|
OL i Tromsø
|
OL i Tromsø
29/04/2008 13:52
|
ØyNe
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Endelig flagger Giske at statsstøtten til det vanvittige OL-prosjektet i Tromsø står i fare hvis han ikke har folket i ryggen. http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/29/533969.htmlJeg er iallfall ikke interessert i å ofre én eneste krone til en idrettsskole, ballbinge eller annen støtte til grasrotidrett for å finansiere dette prestisjeprosjektet! Så det så :-)
|
|
|
Re: OL i Tromsø
[Re: ØyNe]
29/04/2008 14:21
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
[Re: supercaliber]
29/04/2008 16:49
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er direkte trist at så mange mennesker ser ut til å oppfatte OL som noe annet en enormt god bissniss for IOC og enormt dårlig bissniss for alle andre.
I told u so!
|
|
|
[Re: ElGordo]
29/04/2008 17:11
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Men vil ikke et OL gå i pluss sett på en 10-20årsperiode, med tanke på økte turisttilstrømninger?
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
29/04/2008 17:28
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
I told u so!
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
29/04/2008 17:44
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vil ikke et OL gå i pluss sett på en 10-20årsperiode, med tanke på økte turisttilstrømninger? Uansett, sett i forhold til interessen i Norge så er ikke 20-30 milliarder mye.... Opraen kostet rundt 4 milliarder og har løpende kostnader. Den kommer aldri til å gå med overskudd. Interesseorganisasjonen for ballett i Oslo har hele 150 medlemmer...... Vi skal ikke tjene penger på alt... noe er rett og slett til for folks interesse....... og til nasjonens beste, jeg hadde heller ikke hatt noe imot å svi av 150 milliarder fra oljefondet for 50 stykker av disse (enn å kjøpe en rema-variant som vi gjør nå)
|
|
|
[Re: supernalle]
29/04/2008 23:35
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Vi skal ikke tjene penger på alt... noe er rett og slett til for folks interesse....... og til nasjonens beste, jeg hadde heller ikke hatt noe imot å svi av 150 milliarder fra oljefondet for 50 stykker av disse (enn å kjøpe en rema-variant som vi gjør nå) Vi skal ikke tjene penger på alt, men det får da være grenser. Å tildele Tromsø vil være en øknomisk katastrofe kontra om man hadde det i ett område hvor man ville fått etterbruk av idrettsanlegg. Oslo hadde faktisk trengt utbygningen av anlegg om man ser i forhold til antall innbyggere pr anlegg i Oslo idag. Turist og image messig ville nok Ol i Tromsø blitt bra, men til hvilken pris? F22, bare syns dem ikke er til salgs. Selv om prislappen vel er rundt 50millioner $høyere pr fly enn JSF/F35. Norge får vel kodene for å låse opp F35 til fullversjon om Russland vil kødde uansett tenker jeg. F22 er vel og blant de dyrere flyene flyvåpenet i usa har utviklet gjennom tidene. Men hadde vært kjekt å ha i forhold til russerne....
|
|
|
[Re: Christian M.]
30/04/2008 05:23
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det er en plikt for Norge å stille sitt kandidatur til hvert eneste OL. Gjerne sommer-OL også. Som verdens rikeste land så skylder vi verden en fest hvert fjerde år. OL blir det åkkesom. Da er det likså greit at "tjukken" tar regninga i stedet for et eller annet u-land.
Hvordan er det med Sverige forresten? Skal Falun stille denne gangen også? Jeg må si at jeg unner svenskene et OL.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
30/04/2008 05:30
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Hva om tjukken avlyser festen og "investerer" milliardene spredt litt utover flere u-land? Har hørt om flere der folk f.eks ønsker tak over hodet, rent vann og et par andre detaljer? Jeg synes vi skylder verden å bruke pengene på en måte som ikke gir flau smak i munnen.
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
30/04/2008 05:35
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Men, det er jo ikke noe GØY for OSS!! 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
30/04/2008 05:43
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Disse OL-entusiastene trenger vel ikke hjelp utenfra til å velte prosjektet, det klarer de sikkert fint selv. Nå har Stensbøl sluttet (igjen) og det krangles i offentlighet.
