Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Wobbling, hvordan finne årsaken??

Wobbling, hvordan finne årsaken?? #551312 12/05/2008 12:26
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjørte et turritt i dag. I en god nedoverbakke hvor farten nok var imellom 70-80 km/t, så begynnte plutselig fronten (styre/framhjul), å wobble verre. Trenger vel ikkje si at dette var en meget ubehagelig opplevelse. Trudde eg skulle gå på hodet av veien, men klarte å redde meg inn igjen.

Så, er det noen som kan forklare hva som skjer når en får slik wobbling? Og hvordan kan eg finne ut hva som er problemet? Det må jo være ubalanse en eller annen plass?

Hjula skal være rette og fine (ZIPP 404), og sykkelen har ikkje vært i velt eller lignende. Har aldri opplevd slik wobbling heller før.

Er takknemlig for alle gode tips!

Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #551331 12/05/2008 13:38
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Har vært oppe i forumet her før, og er sikkert søkbart. Men her er en liten info om fenomenet, hentet fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_wobble

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #551676 13/05/2008 05:53
Oksenfra Mosjøen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette skjedde med meg i fjor også, var på vei ned en bakke. Plutselig begynte sykkelen å wobble. Ble skremt både jeg og de bak meg. De sa at det så ut som sykkelen skulle bøye seg.
Syklet på dårlig asfalt, det kan være grunnen, traff egen frekvensen til ramme eller noe. Etter jeg fikk bremset ned og lagt låret mot ramme gikk det over. Har ikke opplevd dette siden. Sikkert noe man opplever en gang i livet. ::

Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: Oksenfra Mosjøen] #551689 13/05/2008 06:36
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, håper eg slipper å oppleve det igjen. Veldig utrivelig kan en si frown

Nærbø SK
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #551709 13/05/2008 07:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Har ikke gjort det på tråsykkel, men har hatt et par "tankslappers" (styret slår i tanken, gettit?) på motorsykkel. Nei, det er ikke noe moro. ICON_WINK

Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: Stein] #551721 13/05/2008 08:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dårlig geometri?

Husker det var en Italiensk håndbyggprodusent som visstnok ofte ble observert i stor hastigheter uten hender på styret, for å se om ramma/geometrien ikke forårsaket vobling.

Hvis alt annet fungerer som det skal, og dette kun skjer i STOR hastighet hadde jeg lagt penga mine i konstruksjon og geometri.

Truls eller andre med god kunnskap kan sikkert legge til noe der.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: RazeFaze] #551731 13/05/2008 08:40
gare Offline
More than words
More than words
ALLE sykler kan oppleve wobbel, det er et fenomen som på sett og vis ligger innebygd i sykler(og motorsykler for den saks skyld)på grunn av at styringen går gjennom et punk.

Fenomenet oppstår som en sammenfalling av mange faktorer, men det som betyr noe er at egensvingingene til sykkelen kommer i harmoni med egensvingningene til underlaget. Da får man en forsterking av svingningen som skaper dette.
Selvsagt har geometri noe med dette og gjøre, men man kan ikke designe seg rundt dette.
Dessuten er egensvingningen til sykkelen avhengig av en mengde andre ting enn geometri også, det handler om vekt(totalvekt), plassering av sete/rumpe/hender, valg av hjul/dekk/lufttrykk, og så til slutt underlaget.

Jeg har ikke opplevd dette på sykkel ennå, men det er sikkert fordi jeg sykler så sakte ICON_WINK

Derimot var jeg på grensen med en BMW MC for noen år siden. Det kan se ut som om 170 på Autobahn i Tyskland er en slags magisk grense for en R80G/S(forsåvidt også det at den ikke gikk fortere)men da begynte den såvidt å "rugge" fra side til side.

Geometri er selvsagt en veldig, vedldig viktig faktor, men du unngår ikke dette med god geometri.

PS: rammemateriale selvsagt, det betyr også noe for når du vil/kan oppleve dette.

Tankslapper er det samme, og for en av de verste jeg har sett:
Isle of man, dette er skummelt å se på også...

Redigert av gare; 13/05/2008 08:42.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: gare] #551756 13/05/2008 09:16
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Flott gjennomgang Gare. Takker så meget. Altså er det ikkje så mye å gjøre med dette.

Så då er det bare å peise på igjen og satse på at dette ikke skjer igjen. Merket at eg var noe mer reservert i dei påfølgende nedkjøringene i rittet, men var ingen tendenser til wobbling senere.

Nærbø SK
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #551758 13/05/2008 09:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: MagneU
Kjørte et turritt i dag. I en god nedoverbakke hvor farten nok var imellom 70-80 km/t, så begynnte plutselig fronten (styre/framhjul), å wobble verre. Trenger vel ikkje si at dette var en meget ubehagelig opplevelse. Trudde eg skulle gå på hodet av veien, men klarte å redde meg inn igjen.

Så, er det noen som kan forklare hva som skjer når en får slik wobbling? Og hvordan kan eg finne ut hva som er problemet? Det må jo være ubalanse en eller annen plass?

