Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen?

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548197 05/05/2008 19:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ikke meningen å være bastant. Jeg tror/trodde også at opptrekk var viktig, men jeg er etterhvert rimelig overbevist om at det er andre detaljer som gir mer.
Men funker det å fokusere på opptrekk for deg, så er ingenting bedre enn det.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548209 05/05/2008 19:40
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hei Simm

Skal ikke nøre opp under diskusjonen, er bare nysgjerrig på om du klarer å holde kraften i nedtråkket i det du konser på opptrekk med motsatt fot? Jeg merker også at jeg kan "trekke" meg opp og fram, særlig i bratte bakker og i spurt. Men jeg mister masse av effekten i nedtråkket med motsatt fot.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Hæ?] #548228 05/05/2008 19:57
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det lar seg gjøre å kombinere opp og nedtråkk, da spesielt med hjelp av armene. Dog er ikke det noe mål i seg selv ettersom målet for meg er å avlaste og variere følgelig blir jeg ikke så fort stiv..Noe kraft har man dog i nedtråkk fortsatt..

Redigert av Simm; 05/05/2008 19:58.

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548327 06/05/2008 05:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Hva om du gjorde et lite forsøk:
Sett deg på sykkelen, fest en vekt på 1 kilo på hver fot. Løft deretter føttene vekselvis 10000 ganger (hver fot). Dette skulle tilsvare ca. 2 timers sykling.

Klarer du dette uten problemer?

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: EgilS] #548336 06/05/2008 06:22
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det du foreslår er å se hvorvidt man klarer å gjøre samme jobben med opptrekk som med nedtråkk..
Selvfølgelig har man mer kraft i nedtråkk enn i opptrekk..
Mitt poeng er ikke at det er like mye å hente på opptrekk som ved nedtråkk..Det jeg har vært uenig i er at det ikke NOE å hente ved å bruke krefter på å løfte i opptrekk. Spesielt i f.eks et ritt hvor det handler om å hente ut mest mulig krefter over tid, uten å bli stiv, mener jeg at det krefter å spare på å variere. (dvs også utnytte opptrekk)
Jeg drister meg ikke ut på å anslå hvor mye kraft det er snakk om, åpenbart er det mer kraft i nedtråkk. Jeg nøyer med å si at det er nok til at det kan benyttes.
Dog har debatten stått om det er NOE kraft i det hele tatt og om det er effektivt å hente ut denne, hvilket jeg oppfatter det som at det bare er jeg som mener at det er.. ICON_SMILE

Redigert av Simm; 06/05/2008 06:23.

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548350 06/05/2008 06:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Mitt poeng er heller å se om du i det hele tatt har kraft i opptrekket mer enn å kun løfte foten. I et nedtråkk har du nok normalt mer enn 1 kilo kraft?

Prøv gjerne uten ekstra vekt, kun sko.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: EgilS] #548527 06/05/2008 10:39
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: EgilS
Mitt poeng er heller å se om du i det hele tatt har kraft i opptrekket mer enn å kun løfte foten. I et nedtråkk har du nok normalt mer enn 1 kilo kraft?

Prøv gjerne uten ekstra vekt, kun sko.

Det er igrunnen akkurat det vi har debattert hele veien her..Jeg har en annen øvelse som nok mere viser at det ikke bare er en transportbevegelse benet KAN gjøre i opptråkk:
Hvis du klikker ut den ene foten av pedalene og lar den andre stå fast i pedalen uten å tråkke ned på nedturen, men BARE drar opp når i opptrekket, dvs at man KUN har ett ben fastklikket i pedalene og det benet bruker du bare til å dra opp med..
Du vil da oppdage at ja, det er mulig å gi fremdrift på den måten og hvis du har fokusert mye på å bruke opptråkket i trening ellers så er det kraft av betydning som absolutt lar seg benytte. På flatmark kan man absolutt komme seg bortover ved den kraft. Med andre ord ikke bare innbilt kraft.

