Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte bank?

Bytte bank? #553021 15/05/2008 14:39
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei!

Vurderer å bytte bank, og lurer på om noen har innspill eller tips til hvilke som er verdt å vurdere sånn på generell basis?

Den jeg bruker nå kommer stadig dårlig ut i diverse oversikter... Kan jo nevne at jeg har veeeeldig mye mer gjeld enn formue, og på den måten ikke er verdens mest attraktive kunde, men er legestudent, og vet at endel banker satser på "slike kunder", så kanskje det er håp for en stakkars gjeldsslave allikevel?!?

Alle gode råd taes i mot med takk iallefall!!

Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553024 15/05/2008 14:53
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt Skandiabanken i mange år og er fortsatt like fornøyd. God innskuddsrente, bra nettbank og null gebyr. Men hvordan det er å ha gjelden sin der vet jeg ikke. Den eneste gjelden jeg har om dagen er jo mitt svenske studielån. Gjeld i Mikke Mus-penger med Mikke Mus-rente. ICON_SMILE

Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553025 15/05/2008 14:56
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Bytt til den best renter og billigst programmer. Så enkelt er det.

Har du formue(for tiden fint å ha i bankkonto med 6% + rente) er renter viktig, lever du på studielån er det ikke så viktig. De fleste banker i Norge har banksikkerhet, så hvis banken går konkurs, så får du igjen max 2 millioner kr.

Programmessig tror jeg ikke du får så mye igjen for å være legestudent(utenom studentpakken), men som ferdig utdannet er de nokså villige til å låne penger til deg iallefall. Har iallefall hørt om flere nyutdannede lege/tannlege som har nokså ivrige "finansrådgivere" i bankene sine. Med tanke på at du nokså sikkert går en god økonomisk framtid i møte, hadde jeg heller gått til en uavhengig økonomisk rådgiver for råd.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553035 15/05/2008 15:27
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Legeforeningen har avtale med DNB(vital?). selv om DNB ofte ikke kommer spesielt bra ut i tester, kan jo det hende at man som medlem i legeforeningen får en bedre avtale enn det som blir brukt som sammenligningsgrunnlag når tabloidene tester banker. Du kan iallefall høre med DNB hvilket tilbud de har til deg.

Jacob (som ikke er DNB-kunde)

I won't drink and dial anymore.
Re: Bytte bank? [Re: laurids] #553057 15/05/2008 16:36
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
De har noe slikt med min forening også, hvor vi som studenter får gratis studentprogram. Nå har visst DNB sluttet å ta penger for programmene sine, så vet ikke helt om det er så lønnsomt nå. Dnb er vel egentlig bare en stor pengemaskin som satser på late lojale kunder, iallefall sa min bestefar det etter han sluttet i Dnb. Men for all del, en helt grei bank, man får bare litt midt på treet avkastning og litt dårlige økonomiske råd.

Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553071 15/05/2008 17:02
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Skandiabanken har vel vært den billigste til nå - men nå begynner storbanken å kutte på gebyrene også og da blir de mer konk.dyktige.

Vil tro at den største byrden er lån - da hadde jeg sjekket litt rundt hvor du får det billigst. Kanskje også hvem som faktisk gir deg lån. Er du fremdeles studet så har du kanskje enda ikke boliglån - da ville jeg starte å byge opp et kundefrhold med å spare i BSU - det er jo også lønnsomt !

ANg. testene så kommer sorbankene dårlig ut fordi de har lab rente på lønnskonto. De fleste av os har vel ikke mye penger der....... men testene baseres på at man sparer en god del der. Storbankene vil at man skal spare på andre kontoer enn lønnskontoen.

For meg er det praktisk å ha alt på et sted istedenfor å shoppe rundt og ha litt her og der. Ofte får man jo bedre tilbud av å samle alt også. Er du med i div. foreninger kan det lønne seg å sjekke tilbudene der.

Ville sjekke garantiene de ulike bankene med veeeeldig gode sarerenter har - hva skjer hvis alt går i dass feks.

Kommer du fa et lite sted kan du ofte få gunstige tilbud via de - de er ofte mer fleksible samt at de vil sanns. kjenne deg og derfor kunne gi deg mer lån feks.

Re: Bytte bank? [Re: Sportine] #553079 15/05/2008 17:38
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
jeg har brukt www.landkreditt.no i et par år nå og er SVÆRT fornøyd.

null gebyrer for bruk av kort osv og kjapp og god service.

kan anbefales
N

Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553126 15/05/2008 19:15
JOF Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan jo sjekke litt her: http://www.finansportalen.no/

Ellers kan også jeg anbefale Skandiabanken.

