|
Pedal/skovalg?
|
Pedal/skovalg?
28/04/2008 12:22
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei.
Noen spørsmål fra en nybegynner som akkurat har gått på tryne to ganger:
Venner man seg fort til at beina sitter fast i pedalene? Er det ok å ikke velge slike pedaler hvor skoen sitter fast? Ved stisykling, har det noe for seg å "sitte fast" eller er dette kun viktig ved landeveiskjøring?
Takk for svar og erfaringer :-)
|
|
|
Re: Pedal/skovalg?
[Re: ØTB]
28/04/2008 12:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ja; man venner seg fort til at beina sitter fast. Men man må øve på å klikke ut i ulike situasjoner. Nei; Det er pysete å ikke sitte fast  * Ja; Det er lettere å sykle på stier når man sitter fast. Å løfte sykkelen over hindringer osv går bedre. Man har mer kraft i tråkket i oppoverbakker og man slipper å dette av nedover. Alt dette er fordeler. * Det finnes superflinke syklister som ikke sitter fast i pedalene sine også. De får komme inn her med sine erfaringer. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
28/04/2008 12:48
|
LarsFredrik
Fersking
|
Fersking
Tips:
Føler du deg utrygg ned bratte/vanskelige partier er det bare å løsne den ene foten før du setter utfor, det gjør jeg hehe..
Hilsen noob.
|
|
|
[Re: LarsFredrik]
28/04/2008 12:52
|
Andreassykler
Avhengig
|
Avhengig
Dette kan også være en ulempe, ettersom det fører til at man nøler mer... Selv har jeg prøvd denne metoden og falt, så det greieste er å ha begge beina festet. (Slakt meg gjerne de som har greie på det  )
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: LarsFredrik]
28/04/2008 12:55
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører med klikkpedaler og vanlige sykkelsko på sti. Startet ikke med det før jeg var over 30 og det har gått greit å venne seg til. Jeg bruker shimano 540 pedaler som har stort spenn i justering på fastheten til foten. Sykler med mine ganske løst slik at jeg ikke trenger å tenke på hvordan jeg skal vri ut foten når jeg trenger den et annet sted enn på pedalen.
De gangene jeg drar til Drammen og i Frognerseteren for å kjøre mer nedover bytter jeg pedaler til flatties og sykler med DX skoene til shimano (ser ut som skatesko). Føler meg tryggere på horthshores og drop uten klikk.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
28/04/2008 14:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det verste som kan skje før en bratt kneik, enten den går opp eller ned, er at foten klikker ut av pedalen. Det er mye tryggere ned vanskelige partier med full kontroll på pedalen. Opp kanter er det ekstremt nyttig å sitte fast. Men det krever en viss tilvenning og en del trynings før det sitter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/04/2008 14:47
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Venner man seg fort til at beina sitter fast i pedalene?
Ja Er det ok å ikke velge slike pedaler hvor skoen sitter fast? Ja, det er helt i orden å velge vanlige "flatties" men regn med at mange kommer til å se rart på deg og tro at du ikke vet bedre.. Ved stisykling, har det noe for seg å "sitte fast" eller er dette kun viktig ved landeveiskjøring?
Betydningen av å sitte fast i pedalene er etter min mening overvurdert og kan føre til at man ikke lærer seg grunnleggende sykkelteknikk. Til syvende og sist er det nok snakk om hva man selv foretrekker. Lær deg å sykle med begge typer pedaler og velg det du trives best med 
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
[Re: cayman]
28/04/2008 16:27
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
(...) å sitte fast i pedalene (...) kan føre til at man ikke lærer seg grunnleggende sykkelteknikk. Sorry, mener ikke å spikke fliser, men hva mener du med denne? Kan du utdype litt?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
28/04/2008 21:00
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Ingen grunn til å beklage eventuell spikking av fliser  Med utsagnet i sitatet mener jeg at det å utelukkende sykle med clipless-pedaler kan føre til at man utvikler en sykkelteknikk hvor man gjør seg avhengig av å være festet til pedalene. Hvis man sykler med clipless-pedaler er det selvsagt ikke noe som hindrer en i bruke dem til å hoppe, få sykkelen opp en kant og generelt bruke terrenget til å pumpe ut mer fart av stien. Jeg mener dog at man ikke i samme grad stimuleres til å lære slike teknikker som når man bruker flatties. Når man ikke er festet til pedalene stilles det etter mitt syn større krav til ens ferdigheter for å få sykkelen til å "flyte" i terrenget. Utfordingen blir mao. større og som en følge av dette blir man tvunget til å utvikle sin teknikk, noe en kanskje hadde gått glipp av dersom man hadde valgt clipless-pedaler i stedet. Selv foretrekker jeg flatties både til stisykling og til downhill.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
28/04/2008 21:03
|
Andreassykler
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kan backe opp dette, for etter en nesten-over-styre-opplevelse i aron, bruker jeg alltid flatties til utfor i tillegg til at jeg brukte de neste månedene kun på flatties for å vende meg av med farlig SPD-hopping...
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
29/04/2008 08:59
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for alle raske svar og erfaringer
|
|
|
29/04/2008 10:12
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ingen grunn til å beklage eventuell spikking av fliser  Med utsagnet i sitatet mener jeg at det å utelukkende sykle med clipless-pedaler kan føre til at man utvikler en sykkelteknikk hvor man gjør seg avhengig av å være festet til pedalene. Hvis man sykler med clipless-pedaler er det selvsagt ikke noe som hindrer en i bruke dem til å hoppe, få sykkelen opp en kant og generelt bruke terrenget til å pumpe ut mer fart av stien. Jeg mener dog at man ikke i samme grad stimuleres til å lære slike teknikker som når man bruker flatties. Når man ikke er festet til pedalene stilles det etter mitt syn større krav til ens ferdigheter for å få sykkelen til å "flyte" i terrenget. Utfordingen blir mao. større og som en følge av dette blir man tvunget til å utvikle sin teknikk, noe en kanskje hadde gått glipp av dersom man hadde valgt clipless-pedaler i stedet. Selv foretrekker jeg flatties både til stisykling og til downhill. Takk for utførlig, grundig og velbegrunnet svar!  Jeg ser klare ulemper for "folk flest" i f.eks. utfor, og til en viss grad på sti. Og "grunnleggende sykkelteknikk" kan jo være åpent for forskjellige definisjoner. Jeg er enig i at i en opplæringsfase på sykkel selvsagt skal kjøres med plattform - les: barn. For ungdom og voksne med balansen i behold ville jeg foretrekke å kjøre mest mulig "klikket inn". Jeg vil hevde at det gir bedre flyt, bedre selvtilit (når det først er innlært) og bedre balanse ute på tur. Først og fremst fordi jeg har bedre kontroll med hvordan sykkelen følger underlaget, og jeg har ikke problemet med at beina "glipper" i ulendt terreng, hverken nedover eller oppover. Særlig nbedover synes jeg det er en stor fordel. I tillegg kommer tråkk-teknikk, noe jeg synes er lettest å lære hvis du kan skyve og trekke.  Jeg er ganske fersk på sti selv, men kjører mest mulig med skoene festet. Jeg tar heller en trynings enn å klikke meg ut, for å trene opp teknikken. Men det er nå engang bare det jeg ville gjort. Jeg er ingen ekspert. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
29/04/2008 10:54
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Ikke hør på gutta her, de bare tuller med deg. Alle med vettet i behold sykler med flatties Klikk-pedaler er for landeveissyklister!!
|
|
|
[Re: Sverre]
29/04/2008 12:37
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
For min egen del:
Utfor = Flate tjukkaser Sti/XC = Klikk
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
29/04/2008 12:48
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har funnet en slags middelvei:
Flatties på freeride/DH og klikk på plattform med laus innstilling til sti. (landeveien holder jeg meg langt unna, grusen å)
Type: Shimano DX klikk.
Klikkpedaler med plattform veier såklart noe mer, men det er godt å ha når man skal ned en ur og ikke får skoen inn i en gjørmefylt satan av en shimano-klump.
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
[Re: Sverre]
29/04/2008 13:19
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Klikk-pedaler er for landeveissyklister!!  Da er jeg nok en landeveissyklist. 
|
|
|
[Re: Hæ?]
29/04/2008 14:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Klikk gjelder for meg. Syntes det er vanskelig og få med seg sykkelen på samme måten med plattform. Særlig når man skal opp kneiker og trenger de ekstra wattene man får med Klikk.
Utfor: Klikk XC: Klikk Sti: Klikk Landvei: Klikk
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
03/05/2008 21:09
|
gilgamesj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg begynte å sykle sti i fjor sommer, på flatpedaler. Det har jeg egentlig trivdes veldig bra med, men fikk nylig lyst til å teste klikkpedaler.