Hjula skal være rette og fine (ZIPP 404), og sykkelen har ikkje vært i velt eller lignende. Har aldri opplevd slik wobbling heller før.

Er takknemlig for alle gode tips!

Jeg har også opplevd dette, og det er skremmende!
Det er sjelden det finnes en grunn til dette, som andre skiver er det et svingningsfenomen der sykkelens "egenresonans" slås an.

Det enkleste trikset er å klemme knærne inn til til ramma når fenomenet dukker opp. Det har effektivt tatt livet av det på de syklene jeg har hatt som har wobblet. I 80 trenger du vel ikke å trå så veldig heller ICON_SMILE

LarsB

Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #551761 13/05/2008 09:22
gare Offline
More than words
More than words
Flott gjennomgang Gare. Takker så meget. Altså er det ikkje så mye å gjøre med dette.

Så då er det bare å peise på igjen og satse på at dette ikke skjer igjen. Merket at eg var noe mer reservert i dei påfølgende nedkjøringene i rittet, men var ingen tendenser til wobbling senere.

Men hvor var du på turritt hen? Jeg så deg forøvrig på resultatlisten til Spinnsprinten/Brynesprinten, la oss bare si at du syklet fortere enn meg og la det være med det.
Du var ikke så verst i Sørmarka forrige helg heller, jeg så nok navnet ditt i Aftenbladet...ikke verst til resultat.

Det er ikke så mye å gjøre med fenomenet annet enn å håpe på at man ikke opplever det. Det som kan hjelpe er å legge kneet inn mot overrøret, øke hastigheten(og det er sjelden noen mulighet på sykkel), og selvsagt senke hastigheten, du trenger neppe å bremse, det vil være nok å løfte overkroppen.

Du er vel ellers stadig oppe i 80-85 km/t med de snitthastighetene du opererer med?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: RazeFaze] #551785 13/05/2008 10:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RazeFaze
Dårlig geometri?

Tilfeldigheter. Geometri, egenresonnans, fleks, hastighet, ryttervekt, underlag, etc... Når en sjelden gang alt "treffer" kan enhver sykkel oppleve wobble. Er man riktig ugeldig har man en ramme der dette inntreffer under forhold sykkelen brukes i ofte.

På tråsykkel burde en lett bremsing på bakhjulet og å knipe overrøert mellom knærne stabilisere det. Og IKKE hold krampaktig fast i styret. (Lettere sagt enn gjort, selvsagt).

Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: gare] #551811 13/05/2008 10:53
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: gare

Men hvor var du på turritt hen? Jeg så deg forøvrig på resultatlisten til Spinnsprinten/Brynesprinten, la oss bare si at du syklet fortere enn meg og la det være med det.
Du var ikke så verst i Sørmarka forrige helg heller, jeg så nok navnet ditt i Aftenbladet...ikke verst til resultat.

Det er ikke så mye å gjøre med fenomenet annet enn å håpe på at man ikke opplever det. Det som kan hjelpe er å legge kneet inn mot overrøret, øke hastigheten(og det er sjelden noen mulighet på sykkel), og selvsagt senke hastigheten, du trenger neppe å bremse, det vil være nok å løfte overkroppen.

Du er vel ellers stadig oppe i 80-85 km/t med de snitthastighetene du opererer med?

Var Dalane Rundt som stod på programmet igår. Et av dei kjekkere ritta i regionen. Litt kupert løype som går i flotte omgivelser.

Ja, har blitt en del ritt til nå i år. Eg trener aldri hardt, men prøver å kjøre mye ritt. Og det har begynnt å gi resultater nå:-). Kjekt å sjå at en får noe igjen for all treninga. Sørmarka var forøvrig noe av det kjekkaste eg har vært med på.

Er ikkje så ofte at eg er oppe i over 80 km/t, men etter at eg fikk ZIPP hjula så har eg sett at det går fortere nedover:-)

Skal prøve å ha anbefalingene i bakhodet viss det skjer igjen.

Nærbø SK
Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #552290 14/05/2008 07:45
A
audjanne Offline
Fersking
Fersking
A
har oppleft ditte sjølv, sjekk om framhjulet er rett sett på plass!

Re: Wobbling, hvordan finne årsaken?? [Re: MagneU] #553982 18/05/2008 03:27
L
lml Offline
-----
-----
L
Ser det var i Dalane Rundt(var der jeg også) du hadde wobbling går da ut i fra at det var i bakken ned til Helleland du hadde problemer. Der har jeg hatt det samme problemet med min Giant tidligere. Kjørte da med Continental, Grand Prix Attack(21) fremme og Force(23) bak, etter å ha skiftet dekk til Grand Prix 4000(23) forsvant problemet med wobbling.

Så ellers på bloggen din at du hadde syklet med Stig Erik fra DSK i sørmarka, han hadde også problemer med wobbling på raceren. Der viste det seg at styrerøret var løstnet(ikke helt løst men litt) i innfestningen til gaffelen....
Tror nå ikke det er det som er ditt problem men det viser at det noen ganger er en grunn til at wobbling oppstår og at det lar seg ordne.

Moderator  support, Valentino