Å benytte seg av den kraft i ren sykling krever at man litt spesifikt fokuserer på å dra opp når man trener/sykler ritt så at ikke alle er vant til å bruke den bevegelsen er kanskje ikke så rart.

En siste ting kom på er at hvis sykkelproffene BARE brukte kraft nedover er det rart at de klarer å klikke ut pedalen ved uhell i spurter ? Jeg har sett flere som nettopp i opptrekket klarer å løse ut pedalen og følgelig tape spurten..Jeg har endog også selv klart dette ikke rent sjelden ettersom jeg benytter SH-55(56) varianten av cleatsene som løser litt for lett ut iblant. For meg løser pedalen ALLTID ut ved opptråkk. (hvis den løser ut vel å merke)
Dog foretrekker jeg SH-55 på sti..(den er multirelease)

Redigert av Simm; 06/05/2008 11:00.

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548535 06/05/2008 11:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Det jeg, Åberg og Øyvind snakker om (hvis jeg tolker de rett) er ikke i korte øyeblikk når man drar opp farten i en i spurt e.l., men opptrekk under sykling over tid.

For øvrig går det fint an å tråkke ut av pedalen uten å dra oppover. Det har jeg selv klart et fåtalls ganger i hektiske øyeblikk.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548554 06/05/2008 11:44
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Så vidt jeg vet kommer en ut av de fleste klikkpedaler ved å vri ut til siden og ikke ved å trekke opp.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: EgilS] #548564 06/05/2008 12:10
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vel..ut fra det som er av uttalelser til nå virker det som at det kun er jeg som mener man har noen fordel med klikkpedal det hele tatt. Kort eller lang tid.(rent bortsett fra å slippe å tenke på å ha føttene på rett plass..)

Vi diskuterer nok over et litt epler og pærer.
Jeg mener at man med klikkpedaler har fordel selvfølgelig i korte perioder som spurt og bakker, men jeg mener OGSÅ at man har fordel i et ritt generelt sett, i og med at man er mindre sliten og kan yte mer ved å spre belastningen på fler muskler.
Hvis dette "kun" gir meg tre minutter i fordel på f.eks Birken er det fortsatt temmelig mange plasser oppover.

Det er nyttig å høre hva som fungere best for de aller beste, men hvis vi overfører alle deres erfaringer til vår egen (dvs mosjonist/amatørnivå) sykling mener jeg at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste. De fleste erfaringer kan benyttes, men bare hvis man nøye vurderer hvordan det vil fungere i ens egen trening.

Grunnen til at jeg lager så mye bråk om dette er at jeg benytter opptrekk mye og tydeligvis mye mer enn andre. Jeg mener også klart at det gir meg fordel og peker på egen erfaring.

Det er interessant å diskutere om jeg/andre eventuelt hadde hatt bedre effekt av å legge om teknikken, men noe av min kritikk er nettopp fordi jeg tror ikke dette er direkte overførtbart fra Lance A. sitt nivå til f.eks. mitt.
Derfor hjelper det lite å komme dokumentasjon på akkurat proffenes måte å sykle på. Jeg tror med hans mulighet til å spesialisere tråkket og bygge kroppen til å best mulig utføre en type jobb er sikkert dette riktig. For meg derimot vil jeg tjene mer på å bruke de kortene jeg har, nemlig å spre belastningen.
Synes jeg.. ICON_WINK

Redigert av Simm; 06/05/2008 12:18.

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: TAHL] #548565 06/05/2008 12:12
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: TAHL
Så vidt jeg vet kommer en ut av de fleste klikkpedaler ved å vri ut til siden og ikke ved å trekke opp.

Aner jeg en ny diskusjon ?
Man kommer absolutt ut av klikkpedalene ved å dra opp...Det bare krever mye kraft..
Hvis du har falt framover og over styret på sykkelen har du som regel løst ut til slutt ? og da neppe ved å vri til siden i fallet ?