Var på min første tur med føttene fast i pedalene i dag, og jeg kommer aldri til å sykle sti med flate pedaler igjen. Det var riktignok litt knot å lære seg å klikke inn, men det føltes som om jeg hadde tre ganger mer krefter enn før. Kom meg over kneiker jeg tidligere bare har rista på hodet av, og har mye bedre kontroll nedover. Forskjellen er ekstrem, kan ikke tenke meg en oppgradering av sykleutstyret som ville gitt mer uttelling på min sykleglede enn å gå over til klikk.
|
|
|
[Re: gilgamesj]
03/05/2008 21:21
|
Dicten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
enig med gilgamesj, du får mye mye bedre kontroll på sykkelen med klikkpedaler. Og jeg er noob selv  og føler man seg usikker/litt nervøs i bratte/skumle bakker, er det egentlig bare å kjøre på. Om føttene sitter fast eller ikke, spiller (joa litt men) ikke mye forskjell om man tryner, for de vrir seg som regel ut uansett da. Og tryner du i stor fart i bratt bakke er man jo ganske føkked uansett  klikk er mye bedre
Scottilized
|
|
|
03/05/2008 21:40
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Er selv rimelig noobie når det gjelder klikkpedaler.
Første to turene gikk jeg skikkelig på trynet to ganger - ganske enkelt fordi refleksen når sykkelen stopper opp er å bare løfte foten bort fra pedalen.
Gradvis har jeg imidlertid lært meg bedre til det. Et par tips som har gjort overgangen lettere for meg: - Kombipedal: Brukte selv Shimano SPD-324. Gjorde at jeg kunne velge selv når i løpet av en tur jeg ønsket å teste ut klikksystemet. - Juster cleatsen så den lett slipper taket (nå behøver jeg så vidt bevege hælen for at den slipper) - Når jeg nærmet meg en situasjon der jeg visste jeg kunne føle meg usikker, løsnet jeg på den ene (ev. begge) skoene.
Jeg kommer fortsatt til å løsne foten fra pedalen når jeg føler meg utrygg, og kommer nok aldri til å la den stå fast slik de fleste proffere MTB-ere gjør. Likevel føler jeg at å ha den stående fast i 95% av turene mine gir et mye bedre sykkeltur-utbytte, så jeg vil absolutt anbefale også andre noobies å prøve å venne seg til klikkpedaler.
|
|
|
[Re: simson]
03/05/2008 23:02
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Et annet spørsmål, når vi først er inne på pedaler.
Noen som har erfaring med Ritchey Logic Mountain V4 pedaler? Har prøvd å undersøke litt på nettet, ser at de får kritikk for å slites fort?
|
|
|
04/05/2008 18:39
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Med utsagnet i sitatet mener jeg at det å utelukkende sykle med clipless-pedaler kan føre til at man utvikler en sykkelteknikk hvor man gjør seg avhengig av å være festet til pedalene.
Hvis man sykler med clipless-pedaler er det selvsagt ikke noe som hindrer en i bruke dem til å hoppe, få sykkelen opp en kant og generelt bruke terrenget til å pumpe ut mer fart av stien. Jeg mener dog at man ikke i samme grad stimuleres til å lære slike teknikker som når man bruker flatties. Når man ikke er festet til pedalene stilles det etter mitt syn større krav til ens ferdigheter for å få sykkelen til å "flyte" i terrenget. Utfordingen blir mao. større og som en følge av dette blir man tvunget til å utvikle sin teknikk, noe en kanskje hadde gått glipp av dersom man hadde valgt clipless-pedaler i stedet.
Jeg kjøper ikke argumentet med at klikkpedaler ødelegger sykkelteknikken. Det vil kun være et spørsmål om ved omlegging fra klikk til flatties og omvendt (og hele den problemstillingen kan man lett unngå  ) Min filosofi er å bruke riktig (og best mulig) verktøy til jobben, derfor har jeg både bremser, demping og gir på sykkelen min, så kan de som føler de har behov for det finpusse teknikken sin på stiv fixie single-speed.  Jeg ser ikke noen grunn til å bruke gammeldags teknologi hvis argumentet for å gjøre det er at man da blir bedre til å bruke denne gammeldagse teknologien. 
|
|
|
Re: Pedal/skovalg? Five Ten på tilbud
[Re: vidark]
25/09/2008 21:48
|
simenberg
Avhengig
|
Avhengig
Skoene som gjelder til flatties og freeride er iallfall five ten, nå på tilbud (644,-) hos Sportsnett (til og med mandag 29/9): http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=TEN13:T VPG har de også (til 798,-), det er denne utgaven jeg selv bruker: http://vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=1835
|
|
|
Re: Pedal/skovalg? Five Ten på tilbud
[Re: simenberg]
25/09/2008 22:00
|
Dicten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg har fått meg Crank Brothers pedaler nå, og synes at de er myyyyye smoothere å få både av og på, enn det mine standard shimanopedaler er. Mye lettere å komme ut av. Kan jo være et tips, hvis du synes det er litt tricky å komme ut av shimanopedalene, om det er det du har... Ellers så kan jo shimanopedaler løses opp og da... 
