|
trenger hjelp, ny kjede hopper..
|
trenger hjelp, ny kjede hopper..
26/04/2008 21:17
|
Mesa
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har renset gir og kasset samt skiftet kjede nylig på en 24 girs mtb med XT system. Jeg er 100% sikker på att jeg har brukt rett kjede, alle gir funker og giringen går ganske greit, litt upresis noe ganger kanskje.
Men kjeden driver å hopper litt under belastning noen ganger, dvs den klatrer selv opp på et hakk større drev bak automatisk for så å klatre ned igjen, noen ganger gjør den også et forsøk men uten att det skjer.
Noen som har tips til hva jeg skal justere på.
Into the wild
|
|
|
Re: trenger hjelp, ny kjede hopper..
[Re: Mesa]
27/04/2008 05:25
|
Drugis
Entusiast
|
Entusiast
Sjekk at girøret ditt er rett.
Det er aldri for sent å gi opp...
|
|
|
27/04/2008 05:28
|
sigmund
Ivrig
|
Ivrig
Med utgangspunkt i det du skriver så kan det umiddelbart virke som det ikke er det nye kjedet ditt som er årsak til problemene. Dersom dette skjedde plutselig, da du hadde en service på sykkelen, så mistenker jeg at girwiren din trenger en liten justering. Du har kanskje forskjøvet på noe under håndteringen av sykkelen.
For å kunne hjelpe deg bedre så hadde det vært fint om du viste om du hadde "normalt" XT bakgir eller såkalt "rapid rise". Forskjellen ligger i om bakgiret beveger seg utover/mot mindre tannhjul når wiren er slakk (normal), eller om bakgiret beveger seg innover/mot større tannhjul når wiren er slakk (rapid rise).
Det er også fint om du finner ut om denne klatringen til større tannhjul skjer på alle tannhjul, oftest på de små eller oftest på de store?
Dersom kassett eller klinger (tannhjul bak eller foran) ikke er vesentlig slitt, så er det som regel mindre justeringer i girwirestrammingen som er årsak til slik kjedeklatring du beskriver. Dette gjør du ved å skru det rattet som sitter rundt selve wiren der denne går inn i triggeren eller inn i bakgiret. Du kan jo prøve deg fram, men det er lettere å gi presis hjelp om du finner ut av det jeg beskriver over.
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
27/04/2008 06:56
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Eg har gjerne opplevd at kjeder og kranser/klinger treng litt tid på å gå seg skikkeleg til kvarandre og at det i denne relativt korte perioda kan vere litt buggy -spes ved belastning.
Ellers er noko av det beste du kan gjere for ditt girsystem å skifte strømper og wire.
|
|
|
27/04/2008 07:51
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her kan det tenkes at du har et stivt ledd i kjedet ditt. Sjekk om du finner igjen det leddet hvor du satte i skjøtesplinten og kjenn etter om leddet er stivt der (snurr kranken rolig bakover og se om kjedet "hopper" når leddet passerer over trinsene) Hvis det er stivt så kan du prøve å "myke" opp ved bryte litt sideveis på kjedet. Se forøvrigt her for bedre forklaring: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=53
|
|
|
[Re: -Jan]
27/04/2008 08:21
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hmm.... Har alle glemt at når du skifter kjede må du bytte kassett også?? Leser ingen steder der det står at byttet kassett og kjede, bare kjede.
Det som skjer er at kjede og kassett slites om hverandre, og hvis du bytter en av tingene er den gjenstående utformet som den andre gamle delen.
|
|
|
27/04/2008 08:22
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Bra, Jan -der skreiv du det eg tenkte eg skulle legge til, men glømte 
|
|
|
[Re: polkaDOT]
27/04/2008 08:24
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hmm.... Har alle glemt at når du skifter kjede må du bytte kassett også?? Leser ingen steder der det står at byttet kassett og kjede, bare kjede.
Det som skjer er at kjede og kassett slites om hverandre, og hvis du bytter en av tingene er den gjenstående utformet som den andre gamle delen. Dette er ingen regel, ikke i min mekkebod i hvert fall. Jeg skifter kjede hyppigere enn kassetter, helt uproblematisk. Hvis det er det dere anbefaler kundene i butikken, så bør den anbefalingen revurderes.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
27/04/2008 08:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du må skifte kassett hver gang du bytter kjede, så bytter du ikke tidsnok. Har du kjedemåler og bytter i tide så kan man slite ut mange kjeder før man behøver å bytte kassett.
|
|
|
[Re: MortenML]
27/04/2008 08:29
|
borgern
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skiftet kjede på racer i fjor uten å skifte kasett. Da var nok den såpass slitt at det ble bare tull ved at kjedet hoppet ved beslastning. Du kan sikkert skifte kjedet et par ganger på samme kasett men en gang blir nok slitasjeforskjellen for stor. Racer var helt fin igjen når jeg skiftet til ny kasett 2 dager etterpå. Hadde litt tendenser på terrengsykkel og men kjørte en del rolig i starten så gikk det seg til. På racer var slitasjen blitt for stor til at det gikk å sykle på den.
Sjekk og evt stivt ledd der du satte sammen kjedet som noen sier. Skal ikke så mye til før det kan lage litt hopp.
Sjekk og at kasett sitter tight og det ikke er noe slark. Hadde et boss som var skadet en gang og da var det mulig å bevege kasett litt. Det gjorde at kjedet hoppet.
Lars
Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?
Lars Mail: borgern11@yahoo.no Mob: 95844336
|
|
|
27/04/2008 08:37
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hmm.... Har alle glemt at når du skifter kjede må du bytte kassett også?? Dette er ikke tilfellet!