Redigert av Simm; 06/05/2008 12:12.

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548578 06/05/2008 12:47
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Faller du over styret og løser ut pedlen så er det nok heller fordi du også har vridd foten ut av pedalen. At du skal klare å opprette nok kraft til å trekke pedalen rett ut oppover med bare sykkelvekten som motstand, tror jeg ikke på. Ta en video av et fall og du vil nok se at det er en vridningsbevegelse som løser ut pedalen.
Uansett må du nyansere argumentene dine når det gjelder rundtråkk. Definisjonen på det "perfekte" rundtråkket ser slik jeg ser det et tråkk hvor vært ben, uavhengig av det andre, tilfører kranken et konstant dreiemoment. I den sammenheng er jeg enig med dine motdebattanter. Det eksisterer ikke.
Å si at grunne til at en har klikkpedaler er rundtråkket er også å trekke feil konklusjoner. Som nevnt ovenfor så gir klikkpedaler en bedre kontroll på kontakten mellom fot og pedal. I tillegg gjør det at en klarer å få mer kraft i pedalen når den er helt klokken 6 og 12 posisjon. Men å dra dette videre til å si at hjelper noe særlig ut over dette er det ikke grunnlag for, så vidt jeg vet. Hvis du klarer å fremlegge målinger (empiriske bevis) for at det er noe som det "perfekte" rundtråkk og at det gjør deg til en bedre syklist skal jeg selvfølgelig revurdere min holdning. Inntil det skjer er jeg enig med flertallet i denne tråden når det gjelder viktigheten av et rundtråkk.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: TAHL] #548636 06/05/2008 14:01
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Litt mer om emnet her:

http://www.roadcycling.com/training/pedalingtechnique.shtml

http://freeyasoul.blogspot.com/2007/06/cycling-pedal-efficiency.html

Det man ser ut til å være enige om er at det genereres ingen kraft som bidrar til vesentlig framdrift i opptrekket. I beste fall har man nøytralt opptrekk, dvs. at det beinet som går opp ikke holder igjen beinet som går ned.

Uenigheten mellom Simm og alle andre ligger kanskje i følgende: med et "rundtråkk" kan man kanskje bli litt mer effektiv i nedtråkket, særlig der pedalen er nær topp og bunn. Man skyver litt framover når pedalen er rundt toppen, tråkker deretter ned og "tørker av skoene" når pedalen nærmer seg bunn. I motsetning til å bare trampe ned. Jeg mener selv å ha merket at dette er temmelig effektivt, den lille tiden jeg klarer å opprettholde det. Men det er altså ikke sikkert at det er selve opptrekket som bidrar til økt framdrift.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: TAHL] #548645 06/05/2008 14:33
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det virker som at jeg har fått den tvilsomme jobben å være forumets kranglefant for tiden..greit nok det så lenge det er jeg som har rett ICON_SMILE

Faller du over styret og løser ut pedlen så er det nok heller fordi du også har vridd foten ut av pedalen. At du skal klare å opprette nok kraft til å trekke pedalen rett ut oppover med bare sykkelvekten som motstand, tror jeg ikke på. Ta en video av et fall og du vil nok se at det er en vridningsbevegelse som løser ut pedalen.

Bakerst på pedalen (Shimano 959) finner du en fjær som er holder hele "platen" som låser cleatsen fast når du klikke deg fast. Denne fjæren kan du justere hvor hardt skal holde fast når du trekker oppover. Den slipper på et punkt og hvor det punktet er bestemmes bare av hvor hardt du har strammet denne..Jeg har ikke strammet denne veldig hardt da jeg heller vil at den skal løsne en gang for mye enn en gang for lite..Noen statestikk har jeg ikke på hvordan skoen løser ut, men den har helt klart løst i ren oppoverkraft. (uten at jeg påstår å være supermann med kjempekrefter)

