|
|
"V.G." og syklister igjen..."Ta to om dagen"
|
"V.G." og syklister igjen..."Ta to om dagen"
07/05/2008 19:23
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I "kulturavisen" VG kan mye underlig leses. Søndag 4. mai, side 40, i "Si det i VG" sto følgende høykulturelle leserbrev: Tittel: "Like sikkert som linerla". Ja, så er de her igjen- idiotene på sykkel som svirrer fram og tilbake, på fortau og i veien, på rødt lys, og på tvers i kryss. I tettsittende, glorete drakter som sikkert ikke er billige. Hva om de brukte noen av de kronene til ringeklokke, så vi kunne høre når de kommer?
Neida, da er det ikke like lett å skremme skiten av gående. Det var en eller annen "president" i en eller annen sykkelforening som sa at han ikke kjente seg igjen i krikken (kritikken? min. anm.) av syklistene. Hvor er han? Har han vært ute i trafikken i det hele tatt? Ser minst 20 hver eneste dag på vei til jobben! Har to forslag: Forbud, eller: Ta to om dagen.
TL, Oslo - - - Tja, hva skal man si. Tror at TL ("TommeLiten?") sier det meste selv. Mellom linjene. Om seg selv. Utilsiktet...
Bare en liten en: Ville overnevnte bilist blitt mindre "sjokkert" over syklistene hvis de (vi) brukt mindre glorete, mindre tettsittende (baggy-shorts?), og mindre dyre sykkelklær? Kan denne sjåføren være en som ofte får bank av kjerringa?
Redigert av Anomyn; 07/05/2008 19:26.
|
|
|
Re: "V.G." og syklister igjen..."Ta to om dagen"
[Re: Anomyn]
07/05/2008 19:29
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Godt å vite at noen mennesker ser på syklister som noe herk. Godt å vite at de samme personene neppe har sett sin egen tissetass på 25 år der den står under taket.. Godt å vite at disse personene dør av hjerteinfarkt før de fyller 50. Godt å vite at de trenger dyr tysk bil for å kunne kritisere syklister  Ha en fin dag!
Take Care!
|
|
|
07/05/2008 19:30
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Mye snakk om at alle hater oss syklister for tida, men faen altså, det er jaggu meg endel sviminger på sykkel gjør veldig merkelige ting i trafikken. Jeg synest faktisk endel bilister har god grunn til å være lettere irritert, men dog ikke bruke sitt kjøretøy som drapsvåpen....
|
|
|
[Re: oysandr]
07/05/2008 19:36
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Godt å vite at noen mennesker ser på syklister som noe herk. Godt å vite at de samme personene neppe har sett sin egen tissetass på 25 år der den står under taket.. Godt å vite at disse personene dør av hjerteinfarkt før de fyller 50. Godt å vite at de trenger dyr tysk bil for å kunne kritisere syklister  Ha en fin dag! i dag var det faktisk ingen audiot som forårsaket det merkeligste, det var en bmw-fyr som kjørte forbi meg og svingte inn på en sidevei rett foran meg så jeg måtte bremse ned. Var vel hevn for at han måtte bremse ned for meg eller noe slikt.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
07/05/2008 19:51
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
Selv har jeg kun positive erfaringer med bilister. Alle tar hensyn, og man skulle tro at de hadde vikeplikt i alle tilfeller slik de oppfører seg.
|
|
|
07/05/2008 19:59
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Hva om de brukte noen av de kronene til ringeklokke, så vi kunne høre når de kommer?
Dette er vell det eneste fornuftige denne personen har å si. Jeg er enig i at hvis man skal pendle frem og tilbake fra jobb på sykkelveier og forthaug kan det være lurt å gå til innkjøp av en ringeklokke.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
07/05/2008 20:16
|
LarsFredrik
Fersking
|
Fersking
"Like sikkert som linerla". Ja, så er de her igjen- idiotene på sykkel som svirrer fram og tilbake, på fortau og i veien, på rødt lys, og på tvers i kryss. I tettsittende, glorete drakter som sikkert ikke er billige. Hva om de brukte noen av de kronene til ringeklokke, så vi kunne høre når de kommer?
Tror det er meg han har sett sykle til jobb...bortsett fra at jeg drar i ringeklokka ca 30 ganger på vei dit da
|
|
|
[Re: Laban]
07/05/2008 20:23
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Forstår ikke hvorfor man trenger ringeklokke...hvis man ikke er på et sted der man ikke kan si "Unnskyld?" e.l. Å snakke med de som man skal passere virker avspennende. Jeg kan selv ikke fordra sykelister som kommer rett bak meg plinger, er stive i blikket og skal forbi nå....før de drar hjem og kjefter om at bilister har det for travelt.
|
|
|
[Re: hilmer]
07/05/2008 20:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg synes dessverre at det er mye hensynsløs sykling å se blant ”by-syklister” i Oslo sentrum, hvor jeg daglig ferdes til fots. Her er sykling på fortau som er tettpakket av folk helt vanlig, og selvfølgelig sykling mot rødt lys, enveiskjøring osv.
Dersom det er nødvendig å bruke ringeklokke på fortau, betyr det at man ikke burde sykle på fortauet.
|
|
|
[Re: ]
07/05/2008 21:17
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
07/05/2008 21:34
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har utelukkende god erfaring med å bruke bjelle. Jeg gjør det i veldig god tid, og gjør det på en rolig måte, etter at jeg har satt ned til ganske sakte fart. Da snur de seg, ser at jeg kommer i sakte fart, og gir plass. Aldri fått noen klage på bruken.
Men, å komme i stor fart, og klinge frenetisk med bjella når man er nærme, det må jo skape mye ubehag hos fotgjengerene.
Jeg har sånn god gammeldags bjelle som man snurrer, anbefaler den framfor disse pling-plingene hvor man får ett pling pr 'avtrekk'.
Njål
|
|
|
[Re: acn]
07/05/2008 21:44
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Jeg har utelukkende god erfaring med å bruke bjelle. Jeg gjør det i veldig god tid, og gjør det på en rolig måte, etter at jeg har satt ned til ganske sakte fart. Da snur de seg, ser at jeg kommer i sakte fart, og gir plass. Aldri fått noen klage på bruken.
Dette er oppskriften as! Slik gjør jeg det også, funker helt topp! Alle er glade og fornøyde..
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
07/05/2008 22:00
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Haha... snu vinkeln litt... plagsomt med alle disse kritiske vandrefolka alla steder, russene på marinen kunne for eksempel hatt en fast sitteplass isteden for å spre seg rundt som noen ville apekatter.
|
|
|
[Re: nicolai]
08/05/2008 05:31
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Aldri fått noen klage på bruken... Tyder vel bare på at du sykler alt for fort forbi ;-)
|
|
|
08/05/2008 06:09
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I tettsittende, glorete drakter som sikkert ikke er billige. Fanfare!Hva er det med disse leserinnleggfolka som gjentar og gjentar "morsomheter" som om de har funnet dem opp selv og tror ingen har hørt dem før? 
|
|
|
[Re: Tex]
08/05/2008 07:13
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes dessverre at det er mye hensynsløs sykling å se blant ”by-syklister” i Oslo sentrum, hvor jeg daglig ferdes til fots. Her er sykling på fortau som er tettpakket av folk helt vanlig, og selvfølgelig sykling mot rødt lys, enveiskjøring osv.
Dersom det er nødvendig å bruke ringeklokke på fortau, betyr det at man ikke burde sykle på fortauet. Dersom det er så mye folk på fortauet betyr det vel at syklister er til bry for fotgjengere, og dermed ikke kan bruke fortauet? Eller tar jeg helt feil nå?
Take Care!
|
|
|
[Re: hilmer]
08/05/2008 07:15
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Forstår ikke hvorfor man trenger ringeklokke... Ikke jeg heller. På fortau kan man ikke forvente at fotgjengere tar hensyn til en (det er jo syklister som skal ta hensyn til fotgjengere, ikke omvendt). Jeg pleier å bremse ned, og passere fotgjengere i så god avstand som det lar seg gjøre, hvis veibanen er uaktuell. Ingen grunn til å stresse dem med ringeklokken. I veibanen kommer ikke sjaføren til å høre ringeklokken (med mindre det er Air Zound, men disse er vel ikke helt forskriftsmessige, hvis jeg husker rett. Og Air Zound på fotgjengere kommer til å forårsake mer skade enn advarsel)
Redigert av schnappi; 08/05/2008 07:15.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: acn]
08/05/2008 07:17
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har utelukkende god erfaring med å bruke bjelle. Jeg gjør det i veldig god tid, og gjør det på en rolig måte,
Jeg gjør det samme som deg, men fotgjengerne skvetter til og blir sure alikevel. Kan det være at jeg bruker feil type bjelle? Nå har jeg en slik.  Litt mer alorlig, noen ganger kunne jeg trengt en slik for å varsle bilister som legger seg over i sykkelfeltet uten å se seg for. --frank
|
|
|
[Re: FrankS]
08/05/2008 07:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har sluttet å bruke bjelle, akkurat fordi det ser ut til at det blir oppfattet som "få den feite rævva di vekk fra min sykkelvei!" Jeg har opplevd å sykle bak folk med bjelle og fått ta imot de sure kommentarene.
Min fremgangsmåte nå om dagen er å sakte ned nok til at et verbalt "plingeling", uttalt med sjarmerende svensk aksent, rekker å gjøre nytten sin. Får bare glade eller neutrale tilbakemeldinger. Ingen blir stresset av å høre min vene stemme tydeligvis.
Hvis jeg ikke sier noe men slutter å tråkke rett før jeg skal passere, slik at WhiteInd-frihjulet begynner å klikke som et ace of spades i eikene, så skvetter folk til side på en lite hensiktsmessig måte. Man må altså slutte å tråkke i god tid før passering og hvis folk er i veien så sier man plingeling.
Bjelle er for sauer!
|
|
|
[Re: Dan]
08/05/2008 07:49
|
Snuffeldyret
Avhengig
|
Avhengig
Har hørt rykter om at det vel faktisk ikke er lov å sykle uten bjelle på styret.... og lys foran i mørket... og refleks på pedalene.... og to bremser som virker uavhengig av hverandre....
Snuffeldyret lever ikke lengre..
|
|
|
08/05/2008 08:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fotgjengere er irrasjonelle dyr. Når en syklist kommer bakfra, befinner fotgjengeren ser allerede i den posisjonen der det er ALLER MINST sannsynlig at syklisten kommer til å sykle. Likevel velger mange av dem plutselig, uten forvarsel, å forflytte seg til en posisjon der det er MEGET sannsynlig at syklisten kommer til å sykle. Jeg har sikkert gjort det samme i min barndom, men har etterhvert lært at når jeg hører en sykkel bak meg, er det lurest å fortsette å gå akkurat der man går. Likvel ser jeg folk langt oppi 50- og 60-årene som tydeligvis ennå ikke har begynt på denne lærekurven. Hvor ligger feilen?
Fotgjengere er også uoppmerksomme dyr. Jeg har gang på gang opplevd at de kommer fire i bredden MOT meg. Da sakner jeg farten, legger meg mot høyre og forventer at den personen som er lengst til venstre (sett fra fotgjengernes retning), etterhvert flytter seg. Likevel hender det at denne personen ikke ser meg før jeg er en halv meter foran ham, dvs helt oppi ansiktet hans. De som da ytrer misbehag over at jeg sykler rett mot dem, får en kort og presis innføring i alle fordelene som ligger i å se hvor man går, ikke ned i bakken eller på sidemannen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/05/2008 10:01
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
I "kulturavisen" VG kan mye underlig leses. Søndag 4. mai, side 40, i "Si det i VG" sto følgende høykulturelle leserbrev: Tittel: "Like sikkert som linerla". Det er ikke tilfeldigvis noen som har dette innlegget? Scannet eller noe?
