|
|
|
Innstilling av Rock Shox Reba SL
|
Innstilling av Rock Shox Reba SL
14/05/2008 08:07
|
eltorro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har akkurat kjøpt en sykkel med en Reba SL-gaffel. (Spm gjelder sikkert for andre gafler enn denne også.)
Jeg er av typen som lærer meg skruing under mottoet "learning by doing", men frykter litt for mye fikling fort kan bli dyrt i dette tilfellet.
Gaffelen har ventil oppe og nede på det venstre beinet. (Har forstått det slik at det poitive kammeret er ventilen oppe, mens den nede er til det negative kammeret??)
På det høyere beinet har jeg noe strammegreier både oppe og nede.
Problemet er: Når gaffelen står i "lock" er den ikke så stiv som jeg ønsker. Jeg har ikke gjort noe med den etter jeg kjøpte den. Jeg kan selvsagt gå til en sportsforretning å få dette fikset, men synes det hadde vært ok og lært seg dette. Jeg ønsker at det skal være som en stiv gaffel når jeg har den i lock. Regner med at dette er mulig å få til.
Er det noen som kan hjelpe meg med en lett forståelig walk-trough på innstilling av demperen?
Jeg har ikke demperpumpe. Er dette noe man må ha, eller kan man bruke en vanlig dekkpumpe? Hvor ofte bør man justere demperen?
Alle innspill tas imot med åpne armer.
|
|
|
Re: Innstilling av Rock Shox Reba SL
[Re: eltorro]
14/05/2008 08:39
|
Astaroth
Entusiast
|
Entusiast
Har helt samme problemet her! Har Reba Team med poplock, men det blir bare ikke stivt nok og så fort det humper litt, gir den etter. (Den er vridd helt til max lock posisjon og den lille fingerskruen på toppen er helt skrudd igjen).
Om noen har noen gode ideer hadde jeg vært veldig takknemlig.
-Tarjei Scott Scale 50 - 2006 Marin Mount Vision Pro - 2008
|
|
|
[Re: Astaroth]
14/05/2008 09:03
|
goiddebæh
Entusiast
|
Entusiast
Du må ha demperpumpe. En vanlig pumpe vil ikke gi høyt nok trykk. Luftmengden må innstilles etter din vekt (finnes i tabeller), og/eller evt tjunes etter det du finner passer best til din kjørestil.
Ståle
|
|
|
[Re: goiddebæh]
14/05/2008 09:08
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Og friskes opp en gang i blant siden demperen vil lekke litt luft over tid.
|
|
|
[Re: Arne_And]
14/05/2008 11:02
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Demperen vil aldri låse å bli helt stiv. Så her må dere nok revurdere hva lockout egentlig er. Den skal bli mye stivere en i åpen posisjon, men vil alltid ha ca 2cm vandring i toppen. Det er oljenivået i høyre ben som bestemmer hvordan lockouten funker. Er det for lite olje vil det ikke være noe lockout før du når ned til oljen. Da vil den låse. Men fortsatt ha litt vandring. Om du fyller på for mye olje vil den bli helt stiv, men heller ikke funke no særlig ellers. Den lille vandringen som er der er der fordi du ikke skal ødlegge pakninger når du treffer en dump i lockout funksjon. Om du tar i litt hardt klarer du dytte gaffelen nesten i bunn selv i lockout.
Lufttrykket hjelper geffelen å holde seg utstrekt. Pump dette til max å du vil få en stivere gaffel hele tiden. Om de i butikken ikke pumpet luft i den før du fikk den har den antaglig for lite luft. Det skal i utgagspunktet være like mye luft både oppe og nede. Du må ha demperpumpe. Spør i en sportsbutikk om du får låne, eller kjøp deg en. Greit å ha for å leke med alle innstillingene gaffelen har. Fyller du litt mer luft i negativt kammer en positivt får du en veldig myk gaffel som spiser alt av småhumper, men som kansje blir for myk når gaffelen trengs til det den er laget for. Pump mer i positivt kammer så får du en stivere gaffel som ikke vil reagere like for på småhumper, men takler store humper godt. Likt i begge kamre er som nevt utgangspunktet og best for de fleste.
Håper det ikke var for mye feil. Noen får evt rette meg. Og at det var til god hjelp.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
14/05/2008 15:15
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg ønsker at det skal være som en stiv gaffel når jeg har den i lock. Regner med at dette er mulig å få til.
Må nok skuffe deg - det er ikke mulig å få til. Les i manualen som kom med - RS skal ikke kunne låses helt, har de bestemt.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
14/05/2008 18:11
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg har ikke demperpumpe. Er dette noe man må ha, eller kan man bruke en vanlig dekkpumpe? Hvor ofte bør man justere demperen?
Har pumpe du kan låne som skal passe til RS. I begynnelsen justerer man gjerne litt til man har funnet et lufttrykk man liker. Deretter sjekker man trykket med ujevne mellomrom Si ifra om du vil låne.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Hæ?]
14/05/2008 20:58
|
eltorro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg ønsker at det skal være som en stiv gaffel når jeg har den i lock. Regner med at dette er mulig å få til.
Må nok skuffe deg - det er ikke mulig å få til. Les i manualen som kom med - RS skal ikke kunne låses helt, har de bestemt. Det var det med bruksansvisninger da. Har bladd igjennom, men fikk inntrykk av at den var generell, Regnet med at folk her inne hadde mer enn nok erfaring og tips, noe jeg hadde helt rett i. Det plager meg ikke nevneverdig, mest når jeg står og trår i motbakke, og det er jo uansett ikke så ofte...
|
|
|
[Re: hbakken]
14/05/2008 21:01
|
eltorro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Gjerne. Vi tar pumping og opplæring ifm den planlagte stibonanza'en!
|
|
|
15/05/2008 05:38
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
I orden det, men vil du låne før vi får dratt på tur (blir nok ikke tur på meg før kanskje kanskje søndag formiddag) så er det bare å ta kontakt.
Hva slags sykkel har du kjøpt deg?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
15/05/2008 06:36
|
eltorro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det går fint. Jeg har et par andre ting som skal gjøres før søndag likevel. Som familiefar er jo lørdag en pliktdag til å stille opp i tog, sekkeløp etc etc.
|
|
|
|
|
|
|