Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hybrid til snobb med behov for bondevett

Hybrid til snobb med behov for bondevett #550526 10/05/2008 08:08
S
stigge Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Beklager overskriften, men jeg skal av respekt for kunnskapen dere besitter være dønn ærlig.

Jeg er noenogtredve år, og har aldri tatt førerkortet. Jeg har altså ingen bil. Det betyr at jeg tar bussen til jobb, og har etter hvert blitt på hils med prompedamen og kompisen hennes, Fisejohan - for ikke å snakke om alle de andre som tar den litt for trange bussen. Sagt på en annen måte: Jeg klarer ikke mer. Avstanden til jobben er en liten mil, og jeg har tidligere tråkket meg dit på en Everestsykkel av type "20kg+, dynamo og refleksbrikke". Det gikk fint, i og med at det er en slak nedoverbakke hele veien til jobb. Problemet oppsto selvsagt på veien tilbake, da nedoverbakken med ett var snudd (og det samme var motet mitt). Jeg er altså på jakt etter en jobbsykkel, en hybrid.

Så, hva skal jeg ellers bruke den til? Her ville jeg normalt løyet på meg en masse greier om "turer i skog og mark", downhill og off road-kjøring. Men det er bare tull. Veistandarden i Bergen er ikke av den beste, men de verste kulene jeg kommer til å utsette sykkelen for er de som kommer av et hull i asfalten. Om den kan brukes på lørdager og søndager også så er det omtrent så spenstig som jeg kan tenke meg det blir.

Min bakgrunn, og mye av grunnen til at jeg oppsøker eksperthjelp, er at jeg for ti år siden hadde en Cannondalesykkel som ga meg fryktelig mye moro. Ikke minst lærte jeg at det er forskjell på sykler, og at av og til er det verdt de ekstra kronene det koster. Etter det har jeg drevet mye med foto, og besitter en respektabel samling av Leicautstyr som har kostet meg en formue. Jeg har altså utviklet helt klare "snobbetendenser", hvor jeg selv lever i den villfarelse av at utstyret er den begrensende faktoren - ikke operatøren (dvs. meg).

Mitt kommende sykkelkjøp kan ses som et ledd i en prosess for å redusere denne avhengigheten til dyrt utstyr. Jeg ønsker å gå bort fra "merker" og over til "kvalitet". Mao: Det må fungere som det skal, men det trenger ikke være det kuleste på to hjul.

Nå bor jeg i Bergen, og har med det tilgang til flere gode sykkelbutikker med merker som Cannondale, Kona, Trek, Diamant/Nakamura, osv. Opprinnelig gikk jeg rett på Cannondale sin Bad Boy-sykkel, men til en pris av 8500 så følte jeg at det var verdt en sjekk andre steder også.

Jeg ønsker å redusere listen med sykler jeg kommer til å prøvekjøre, slik at det ikke blir et halvårsprosjekt i seg selv. De som er igjen, etter første elimineringsrunde er:

Cannondale bad Boy 700 - 8500 kroner
Hard Rocx CL 4 Disc - 8500 kroner
Kona Dr. Dew - 7500 kroner
Trek 7.5 FX - 6000 kroner
Diamant Mixed Cut Alnatt (Nakamura Nitro Advance) - 6000 kroner

Jeg har sett at sistnevnte kom bra ut av en test nylig, og at den virker å være godt utrustet for prisen. Spørsmålet blir vel om det er noe å hente på å gå for en Cannondale til 2500 kroner mer.

Kroppsbygningen min er relativt normal, 183 høy, rundt 80 kilo.

Takk for at du som leser dette har holdt ut til slutten. Spørsmålet mitt er reelt nok, jeg er fullstendig klar over at jeg må teste dette selv, men akkurat nå hadde det vært flott med litt tilbakemelding - selv om det er "Kjøp deg en 3000-kronerssykkel, du trenger ikke bedre!" ICON_SMILE

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: stigge] #550581 10/05/2008 14:34
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=14434

Denne tror jeg du blir happy med! Lett, rask og med gode bremser.

Medlemmer av skiforeningen får 15% rabatt på veil. priser.

ICON_SMILE

/Are Nicolai
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: nicolai] #550582 10/05/2008 14:36
N
nicolai Offline
N
Str 20" på Diamant-hybrid vil passe fin-fint, forresten, om du er i tvil.

