Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ang kjøp/salg av ting på forumet.

ang kjøp/salg av ting på forumet. #548073 05/05/2008 15:30
O
opplegg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
vel, man hører hele tiden om folk som kjøper ting av mennesker der ute. og at man må benytte seg av forhånds betaling eller oppkrav. da helst forhånd.. pga at mange der ute "kjøper" ting som de bare lar være å hente ut. og at selger da får pakken i retur..
men hvis man da faktisk snakker med selger om å kjøpe en ting, og som svar får at han kan sende i oppkrav, men hvis han da får beskjed om at hvis han får en mail el lignende hvor det sies at du ikke kan kjøpe tingen allikevel , blir selger enormt sur.. som en advarsel til kunde..

hvordan kan det da ha seg at samme selger faktisk ikke sender pakken med den tingen du har kjøpt/bestilt, tror du..
og etter forespørsel fra meg som kjøper , så etter ti dager med stor glede og forventning sier at han ikke kunne selge allikevel.

synes da at han som selger ikke burde sette ut ting for salg før han faktisk kan selge varen.

sån det er ikke bare useriøse kjøpere som aldri henter pakken på posten. men faktisk selgere som ikke kan sende pakke eller selge varen du har sagt ja til å kjøpe..

bare en liten utlufting..

per m.

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: opplegg] #548090 05/05/2008 16:02
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her må det full uthenging til. Vi som kjøper og selger her på forumet ønsker å vite hvem som gjør slikt!

Aministratorer: På andre forum har man en egen kategori med "reviews" av kjøpere og selgere. Det er jaggu på tide at vi får et slikt her!

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: mtbmaniac] #548093 05/05/2008 16:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Slik jeg forstår indignasjonen til trådstarter er det en frustrasjon over å få tilbud om å kjøpe noe, som selger senere trekker tilbake. Det er ikke bra, men ingen har blitt svindlet for penger eller lurt ved å få levert fei/ingen vare. Hvis det er saken, synes jeg den ikke er like alvorlig som den mtbmaniac var involvert i for en tid tilbake.

Hvis det derimot er en svindelsak, er det absolutt på sin plass å navngi vedkommende.

Jeg ser også at Joshua har hatt en sak her tidligere med en selger, som jeg ikke vet om har blitt rettet.

Uansett bør man nok ta det opp med noen av administratorene før man blåser hele saken ut i offentlighet. Synes jeg. Ofte går det på kommunikasjonsproblemer.

Jeg er også for en selge-tilbakemelding.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: Hæ?] #548115 05/05/2008 16:58
O
opplegg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
stemmer at jeg ikke ble lurt eller svindlet.. men det ved å få ok på å kjøpe varen, og vente og vente for så å sende mail for å spørrehvorfor pakken ikke dukker opp, og svaret jeg får er at han plutselig trengte å ha varen selv. pga den nye delen ikke hadde kommet ennå.. det er smule irriterende.. og spesielt når selger var veldig klar på at han under noen omstendigheter burde bli svindlet ved at oppkravs pakken ikke skulle bli hentet. og på den måte nesten krever å få forhåndsbetalt.. er glad det ikke ble gjort.. min mening er at oppkrav, selv om det er litt dyrere er den sikreste måte å handle på..

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: opplegg] #548119 05/05/2008 17:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Helt enig i at det er mektig irriterende. At oppkrav er sikkert, er jeg dessverre ikke like enig i. Hva som helst kan pakkes i en konvolutt/eske, og man får ikke sjekke innholdet før man får ut pakken. Sikre seg mot svinder i privatsalg slik som dette er vanskelig. Men heldigvis går det da bra i de aller fleste tilfeller. Er det store/dyre varer som bytter eier, ville jeg nok foretrukket å kjøpe hos brukere som har noen tusen posteringer/ser ut til å være en fast del av forumet. Gjerne noen som er navngitt i tidligere tråder, og som har seriøse innlegg. Sjekk gjerne brukerens innlegg før man handler.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: Hæ?] #548126 05/05/2008 17:24
O
opplegg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
det stemmer ja.har ikke tenkt den selv for å være ærlig.. takk for den påminnelsen.. hmmm.

