Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ryggvondt - muligens sykkelrelater

Ryggvondt - muligens sykkelrelater #547935 05/05/2008 11:11
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
I det siste har jeg hatt vondt i nedre del av ryggen etter at jeg har syklet. Litt søk på nettet har vist meg at dette ikke er uvanlig - så la oss anta at det er syklingen som er grunnen. Som dere helt sikkert forstår vil jeg ikke slutte å sykle. På nettet finner jeg følgende råd: bike-fitting, uttøying og trening av støtte muskelatur. Jeg innbiller meg at sykkelen min er grei nå...men er det noen som driver med bike-fitting i Norge (og som ikke er for landeveisorienterte...)?
Har dere noen gode tips å komme med? Er på jakt etter både øvelser og sittestillinger - og egentlig alt annet som ikke innbærer kjemiske eller fysiske inngrep.

(Sykling er helt sikkert ikke den eneste årsaken, har fått diagnostisert at jeg har sammenklemte ryggskiver - så jeg tipper det er en kombinasjon av tidligere skader og sykling).

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: hilmer] #547939 05/05/2008 11:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Prøv med styret litt nærmere og høyere og se hva som skjer. Evt. setet bittelitt lengre frem også. Prøv deg fram litt og se om du merker forskjell.

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: Stein] #547956 05/05/2008 11:37
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Muligens et dumt spørsmål... Vil ikke å ta setet lengre frem bare føre til at ryggen blir mer krummet - og dermed mer belastning?
(Fant tips på nettet om både å sykle mer oppreist, men også mer foroverlent med mer vekt på armene.....)
Jeg har i dag oppoverrettet stem, og ingen spacere over styret....så da bør jeg sjekke med et annet kortere stem og oppoverbøyd styre? Har jeg andre trim-muligheter? (Ser for meg at det kan bli dyrt å skifte styrer...)
Jeg får ikke de samme smertene når jeg bruker freeride sykkelen...men så er ikke intensiteten og lengden på turene helt de samme heller - de er vel heller ikke like statiske.

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: hilmer] #547999 05/05/2008 12:33
S
stian h Offline
Fersking
Fersking
S
Har hatt samme problem trening av korsrygg og mage muskler var det so skulle til + tøying av hofter etter sykkling.

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: ] #548384 06/05/2008 07:36
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Problemet er at fagpersoner ikke sykler - ihvertfall i liten grad. Har far som er lege og mor som er fysiotereapeut, så dobbeltsjekker alle råd med dem.....

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: hilmer] #548631 06/05/2008 13:54
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Går du på NIMI feks. så jobber det jo folk med peiling på idrett hvertfall om ikke akkurat sykling

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: ] #548967 07/05/2008 07:33
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Ser den, men samtidig hjelper det å høste mulige løsninger fra andre.

Jeg var forøvrig på en middels tur i går. Rundt Kikut (ca 5 mil 1.40 hardt og 30 min rolig). Vanligvis sitter jeg hele tiden, men nå prøvde jeg å reise meg i bakker (både opp og ned) for å få litt variasjon. Ser ut til at det fungerte ganske bra....selv om stå-sykling ikke var like godt for lårene og pulsen.... Da jeg reise meg første gangen kom det en "rekle-lyd" fra ryggraden... (Jeg står ofte på sti - men det ser ikke ut til at det blir helt det samme)
Det kan også tenkes at uttøyingen og mage/ryggøvelser er det som har hjulpet. Uansett er det litt tidlig å si....

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: ] #549101 07/05/2008 11:24
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Ja, det er at ryggen knekker - en "serie knekk" - og det gjorde ikke vondt. Tenkte mer "det var godt!" Faren min/en av legene mine reagerte vel likedan som deg: det hørtes ikke bra ut, men det var kanskje ikke så ille heller....

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: hilmer] #549742 08/05/2008 11:53
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
I og med en syklist sitter foroverlent mye og jobber mye med hofteleddsbøyerene, kan disse bli forkortet. Hofteleddsbøyerne (m. iliopsoas) er festet til korsryggen og lårbenet. Er disse korte vil de dra ryggen inn i overdreven svai. Dette kan føre til smerter i korsryggen.

Likeledes kan korte hamstrings trekke ryggen i krum, noe som også kan føre til korsryggsmerter.

Så mulige tips er å tøye mye på både hofteleddsbøyere og hamstrings (baksiden av låret). Tøyer man litt etter hver sykkeløkt opprettholder man den bevegeligheten man har, men hvis tar seg litt bedre tid og tøyer begge deler 3*30sek tre ganger i uka vil man med all sansynlighet forbedre bevegeligheten i hofteleddet (og bedre ryggens premisser).

Selvfølgelig trenger ikke dette å være grunnen til de ryggproblemene det snakkes om her, men kan være en årsak.

Folk får fysiske problemer av å sitte i samme stilling foran pc'n over tid...så kanskje hvis man sitter i samme stilling på sykkelen lenge vil man kanskje også få enkelte plager...?

Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: ] #550803 11/05/2008 09:23
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Gode råd over, driv forebyggende tøying(hofteleddsbøyere og knebøyere) og styrke/stabiliseringstrening(mage/rygg, hofte).

Har du et lite prolaps i ryggen som kun gir ubehag og ikke smerter går det over av seg selv, 1/4 av oss har smerteløse forandringer i ryggen. (HUNT-studien).

På terrengsykkelrittet igår så jeg at veldig mange sitter altfor mye og tråkker(både på grus og i terreng), tipper de også gjør dette på trening. Dette blir veldig statisk både for rygg og beinmuskulatur, og er litt unaturlig i forhold til vår oppreiste stilling til vanlig. I teknisk terreng burde man sitte/stå halvveis slik at man kan flytte tyngdepunktet fram og tilbake. Veksling mellom sittende og stående vil også føre til en mer effektiv sirkulasjon av muskulaturen, og nok gjøre at man går mindre sur. Dette er selvfølgelig mer eller mindre kvalifisert synsing...

Sjøl har jeg setback setepinne på alle syklene mine og synes dette gir litt mer utstrakt rygg.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ryggvondt - muligens sykkelrelater [Re: Ynot] #550927 11/05/2008 15:59
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Ryggen er helt fin nå. Etter den lange turen med påfølgende uttøying har jeg blitt gradevis bedre. Jeg har også begynt å stå mer - selv om det er uvant. Jeg har nok "slurvet" litt med uttøying - sluttet egentlig med det for noen år siden for å få mindre beveglighet i ledd (har hypermobile ledd). Det har fungert veldig bra for knær....men tydelig nok ikke for rygg, så nå får jeg begynne å tøye hamstrings og rompa. Takk for innspill.

Moderator  support