/Are Nicolai
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: nicolai] #550591 10/05/2008 14:56
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har Leica selv. Du vil ikke bli fornøyd med noe annet enn Bad Boy'en. Joda, du kan kjøpe noe annet slå deg selv på skulderen å si at "nå var jeg smart, denne er så mye bedre"....men når det ruller en Bad Boy forbi vil du få en klump i magen. Jeg gjorde det fornuftige og kjøpte en Hexar RF, fordi jeg syntes det var et bedre kamera enn leica. Så fikk det seg en dult og jeg måtte justere RF'en - og jeg var helt sikker på at det ikke hadde skjedd dersom jeg hadde kjøpt en leica. Vel, litt senere fikk den seg en kraftig dult som knuste rf-prismen, og jeg måtte kjøpe nytt. Det ble en Leica... Jeg synes den dag i dag at Hexar'en var bedre...men jeg fikk ikke ro i sjela før jeg hadde leica.

Hvis du først er slik som du beskriver burde du ikke kjøpe en Bad Boy Rolhoff? Det er det som er Leica M'ern, vanlig BB blir mer som en Leica CL....

Når det gjelder sykkel så har jeg heldigvis ikke blitt bitt av samme basill som deg. Har en Merida, Jamis, Decathlon/Rockrider og en Garry Fisher Tassajara fra 98. GF'en er en dritt sykkel, men jeg klarer ikke å kvitte meg med den - har liksom blitt glad i den - tross en gaffel som minner mest om en bic-penn. Sykkelkjøpene mine har stort sett vært impulskjøp, så jeg har ikke fått noen preferanser før kjøpet...har man først fått preferansen er det bare å følge hjertet og kaste fornuften på sjøen.

Siden du ikke har bil, har du forøvrig en god unnskyldning hvorfor du kan unne deg litt ekstra når det gjelder sykkel. Med Bad Boy Rolhoff kan du kjøpe den en vedlikeholdsfri sykkel som du kan bli gladere og gladere i.... (Har sett en BBR selv - den er helt rå!)
Bad Boy Rolhoff

Redigert av hilmer; 10/05/2008 14:59.
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: hilmer] #550807 11/05/2008 09:38
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Heisan.

Hyggelig å høre at det finnes andre noenogtredveåringer (ja, fremdeles med i den kategorien) som heller aldri har hatt sertifikatet og fremdeles greier seg godt uten.

Jeg forstår godt snobberiet ditt. Selv har jeg ikke noe Leicakamera, jeg har faktisk ikke noe kamera for øyeblikket. Jeg har dog alltid ønsket meg et Leica. Så langt har jeg proritert sykkel i stedet og har nå litt for mange (ikke alle er like ekslusive).

Min gode mann, du bor som meg i Begen.
Som du påpeker er veistandarden horribel, men været kan også spille en syklist et puss. Med ditt behov, trenger du virkelig en "sporty" sykkel? Altså en sykkel som er satt opp for at du skal fortest mulig frem, på bekostning av sittestilling, komfort og alternativer for å frakte med deg nødvendigheter? Skal du dusje når du komer frem til jobben?

Jeg har en god venn som nå pendler på sykkel. Han er en snobb utenom det vanlige, og stiller ellers ekstra høye krav til alt han anskaffer. (Customsydd PC-veske fra Dunhill anyone?)

Han endte opp med en av disse;
http://www.pashley.co.uk/products/roadster-classic.html
http://www.pashley.co.uk/products/roadster-sovereign.html
http://www.pashley.co.uk/products/phantom.html

Jepp, håndlaget av et frima som har vært lengre i bransjen enn noen av terrengprodusentene.
Dette er absolutt sykkel på Leicanivå (i motsetning til de forutnevnte som vel er gode sykler, men på denne skalaen heller ender opp som Nikon og Canon). God sitteposisjon, uansett hvilket antrekk og skotøy du bærer. Fjæring fra sete og dekk. Beskyttelse fra kjedet. Heldekkende skjermer og kappe på bakhjulet. Innebygget navgir. Så og si vedlikeholdsfri, bombesikker ramme, med mulighet for å slenge på sidevesker (og jeg kan anbefale noen gode, håndsydde), perfekt for de dagene Bergen viser seg fra sin sedvanlige side. Nevnte jeg at det er stålramme? Blant sykkelsnobber, så fnyser stålfetisjistene en god, og lang dag i aluminium. Det er vulgært, det er dødt og det knekker til slutt. Stål demper bedre, og det varer og varer.

Dersom du er redd for at dette ikke er hipster nok, Pashley hadde et eget 4X lag for noen år siden. Da produserte de noen av de fineste stål (terreng)syklene, men har siden gått tilbake til det de alltid har gjort.

Dette er ikke dusinvare som selges i butikker landet over. Dette er ekslusivt. Håndbygget. Fra firma et med laaange tradisjoner. It gets the job done. Skulle du (mot formodning) trenge service, så er det heller ikke sære standardarder på noen av delene, dette er en sykkel en hver mekaniker med respekt for seg selv skal kunne sette i stand, uavhengig av hvilken butikk han jobber i.

Think about it. Et utradisjonelt valg kanskje, men en klassisk og tradisjonel sykkel.