Uansett må du nyansere argumentene dine når det gjelder rundtråkk. Definisjonen på det "perfekte" rundtråkket ser slik jeg ser det et tråkk hvor vært ben, uavhengig av det andre, tilfører kranken et konstant dreiemoment. I den sammenheng er jeg enig med dine motdebattanter. Det eksisterer ikke.
Å si at grunne til at en har klikkpedaler er rundtråkket er også å trekke feil konklusjoner. Som nevnt ovenfor så gir klikkpedaler en bedre kontroll på kontakten mellom fot og pedal. I tillegg gjør det at en klarer å få mer kraft i pedalen når den er helt klokken 6 og 12 posisjon. Men å dra dette videre til å si at hjelper noe særlig ut over dette er det ikke grunnlag for, så vidt jeg vet. Hvis du klarer å fremlegge målinger (empiriske bevis) for at det er noe som det "perfekte" rundtråkk og at det gjør deg til en bedre syklist skal jeg selvfølgelig revurdere min holdning. Inntil det skjer er jeg enig med flertallet i denne tråden når det gjelder viktigheten av et rundtråkk.

Enig i at det bør presiseres endel her..kanskje av andre og ?
Når det gjelder rundtråkk har jeg ikke så sterke meninger. Helt klart har man forskjellig kraft i forskjellige deler av tråkket og åpenbart har man mest kraft når man trår ned. Ikke mener jeg heller at man trenger å bruke masse tid på å trene på å gjevne ut disse forskjellene, annet enn ren stisykling hvor man må ha gjevn kraft.
Dog er min mening (og andres motsatte mening) at man i opptrekket (returen av tråkket) kan ha endel kraft som også kan nyttegjøres. Jeg VET at jeg har det og er mindre og mindre interessert i å diskutere konkret hvordan jeg sykler så lenge det bare er jeg som har kjennskap til dette. Hvorvidt man (også jeg ) kan være mer effektiv ved å heller hvile i opptrekket tillater jeg meg å tvile på ettersom jeg ved egen trening klart har teknikker som hjelper på kraftuttaket over lengre tid nettopp ved å bruke opptrekket.

Jeg er også enig i at klikkpedaler har flere fordeler ettersom man sitter fast og har en mindre mulighet for "feil".

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548655 06/05/2008 15:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ingen som tviler på at det er bedre å sykle med klikk enn uten.
Men det er effekten av opptrekk som diskuteres.
Det skal ikke gå an å løse ut ved å trekke opp, heldigvis, da jeg inne i mellom faktisk både hopper og trekker med meg sykkelen over kanter.
Shimano har en egen kloss som heter Multirelease. Den løser også oppover.
Stramming bak justerer fjærspennet for vridende utløsning (sic);)

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: sykkeloyvind] #548710 06/05/2008 17:19
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Burde igrunnen spesifisert nøyere..Jeg bruker SM-SH56 dvs multirelease så vi har alle rett.. ICON_WINK for en gangs skyld... ICON_SMILE

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Simm] #548727 06/05/2008 17:35
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Simm
Det er interessant å diskutere om jeg/andre eventuelt hadde hatt bedre effekt av å legge om teknikken, men noe av min kritikk er nettopp fordi jeg tror ikke dette er direkte overførtbart fra Lance A. sitt nivå til f.eks. mitt.
Derfor hjelper det lite å komme dokumentasjon på akkurat proffenes måte å sykle på. Jeg tror med hans mulighet til å spesialisere tråkket og bygge kroppen til å best mulig utføre en type jobb er sikkert dette riktig. For meg derimot vil jeg tjene mer på å bruke de kortene jeg har, nemlig å spre belastningen.
Synes jeg.. ICON_WINK

Helt fint om det fungerer for deg å fokusere på rundtråkk. Dersom du liker det, blir motivert av å trene på det, det føles godt og du er fornøyd, så er det det viktigste :-)

Når det gjelder sammenligning av tråkket hos en profesjonell og oss (hvertfall meg :-) ) amatører så er det flere studier som viser at amatører og proffer har et likt tråkk ( http://www.wattforum.no/showthread.php?t=17 ). Det er svært lave krav til teknikk når det gjelder hvordan du tråkker. Begge beina er festet til pedalene, og pedalene beveger seg i et fastlåst sirkel. Det er med andre ord ingen frihetsgrader i forhold til hvordan beina dine beveger seg. De studiene som ligger på bordet viser at amatører trenger egentlig ikke å trene for å ha samme type tråkk som en proff, vi har det allerede.