Er det rart om oppslutningen blant folket faller ytterligere? Giske er i tillegg glatt som en ål, og vil nok snu kappen etter vinden....
|
|
|
30/04/2008 05:46
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
OveR, ikke vær en festbrems. Angående u-hjelp sier jeg bare: Trade, not aid.
|
|
|
30/04/2008 06:27
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Hva om tjukken avlyser festen og "investerer" milliardene spredt litt utover flere u-land? Har hørt om flere der folk f.eks ønsker tak over hodet, rent vann og et par andre detaljer? Jeg synes vi skylder verden å bruke pengene på en måte som ikke gir flau smak i munnen.
mvh OveR ( Vi må bare passe på at vi samtidig som vi hjelper også får tilgang til f.eks billig arbeidskraft og naturresurser som vi kan utnytte på det groveste slik at vi går netto overskudd på "hjelpen". Vi må jo på ingen måte gi bort pengene!)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
30/04/2008 07:13
|
olganga
Ivrig
|
Ivrig
OL i Tromsø, phøy...etter det dem gjorde mot tibetanera er det bare å boikotte.
Ole
"Utrolig kastearm på disse veganerne"
|
|
|
[Re: olganga]
30/04/2008 07:19
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Men snart blir det bråk. Ei lita gruppe kvalfangstmotstandarar går til angrep på fakkelen i Australia. Og for kvar etappe blir kravet om boikott av Tromsø-OL sterkare. Nå er det ikkje lenger bare norsk kvalfangst som er målet, klimaaktivistar krev slutt på norsk olje- og gassutvinning i Arktis, og urbefolkningsgrupper støttar kravet frå norske samar om å få stilla i OL under eige flagg. Fra en kommentar i Stavanger Aftenblad.
|
|
|
[Re: kmidd]
30/04/2008 07:46
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
Hvis vi i det hele tatt skal søke om OL er jo Tromsø det selvfølgelige valget (av Trondheim, Oslo og Tromsø). Tromsø har det konseptet som skiller seg ut.
Uansett ser jeg ikke poenget med OL, bygg heller mange små idretssanlegg i HELE Norge, og drit i hoppbakken i holmenkollen. Den er jo et enda dårligere forslag enn OL i Tromsø. Men selvfølgelig den ligger jo i Oslo......
|
|
|
[Re: 1r9b1k7]
30/04/2008 07:54
|
Dan
More than words
|
More than words
og drit i hoppbakken i holmenkollen. Den er jo et enda dårligere forslag enn OL i Tromsø. Men selvfølgelig den ligger jo i Oslo...... Jeg gjetter på at du ikke bor i Oslo, og at det er derfor du ikke vet at det er kø nedenfor Holmenkollbakken hver helg av tusenvis av vanlige Osloborgere som skal ta sitt lørdagssvev sammen med kameratene sine. Skihopping i Oslo er en sport for hvermannsen på samme måte som ballspill er det for folk i Brasil. Selvfølgelig trenger folket en ny bakke, og vi har ikke lyst å få det prosjektet forkludret av noen grinebitere fra provinsene.
|
|
|
[Re: Dan]
30/04/2008 08:28
|
ØyNe
OP
Veteran
|
OP
Veteran
og drit i hoppbakken i holmenkollen. Den er jo et enda dårligere forslag enn OL i Tromsø. Men selvfølgelig den ligger jo i Oslo...... Jeg gjetter på at du ikke bor i Oslo, og at det er derfor du ikke vet at det er kø nedenfor Holmenkollbakken hver helg av tusenvis av vanlige Osloborgere som skal ta sitt lørdagssvev sammen med kameratene sine. Skihopping i Oslo er en sport for hvermannsen på samme måte som ballspill er det for folk i Brasil. Selvfølgelig trenger folket en ny bakke, og vi har ikke lyst å få det prosjektet forkludret av noen grinebitere fra provinsene. Helt klart. Folket formelig skriker på grunn av mangelen på hoppbakker i landet. De få bakkene vi har er nærmest utslitt av utrettelig bruk gjennom hele vinteren. Horden av unge hoppinteresserte kaster bort hele ettermiddager på å stå i kø for å slippe til med ett eller to etterlengtede hopp.