(Nei, jeg har ingen slik selv. Er så heldig å ha fått hendene i engelsk årgangstål, og skal dessuten til med et fransk prosjekt i samme gate.)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: stigge] #550821 11/05/2008 10:21
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har selv syklet til jobben i mange år (1,7 mil hver vei), selv om det er en stund siden jeg har gjort dette pga annen jobb og annen livssituasjon.

Det jeg fant ut var viktig å ta hensyn til var om hvor sikker sykkelparkering det var. Hvis det ikke var sikker sykkelparkering, så bør man ikke kjøpe en sykkel som man ikke har råd til å bli stjålet. Har man derimot en sikker sykkelparkering, i mitt tilfelle låsbart rom med kameraovervåkning så mener jeg du ikke skal være redd for å legge penger i ditt transportmiddel...... så lenge den koster mindre enn en bil så bør det funke for deg..... og bare ignorere folk som himler med øynene når du har kjøpt "dyr" sykkel til "over 5000 kroner". Hvorfor ikke legge 20000, 30000, eller 50000 eller 70000 kr i din sykkel. Det er fremdeles noen hundre tusen mindre enn en bil. Jeg vil tenke på hva jeg vil legge i en sykkel i prioritert rekkefølge.

God sittestilling (veldig, veldig viktig)
At den tåler daglig bruk
At den tåler salt
At det er lite vedlikehold
At den er lett og rask

Som Hilmer nevnte, hydrauliske bremser og Rohloff er en innertier til jobbsykkel, men du skal heller ikke gå av veien for å skaffe deg en custombygget titanramme. Kent Eriksen lager noen fine. Dyre dempergaffler er nå av så bra kvalitet at dette kan du fint bruke på en jobbsykkel hvis det er mye hull og kanter. Til jobbsykkel ville jeg heller gått for en hardtail og dempepinne enn en FS. En hardtail kan du jo ha bagasjebrett på også.... I utgangspunktet likte jeg best å ha bukkehorn på min jobbsykkel, men hvis du går for raiserbar så har du jo en "terrengsykkel" også der du bare trenger å skifte dekk på og komme deg ut på sti i helgene.

Vil du ikke gjøre ting så omfattende så gå for Hilmer sin BBR, men de andre forslagene er jo selvfølgelig også bra.

En annen ting... hvis du er veldig umotivert for bakkene hjem så kan du få ettermontert elektrisk motor. Den kan du jo bruke inntil du føler for å tråkke hele uten hjelp. Østeriske Gruber assist har en fin en, den er dyr men visst nok meget bra (permanent montering).

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: Rednax] #550932 11/05/2008 16:09
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Hoho, den så tøff ut ...

Martin

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: M@rtin] #550940 11/05/2008 16:28
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
I know..

Har inderlig lyst på (Reynolds rør også, vettu), men har verken plass eller råd for øyeblikket..

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: stigge] #551209 12/05/2008 08:08
F
Fresen Offline
Fersking
Fersking
F
Artig innlegg.

Legg i litt ekstra om du tror du ikke setter fra deg sykkelen innen det har gått et år. Du angrer ikke på å ha en sykkel som er lett, godt balansert og som du slipper girfusk med.
Mange sykler i prisklassen du har blinka ut blir levert med dempegaffel (som nesten bare er i veien) og skivebremser som "stjeler" pengene fra ramma og girene. Får du tak i en sykkel med lett aluramme, deore eller lx-komponenter (nav, bremser og gir) så har du en sykkel som holder i åresvis, så lenge du setter den inn til årlig service.

Lykke til med valget!

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: Fresen] #551221 12/05/2008 08:34
S
stigge Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for alle svarene! Jeg likte de Pashley-syklene, men det blir vel sykkelen for de som bruker Leica M3 ICON_WINK Selv er jeg altfor glad i interne lysmålere til at M3 kan fungere noe særlig for meg.

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: stigge] #551245 12/05/2008 09:29
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Okei.

Pashleyene er kanskje for sære. Men de har altså gir, du ville blitt overrasket over hvilke hastigheter du kan oppnå og hvor lett de ruller (for ikke å nevne komfort). Ikke bare i bortoverbakke, men også i oppoverbakkene. (Nå vet jeg ikke hvilken bakke i Bergen du sliter med, de kan være tunge.) Oh well.

Greit nok, av de alternativene du ramset opp ville jeg ha valgt enten 'Dalen eller Doktoren. I den rekkefølgen. Har selv både hatt 'Dale og flerfoldige Konaer.

