Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrketrening i helestudio med birken som mål

Styrketrening i helestudio med birken som mål #549207 07/05/2008 13:18
SkogensKongle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har lenge lurt på hvordan man skal trene ved vekter/apparater med birken som mål (tar jomfruturen min i år). Hvis man en dag ikke er i sykkel-mood, eller at været suger skikkelig, lightning så kan innendørstrening være et bra alternativ.

Men hvordan trene korrekt da? Knebøy, utfall etc etc.. spensthopp?? Lange eller korte serier? Noen som har trent spesifikt styrketrening for å bli bedre på setet??

Redigert av SkogensKongle; 07/05/2008 13:33.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549212 07/05/2008 13:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis målet er å bli bedre på Birken; glem styrketreninga og fokuser på kondisjonstrening.

Musikk i øra er av naturlige årsaker ikke tillatt i sykkelritt (og det har etter min mening i det hele tatt svært lite å gjøre i øra på folk som sykler ute blant andre trafikkanter...)

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549213 07/05/2008 13:27
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Hei, og velkommen til forumet!
Med Birken 03 og 04 friskt i minne anbefaler jeg deg å komme deg ut på sykkelen selv om været er dårlig. Det kan være greit å være forberedt på litt av hvert. Vi snakker om fjellet i Norge i slutten av august.

Innetrening for syklister = zpinning eller rulle.

Håper forøvrig det siste spørsmålet var en spøk. Hvis ikke kan du jo fjerne det før redigeringsfristen på innlegget ditt går ut ICON_WINK

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549216 07/05/2008 13:29
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du bør ikke benytte musikk på Birken - det er for farlig for deg og andre.
Når det gjelder trening er jeg usikker - syklet fortere i 2006 uten trening (gikk til jobben, gikk trapper og syklet litt rundt med bysykkel og kamera) enn i fjor da jeg trente gjennom hele vinteren og syklet mmasse.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: hilmer] #549220 07/05/2008 13:39
SkogensKongle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tgabriel: Fjernet nå ICON_WINK Var eeegentlig ikke aktuelt for meg uansett, da jeg selv syntes at jeg mister totaloversikt rundt meg med musikk, men mest for å høre om det faktisk var positive opplevelser rundt det.

Ellers ser jeg helt klart det med å være forberedt på all slags vær, men av og til er bare fristelsen større å dra på studio. Spensthopp med vekter kan vel ikke være helt dumt, får trent opp eksplosiviteten litt ICON_LAUGH

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549224 07/05/2008 13:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: SkogensKongle
Spensthopp med vekter kan vel ikke være helt dumt, får trent opp eksplosiviteten litt ICON_LAUGH

Greit hvis man skal spurte om 837. plass. Hadde den tiden blitt brukt til å sykle så hadde heller 576. plass vært innen rekkevidde.

ICON_SMILE

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: EgilS] #549229 07/05/2008 14:03
SkogensKongle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hehe. Skjønner at det ikke finnes en unnskyldning for å ikke holde seg på setet 24/7 på forumet her.... Meeeen vil det si at proffene aldri benytter seg av styrketrening?

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549234 07/05/2008 14:13
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Proffene slipper vel forhåpentligvis å spurte om 837. plass. :-)

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: EgilS] #549248 07/05/2008 14:45
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EgilS
Spensthopp med vekter kan vel ikke være helt dumt, får trent opp eksplosiviteten litt ICON_LAUGH

Greit hvis man skal spurte om 837. plass. Hadde den tiden blitt brukt til å sykle så hadde heller 576. plass vært innen rekkevidde.

ICON_SMILE

hah, j.. godt sagt! ICON_LAUGH

mvh,
Beles
Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549445 07/05/2008 20:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
OM jeg trente på helsestudio i stedet for å herde meg på sykkel, ville jeg jobbet med mage og ryggmuskler for å bedre støttemuskelaturen min. I tillegg ville jeg trent triceps, for av ukjente grunner får jeg av og til følelsen av å ha alt for svake armer og får krampe der.

LarsB

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549494 08/05/2008 03:16
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Meeeen vil det si at proffene aldri benytter seg av styrketrening?

I den grad de gjør det er det i perioden november-februar. Ellers er det som LarsB sier greit å ha litt fokus på støttemuskulatur hele året, men da gjerne som innlagte øvelser etter vanlig trening.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: Oystein L] #549531 08/05/2008 06:59
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig med resten her at styrketrening ikke nødvendigvis er resepten for å komme i form til årets B-ritt.

Men i motsetning til EgilS tråkker jeg til med masse kraft flere ganger enn bare på oppløpet i løpet av en terrengtur, fordi jeg kommer ut av en krapp sving, skal ha fart opp en kneik osv. Jeg har selv sluttet med styrketrening fordi blodomløpet ikke holder tritt, men mange syklister på mosjonistnivå mangler mye på aksellerasjon.

Hvordan man skal trene opp type2-muskulatur kan man også diskutere lenge og vel, men jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten...

No added style
Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: KnutAa] #549569 08/05/2008 07:40
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Min ørlille erfaring er at du får en tyngre type muskulatur av å drive med knebøy, etc. I den grad du absolutt vil drive med styrke, ville jeg derfor heller tatt ganske så lette vekter med mange repetisjoner.

Og kanskje fokusert også på de (støtte)musklene i bein som ikke brukes aller mest når du sykler.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: KnutAa] #549576 08/05/2008 07:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GogBozen
Jeg er enig med resten her at styrketrening ikke nødvendigvis er resepten for å komme i form til årets B-ritt.