Jan Ove
--
Re: Bytte bank? [Re: JOF] #553136 15/05/2008 19:29
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Et viktig poeng for dem som ikke har funnet ut at de skal bruke alle pengene på sykkel, eller av en eller annen grunn har mye penger på konto. Garantien på 2mill gjennom bankenes sikringsfond gjelder bare norske banker. Det vil si at Skandiabanken bare dekker opp til 200000. Når det er sagt har jeg skandiabanken selv til vanlig bruk, og er fornøyd med det. I tillegg har jeg kort og mastercard gjennom en annen bank og BSU i en tredje. Litt avhengig av hvem som gir best vilkår.

Re: Bytte bank? [Re: jens fredrik] #553167 15/05/2008 20:25
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Uten å være standhaftig, men gjelder ikke banksikringen alle banker som opererer i Norge. Etter hva jeg husker er det et av kravene for å få lov til å drive bank i Norge.

En stund siden jeg leste om det her så er ikke helt stødig på det per dags dato.

Re: Bytte bank? [Re: ihokstad] #553233 16/05/2008 05:41
V
Vcoach Offline
Medlem
Medlem
V
Legeforeningen har en avtale med blant annet DnB NOR, med rimelig gunstige priser. Det innbefatter også et studentprogram. Sjekk linken under for priser:

http://www.medlemsradgiveren.no/

Too many freaks, not enough circuses
Re: Bytte bank? [Re: Andreas83] #553239 16/05/2008 06:03
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Andreas83
Uten å være standhaftig, men gjelder ikke banksikringen alle banker som opererer i Norge. Etter hva jeg husker er det et av kravene for å få lov til å drive bank i Norge.

Sikringsfondet dekker ikke for alle banker som opererer i Norge, mange av de utenlandske eide bankene dekkes av hjemlandets sikringsfond, og de er vesentlig dårligere enn det norske.

Skandibanken dekker derfor av det svenske, mens Fokus/Kaupthing derimot er dekket av det norske.
se. Sikringsfond

Angående bank så ville jeg sende forespørsel til en lokal bank og til 2-3 storbanker/nettbanker, i den situasjonen du har vil det nok være stort sprik mellom bankenes betingelser.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Bytte bank? [Re: Arve05] #553314 16/05/2008 08:03
Gråtoner Offline
Medlem
Medlem
Sist jeg sjekket ut DnB Nor/ Vital tilbudet gjennom foreningen, var det langt fra best. Dette gjaldt både bank og forsikring. Som Sportine sa: det som betyr noe for de fleste er utlånsrenten. Om du sparer/ tjener et par tusen pr år på gebyer, betyr ingen ting mot det du kan spare/tape på lån.
Noen banker gir deg god utlånsrente om du samler alt/ har et gitt antall produkter hos dem. Da får du regne på om det du evt. sparer på lånet veier opp evt gebyrer og lavere spare/ lønnskontorente.

Det er ikke jeg som er treig, det er de andre som er for raske...
Re: Bytte bank? [Re: Gråtoner] #553366 16/05/2008 09:04
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Gå for Skandiabanken!

Har vært kunde i mange år og har
* 3 kontoer (du kan enkelt opprette opp til 10 i nettbanken) (lønn/regninger/sykkeldeler)
* 1 fondssparekonto (du får gratis knallbra veiledning via tlf, de tar ikke gebyrer og du kjøper og selger som du vil)
* 1 huslån (for noen år siden var de blant de billigste, men har du totalkonto i en av storbankene så er renta ca det samme. Men(!) de tar ikke 25 kroner i gebyr hver gang du betaler avdrag)
* en akskjekonto/depot (enkelt å kjøpe og selge i nettbanken, stadig tilbud på kurtasjer)
* Norges billigste kredittkort (opp til 100.000 kreditt og 50,- i årsgebyr).

De få gangene jeg har hatt behov for hjelp har jeg alltid fått kjapt svar enten via telefon eller e-post.

Ellers: ingen gebyrer, ingen unødvendige og forsøplende kontoutskrifter eller skrytebrosjyrer i posten. Hva mer kan man ønske seg? Penger å fylle kontoene opp med?

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Bytte bank? [Re: skognils] #553368 16/05/2008 09:06
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: skognils
jeg har brukt www.landkreditt.no i et par år nå og er SVÆRT fornøyd.

null gebyrer for bruk av kort osv og kjapp og god service.

kan anbefales
N

Helt enig. Den beste banken jeg noen gang har hatt. Rask på service og ingen gebyrer.
Nettbanksystemet fungerer utmerket.
Absolutt anbefalelsesverdig.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Moderator  support