Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Juicy 7 vs BB7

Juicy 7 vs BB7 #549167 07/05/2008 12:33
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Planlegger overgangen fra felgbrems til skivebrems på XC sykkelen min. I den forbindelse lurer jeg på hvorfor jeg bør velge hydrauliske bremser fremfor mekaniske. BB7 virker eksemplariske å montere og jeg har allerede hendler (Avid single digit)... Har ikke regnet på vekt... Det jeg søker er argumenter for/mot hydraulisk/mekanisk brems. Hvis jeg velger mekanisk brems blir det nok BB7.

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549169 07/05/2008 12:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg kommer aldri til å bruke wire igjen... Men det er intet godt argument.

Wire strekker seg/hydraulikk må luftes.
Wire har friksjon i overføring, hydraulikk har ikke.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: baronKanon] #549170 07/05/2008 12:39
Andreassykler Offline
Avhengig
Avhengig
Et greit argument er vel at hydraulisk brems har utrolig mye bedre modulasjon. Nå har ikke jeg prøvd all verden av bremser, men har aldri prøvd en V-brems som har vært i nærheten av selv deore/juicy 3 i modulasjon.

Nødvendigheten av fulldemper er en myte
Allergisk mot asfalt og oppoverbakker
HardTail-Mafiaen
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: baronKanon] #549171 07/05/2008 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:
Wire strekker seg

Det tror jeg ingen ting på, men alt det andre stemmer. Den største ulempen med mekaniske skivebremser synes jeg er at du må justere klossene etterhvert som de slites. Under ekstreme forhold betyr det en eller to ganger i løpet av en sykkeltur.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549174 07/05/2008 12:41
gare Offline
More than words
More than words
Siden jeg har Avid Juicy 7 på Paragonen, og BB7 på Cyclocrossen har jeg muligens litt grunnlag for å vurdere...
Fordelen med Juicy/hydraulisk er at det ikke er noe mikk med etterjustering av wire/klosser, jeg synes det er litt bedre modulasjon med Juicy, det er også litt bedre stoppkraft.

Fordelen med BB7 er at de ikke må luftes, det er superenkelt å justere klossene nærmere skiven når det behøves, og det er ikke ofte. Modulasjonen er grei nok, og bremsekraften er tilstrekkelig for meg.

Det er selvsagt litt forskjell på syklene og typen sykling. Det går nok jevnt over fortere med CX`en, og dermed "krever" jeg mer av bremsene der, men siden det ikke er mulig å få hydrauliske bremser og bukkestyre, så er mekanikk det eneste alternativet.

Konklusjon? Ja, si det...i min verden er dette litt hipp som happ.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549180 07/05/2008 12:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GeirK
Quote:
Wire strekker seg

Det tror jeg ingen ting på, men alt det andre stemmer. Den største ulempen med mekaniske skivebremser synes jeg er at du må justere klossene etterhvert som de slites. Under ekstreme forhold betyr det en eller to ganger i løpet av en sykkeltur.

Wire strekker seg der og da, og går utover modulasjonen. Dette er en kombinasjon av fleksible strømper (mest) litt wire-strekk (mikroskopisk)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: gare] #549181 07/05/2008 12:48
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Har BB7 på 29" terrengsykkel. Hadde tenkt å bytte disse til hydraulisk med en gang jeg fikk sykkelen, men synes de virker bra. Skal oppgradere til større skive foran. Største forskjellen som jeg har merket hittil er "følsomhet" i bremsehendelen. Smoothere med hydraulisk. Blir nok skiftet til hydraulisk når lommeboka er fullere enn nå.

Big wheels keep on turning
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: gare] #549186 07/05/2008 12:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg hadde Avid Mechanical, forløperen til BB7 på min stive singlespeed. På stiv sykkel trenger man mye bremsekraft fordi du bruker armene som støtdempere, og da er det håpløst å klemme hardt rundt en bremsehendel senere. SS-en brukes mye i dårlig vær, og når det regnet, var det ikke mulig å få nok bremsekraft ut av de mekaniske bremsene. Justeringsmekanismen blir også veldig vanskelig å betjene når den pakkes full av møkk.

Jeg har tre sykler med tilsammen tre forskjellige hydrauliske skivebremser. Ingen av bremsene er luftet noen gang med unntak av en Hope Mini der jeg tok av bremseslangen for å træ den gjennom føringene i ramma.

- Robert Green Ingersoll
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549188 07/05/2008 12:53
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Quote:
Wire strekker seg

Her er det noe jeg ikke forstår... Hvorfor er det forskjell mellom mekanisk og hydraulisk når det gjelder behovet for justering?