Men i motsetning til EgilS tråkker jeg til med masse kraft flere ganger enn bare på oppløpet i løpet av en terrengtur, fordi jeg kommer ut av en krapp sving, skal ha fart opp en kneik osv. Jeg har selv sluttet med styrketrening fordi blodomløpet ikke holder tritt, men mange syklister på mosjonistnivå mangler mye på aksellerasjon.

Hvordan man skal trene opp type2-muskulatur kan man også diskutere lenge og vel, men jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten...

Spørsmålet er ikke om styrketrening fungerer, men hva man får mest utbytte av når treningsmengden stort sett er gitt.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: EgilS] #549597 08/05/2008 08:20
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: EgilS
Spørsmålet er ikke om styrketrening fungerer, men hva man får mest utbytte av når treningsmengden stort sett er gitt.

Det synes jeg virker meget fornuftig. Med mine få timer til rådighet, tror jeg at jeg får mer igjen for å bruke noen timer til på sykkelsetet enn å løfte vekter.

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: EgilS] #549611 08/05/2008 08:46
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Trener man med vekter med mange repetisjoner (20+) trener man ikke styrke, men muskulær utholdenhet. Trener man en mellomting (12-20reps) trener man mer generelt...litt ingenmannsland. Ligger man på 8-12reps, bygger man mest effektivt masse (bodybuilding). Ligger man lavt på rep'sa (mindre enn 5) trener man max styrke (nevromuskulær tilpasning, ikke mye masse).

Den muskulære utholdenheten bygger man opp ved å sykle! Herunder vil nå jeg påstå at styrketråkk også kommer (bare tenk på hvor mange repetisjoner man gjør under en styrketråkkøkt).

For den gjengse mannen i gata som tenker at birken er noe morsomt å gjennomføre og har noen kilo ekstra rundt buken, vil styrketrening være bra for forskjellige ting. Den beste grunnen er at man bygger opp (funksjonell) masse, som igjen øker kroppens forbrenning, som igjen er med på å fjerne annen (ufunksjonell) masse...nærmere bestemt fett. Selvfølgelig er det uforenlig å være verdens beste syklist samtidig som man skal være verdens sterkeste mann. Men likevel vil økt styrke i låra skape et større "sprik" mellom maksimal styrkeutvikling og den styrkeutviklingen som gjennomføres per tråkk. Altså jobber man på en mindre prosent enn max kapasitet for muskelen.

Jeg personlig ville trent styrke minst en gang i uka. Få øvelser med få repetisjoner i de større bevegelsene (knebøy, benk, nedtrekk/hangups). Mange repetisjoner i støttemuskulatur som må jobbe konstant under et terrengritt (bukmuskulatur, skuldre). Isolasjonsøvelser som bicepscurl er bare bortkastet tid, og kun funksjonelt for beach'n ICON_SMILE

Selvfølgelig bør hovedfokus være sykkel, men jeg har liten tro på at man tar "skade" av å trene noe styrke i tillegg. Ikke tren styrke dagen før en intervalløkt eller noe som har høy intensitet. Selvfølgelig vil man føle seg tyngre i bena dagen etter tung knebøy...kalles for stølhet! ICON_WINK

Nå begynner post'n å bli lang, men legger med en par fotnoter til slutt. Det er gjort noe forskning på om styrketrening er bra for syklister, og noen sier max styrke i bena er bra mens andre er uenig. Hvis man likevel skal konkurrere om en "ubetydelig" 857.plass, kan man like gjerne trene noe styrke for å opprettholde (eller bygge opp litt) muskulatur for å øke forbrenning, samt motvirke tap av muskelmasse etterhvert som man blir eldre. Sterk kropp+sterkt hjerte = sunn kropp når man blir eldre (det er ihvertfall et solid FAKTUM) ICON_SMILE

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: kjetims] #549709 08/05/2008 11:02
SkogensKongle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: kjetims
Jeg personlig ville trent styrke minst en gang i uka. Få øvelser med få repetisjoner i de større bevegelsene (knebøy, benk, nedtrekk/hangups). Mange repetisjoner i støttemuskulatur som må jobbe konstant under et terrengritt (bukmuskulatur, skuldre). Isolasjonsøvelser som bicepscurl er bare bortkastet tid, og kun funksjonelt for beach'n ICON_SMILE

Selvfølgelig bør hovedfokus være sykkel, men jeg har liten tro på at man tar "skade" av å trene noe styrke i tillegg.

Helt enig i dette. Selvfølgelig må man fokusere på sykling når det er sykling man vil bli flink til, men man må ikke glemme alternativ trening som kan bidra med å trekke helheten fremover. Musklene er bygget opp slik at de blir fort vant til én type bevegelse hvis man trener likt over lang tid, noe som resulterer i at man kan oppleve en stagnasjon i treningen, i værste fall at man faktisk blir svakere selv med mye trening. Variasjon i treningen er derfor nøkkelen for kontinuerlig fremgang. It's the key to success ICON_LAUGH

Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: SkogensKongle] #549836 08/05/2008 16:42
olechr Offline
More than words
More than words
Styrke trener man uten for sesong. For og sykle birken første gang fokuser på kondisjon og få langturer på sykkelen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Styrketrening i helestudio med birken som mål [Re: olechr] #550142 09/05/2008 08:46
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Innen langrenn er det forskning som tilsier at styrektrening har positiv effekt også på utholdenhet. Ville tro at noe av det samme gjelder her, selv om det er snakk om lenger arbeidsperiode.

Moderator  support