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Aaberg] #548750 06/05/2008 18:20
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Et noobie/djevelens advokat spørsmål om trådens opprinnelige tema:
Vil ikke en treningstur i marka bære preg av å være mer eller mindre intervalltrening uansett? I løpet av en tur er det få bakkestrekk som varer så veldig mye lengre enn 15 minutter, før en liten flate eller nedoverbakke kommer.

Selvfølgelig er det mulig å holde trøkket oppe også på flata, men den varierte treninga gir kanskje en treningstur litt intervallpreg likevel (selv om en bevisst 4x4min er mer målbevisst)?

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: simson] #548887 07/05/2008 05:16
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: simson
Et noobie/djevelens advokat spørsmål om trådens opprinnelige tema:
Vil ikke en treningstur i marka bære preg av å være mer eller mindre intervalltrening uansett? I løpet av en tur er det få bakkestrekk som varer så veldig mye lengre enn 15 minutter, før en liten flate eller nedoverbakke kommer.

Selvfølgelig er det mulig å holde trøkket oppe også på flata, men den varierte treninga gir kanskje en treningstur litt intervallpreg likevel (selv om en bevisst 4x4min er mer målbevisst)?

Det er iallefall min favoritt når det kommer til intervalltreningsvarianter. Aller best liker jeg stier som varierer litt..Da "lurer" man seg selv til å trene intervall-lignende til krampa tar uten at man legger merke til det..
Rent intervalltrening i en asfaltbakke er mest en måte å få presset inn en liten trening i et tidskjema som ikke har plass til trening (jeg bor midt i en laaaang bakke.. ICON_WINK

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: ] #551677 13/05/2008 05:53
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: what

Jeg føler for å påpeke at det du til tider snakker om ikke er å fordele belastningen, men å koble inn muskler som normalt sett ikke blir brukt under et tråkk. Så da spør jeg deg om du mener det er lurt av deg, sett fra et arbeidsøkonomisk standpunkt, å bruke muskler som tapper kropper kroppen for energi den kunne brukt på mer effektive faser av tråkket (les: nedtråkket)?

Jeg kan ikke se at det er noen bakdel å bruke flere muskler ? Tverimot..Flere muskler gir tilgang til flere "glykogenlagre" (dvs flere muskler som er klar for jobb)

Hvis det er slik at det ikke er en fordel å bruke flere muskler burde man jo f.eks holde armene i ro når man står langrenn...??

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: ] #551759 13/05/2008 09:18
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Synes ikke den sammenligningen der var noe særlig god. I langrenn er armbevegelsene nødvendige, i sykling er det ikke nødvendig å prøve å skape kraft ved å dra pedalen oppover.

Dessuten kommer hos mange den meste av energien i sykkelritt fra aerobe prosesser der fett er primærkilde. Glykogen lagres også i leveren og hvis du tror du får mer energi av å koble inn en unødvendig muskel under fysisk aktivitet for å frigjøre glykogen, så tror jeg du har misforstått litt.

Eksemplet med langrenn var kun ment som en illustrasjon: Hvis det er lønnsom å bruke så få muskler som mulig ville langrenn sett veldig anderledes ut...Tvert imot er langrennsteknikken svært allsidig med tanke på hvor mange muskler som er i bruk..

Å si at mesteparten av energien i et sykkelritt kommer fra fett vil nå jeg kalle å ha misforstått..
De færreste klarer å la være å tømme glykogenlagrene i et hardt ritt.. De beste klarer å forbrenne mye fett OGSÅ..

