Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus

Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus #543482 25/04/2008 18:08
T
tore_v1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg vurderer å kjøpe en av disse to syklene her. Det virker som dette er fjorårets modeller siden det er avslag på de, og jeg brur meg ikke spesielt mye om jeg ikke kjører rundt med riktig farge på lakken..

Focus Killer Bee Disc

Focus Raven

To sykler, to tusen i forskjell..

Her er utstyret på Raven:

Focus Raven (Pris 11.999)
Ramme: New Alu EVG Marathon Race
Gaffel: FOX 32 F RL, 100 mm
Girsjalter foran: Sram X.9
Girsjalter bak: Sram X.9
Gir foran: Sram
Gir bak: Sram X.O
Kranksett: Truvativ Stylo 3,3 44/32/22
Krans: Sram 11-34
Kranklager: Truvativ
Bremser: Magura Louise, VR 185 mm HR 160, Hydrauliske Skivebremser
Hjulsett: DT-Swiss Disc FW 370 med Alex XCR 100 Felger
Styre: Concept Extreme, 600 mm
Styrestem: Concept Extreme
Sete: Focus
Setepinne: FSA Carbon Pro Wrap 350 mm
Dekk: Schwalbe Racing Ralph, 57-559 foldbar
Størrelser: S/44, M/48, L/52, XL/56,
Vekt: 10,6 kg.

Og her er utstyret på Killer Bee (pris 9999)
Ramme: Double butted Racing Aluminium
Gaffel: Rock Shox Recon Race 100 mm
Girsjalter foran: Shimano LX
Girsjalter bak: Shimano LX
Gir foran: Shimano XT
Gir bak: Shimano XT
Kranksett: Shimano XT 44/32/22
Kranklager: Shimano XT
Bremser: Shimano XT Hydraulisk Skivebrems VR 180mm HR 160mm
Hjulsett: Shimano XT m/Alex XD Lite
Styre: Concept Extreme 600 mm
Styrestem: FSA OS 190
Sete: Concept SL
Setepinne: Concept Extreme, 350 mm
Dekk: Schwalbe Racing Ralph 54-559 Foldbar
Størrelser: S/40, M/45, L/50, XL/55, XXL/58,
Vekt: 11,2 kg.

Jeg ser små forskjeller, litt vekt, og litt kvalitetsforskjeller. Jeg er ikke en superbruker, så jeg lurer på om noen kan forklare litt mer om hva den praktiske forskjellen er, i vedlikehold, i bruk på grus/asfalt/sti, og om det er andre ting som spiller inn.

Takk for alle innspill, som vanlig.. Setter stor pris på hjelpen jeg har fått her inne!

Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: tore_v1] #543488 25/04/2008 18:17
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Ville nok investert de ekstra 2000 da det virket som du fikk veldig mye for pengene da.

- Gaffelen hopper opp til en spenstig Fox med masse justeringsmuligheter, selv om Recon er ok den og.
- Hjulene virket close på nav, men felgen er litt bedre på den dyre.
- Rammen hørtes spennende ut. På den gode måten.
- Girsystemet er et klart hopp opp. Sitter på SRAM nå selv og du verden...
- Er personlig svakere for XT-bremser av ren vane, men Luisene som sitter på er faktisk veldig veldig fine. Og lette hvis jeg ikke husker feil.
- XT-kranken er jo også en personlig favoritt, men Stylo-kranken er litt lettere og har egentlig bare hørt gode ting. HOlbarhet er vel eneste hakepunkt.

UGH!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: tore_v1] #543491 25/04/2008 18:24
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Heisann.
Hovedforskjellen, slik jeg ser det her er bremser, girsystem, krank og gaffel. Kanskje mest det siste.

Fox sin F32 er i mine øyne en mer følsom og kanskje litt bedre gaffel enn Recon. Ulempen er at den nok helst bør serves en gang i året, og det er kun Cyklon som gjør det her i landet. Hvis den ikke serves en gang i året, bortfaller vel garantien på den. Personlig gjør jeg det gladelig for å få en Fox foran en Recon, men det er jo individuelt.

Bremsene er meget gode på begge syklene, men Killer Bee har centerlock-systemet til Shimano, mens Raven har 6-bolt feste. Nå finnes det relativt sett flere navprodusenter på 6-bolt, mne det finnes til gjengjeld adaptere for 6-boltskiver på centerlocknav også. I tilfelle du vil ha nue hjul etter hvert.

Girmessig sett er det et valg mellom Shimano og SRAM. Derfor er det også to forskjellige kranker. SRAM eier Truativ. Shimanokranken har jeg bedre erfaring med enn Truativ sin. Da særlig lagrene. Ellers er begge stive, passe lette og gjør en god girjobb. SRAM sitt XO tilsvarer vel grovt sett XTR, mens X9 på en måte er motstykket til XT. Systemet på Raven er sånn sett lettere og kanskje mer ekslusivt ( i alle fall dyrere) enn på Killer Bee. Funksjonsmessig er det en smakssak. Har du SRAM gir, må du ha SRAM skiftere og vice versa (dog noen få unntak).

Hjulene på begge er gode, vil jeg påstå. XT nav er bankers, det er DT også. Alex-felger er greie saker som står på mange sykler og gjør en god jobb.

Hva ville jeg valgt? Raven. Mest på grunn av gaffelen og girsystemet. Men jeg hadde ikke takket nei til Killer Bee heller. ICON_WINK Godt utstyrte sykler, begge to.

Edit: Calle er for rask for meg. ICON_SMILE

Redigert av Hæ?; 25/04/2008 18:31. Rediger grunn: Calle er for rask for meg - og jeg kan heller ike stave!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: Hæ?] #543523 25/04/2008 19:08
T
tore_v1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takker for gode innspill!

Etter hva jeg kan se av sidene til cyklon så koster den Fox-demperen rundt 6k i butikken?

Jeg heller mye mot Raven, men ser et lite aber i at gaffelen må påkostes rundt 1200 i året, frakt inkludert. Ikke den helt store kostnaden, forsåvidt..

Har Stylo-kranken dårlig holdbarhet? Er dette ved hard bruk, eller ved vanlig også?

Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: tore_v1] #543529 25/04/2008 19:20
Andreassykler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har Stylo-krank og det funker flott for meg..

Nødvendigheten av fulldemper er en myte
Allergisk mot asfalt og oppoverbakker
HardTail-Mafiaen
Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: Andreassykler] #543721 26/04/2008 09:59
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Den samme fox-demperen selges på sykler med veiledende pris 40 000 (ref. Giants 2008-katalog), så går du for den, så har du iallefall en unskyldning mindre hvis det går tregt ICON_TONGUE
Kjører med 80mm av den samme selv, og koser meg veldig.
og om du bryr deg om det eller ikke, så ser den sykkelen mye tøffere ut da!

Redigert av dopapiret; 26/04/2008 09:59.

Trønder osv
Re: Litt hjelp til å vurdere to sykler fra Focus [Re: Espen J] #543738 26/04/2008 11:09
T
tore_v1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg lyver hardt om jeg sier at utseende ikke teller, og det peker fint i retning av Raven, ikke noe tvil. Liker spesielt fargen på felgene og hvordan det passer med rammen..

Det blir nok en XL av typen Raven ja.. Får vite mer om finansene mine på mandag, noe som vil avgjøre litt hvor raskt jeg kan kjøpe.

Moderator  support