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: opplegg] #548174 05/05/2008 18:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvis noen opptre useriøst i forbindelse med kjøp/salg, så gi sykkeloyvind et tips om det.

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: EgilS] #548180 05/05/2008 19:02
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
I de tilfeller man får en "murstein" ved kjøp på postoppkrav, kan man jo be posten holde igjen beløpet og si at saken skal anmeldes. Antar at posten ikke har interesse å være med på utbetalning av en svindelsak ?

(Pakker alltid opp pakkene på posten, men heldigvis aldri vært utsatt for noe ennå)

Redigert av Berzerk; 05/05/2008 19:03.
Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: EgilS] #548816 06/05/2008 20:14
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: EgilS
Hvis noen opptre useriøst i forbindelse med kjøp/salg, så gi sykkeloyvind et tips om det.

Dette har vært oppe noen ganger, og hver gang har man velsignet en saklig fremstilling. Det må ikke være i form av utdriting, men nærmest en helt grei fremstilling av hvordan enkelte oppfører seg i en kjøp/salg situasjon.

Jeg har hatt en sånn sak, hvor alle pm'er i den forbindelse ble lagt ut nærmest som en advarsel overfor en totalt useriøs kjøper.

Ikke noen gapestokk, men la oss få vite hvem som ikke kan oppføre seg, eller setter andre i knipa.

Redigert av rabbagast; 06/05/2008 20:15.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: StigB] #548963 07/05/2008 07:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: rabbagast

Dette har vært oppe noen ganger, og hver gang har man velsignet en saklig fremstilling. Det må ikke være i form av utdriting, men nærmest en helt grei fremstilling av hvordan enkelte oppfører seg i en kjøp/salg situasjon.

Jeg har hatt en sånn sak, hvor alle pm'er i den forbindelse ble lagt ut nærmest som en advarsel overfor en totalt useriøs kjøper.

Ikke noen gapestokk, men la oss få vite hvem som ikke kan oppføre seg, eller setter andre i knipa.

Det er ofte to sider i en sak, og fullt av muligheter for misforståelser. Den siden som legges ut behøver ikke være den som er mest korrekt.

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: EgilS] #548980 07/05/2008 07:53
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://www.retrobike.co.uk/forum/ har man et feedback forum der brukere gir feedback til andre på forumet de har handlet med.

Man kan lage én mappe pr brukernavn, og jeg foreslår å sortere alfabetisk så det er lett å finne frem.

Feedback Forum
Had a good deal and want to post feedback? Want to check up on other users before buying or selling? This is the forum for you...

Redigert av mtbmaniac; 07/05/2008 07:54.
Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: Hæ?] #549245 07/05/2008 14:38
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hæ?
Er det store/dyre varer som bytter eier, ville jeg nok foretrukket å kjøpe hos brukere som har noen tusen posteringer/ser ut til å være en fast del av forumet. Gjerne noen som er navngitt i tidligere tråder, og som har seriøse innlegg. Sjekk gjerne brukerens innlegg før man handler.

Nå er ikke nødvendigvis en haug med posteringer noen garanti for at brukeren er seriøs, ei heller er få posteringer noen klar indikator på om brukeren er useriøs. Men å sjekke tidligere poster og bruke fullt navn m/adresse og tlfnr (via PM og få bekreftelse på sms, så man vet at navn og tlf stemmer) er en grei forhåndsregel uansett.

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: EgilS] #549370 07/05/2008 19:58
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: rabbagast

Det er ofte to sider i en sak, og fullt av muligheter for misforståelser. Den siden som legges ut behøver ikke være den som er mest korrekt.

Det har du helt rett i. Det er mulighet for å belyse begge sider. I mitt tilfelle var det fler som opplevde det samme. Deb heller ikke gjort forsøk på å bortforklare fra den andre siden.