Hvordan kobler man inn en unødvendig muskel ?
Snakker du om å løfte vekter samtidig som man sykler ?

Så lenge en muskel kan tilføre noe så er den vel ikke unødvendig ??
Når man har muskler både på oversiden og undersiden av benet (hamstring) ser jeg fortsatt ikke poenget med å "kun" benytte få av dem: følgelig man blir mindre stiv og holder lenger...

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: ] #553552 16/05/2008 13:22
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis et sykkelritt varer i, si fire timer, og glykogenlagrene tømmes etter 90 minutter - hvor tar du energien din fra? Det er en kjennsgjerning at aktive syklister utnytter fett som energikilde mer effektivt enn, si langrennsløpere. Det er derfor syklister flest tåler mye trening. Poenget er at når kroppen kjenner at den "rekker" å bruke fett i energiprosessene, så gjør den det, da glykogen er mye lettere tilgjengelig å heller benyttes når det går for treigt å bruke fett.

Utholdende muskler brenner fett lett og det er faktisk en grunn til at syklister som Ned Overend forfekter langturer som base, da kroppen omstiller seg til å bruke fett som energikilde.

For du må huske på det, at 1 gram fett gir 9 kcal, mens 1 gram glukose gir 4 kcal. Det er en av flere grunner til at syklister etterstreber en fettbasert energiprosess. Joe Friel har til og med gått så langt at rytterne hans nesten ikke spiser karbohydrater.

Sykling er en idrett som handler om effektivitet og jeg synes det er rart at du mener det er lurt å aktivere muskler som gir så lite tilbake. Tror du det hjelper hvis jeg strammer biceps når jeg kjører 4x4?

Jeg vil foreslå at du prøver å stramme biceps mens jeg sykler fra deg...

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: ] #554139 18/05/2008 17:10
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Saklig ICON_SMILE

Nettopp mitt poeng...Biceps var det jo du som dro inn i saken... ICON_WINK

stadig sta...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: EgilS] #554203 18/05/2008 19:03
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sett deg på sykkelen, fest en vekt på 1 kilo på hver fot. Løft deretter føttene vekselvis 10000 ganger (hver fot). Dette skulle tilsvare ca. 2 timers sykling.

Jeg må bare få kommentere denne...
Ser ikke helt at dette skulle være så veldig forskjellig fra en lang fottur med skikkelige fjellsko. De veier jo gjerne den del, og må løftes opp for hvert steg.. ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Elgvenn2] #554238 18/05/2008 20:38
Joshua Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hvordan ville DU satt opp ei intervalløkt på sykkel? Med oppvarming, nedtrapping, pauser og intervallene.

...Joshua...
Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Elgvenn2] #554273 18/05/2008 22:53
CyclingBear Offline
Fersking
Fersking
Når man tenker på rundtråkk så tenker man også sittestilling. Landeveisproffene har jo vanligvis setene sine laangt bak for å klare å skape et godt rundtråkk.
Men er det like effektivt i terreng som på landevei? Man har jo i terreng ikke like gjevn og tung motstand hele tiden, er det ikke viktigere med et eksplosivt tråkk for å kunne aksellere og da vil jo de større lårmusklene på framside være mer prioritert.

Tråkker denne mannen rundtråkk med en slik seteposisjon da...?

Re: Intervalltrening / styrketråkk, forskjellen? [Re: Elgvenn2] #554286 19/05/2008 06:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Elgvenn2

Jeg må bare få kommentere denne...
Ser ikke helt at dette skulle være så veldig forskjellig fra en lang fottur med skikkelige fjellsko. De veier jo gjerne den del, og må løftes opp for hvert steg.. ICON_WINK

Hvis du løfter hvert bein nesten opp til brystet 40-50 ganger i minuttet når du går i fjellet, så kan det være at Monty Python er interessert i å ha deg med i noen nyinnspillinger.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support