BB'en er allerede en klassiker, om ikke en kultklassiker. Regner med at rammen fremdeles er USA-bygget om ikke for hånd? Gode deler, og fiin gaffel. Trass i at noen mener disc er unødvendig luksus, så bor du i Bergen. Her regner det, og gatene er fulle av asfaltstøv, sand og annet rask som virker som sandpapir med en gang det blandes med regn eller sludd. Felgbremser er bare sludder på en sykkel til daglig bruk. Bruk heller litt ekstra på discbremser nå, så slipper du å måtte bytte klosser hele tiden og bytte felg (med ombygging) om et/to år. Den interne kableføringen på BB'en er også smart, været tatt i betrakting. Dessuten er sykkelen den absolutt peneste av alternativene dine, med sin understatede stealth-estetikk (spesielt for Cannondale å være!). Dekalene er så godt som ton-i-ton med rammefargen, du må ganske så close up for å kunne lese produsentnavnet. Enten må sykkeltyven være kjenner, hvis ikke er det et pluss i med tanke på thug-magnet faktoren.Ja da, vet at jeg var krass mot alu i mitt forrige inlegg (jeg har fire alusykler selv for øyeblikket ICON_WINK ), men dette er en 'Dale-aluramme og det er rammene 'Dale ble kjent for (de lages vel ikke i andre materialer). Sansynligvis den beste rammen av alle alternativene.

Doktoren har også peen gaffel. P2'en er fremdeles den beste (masseproduserte) stålgaffelen jeg har prøvd. Doktoren har også større utveksling, altså får du større fart på flatene. Jeg syklet i flere år bud i Bergen på en (stål) Kona (mtb med 26") med racer kasset, det gikk helt fint selv i motbakkene. Konaen ser ut til å ha mest slope (bombe). Så selv om den er lang (som de andre) og stabil, er den sikkert mer leken dersom du skulle ta turen ut på grusstiene i helgene, eller leke cyclocrosser i noe mer kupert terreng. Dessuten er.... nei, rammen produseres altså ikke lengre i stål (det ble den vel tidligere)? Hmm. Vil egentlig ikke uttale meg om Kona rammer i alu (har bare hatt en 16" Kula som jeg brakk ved å bruke den til dirt jump, noe den absolutt ikke var beregnet til).

Uansett hva du velger, lykke til med jobb-syklingen!

Redigert av Rednax; 12/05/2008 10:04. Rediger grunn: Staveleif

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: Rednax] #568648 17/06/2008 18:50
jthorese Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har også siklet på Bad Boy Ultra, og kom over modellen Bad Boy 8 Ultra som virker spenende. Den har Shimano Alfine navgir og skivebrems som virker som en strålende kombinasjon for en bysykkel. Noen som selger denne i Norge?

Hvilke andre hybridsykler eller bysykler med Alfine finnes på markedet?

Marin San Anselmo ser jo lekker ut
http://www.ukbikesdepot.com/products.php?plid=m18b0s20p105

Flere modeller som må vurderes? Noen som selges i Norge?

Denne ser jo enda kulere ut:
http://www.saracencycles.com/index.php?option=com_content&task=view&id=984&Itemid=484

Og relativt rimelig, under 600 pund.

Redigert av jthorese; 17/06/2008 19:15.
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: jthorese] #568765 17/06/2008 22:21
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Bad Boyen ser kul ut, men hva med Mongoose Sabrosa eller Specialized Globe Centrum? Bare et gir på den siste, men det et jo bare gøy.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: Andreas83] #574176 30/06/2008 10:29
J
JOGG Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Er i noen lunde samme situasjon som første innlegg, og har allerede bestemt meg for Bad Boy ultra. Ikke før er valget truffet før jeg begynner på tanker om oppgradering. Ramma kan en kanskje ikke gjøre noe med, men hva med hjulsett. Har ikke ikke peiling her, og har kommet over et DT Swiss Onyx X470 29 (dvs. nav DT Onyx og felg DT X 470), og som jeg kan få for ca. 3 000 kroner. Antar at felgen er er noe bredere (oppgitt til 23,6) enn medfølgende (Sun DS-2 32h 28). Kan noe svare på om dette representere en reell forbedring og medfører dette behov for en annen dekk dimensjon?????

Re: Hybrid til snobb med behov for bondevett [Re: stigge] #574660 01/07/2008 09:36
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sykkelrådene får andre ta seg av, jeg er skrotnisse...

Men som et generelt råd til jobbsykling vil jeg hevde at det å sykle slik at man trenger en dusj når man kommer frem er å anbefale. Da slipper du unnskyldninger for ikke å sykle i de tilfellene det ikke er pent vær.

Du blir uansett våt, enten av svette eller regn, så da er det ingen grunn til å ta bussen når det regner og du ikke finner frem regntøy, gummistøvler eller hva fanden man velger å bruke av beskyttelsestøy.

Og det generelle rådet er basert på egne og en kollegas erfaring, så hvor generelt det er, kan man jo diskutere...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå