Har tidligere brukt terrengpedaler og terrengsko på landeveissykkelen og føler det har fungert veldig bra. Men når jeg var ute på min første tur med nye pedaler på landeveissykkelen i går og fikk jeg litt problemer med vinkelen på cleatsen på ene beinet! Det ene beinet fungerte helt utmerket og føltes naturlig, men på det andre beinet følte jeg at jeg hadde en unaturlig bevegelse og fikk etterhvert vondt i kneet og på utsiden av låret. Før turen vinklet jeg cleatsene 100% likt på begge pedalene etter noen "hovedmerker" på mine nye shimano sko for å ha et utgangspunkt, så det er ikke grunnet til at ene beinet føles "feil". Etterhvert justerte jeg den ene cleatsen og det føltes mye bedre. Jeg har to teorier om hva dette kan skyldes:
1. Den ene foten min er kanskje litt skjev i forhold til den andre, slik at jeg må ha forskjellig vinkling på cleatsene. Grunnen til at jeg ikke har hatt problemer med dette før er at terrengpedalene har hatt mer vandring på vinkelen.
2. Cleatsene på terrengskoene mine er ikke justert med lik vinkel, slik at jeg har vendt meg til forskjellig vinkling på beina. Dermed blir riktig innstilling feil fordi jeg har vendt meg til en feil vinkling. Har nemlig ingen vinklingsindikatorer for cleatsene på terrengskoene, i motsetning til de nye landeveisskoene hvor det blir helt nøyaktig.
Jeg har mest troa på teori nr 1!
Har forøvrig time attac terrengpedaler og look keo landeveispedaler med grå cleats (4 gr flyt). Jeg burde kanskje hatt rød cleats med 9 gr flyt.
Noen med tilsvarende erfaringer?
-En som er redd for ikke å få syklet så mye som planlagt i sommer-
Redigert av Svante; 15/05/2008 09:29.