Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva slags sykkel skal jeg velge...?

Hva slags sykkel skal jeg velge...? #545611 30/04/2008 09:08
P
Palm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Hei,
Jeg er ny på dette forumet, og har null peiling på sykkel. Etter flere års frustrasjon og slit med en notorisk upålitelig GT Timberline hybridsykkel har jeg omsider bestemt meg for å kjøpe en "ordentlig" sykkel. Jeg sykler året rundt til og fra jobb, og har også ambisjoner om å begynne å sykle litt i marka. Vi snakker prisklasse 5-7000,-. Foreløpig står valget mellom en GT Avalance 2.0 (fjorårsmodell til 3999,-) og en Merida Maroon Disc (satt ned fra 6499,- til 4999,-). Det aner meg at dette er sykler langt under prisnivået som det vanligvis opereres med i dette forumet, men håper på litt hjelp og veiledning i jungelen av sykler...

Pål

Re: Hva slags sykkel skal jeg velge...? [Re: Palm] #545690 30/04/2008 10:40
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Velkommen,

Hva var det som var problemet med timerlinen? bare så du ikke viderefører det inn i en ny sykkel. (geometri, utstyr, vekt etc)

Videre må jeg si at ikke la deg skremme av prisklassene til syklene til de fleste. Du kan ha det vel så morsomt med en rimelig sykkel, er vel ikke mange her på forumet som ikke har hatt sterke følelser til sykler i prisklassen til et godt bremsesett.

De to syklene du har nevnt der ser jo greie ut, men ikke helt den bang for buck jeg ville valgt. Prisklassen du har lagt deg på ligger litt under der de beste kompromissene er, så om jeg ikke strekker budsjettet ditt litt langt - hva med Nakamura Summit Lite til 7499 hos intersport? (heter Diamant Eureka på g-sport)
http://www.nakamura.no/Aktiv-21.aspx?ProductID=PROD279

eller specialized rockhopper til 7999
http://www.specialized.no/index.php?cat=86473

Syklene med skivebremser i prisklassen blir fort litt daffe på andre utstyrsområder og tunge. Disse to er etter jo rundt 10-11kg. Men igjen, skivebremser er kjekt i skogen.

ELLER du kan kjøpe brukt. Du får fort en fin sykkel med skivebremser til pris og vekt som ikke skremmer. Den sykkelen som virkelig fikk meg til å trives med sykling som trening og morro var en brukt sintesi xwing jeg ga ni for, som var knapt brukt og hadde kostet togangen. Men hovedsaken er du finner en du trives på, og det kan gjerne være de er nede i prisklassen til merida'en du nevnte. Er bare greit å få et utstyrsnivå, funksjon og vekt som ikke bare fungerer - men inspirer.

Moderator  support