Men en korrekt og saklig fremstilling av hvordan en oppfatter en kjøp salg situasjon som ikke går som den skal bør man dele med andre, synes jeg.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: StigB] #549498 08/05/2008 05:27
K
Kenneth R Offline
Kjedelig å være avhengig, ass
Kjedelig å være avhengig, ass
K
La oss høre min side av saken. Det er ikke meg, men jeg har lest mailene osv.

Jeg og kameraten min bestilte en marzocchi roco rc wc. Det var en 2008 modell som egentlig ikke finnes i 9x2.75 størelse. Dette skulle være en oem sak som skulle selges trodde vi, siden vi har sett den i den størelsen på en annen sykkel. Vi bestilte. Han gledet seg som en unge for å få prøve fjærbakdemper på sin freeride/ downhill sykkel. Bakdemperen var på forhånd ute til salg på vurderes solgt. Opplegg nøkka på den og den andre roco'en var bestilt. Selger hadde tideligere erfart hvor forferdelig det er å være uten sykkel. Derfor besluttet vi å vente til den andre var sendt. Ja, han skulle sendt deg mail i den lille ventetiden selv om han var opptatt med tentamener osv på skolen. Han skulle ha tatt seg tid til dette uansett. Sånn ble det bare ikke. Da vi fikk en mail fra stedet vi bestilte roco'en fra. De fikk ikke tak i denne likevel. Han sendte da en mail til opplegg og beklagde så mye for det som hadde skjedd. Mvh. Navn. Altså ikke noe ugler i mosen der. Han ønsket ikke å lage no kødd og var ikke sur for noe.

Det var "tosidig" mente opplegg. Han ble nemmelig litt grinete etter at kameraten min ønsket å sende i oppkrav. Du må da skjønne at en uten jobb ikke gambler på å sende en bakdemper til ganske mye penger i poste, uten å forsikkre seg for noen form av betaling for kjøpern eventuelt gjør det. Man må se det litt fra denne vinkelen. Sånn som du tok det virket det som du trodde kameraten min var redd for at du var en svindler osv. Selvfølgelig trodde han ikke dette, men man kan jo ikke gamble på noe sånt. Du hadde mere enn nok opplysninger til å oppsøke han hvis han skulle sende en boks med tomatbønner i stedenfor. Hvis alt dette var så ille, så kunne du vel kjøpe den face 2 face.

Etter mailen om beklagelsen, så klikka du. Jeg måtte nesten bare flire fordi jeg skjønte ikke grunnen.

Hva var egentlig poenget med denne tråden? Ser ikke noe annet enn at det er suting og furting. Skriv heller dette på en lapp og brenn den opp i peisen. Kjøp deg eventuelt et par boksehansker og en sekk å slå på til slike situasjoner i senere tid ICON_WINK

Re: ang kjøp/salg av ting på forumet. [Re: Kenneth R] #549988 08/05/2008 21:57
O
opplegg Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
kan trøste deg med at han ikke ville sende i oppkrav. men gikk med på det.. han presiserte også hvor veldig sur han ble hvis pakken hadde kommet frem og jeg som kjøper ikke hentet den ut pga evt pengemangel. det skrev jeg tilbake og sa ,at jeg skjønte det at han ikke ville bli lurt. så gikk tiden, og ingen svar eller info om at han hadde trukket dempere fra salg. men når jeg sendte han en mail etter ca ti dager for å lure på om han hadde sendt den, evt sporingsnr. fikk jeg svaret at han ikke skulle selge den ennå.. poenget er at det er ikke så smart å legge ut ting for salg, før tingen kan selges.. er vel også at kjøper selv venter på sin nye vare som ikke kom..det bringer litt irritasjon. hvis det forstås.. ikke bruk store ord om at man ikke vil lures eller får pakke i retur, hvis man ikke kan sende varen noen bestiller.. har heller ikke vært noen klikking..

Moderator  support