Scottilized
|
|
|
[Re: Tallak]
25/09/2008 22:32
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg har funnet en slags middelvei:Flatties på freeride/DH og klikk på plattform med laus innstilling til sti. (landeveien holder jeg meg langt unna, grusen å) Type: Shimano DX klikk. Klikkpedaler med plattform veier såklart noe mer, men det er godt å ha når man skal ned en ur og ikke får skoen inn i en gjørmefylt satan av en shimano-klump. Jeg kjøpte disse på tilbud på CRC for å teste litt denne sommeren. Nå er jeg tilbake på 540-pedalene mine. Jeg synes ikke DX-pedalene funker noe særlig på sti. Men mulig de funker på DH/ freeride, slik Tallak beskriver. Det har jeg ikke prøvd.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
25/09/2008 22:44
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Nice revival. Her klikkes det, bruker Eggbeaters på syklene mine. Har ramla noe innmari det siste året, frekvensen avtar sakte men sikkert. Tok med meg egne pedaler da jeg leide sykkel i Hafjell, og følte meg særs komfortabel med det. Til syvende og sist må du prøve deg frem selv.
|
|
|
[Re: JonahHex]
26/09/2008 06:28
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Greia er å overvinne noen innebygde reflekser. I stedet for å rykke opp foten når du mister balansen og trenger en fot ,må du lære deg til å vri ut i stedet. Regn med litt knall og fall(inklusive fall i sakte film fra stillestående!) før det sitter!
Eggbeaters er lettere å komme ut fra og gir deg en smooth flyt-opplevelse. Men jeg synes altså de er hakket vanskligere å komme inn i. Skoene må liksom slides inn. Og glem argumentet med at de har 4 sider på innsteg og dermed er lettere å feste.De er lettere men kanskje ikke så holdbare Shimano er kanskje litt mere utsatt for møkk men er lettere å komme inn i og i et knipetak er det mulig å rykke til seg foten for utløsning. Har xtr og ti4 og foretrekker ti4
Redigert av jan erik; 26/09/2008 06:32.
|
|
|
[Re: jan erik]
26/09/2008 06:51
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første sessong på eggbeaters har fått meg til å konkludere med at til trening og rittsykling er de bedre en Shimano for min del (her er det så klart individuelle preferanser). Bedre for kneene, bedre tråkk. Har syklet med klikk i mange år og ut/inn er ikke noe problemstilling. På stisykkelen har jeg XTR pedaler. Fornøyd med de også, mer solide en EB, men savner litt den sideveise fleksibiliteten som EB har. Mulig jeg prøver EB til sti evt den Crankbrothers har med liten plattform i rundt (candy ? husker ikke nå). Har også SPD (Wellgo) på DHen. Kjøre plattform er ikke noe alternativ for meg nå. Blitt for vant og komfor med klikk. Skal en gå fra plattform til klikk, må en tåle litt juling de første gangene, deretter er automatiseres reaksjonene raskt. Alle jeg kjenner som har gått over til klikk har hatt rask progresjon. Ingen har gått tilbake.
|
|
|
[Re: Oddefa]
26/09/2008 08:17
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Hah -etter 10år med klikk (var enkelt å lære å bruke, alt blir en refleks) har jeg gått "tilbake" igjen til plattform!
Hvorfor? Fordi jeg synes det er morsommere! Det er ofte vanskeligere, fordi man må lære seg teknikken med å få sykkelen til å klistre seg fast under skoene, -ingen mulighet til å jukse! I tekniske klatringer, og hvis jeg en skjelden gang roter meg ut på grusen savner jeg klikk, men følelsen når man uten å være fastspent, greier å bevege seg sammen med sykkelen i litt heftige nedkjøringer kompenserer dette! Det er ofte teknisk vanskeligere å sykle sti, spesiellt raske flytstier, med plattform enn klikk, men det er jo utfordringen som gjør det morsomt! Akkurat som det er vanskeligere å sykle sti enn grus -det er nettopp derfor sti er så gøy!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
|