Redigert av hilmer; 07/05/2008 12:54.
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549192 07/05/2008 12:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hilmer: Hydrauliske bremser er ofte selvjusterende.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549197 07/05/2008 12:59
gare Offline
More than words
More than words
For all del, og det er klart at mitt sammenligningsgrunnlag halter kraftig siden det er to sykler med så vidt forskjellig bruksområde.
På Cyclocrossen opplever jeg at BB7 er tilstrekelig, men skal glatt innrømme at hadde jeg hatt muligheten til hydraulikk hadde jeg nok gått for det, hovedsaklig på grunn av bedre modulasjon og større bremsekraft samt at man slipper etterjusteringen(som allikevel er et svært, svært moderat element siden det ikke behøves så ofte på den, og er såpass enkelt å gjøre).

(jeg valge jo tross alt Paragon`en delvis fordi den hadde hydrauliske bremser framfor mekaniske).

Evt. strekk i wiren kan umulig være så stort at det skaper bremseproblemer på tur.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: gare] #549199 07/05/2008 13:03
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har kjørt med BB7 på 2 sykler i litt over 2 år. Jeg har nå satt på J7 på stisykkelen, men har BB7 på grussykkelen.

Jeg vil si at de største fordelene med J7 er modulasjon og følelse i hendelen. BB7 er litt mer svampete og har litt mer motstand, men det kan godt hende man unngår med feks Nokon kabler.
Bremsekraften synes jeg er omtrent like god, dvs veldig bra.
Sammen med Speed Dial hendler kan du også justere momentet/bremsekraften, og det er noe du ikke kan med J7.

==> Til prisen er BB7 en super brems, og du kommer garantert til å merke en veldig bedring sammenlignet med V-bremser.

-Magnus
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: baronKanon] #549200 07/05/2008 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Strømpen strekker seg, men det er jo for å gi bedre modulasjon. Derfor er kordellene på bremsevaierstrømper spunnet i spiral mens de for girvaierstrømper er langsgående. Strekk i stålvaieren greier du ikke å kjenne - ikke tale om.

- Robert Green Ingersoll
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549205 07/05/2008 13:15
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Sett at jeg satser på en BB7, og bruker hendelene jeg allerede har, hvilke kabler/bremsestrømper bør jeg kjøpe ekstra? Kjøpes disse ferdig kuttet? (Grunnen til at jeg spør er at jeg slet noe forferdelig med å få kuttet strømpen til jobbsykkelen - klarte egentlig bare å ødelegge den....)

Redigert av hilmer; 07/05/2008 13:16.
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549209 07/05/2008 13:25
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Det samme spørsmålet gjelder forsåvidt også for avid7 - må slange bestilles separat?

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549211 07/05/2008 13:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hydrauliske bremser er ferdig montert og kan settes på sykkelen uten videre med mindre slangen er altfor lang.

Dette gjelder kun de som selger som sett (Avid, Magura++)

Redigert av baronKanon; 07/05/2008 13:27.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549228 07/05/2008 14:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Strømpen strekker seg, men det er jo for å gi bedre modulasjon. Derfor er kordellene på bremsevaierstrømper spunnet i spiral mens de for girvaierstrømper er langsgående. Strekk i stålvaieren greier du ikke å kjenne - ikke tale om.

Strømpen strekker seg ikke, den komprimeres. Bremsevaierstrømper er spunnet i spiral for å motstå det mye høyere trykket ved bremsing enn ved giring. De langsgående vaierene i girstrømpa er for å unngå å komprimere strømpa. Det er viktig for å få presis giring. Jeg kan ikke skjønne at det gir bedre modulasjon å legge en fjær inn i ligningen for bremsekraft. Min erfaring er at kompresjonsfrie Nokonstrømper gir følbart mer presis brems. Særlig bak.

Hvis man bruker girstrømper på bremser kan man være virkelig uheldig å splitte strømpa med det resultatet at strekket i vaieren umiddelbart forsvinner. Derfor er det en dårlig ide. Jeg har selv brukt girstrømpe på forbremsen og splittet den. Følelsen av at hendelen glir helt inn til styret mens bremsen forsvinner er ubehagelig. Jeg har forøvrig opplevde det samme med hydrauliske skivebremser, og det akkurat like lite morro.