|
|
|
[Re: Dan]
30/04/2008 08:34
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Synes hovedargumentet for ny Holmenkollbakke er litt artig også -det at det skal være en så stor turistattraksjon. Mulig jeg tar fullstendig feil, men jeg tror at beliggenhet og utsikt er det turistene kommer for, bakkeprofilen er jeg ikke sikker på at de har noen stor formening om. Jeg baserer meg jo på antakelsen om at de fleste ikke har noen nevneverdig peiling på hopp, men ser jo av Dans innlegg over at vi er veldig opptatt av dette i Oslo, og det er dermed mulig at alle de hoppinteresserte turistene vil komme for å se på den revulusjonerende nye bakkeprofilen.
Kanskje den faktisk er mer attraktiv slik den er nå også? Stavkirkene blir vel ofte besøkt nettopp fordi de ikke er av helt ny dato...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: Lapavoni]
30/04/2008 10:07
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
OveR, ikke vær en festbrems. Angående u-hjelp sier jeg bare: Trade, not aid. Håh, ikke kall meg festbrems! Jeg skal på fest 10 mai. Jeg feirer dagen som løypevakt på Terrengsykkelrittet, og oppfordrer alle andre terrengsyklister som er for late til å stille selv om å gjøre det samme! U-hjelp til arrangøren og fest samtidig! Og det koster meg ingenting så det er heller ikke inflasjonsdrivende! Et kjempekinderegg. Bedre enn OL! mvh OveR
|
|
|
30/04/2008 13:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
F22, bare syns dem ikke er til salgs.
Jeg skal ikke si at amerikanerene helt sikkert hadde solgt disse til oss, men jeg aner samtidig at de hadde gjort det. Jeg tjenestegjorde i forsvarskomandoen nordnorge og føler meg relativt sikker på at amerikanerne gjerne vil ha litt mer å sette imot russerene akkurat her.... og på toppen av det hele så får de penger for det. De stoler ganske bra på oss og du skal ikke se bort ifra at de synes det er en ganske så god ide. Det hadde uansett ikke skadet å møte opp i findressen og spørre. Dette kunne også støttet det amerikanske økonomien og det er veldig bra. Til OL-debatten. Uansett hvordan vi vrir og vender på det så hadde nasjonen norge knapt merket en utgift på 20 til 30 milliarder som vil bli den reelle utgiften. Dette er en engangsutgift og vi pumper opp dette på noen få uker. Det å nekte alle idrettinteresserete denne gleden er faktisk veldig egosistisk. Husk at vi bygde en opera, opera og ballett driter folk flest i.....
|
|
|
[Re: supernalle]
30/04/2008 15:45
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Til OL-debatten. Uansett hvordan vi vrir og vender på det så hadde nasjonen norge knapt merket en utgift på 20 til 30 milliarder som vil bli den reelle utgiften. Dette er en engangsutgift og vi pumper opp dette på noen få uker. Det å nekte alle idrettinteresserete denne gleden er faktisk veldig egosistisk. Husk at vi bygde en opera, opera og ballett driter folk flest i.....
Jeg er ikke imot OL, men hvor vi har tenkt å evnt arrangere er jeg helt imot økonomisk. Men at ett evnt OL i Tromsø eller i nord generellt sett ville blitt av de mest spektakulære visuellt sett noen sinne, og forbli det i mange tiår fremover, er det nok liten tvil om. Skal jeg som følge hva jeg studerer/jobber med så holder vi det der man det blir penest, i Nord. Skal det være noen nytte av milliardene så er Oslo rett sted.
|
|
|
30/04/2008 17:31
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til OL-debatten. Uansett hvordan vi vrir og vender på det så hadde nasjonen norge knapt merket en utgift på 20 til 30 milliarder som vil bli den reelle utgiften. Dette er en engangsutgift og vi pumper opp dette på noen få uker. Det å nekte alle idrettinteresserete denne gleden er faktisk veldig egosistisk. Husk at vi bygde en opera, opera og ballett driter folk flest i.....
