fikse det.

Redigert av sesteen; 16/05/2008 18:49.

*Overivrig hobbysyklist*
Re: Krank med integrert kranklager [Re: sesteen] #553861 17/05/2008 12:35
S
sesteen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Etter å ha rådført med meg selv, så ga jeg f i hele integrert og valgte heller den gamle octalink løsningen.

Da slipper jeg å styre med planfresing, eller evnt hurtig utslitte lager om jeg ikke får frest.... Lokale sjappa hadde ikke utstyret. Da blir det litt drøyt å måtte kjøpe dette for noe som blir brukt en gang eller to, selv om min verktøysmani er gal nok til å gjøre det alikevel.

Takk for all info iallefall.

*Overivrig hobbysyklist*

Moderator  support