Sjappe rundt Nice., Antibes etc.
|
Sjappe rundt Nice., Antibes etc.
12/05/2008 19:30
|
Rockefoten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
HAr vært mye i området, men aldri funnet noen god mtbsjappe.
NOen? Remi`?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
Re: Sjappe rundt Nice., Antibes etc.
[Re: Rockefoten]
12/05/2008 20:01
|
Gartner`n
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spørs jo litt hva du mener en "god mtbsjappe" skal inneholde, og hvor langt du er villig til å forflytte deg. De gangene vi har vært der nede er det noen sjapper vi har besøkt: - En langs motorveien som passerer Nice, tror det er ved Sortie 52, men husker ikke navnet på sjappa i farten. - En i Pegomas, ovenfor Mandelieu. Både mtb og racer, bra utvalg. - Decathlon ved Mandelieu (masse sportsutstyr, men ikke high-end) - En sjappe i rundkjøringen når du kjører gjennom Frejus/St. Raphael. Liten, men mye bra utstyr her. Leier ut freeridesykler etc.
|
|
|
12/05/2008 21:26
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nice: "La Roue Libre" i 30 Rue Barla, like ved havna i østre del av sentrum. Liten, sjarmerende butikk drevet av to gamle utforsyklister på toppnivå.
Ellers fikk vi en gang levert en test-Cannondale til en litt større butikk i Antibes, tror jeg, men husker ikke navnet på den. Kanskje redaktØyvind husker det?
Rikelig med high end i begge.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
12/05/2008 23:26
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
(Beklager å hi-jacke threaden, håper spørsmålene mne kan være til almenn nytte.)
Apropos, jeg skal nedover med samboeren den 27. (til Antibes).
Bikkja rekker ikke alle vaksinene og testene innen avreise, så sambo har bestemt at vi tar med oss sykler istedet. Vi flyr ned, og skal ikke leie bil (derfor spør jeg, selv om det allerede er svart at det finnes butikker for dem som disponerer fire hjul og motor).
Hun sykler helst landevei, jeg foretrekker den grenen forumet er oppkalt etter. Louise (som hun heter) vil ikke ha med seg MTB'en sin, valget står mellom en klassisk bysykkel og Bianchi raceren for henne. Hva skal jeg velge? Voodoo hardtail, vintage racer, eller min egen klassiske bysykkel? Har bodd flere år i Sophia Antipolis tidligere, men fikk aldri syklet noe særlig annet enn BMX den gang, dog har jeg hørt at det siden sist (22 år) har kommet til et godt nettverk sykkelstier.
Skal jeg prioritere å cruise rundt på Rivieraen på en sykkel som nok står trygt parkert på fortauet om natten, eller satse på å få meg en, maks to terrengturer i åsene, men sove med et halvt "våkent" øre (studioleiligheten blir for trang til å ta med seg syklene inn)? (Verken av fulldemperene er heller aktuelle å drasse på, selv om det kun er en 20 min. togtur til Cap d'Ail.)
Kjenner noen til en eller flere gode guider for (alle slags) syklister i nevnte område (nei, ikke Cad d'A, men Cannes-Antibes-Nice), gjerne på nett? Eller for den saks skyld, noen gode racersjapper, eller sykkelskrotnisse sjapper i området (vintage stuff) (altså innen sykkelavstand fra Antibes, eller med tog til Cannes/Nice)?
Får uansett stikke innom 30 Rue Barla. Gamle utforsyklister ruster ikke, men trenger alltids oppmuntring. Fint å kunne ta en prat med likesinnede.
Redigert av Rednax; 12/05/2008 23:41.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
13/05/2008 21:16
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
La Roue Libre er en liten butikk, men greit innhold. Litt lenger opp i den samme gata (retning bort fra havna)er det også en ok sykkelbutikk, med litt mer fokus på racer. Men fikk god hjelp der med MTBen min, da La Roue Libre ikke hadde tid. Men skal sies at det var de som tipset meg om den butikken. Husker ikke navn. Men Lett å finne, bare å spørre. Den beste butikken derimot fant jeg ca 1 mil (litt kortere muligens) fra sentrum, Syklet dit. Først til flyplassen, deretter noen km nordover. Dette er en butikk, med utrolig bra innhold, både racing og MTB (alle disipliner), klær, komponenter. Leway heter den og de har hjemmeside (søk på goggle). Anbefalles.
|
|
|
[Re: Oddefa]
13/05/2008 21:36
|
bik3man
More than words
|
More than words
Apropos, noen som har erfaring med leie av racer i området? Jeg prøvde i en sjappe innenfor Ste Maxime for noen år siden, men de hadde bare kjipe mtb-er for utleie.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
14/05/2008 06:01
|
Rockefoten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Den leway, den ligger oppover paa n2220 den da? den veien som gaar rett nordover, normalt paa motorveien? klarte ike finne den i google. volle vo me aide?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
14/05/2008 08:37
|
bondegutten
Medlem
|
Medlem
Selv er jeg ganske ofte i dette området, og skulle gjerne ha funnet en god sykkelbutikk i området. Skal sjekk ut de som nevnes nord for gamlehavna i Nice. Forøvrig er jo Decathlon ved de fleste større kjøpesenter i Frankrike. Det er butikker ala XXL. Stort generelt utvalg, men ikke spesialbutikker. (I Nice ligger den ca. 10 min fra flyplassen langs Route de Grenoble). Forøvrig kan jo det være noe å finne på følgende side for de som skal sykkle i frankrike: (ps VTT = terrengsykling på fransk) http://www.vttfrance.com/dpt.php?dpt=06Supert om de som faktisk finner en OK sjappe og /eller anbefalte turer melder inn her!
|
|
|
[Re: bondegutten]
14/05/2008 21:01
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neway-nice.com er adressen. Det skal ligge veibeskrivelse der. Butikken ligger rett under (så og si) motorveien som kommer fra Cannes. Men veien du sykler er en helt vanlig vei, ikke mye stress. Vær obs på åpningstider. Mye bra terrengsykkel opp i høyden også (der Terrengsykkel hadde tester i fjor, sto en artikkel også + noen tråder på utflukt, men det vet du kanskje). God tur.
|
|
|
[Re: Oddefa]
15/05/2008 07:26
|
Rockefoten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
16/05/2008 00:02
|
HRO
Fersking
|
Fersking
Litt off topic for sjapper: Anbefalte turer - oj oj - Bodde der et halvår og kan skryte på meg at det å anbefale turer opp i fjellene der er en nesten umettelig oppgave. I Mercanturene (nasjonalparkene) er det svært mange stier eller det vi Norge kaller driftsveier.
Sjakktrekket er - bil med feste for sykkel eller tog opp dalen mot den italienske grensa. Ta gjerne turen innom for å få fatt et kart over terrenget - og det finnes ufattelig gode fotturistkart og bare begynne å forsyne seg etterpå.
Har selv eventyrlige minner fra traktene ovenfor Sospel - men husk å begynne tidlig på dagen, eller legg inn en matpause på et spisested ved lunchtider. Det er ofte stengt på kvelden...
|
|
|
|
|