Jeg er ikke imot OL, men hvor vi har tenkt å evnt arrangere er jeg helt imot økonomisk. Men at ett evnt OL i Tromsø eller i nord generellt sett ville blitt av de mest spektakulære visuellt sett noen sinne, og forbli det i mange tiår fremover, er det nok liten tvil om. Skal jeg som følge hva jeg studerer/jobber med så holder vi det der man det blir penest, i Nord. Skal det være noen nytte av milliardene så er Oslo rett sted. Det siste var ikke en kritikk til deg, men det var en generell kommentar. Det burde jeg jo skrevet. På den annen side så støtter jeg OL i Tromsø. Hvis du kun fokuserer på etterbruken så fokuserer du for snevert. Etterbruken er minst viktig etter mine begreper. Det som er viktig er å lage et knall OL som vi blir husket for. I Tromsø er det nærmest garantert snø, det hjelper ikke om vi har anlegg til etterbruk hvis Oslo har to uker med pissregn, noe som er langt fra utenkelig i disse tider. I Tromsø er det spetakulære fjell og det vil bli en drømmesetting som egentlig bare Lillehammer-regionen kan matche (eller kunne når det var mer snø for 13 år siden). At et slikt OL vil bli snakket om i ettertid på samme måte som Lillehammer så er det jo faktisk slik at OL varer langt utover de 2 ukene mange syter over at det varer, ikke på grunn av etterbruken av anleggene, men som en del av vår historie.
|
|
|
30/04/2008 21:43
|
progres
Besatt
|
Besatt
"Skal jeg som følge hva jeg studerer/jobber med så holder vi det der man det blir penest, i Nord. Skal det være noen nytte av milliardene så er Oslo rett sted."
såsant såsant - men først må vi få et nasjonalmuseum , oppgradering av jernbanen , trafikkskiller på hovedveiene, ny holmenkollbakke, rydding av gatemiljø og offentlig forfall i bygningsmassen etc etc. Nei jeg sier som min gamle mor - la de j")&lene der nord klare seg som best de kan.
|
|
|
[Re: progres]
01/05/2008 12:20
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Nå var vel fjella i Sør-Norge blant de med mest snø i hele Europa, men forsåvidt ett poeng med at Oslo hadde relativt varierende snøforhold. Ikke at det setter en stopper for hverken alpin eller langrenn i Oslo da.
Det som må bygges ut i Oslo av infrastruktur må også bygges i Tromsø, Tromsø vil bli spektakulært, men til hvilken pris? Man har knapt penger idag til å drifte en del av anleggene fra OL94, hvordan skal det gå i Tromsø? Ja jeg er litt splittet selv på å drite i pengene og gå for Tromsø eller ikke....
Men slik det ser ut nå er idretten mer opptatt av å krangle allerede så da spørs om man ikke burde bytte ut hele Tromsø 2018 organisasjonen få fokus bort fra krangle, sparking av medlemmer og andre tvilsomme elementer.
|
|
|
02/05/2008 22:19
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Tromsø er en glimrende arena for OL. Det er mørkt hele dagen, så det er umulig å se om noen passerer mål. Det er en flyplass med kapasitet på 200 mann om dagen og det er 2 hoteller i byen som ikke engang er nok til pressen. Det er bare å bygge ut hele fylket, så blir det nok kø av søringa som flytter nordover etter OL.
|
|
|
[Re: Santacruz]
03/05/2008 16:21
|
GeneralSnus
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvorfor ikke legge ned hele tromsø? Ingen som gidder å bo i nord likevel. Nei seriøst, oslo er en nitrist ol-arena. Flott at det går an å få til noe i nord også. Det er tross alt der fremtiden ligger, og dit alle vil dra når oslo snart drukner i innvandrere og spektakulære kulturbygg. Angående mørketid så vet alle med innsikt at midtvinters er ikke mørketida noe issue, det er i desember/januar det kan bli litt for mørkt.
|
|
|
|
|