Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vurderer å gå til innkjøp av Racer

Vurderer å gå til innkjøp av Racer #549493 08/05/2008 00:38
oegranslo Offline OP
Ny på det meste innen sykling :)
OP Offline
Har akkurat investert i en Merida Birkebeiner Racing Disc, men har etter kort stund funnet ut at jeg vil ha en racer også til litt rulling langs landeveien.
Noen tips, busjettet mitt ligger på 15000. Har tittet litt rundt og funnet ut at Battaglin syklene til www.bikeshop.no gir mye for penga. men som sagt, jeg har aldri hatt racer før, og er ute etter noen kjappe tips til andre merker og modeller som gir valuta for høvingene! ICON_LAUGH

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: oegranslo] #549512 08/05/2008 06:07
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Battaglin ser veldig spennende ut ja! En sykkel med komplett Record til 23 tusen er nesten utrolig. Blir ikke helt klok på størrelsene siden det er slopingrammer og de ikke oppgir effektiv overrørslengde, men det kan sikkert bikeshop hjelpe deg med.

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: skubisan] #549562 08/05/2008 07:32
Larsal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis du ikke har motforestillinger over å kjøpe over nettet, så har canyon syklene veldig bra utstyr ift pris også.

http://www.canyon.com/_dk/?WYSESSID=qSUp7K5w80zMqGZZrYsdTjWaVb

Jeg har AL 8.0 selv, og er strålende fornøyd i hvert fall

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: Larsal] #549575 08/05/2008 07:51
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sykkelsenteret i Bergen har 2008 Cannondale Six13 Ultegra SL på salg til 14990 for tiden, det må vel sies å være en bra deal. Sjekk forsiden på http://sykkelsenteret.no/

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: mogens] #549667 08/05/2008 10:04
oegranslo Offline OP
OP Offline
Takk de foreløpige tipsene! Har sett litt på det dere foreslo og har nå flere valgmuligheter enn kun battaglin. Jeg tenker ikke så mye på vekta på sykkelen, men velger heller å ta en sykkel der du får mest mulig for penga. har jo aldri syklet på racer før så det blir litt spennende. Har fått høre at det er som natt og dag i forhold til terrengsykkel langs asfaltvei. Noen tips til hvordan tilpasse seg en nye sittestilling uten å få ryggproblemer?

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: oegranslo] #549682 08/05/2008 10:28
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det er vel først og fremst nakken du kan få problemer med hvis styret er for lavt for deg. Det vanlige er å ha styret +/- 5 cm lavere enn setet. Hvis du er usikker på om dette blir for lavt, så ville jeg bedt butikken om å ikke kappe styrerøret helt ned. La det være noen spacere over stemmen på styrerøret, slik at du har mulighet til å flytte styret litt opp. Ofte er det bare en cm eller to som skal til. Når du etter noen langturer har funnet riktig høyde på styret så kan du heller få et verksted til å kappe ned styrerøret.

Alternativet er å snu styrestemmen / bruke stem med positiv hellningsvinkel. Det ser litt teitere ut, men komfort er viktigere enn utseende.

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: gepe] #549684 08/05/2008 10:30
oegranslo Offline OP
OP Offline
Ja akkurat! Takk for tipset ICON_SMILE

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: oegranslo] #549686 08/05/2008 10:31
mogens Offline
Besatt
Besatt
Kan være greit om det er noen spacere under stemmet, så du kan begynne med å ha stemmet så langt opp du får det, og så kan du senke det med å flytte spacerne opp over stemmet etterhvert, om du føler du vil lengre ned med overkroppen. På racer er stem som regel montert med negativ rise, det går også an å snu opp/ned om du vil ha styret høyere opp (men det kan medføre anmerkninger fra stilpolitiet...)

Nå er det jo ikke gitt at du vil få ryggproblemer da! Kan jo hende det går helt fint :-) Personlig synes jeg det er lettere for å bli sliten i ryggen på terrengsykkel - på racer bærer jo armene en del av vekten av overkroppen og avlaster sånn sett ryggsøylen. Det som jeg merker på vårparten når jeg finner frem raceren og ikke har syklet med bukkestyre på noen måneder, er at jeg blir litt stiv i nakken de første turene, men det går seg fort til.

Re: Vurderer å gå til innkjøp av Racer [Re: mogens] #549698 08/05/2008 10:47
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Bare en liten ting, på racer har man hendene i posisjon over bremse-/girhendlene 90% av tiden. Det gjelder ihvertfall oss vanlige turryttere. Styret skal være så lavt som mulig med hendene i denne posisjonen, uten at man får vondt i nakke/rygg. Hvis du får vondt i nakken av å ligge i bukken i timesvis uten avveksling så er ikke det mer enn slik det skal være. Det kan også hende at du må kjøre noen virkelig lange turer for å oppdage at styret er bittelitegrann for lavt, det holder ikke med noen få mil. Vent derfor med å kappe ned styrerøret til du er helt sikker på at det er riktig.

Moderator  support, Valentino