I de fleste innleggene her på terrengsykkel.no som dreier seg om Kina er det fokus på forurensning, klimaendringer og menneskerettigheter. Jeg tenkte derfor det var på sin plass med en aldri så liten solskinnshistorie om terrengsykling fra Kina. Sist helg ble Huangshan MTB festival arrangert for tredje gang, og rittet samlet nærmere 500 syklister fra over 20 land. Nå kommer det vel et større terrengsykkelritt i Kina i august, men ifølge arrangøren var nå dette det største terrengsykkel arrangementet i Kina bortsett fra OL. Rittet går i fantastisk flotte og frodige omgivelser i Huangshan (Yellow Mountain) i Anhui provinsen. For de som ikke har alle de kinesiske provinsene innprentet i hukommelsen, så ligger det ca. 400 km sør-vest for Shanghai. Ting vi tar for gitt i Norge som frodig skog, rent vann i elver og bekker, blå himmel og stjerner på himmelen på klare kvelder er ikke akkurat selvfølgeligheter i Kina generelt. I dette området var det i alle fall tilsynelatende fantastisk mye bedre enn de mer folketette områdene (hvor jeg bor).
I årets utgave av dette rittet kunne man velge mellom en 20 km løype, og en 50 km løype (2,5 x 20 km). Løypa var overraskende teknisk krevende, og omtrent 75% av 50 km løypa gikk på sti. Med sti menes her nesten utelukkende singletrack med noen korte partier med litt bredere grusvei. Det som gjorde det forferdelig tungt (i alle fall for meg) var at det hadde regnet de siste to dagene før rittet, og det ganske gjørmete i deler av løypa. Jeg har aldri syklet i sirup, men vil anta at det må være noe lignende dette. På forhånd fryktet jeg den ene lange stigningen på ca. 4 km i løypeprofilen mest, men siden denne gikk på asfalt var dette den letteste delen av løypa. Utfordelen fra toppen var fantastisk bra på en smal sti som gikk på kryss og tvers ned åssiden.
Med bortimot en kinesisk årslønn i førstepremie var det mye spreke folk på startstreken. I 50 km klassen var halvparten kinesere og halvparten utlendinger. Blant topp 10 var det bare 2 utlendinger, så kineserne var sterke. Årets vinner var en proff (Trek, racer) kineser, som vant relativt enkelt på tiden 2 timer og 6 min. For undertegnede ble det en ganske tung dag med krampe i begge låra på andrerunden. Måtte velte meg av sykkelen og legge meg ned noen minutter før jeg kunne komme meg videre. Fullførte på 3 timer og 2 minutter som ga 47 plass i 50 km klassen, og ble med det i alle fall beste (og eneste) nordmann. Var ikke helt fornøyd, men det var godt over hundre startende i klassen så det var ikke helt krise.
Dette arrangementet var definitivt en av årets store begivenheter i dette området. Løypa var omkranset av massevis av folk som heiet og skapte god stemning. Etter banketten på hotellet var det skikkelig landsbyfest med bålbrenning og musikk. Til tross for at Huangshan Mountain er et populært turistmål i Kina, så var det nok ikke så altfor vanlig med utlendinger i byen vi bodde. Det ble mye bilder og autografskriving til tross for noe middelmådige resultater på gjengen jeg reiste med.
Noen bilder:
http://picasaweb.google.com/ernst.h.andersen/HuangshanMTBFestival/photo#5200049330825854978