Det er ikke snakk om å utløse pedalen i fire retninger. Den løser ut akkurat som Shimano gjør. Det som er greia med "fire", er at det er fire veier å tråkke inn, ikke bare to.
I virkeligheten har brødrene løst et problem som i alle fall jeg ikke har hatt tidligere. Er det virkelig noen som er plaget med at pedalen står på høykant så man ikke kan klikke inn? Jeg tror ikke det.
Likevel er Eggbeaterpedalene et snedig stykke design. De er lette, blir ikke hindret i funksjon i gjørme og er lette å bruke.
Etter min erfaring varer de dessverre så altfor kort. Lagrene er små og lette og mekanismen er utsatt for slag. Jeg har ødelagt to par Eggbeater og et par Candy på en sesong hver. Jeg betrakter meg derfor som ferdig med Crankbrotherspedaler så lenge jeg må betale selv.
Hvor er det du har plukket opp tre års garanti på Shimanos pedaler hen?
Om du synes Ckranbrothers er dyre kan du se på noen av de andre modellene. Det er ikke nødvendig å kjøpe den versjonen du kaller "twin" som trolig er den Crankbrothers kaller Twin Ti. Du får rimeligere utgaver som SL i rustfritt stål. Disse koster vesentlig mindre enn Twin Ti og veier fortsatt en grei hekto mindre enn Shimanos pedaler.
LarsB