|
Ny sykkel
|
Ny sykkel
13/05/2008 13:17
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei glade syklister  Gjorde en deal på Coop Obs! hypermarked på Lørdag, får en Schwinn Moab Disc for 7000,-. http://www.schwinnbikes.com/products/intbikes_detail.php?id=1003Skal ut og prøve den nå, og mest sannsynlig kjøpe den. Jeg er 20 år, 186 høy og veier 76 kg. Ser den ut til å passe meg? Sykler mest på asfalt og litt i terreng. Kanskje jeg kan begynne å sykle mer i terreng med denne..
|
|
|
Re: Ny sykkel
[Re: Cpt. Spectacular]
13/05/2008 13:47
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vel, nå drar jeg og handler.. Kan vel ikke være så ille for veil. 10000,-. Skal hvertfall prøve den først. : )
|
|
|
13/05/2008 14:27
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ser ut som en god sykkel til den prisen. Siste nummer av terrengsykkel slakta den demperen, men utenom det ser det jo ut som et knall kjøp! og blir det mest asfalt så er vel ikke demperen det som ødelegger morroa! Uansett har jeg inntrykk av at veldig mange sykler i den prisklassen er utstyrt med den demperen, så det er vanskelig å komme unna.
Lykke til!
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
13/05/2008 15:04
|
btm
Besatt
|
Besatt
Syns absolutt det så ut som et godt kjøp til den prisen, så sant geometrien føles rett. Og når det gjelder TORA-demperen, vil jeg ikke si at den ble direkte slakta i testen, men det ble bemerket at den var en god del dårligere enn RECON, som mange av de andre syklene kom med. Dog oppfattet jeg den som adskillig bedre enn RST F1RST-gaffelen som satt på Hard Rocx'en og Diamanten.
btm
|
|
|
[Re: btm]
13/05/2008 15:54
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Og når det gjelder TORA-demperen, vil jeg ikke si at den ble direkte slakta i testen, men det ble bemerket at den var en god del dårligere enn RECON, som mange av de andre syklene kom med. Refererer til testen av gekko flight i siste nummer av Terrengsykkel: Tora-gaffelen fra Rock Shox er det vanskelig å finne noe positivt å si om. Dempingen er uforutsigbar på det beste. Friksjonen mellom innerbein og ytterbein er svært høy og gaffelen vrir seg når den får både små og store slag,når du svinger, og under oppbremsing Det der må vel kalles slakt? Til trådstarter: håper jeg ikke ødelegger for mye glede der nå, sykkelen ser knall ut, og har etter at du tipsa om den sykkelen prøvd å pushe samme sykkel på en kompis. Terrengsykkel har jo heller ikke langtidstesta, så som de sier selv så er det mulig den blir bedre over tid.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
13/05/2008 16:15
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
OKok.
Siden jeg handla på et stort supermarked har de selvsagt ikke fullt fokus på sykler, så servicen blir så som så. De vet visst ikke så mye om sykler, som dere her på internettet ser ut til å vite. Ramma var slik at den var beregna på folk med høyde 188 - 198. Er litt skeptisk nå da, i forhold til det. Han som jobba i sportsavdelinga sa at det sikkert kom til å gå greit. Jeg har litt lange armer.
Sykla med den på vei hjem da.. med vanlige sko på sykkelsko-pedaler og ryggsekk og et nett på styret. Ikke optimale forhold for testing, men skal prøve den mer i morgen.
Merka at giret juksa bittelitt, og da jeg testa den i butikken merka jeg faktisk at dempern var litt voldsom. Det gikk visst annn å justere gradvis dempekraften.
Er det kanskje greit å bytte demper da? Og hva me rammestr. Var det dumt?
|
|
|
13/05/2008 16:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det kanskje greit å bytte demper da? Og hva me rammestr. Var det dumt? Kos deg med ny sykkel du. Demper kan du bytte når du har prøvd ut alle innstillingene i forhold til din type sykling. Når det gjelder rammen så er det bare du selv som kan si om størrelsen funker. Men det burde ikke være lengre unna enn at ny stem og litt justering av setet kan gi deg en bedre stilling hvis det trengs. Sykkelen så jo ellers fornuftig komponert ut, så denne bør kunne gjøre jobben. Ut og sykle og gled deg over ny sykkel! (Og hvis butikken ikke har peiling på sykkel så finnes vi her og kan hjelpe deg.  )
|
|
|
[Re: Dan]
13/05/2008 17:04
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fine greier, skulle egentlig forhørt meg om dette før jeg handla, men jeg jobber på den plassen og fikk derfor en litt grei pris. Skaffa meg medlemskort rett før jeg handla da, ansatte får 4% avlsag, men på kvitteringa står det bare 2% (som er standard kunde). Skal skjenne på. Skal også ta den med tilbake og spør hva som skjer med giret. Var og så på en "Trek 6500", den kunne jeg fått med skjermer for 7360,- på ei sykkelforretning i Ålesund. Og på ei anna forretning var det "Giant Terrago Disc" som jeg kunne få med skjermer for noe mellom 7 og 8 tusen. Er disse bedre sykler?  Forøvrig skal jeg prøve å kose meg med sykkel. Kanskje jeg rekker å vokse et par cm også. Hva må jeg spise da? Takk dopapiret, btm og Dan for skikkelig hjelp.  Og innlegg 7777 på Dan er et fint nummer.
Redigert av Cpt. Spectacular; 13/05/2008 17:14.
|
|
|
13/05/2008 17:43
|
freerider92
Medlem
|
Medlem
jeg vil si din Schwinn Moab Disc er et bra kjøp! Sram x9 har jeg ikke hørt noe særlig mye negativt om...så det trenger sikkert bare litt justering, sram girene skal vist heller ikke slå så veldig mot ramma slik som shimano girene gjerne gjør i humpete terreng.
du kan jo spise flagstang frø?
Fredrik
Giant AC
With the careful comes the crashes. With the easy comes the insane
|
|
|
[Re: freerider92]
13/05/2008 18:37
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heheh ;D
Girene skal få sin justering i morgen. Tror jeg vil få vansker med å finne de, disse mystiske flaggstangfrøene.
Hadde meg en tur med sykkelen nå, sitter litt mer framoverbøyd enn jeg er vant til. Skal kanskje være sånn? Setet virker riktig, får akkurat en liten bøy i knærne.
|
|
|
13/05/2008 18:55
|
freerider92
Medlem
|
Medlem
hvis det føles ubehagelig å sitte slik kan det hjelpe å kjøpe et kortere stem og evt. riser styre (styre med oppsving) noe som øker stabiliteten når det blir bratt..(jeg synes også det er mer behagelig å sykle med riser styre)
Fredrik
Giant AC
With the careful comes the crashes. With the easy comes the insane
|
|
|
[Re: freerider92]
13/05/2008 19:24
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er ikke direkte ubehagelig, men litt uvant. Har ikke skrudd på noe ennå, så det kan vel tilpasses bedre. Litt av et prosjekt dette, får ta det litt på sikt. Skal prøve å bare justere opp styret et par cm. Så får jeg vurdere det med styret og demperen etterhvert. Blir bare masse styr det her. 
|
|
|
16/05/2008 23:09
|
Cpt. Spectacular
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå får jeg bytta den i ei Large ramme. Den jeg hadde var XL. Det er sikkert mer beleilig. TORA-demperen får ikke jeg gjort så mye med, men rart at Rock Shox leverer så dårlig utstyr da, i 2008.
Er TORA-dempern bedre enn demperen som følger me på sykler 3-4tusen kr. klassen? ;D
|
|
|
|
|