Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra grus til sti?

Fra grus til sti? #544028 27/04/2008 08:49
N
Nils958 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg har en Gekko Firm MTN 07. Er veldig fornøyd med sykkelen, bortsett fra R7 remote lockout'en. Men i år har det blitt mye mer stisykling. Så fort jeg ser en sti fra grusveien tar jeg stien i steden. Grusveier blir som transport etapper.
Skjønte fort at Piranha dekkene måtte byttes ut og kjøpte meg Maxxis Ignitor 2.35. Med lite luft, klatrer og styrer disse veldig bra for meg.

Dilemma mitt er at jeg føler Firm'en er mer grus enn sti, og jeg føler kanskje at jeg ville fått mer morro med en fulldempet stisykkel. I tillegg har demperen begynte å lage klikkelyder og jeg kan kjenne små knepp når den komprimeres. Selv om service er antageligvis alt som skal til der, er dette også et tegn på at det er feil type sykkel jeg har?
Skal jeg bytte sykkel eller kanskje oppgradere demperen? Håper på litt erfaringer og synspunkter på dilemma!

Re: Fra grus til sti? [Re: Nils958] #544042 27/04/2008 09:32
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Først, hei og velkommen til forumet.

Du har en knall sykkel. Men den er nok mer grus en sti som du selv sier. Litt kortere stem, og høyere styre hadde nok gjort den litt mer sti. Gaffelen er vel egentlig grei den, og service er nok det som skal til. Setter du på en lengre gaffel blir fort geometrien litt rar, og ramma er ikke laget for så mye mer vandring i front.

Men klin til å kjøp deg en fulldempa sykkel. Det går fortere, du klarer fler bakker både opp og ned, det rister ikke så sykt mye og er generelt mer moro. Da får du fler instillinger å fikle med også. ICON_SMILE

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Fra grus til sti? [Re: Knut L] #545550 30/04/2008 07:52
N
Nils958 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for svar.

Har satt på et styre som er bredere og høyere. Dette har hjulpet. Var ute å syklet på søndag, fant en sti bak skytterkollen i bærum. Stien gikk på en måte rundt skytebanen og langs den var det skilt med Livsfare, Skytebane. Så hvis man krysser stien kommer man sannsynligvis midt ut i skytefeltet etterhvert...men spennende.

Poenget var at stien var sykt fet. Smal, kupert og rask. Sykkelen funka bra og savnet ikke bakdemper. Kan derimot vedde for at hvis jeg prøver en fulldempet er det ingen vei tilbake...

Re: Fra grus til sti? [Re: Nils958] #545568 30/04/2008 08:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Er uenig i at fulldemper er det eneste riktige for sti. Jeg synes det er like greit å sloss seg opp bratt kneiker på hardtail. Samtidig er det fint å karre seg ned også, men bevares en fulldemper gjør det lettere å tråkke når slagene kommer tett.
Alle terrengsykler er forresten stisykler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fra grus til sti? [Re: sykkeloyvind] #545570 30/04/2008 08:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sykkeloyvind

Alle terrengsykler er forresten stisykler.

Dette er forøvrig Øyvinds motto. ICON_WINK

...Og han har strengt tatt selvsagt rett.

Re: Fra grus til sti? [Re: Stein] #545580 30/04/2008 08:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har hatt veldig mye glede av min hardtail på sti. Skal gå over til fulldemper i sommer som en ekstra piff på stisyklingen. Men blir du god på hardtail på sti er det mye fetere enn å surfe gjennom på FS. Sykler stort sett bare med folk med FS på sti, og de er imponert over at jeg holder følge på hardtail ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fra grus til sti? [Re: baronKanon] #545584 30/04/2008 08:30
klean Offline
Besatt
Besatt
Synes det høres ut som trådstarter er i den kritiske oppstartsfasen der det er umulig å si hva som blir rett sykkel om bare 6 mnd. Mulig du vil slite et tungt drog opp for å bombe ned igjenn, eller kan hende du vil ha noe raskt og tråkk effektivt, som kan funke til rittbruk. Behold den du har med bredt styre og store dekk til du vet mer selv.

Andreas.

Moderator  support