LarsB

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: hilmer] #549230 07/05/2008 14:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: hilmer
Sett at jeg satser på en BB7, og bruker hendelene jeg allerede har, hvilke kabler/bremsestrømper bør jeg kjøpe ekstra? Kjøpes disse ferdig kuttet? (Grunnen til at jeg spør er at jeg slet noe forferdelig med å få kuttet strømpen til jobbsykkelen - klarte egentlig bare å ødelegge den....)

En spesialklipper til vaiere og strømper er en lur ting å ha når man skal bytte. Det finker også med en ny og skarp Bacho avbiter.

Vaier og strømpe kommer i standardlengder tilpasset for og bakbrems. Eller de kan kjøpes på rull. Sjekk at standardlengden er lang nok til å nå helt ned til navet om du kjøper et sett. Du har en ekstra avstand som tilsvarer et halvt hjul i forhold til felgbremser.

LarsB

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: larsb] #549255 07/05/2008 15:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsb
Strømpen strekker seg ikke, den komprimeres. Bremsevaierstrømper er spunnet i spiral for å motstå det mye høyere trykket ved bremsing enn ved giring. De langsgående vaierene i girstrømpa er for å unngå å komprimere strømpa. Det er viktig for å få presis giring.

Litt kjapp der. Du har rett i at den komprimeres, selfølgelig. Jeg ser for meg at litt fjæring kan motvirke svært kontant modulasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: GeirK] #549296 07/05/2008 17:49
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Litt kjapp der. Du har rett i at den komprimeres, selfølgelig. Jeg ser for meg at litt fjæring kan motvirke svært kontant modulasjon.
Det høres veldig rimelig ut, med tanke på han andre oppi her som fikk en mer kontant og presis brems når han skiftet til Nokon-strømper med mindre komresjon i?

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: engekri] #549316 07/05/2008 18:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Husker midt på nittitallet hvor vi kjøpte gir-strømper for å få bedre bremser ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: baronKanon] #549321 07/05/2008 18:46
B
Bendik B Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har en BB7 med heltrukken Jag bremsewire. Denne har langsgående vaire som i en grisstrømpe. En av de mer kontante bremsene jeg har prøvd. Cyklon bla selger bremsevaier kit hvor strømpen er produsert med langsgående vaier. Så det er ingen grunn til å kjøpe girstrømpe lenger..

Re: Juicy 7 vs BB7 [Re: larsb] #549496 08/05/2008 05:13
KTL Offline
Besatt
Besatt
Det er to ting som påvirker modulasjon -eller regulerbarhet, på bremser (eller reguleringssystemer generellt). Det ene er elastisiteten i systemet, det andre er friksjon. En ren elastisitet alene ville ikke gitt noen direkte negativ innvirkning på regulerbarhet, derimot sammen gir de problemer, og i virkelighetens verden finnes det alltid friksjon. Dersom man plotter kraft/vei-kurven vil man kunne se disse faktorene som to forhold: Hysterese (forskjell i kraft på vei inn og på vei ut i samme punkt) og glatthet på kurvene. Små "trappetrinnaktige" steg på kurvene antyder at man beveger seg i området mellom statisk og dynamisk friksjon, og er direkte avhengig av at systemet er elastisk.

I et stivere system vil friksjon ha mindre betydning for regulerbarheten, både fordi disse trappetrinnene på kurven blir mindre (eventuellt forsvinner) og fordi et stivt system minsker den negative effekten hysteresen gir (man får mindre bevegelse på hendelen mellom en gitt bremsekraft på vei inn og ut).

Dermed er svaret enkelt: For å få god regulerbarhet er nøkkelen lav friksjon og lav elastisitet. På bremser gir wire høyere friksjon enn hydraulikk, og uansett wire eller hydraulikk bør systemet være så stivt som mulig. Hvis man skulle ønske seg en lengre reguleringsvei på hendelen for å ha følelsen av bedre kontroll (vei som feedback i tillegg til kraft) bør dette gjøres i form av utvekslingsforholdet (og er dermed låst fra bremsefanrikantens side)) og ikke ved hjelp av økt elastisitet (som man kan påvirke ved å skifte ut wire/strømpe eller slange.

På hydrauliske bremser kan man veldig enkelt kjenne dette forhlodet, selv en minimal luftmengde i systemet (som ikke nødvendigvis gjør at bremsene tar lenger inn engang) gjør væsken mer elastisk og modulasjonen synker betraktelig. En godt luftet hydraulisk brems med stive slanger (mange har bra originalslanger, eller man kan bytte til f.eks Goodridge) gir overlegen regulerbarhet i forhold til wire, og er praktisk talt vedlikeholdsfri.

Redigert av KTL; 08/05/2008 05:25.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™

Moderator  support