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: borgern]
27/04/2008 09:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du kan sikkert skifte kjedet et par ganger på samme kasett men en gang blir nok slitasjeforskjellen for stor. Mine kassetter holder 7-8 kjeder, minst. Bytter kjede på terrengsykkelen ca. 3 ganger årlig. Kassett byttes omtrent hver gang det kommer nytt girsystem med flere gir. 
|
|
|
27/04/2008 09:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det som skjer er at kjede og kassett slites om hverandre, og hvis du bytter en av tingene er den gjenstående utformet som den andre gamle delen. Jeg skjønner godt at man i en butikk forteller kunden dette, man vil da selge mest mulig. At man samtidig lurer kunden er en annen sak.
|
|
|
[Re: EgilS]
27/04/2008 10:02
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Park Tools kjedestrekkmåler er et sjenialt verktøy som alle hjemmemekkere burde ha. Innspart allerede første gang du bytter et kjede uten å bytte kassetten. Peis på og kjøp!
mvh OveR
|
|
|
[Re: sigmund]
27/04/2008 11:27
|
Mesa
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Med utgangspunkt i det du skriver så kan det umiddelbart virke som det ikke er det nye kjedet ditt som er årsak til problemene. Dersom dette skjedde plutselig, da du hadde en service på sykkelen, så mistenker jeg at girwiren din trenger en liten justering. Du har kanskje forskjøvet på noe under håndteringen av sykkelen.
For å kunne hjelpe deg bedre så hadde det vært fint om du viste om du hadde "normalt" XT bakgir eller såkalt "rapid rise". Forskjellen ligger i om bakgiret beveger seg utover/mot mindre tannhjul når wiren er slakk (normal), eller om bakgiret beveger seg innover/mot større tannhjul når wiren er slakk (rapid rise).
Det er også fint om du finner ut om denne klatringen til større tannhjul skjer på alle tannhjul, oftest på de små eller oftest på de store?
Dersom kassett eller klinger (tannhjul bak eller foran) ikke er vesentlig slitt, så er det som regel mindre justeringer i girwirestrammingen som er årsak til slik kjedeklatring du beskriver. Dette gjør du ved å skru det rattet som sitter rundt selve wiren der denne går inn i triggeren eller inn i bakgiret. Du kan jo prøve deg fram, men det er lettere å gi presis hjelp om du finner ut av det jeg beskriver over. Hei! Takk for alle svar. Tror det er slik du bekriver Sigmundo, vaier må justeres..kanskje bør den skiftes også da den har fliset seg. Kassetten og kjede skiftet jeg i fjor..skiftet kjede nå igjen.. så det er ikke kassetten. Jeg har normal XT ikke rapid. Virker som om dette skjer mest på mitterste og til dels nederste tannhjul bak. For ut å skru litt på rattet hvor wiren går inn i giret..
Into the wild
|
|
|
27/04/2008 15:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Å skifte kjede en gang i året er ikke noen garanti for at kassetten ikke er slitt for mye til et nytt kjede. Som Polkadot sier er det ofte behov for ny kassett når man bytter kjede, men det er ikke en 100% regel. For at jeg skal klare meg uten å bytte kasset de gangene jeg bytter kjede må kjedet byttes 3-4 ganger i året.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/04/2008 18:08
|
Carsten
Veteran
|
Veteran
Der finns vel ingen "regel". Spesielt ikke hvis man sykler i mye gjørme, om vinteren. Da kan tingenes tilstand fort bli prekær. Selv skifter jeg kjede 3 ganger og kassett en gang i året. Jeg sykler hele året 2-3 ganger i uke. Mye gjørme...
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
[Re: Carsten]
27/04/2008 18:16
|
Mesa
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk løst dette ved att jeg justerte litt på det svarte ratte hvor wire går inn i gir. Justerte ca 5 halve turn utover så ble det bra, mulig det bare skulle gå seg til litt også.
Into the wild
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/04/2008 18:41
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Å skifte kjede en gang i året er ikke noen garanti for at kassetten ikke er slitt for mye til et nytt kjede. Som Polkadot sier er det ofte behov for ny kassett når man bytter kjede, men det er ikke en 100% regel. For at jeg skal klare meg uten å bytte kasset de gangene jeg bytter kjede må kjedet byttes 3-4 ganger i året. Holder kassetten lengre hvis man bytter kjede veldig ofte?
|
|
|
[Re: Dr.E]
28/04/2008 07:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Holder kassetten lengre hvis man bytter kjede veldig ofte?
Ja. Butikken lyver nødvendigvis ikke hvis de sier at du må bytte kassett når du bytter kjede. Bruker du kjedene dine lenge nok, sliter de ut kassetten og må byttes. Dersom du har kjedestrekkmåler og bytter ved 0,75% strekk, holder kassettene mange kjeder. Antall kilometer mellom kjedebytte varierer voldsomt med type sykling, vær og føreforhold. Den eneste sikre parameteren her er strekken i kjede (som egentlig ikke er strekk), men det er en annen diskusjon. Jeg mener at av alle forklaringene her inne, skjevt girøre, dårlig justert gir, stivt ledd osv, er det 95% sannsynlig at slitt kassett er årsaken. Det du beskriver er et lærebokeksempel på akkurat det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/04/2008 07:39
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå virker det som du har lest litt fort igjennom her Geir. Det var ikke Dr.E som hadde problem, men Mesa, som forøvrig fikk løst det ved justering.
|
|
|
28/04/2008 08:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Oops - det har du rett i.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/04/2008 12:59
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
det var nok den 5%'en som slo til