|
|
|
[Re: Tgabriel]
08/05/2008 10:45
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
I tettsittende, glorete drakter som sikkert ikke er billige. Fanfare!Hva er det med disse leserinnleggfolka som gjentar og gjentar "morsomheter" som om de har funnet dem opp selv og tror ingen har hørt dem før?  Det å kritisere folks klesvalg et utrolig dårlig argument, i sær når man skal ta opp trafikksikkerhet eller brukerkonflikter, det være seg i byen eller i marka. Egentlig diskvalifiser avsender seg selv, når tettsittende klær brukes som et av de første argumentene, slik som i dette leserinnlegget. Minner meg om rasisme. Synd de ikke ser det selv. Men jeg har dessverre også sett tilsvarende fra presumtivt kompetent hold, f.eks. på lederplass i trykket avis/magasin. ... og det var min debut på forumet. Hei alle sammen! Jeg debuterer også med startnummer, i Østmarka i overmorgen. Lykke til! (det trengs)
|
|
|
[Re: frodev]
08/05/2008 10:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
...på lederplass i trykket avis/magasin. Hvor man i mange tilfeller ser at det som skrives så absolutt ikke kommer fra kompetent hold.
|
|
|
08/05/2008 11:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Helt klart  Hva skal en forgjenger foreta seg dersom vedkommende hører en sykkelbjelle bak seg forresten? Ja, her har jeg et par forslag: Dersom flere fotgjengere går ved siden av hverandre på en smal vei, f.eks. en skogsbilvei, skal de som går lengst til høyre trekke inn mot venstre side når de hører bjellen. Dersom fotgjengere på en smal vei har med seg små barn som også går, skal de voksne, når de hører bjellen, sørge for at barna er under en viss kontroll slik at de ikke løper ut foran sykkelen.
|
|
|
[Re: EgilS]
08/05/2008 11:15
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Det "alle" ser ut til å gå glipp av i slike debatter er at vi ikke snakker om to enhetlige grupperinger som står mot hverandre. De aller fleste i samfunnet har på ett eller annet tidspunkt vært i begge disse gruppene, og veldig mange er "medlemmer" av begge to samtidig. Det skulle være åpenbart at: 1. Det er mange "syndere" på begge sider som enten ikke har forstått reglene eller ikke ønsker å respektere dem. 2. Talsmenn for en sykkelklubb kan ikke stå til ansvar for hva en ikke navngitt person gjorde på sykkel i trafikken på et ikke oppgitt tidspunkt. 3. Det er ingen bestemte kjøretøy som har forkjørsrett på en ellers åpen vei (med unntak av motorveier, kollektivfelt osv). Om noen skulle ha noe slikt, ville det være rimelig at gående hadde førsterett siden "de" sannsynligvis har gått på disse stedene i flere hundre år før den første bilen kom. 4. Fartsgrenser angir maks tillatte hastighet og er ikke veiledende. Men nå preker jeg sikkert for koret. 
|
|
|
[Re: Tex]
08/05/2008 11:20
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Dersom flere fotgjengere går ved siden av hverandre på en smal vei, f.eks. en skogsbilvei, skal de som går lengst til høyre trekke inn mot venstre side når de hører bjellen.
Gående (og syklende) mennesker på gangvei og fortau er ofte i et helt annet modus hvor vanlig protokoll (hold høyre side, vik for kryssende fra høyre) ikke følges. Man myldrer uten noe overordnet system, og trafikkbildet blir svært uoversiktlig. Det er nettopp derfor jeg føler det er tryggere å sykle i veien. Der kan man i langt større grad forutse hva medtrafikantene kommer til å gjøre om tre sekunder.
|
|
|
08/05/2008 11:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Helt klart  Hva skal en forgjenger foreta seg dersom vedkommende hører en sykkelbjelle bak seg forresten? Brek-danse? Martin
|
|
|
08/05/2008 13:03
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Når jeg nærmer seg en fotgjenger bakfra, så tar jeg alltid hensyn til at vedkommende kan komme til å gjøre noe uventet, som å skrå over gang-/sykkelveien eller ta et skritt til siden. Det de færreste gjør er å plutselig hoppe en meter i den ene eller andre retningen - med mindre man bruker bjella. Da hopper de en meter i været, en meter til en av sidene. Derfor bruker jeg ikke sykkelbjelle på folk, men roper heller et "unnskyld" dersom det er vanskelig å komme forbi.
Bruker å nærme meg fotfolk bakfra i tilnærmet gangfart, på kombinerte gang- og fykkelstier. Lærte nede i Italien å si "perdone" bak fotfolk i slike slike situasjoner. Sjelden eller aldri sure miner fra fotfolk jeg passerer her hjemme med denne "advarselen"...
|
|
|
|
|