Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hvor mye økning av belastning tåler man?

hvor mye økning av belastning tåler man? #551161 12/05/2008 00:11
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei!

Alt ettersom hvilken idrett man driver med (og hvilke produsenter av pulsklokker, watt-målere og treningslitteratur man hegner om) så har "alle" en teori om hvor mye økning av treningsmengde man som utøver kan tåle over en viss tid.

Det er 10 prosent av ditt, evt. 15 prosent av datt. det er timer her, pulsfrekvens * med en eller annen konstant der, evt. distanse opp og ned i mente..

For meg som har lest meg opp (0g ned) på ymse litteratur så er det i det store og hele et stort spørsmålsteng hvor mye en kropp kan klare å absorbere (av trening) i en gitt periode.

En ting:

1. Hvis man starter som syklist (evt. sikkert utholdenhetsidrett i det hele tatt) så er det "long an slow" som er mantraet (i noen kretser). MEN, hvis man ser på ymse slankeprogram, evt. hvordan man "spriter opp" en (litt søkt det her) hollywoood- skuespiller, så er det 100% maks (og gjerne litt til) absolutt hele tiden.) Tren til du spyr, og så litt til så blir du i kjempeform....

Dagens kasus:( 0g et helt tenkt tilfelle...)

La oss si at du har en kar på sånn røfflig 34 år. rimelig gjennområtten, men med gode forutsetninger for å yte bra på sykkel (la oss si at gener, psykiske forutsetninger samt motivasjon er på plass for litt seriøs satsning.

La oss så si at personen er omtrent 100% utrent, men ikke overvektig eller har andre fysiske plager/sykdommer som bremser form-utvikling.

Så:

hvordan gjør vi det her?

Ser for meg at det vil være en del forskjell på¨"programmet" alt ettersom hva tidshorisonten er, men hvis vi tar utgangspunkt i at vi har et år på oss før vi bør være "i form", og at man helst skal kunne øke prestasjonene for hvert år fremover, hva gjør vi da?

Her er "min" oppskrift så langt:

1. Få oversikt over hvor mye tid som kan maks kan tilegnes trening. la oss si at det er mulig å få inn 13 timer.

2. Dvs. at personen bør "trenes" til å kunne tåle minst 13 timer trening i uka før "treningen" før rittet starter,

3. Vi kjører "bolker" på 4 uker, med 3 uker hvor belastningen økes hvor hver uke (tid eller intensitet), og den 4 uken er en uke hvor man "slipper opp litt" for at kroppen skal hente seg inn igjen.

4. hvis vi gir personen 5 måneder til spesifikk trening for å være "fit for fight" før 10. mai, så bør vi være på topp i mengde. den 10. desember i år. gjerne en måned før for å kunne slippe opp litt i belastningen før 5 månders-bolken kommer

Så; (og det er her det går galt for meg hvert j... år)

Det jeg gjør på dette stadiet et som følger:

fra ca 10. mai til 10. desember har jeg 7 måneder.

Jeg starter (jeg har tjuvstartet) på 2 -3 timer i uka nå. Hvis jeg skal opp på 13 timer i uka før 10. desember så må jeg øke belastningen med ca 85 minutter i måneden. Altså 1 time og 25 minutter.

Det er jo et rundt og fint tall, men noe sier meg at det ikke går.

(nu ble det veldig sent på kvelden, så:)

jeg kaster meg i korgen og fortsetter på denne posten i morgen, men spørsmålet mitt er allerede ganske klart (for meg ihvertfall): hva tåler en menneskekropp av økning av belastning på f.eks et år?

mvh,

Beles

mvh,
Beles
Re: hvor mye økning av belastning tåler man? [Re: Beles] #551176 12/05/2008 06:23
DrBike Offline
Medlem
Medlem
Høres ut som om du har benyttet litt tid på å sette deg inn i teorien allerede.
Dersom du er ellers frisk og har trent greit tidligere i livet så tror jeg trygtdu kan øke antallet treningstimer litt raskere. Det burde ikke være noe problem å trene opptil 5 timer i uka selv for en utrent person. MEN- det vil avhenge av at treningen ikke belaster kroppen unødig hardt. Begynn med basistrening (www.basistrening.no) og rolige sykkel/gang/joggeøkter. Fjelturer med sekk er brillefint nå om sommeren.
Sørg også for å etterhvert øke lengden slik at kroppen din blir vant til litt varighet.
Mer spesifikk sykkeltrening kan du som sier starte med til høsten.
13 timer trening i uka er mye, selv for en relativt aktiv syklist. Du burde kunne bli litt av en racer dersom du klarer å trene så mye, og samtidig styre intensiteten på en vettug måte.
HUSK: Treningseffekt = Belastning x hvile x kosthold

Redigert av DrBike; 12/05/2008 06:24. Rediger grunn: trykkleif

Scientia vincit timorem!

Moderator  support