Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Røket leddbånd

Røket leddbånd #542801 24/04/2008 13:45
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Etter en ski tur med klassen klarte jeg å vri kneet og rykke leddbåndet på innsiden av kneet. Har fått vite at jeg må operere kneet får å feste leddbåndet sammen igjen.
Da kommer spørsmålene: Hvor lenge må jeg vente med å begynne å trene igjen og er det noen vits å delta i Birken?

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #543007 24/04/2008 21:34
L
LHS Offline
Fersking
Fersking
L
Hei ! dersom det er indre leddbånd, trenger du ikke operere. Du bør oppsøke kompentent fysioterapeut, for å få råd og veiledning mtp rehab / trening. Du bør også bruke kne-skinne, dette får du mer info om hos fysio / evt lege.

hilsen fysio

Re: Røket leddbånd [Re: LHS] #543013 24/04/2008 21:45
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har fått beskjed om at det skal opereres og venter på "time", bare lurer på hvor lang tid rehabiliteringen vil ta.

Og det er dette leddbåndet som har røket:

Vedlegg
23799-knee_joint.jpg (29.73 KB, 3261 nedlastinger)
Redigert av Bare meg; 24/04/2008 22:07.
Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #543150 25/04/2008 08:25
G
geirhoil Offline
Fersking
Fersking
G
Er du sikker på at det er det mediale collaterale ligementet, også kalt sidebånd, som er røket? Det er her svært god blodgjennomstrømning og meget sjelden at disse opereres. Det vanlige er å gå med skinne i ca 6 uker for å holde benet stabilt og så begynne oppptrening. Korsbånd derimot er en helt annen sak.

Har selv røket korsbådn, sidebånd og menisk i samme slengen. Måtte først gå med skinne i 6 uker til sidebåndet grodde, så trene opp dette litt. Og så operere korsbånd og menisk i samme slengen, og til slutt en ganske lang opptreningsperiode etter dette. Alt i alt ca ett år. Men kommer veldig an på hva slags idrett du skal drive med etterpå. Sykling er genialt sånn sett, bare å være forsiktig av og på sykkelen så er du i gang igjen etter et par måneder.

Re: Røket leddbånd [Re: geirhoil] #543335 25/04/2008 12:12
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ah... Leste skade rapporten fra skolen, korsbond ikke leddbånd ICON_TONGUE
FLAUT.

Så ca et år med rehabilitering? Ikke bra.
Men ca hvor lang tid vil det ta før jeg er på sykkelen igjen, er det noen vits å tenke på å delta i Birken med tanke på tap av trening??

Re: Røket leddbånd [Re: geirhoil] #543350 25/04/2008 12:33
thue Offline
Besatt
Besatt
Hadde du tenkt å trene noe før birken uansett da?fuckyou

Re: Røket leddbånd [Re: thue] #543358 25/04/2008 12:47
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Etter en korsbåndoperasjon blir du satt en del tilbake. Du må nok regne med en måned uten trening. Så kan du sakte men sikkert starte opptrening. Harde økter bør du nok vente ganske lenge med. Sykling er nok en av de bedre aktiviteten du kan gjøre ettersom det ikke er noen slag mot benet.

Om du kan sykle birken avhenger av om du skal opereres før birken. Du kan utmerket godt sykle birken uten korsbånd. Mener å huske at Finn Chr. Jagge har deltatt i OL i slalom uten korsbånd. Enkelte mener at man ikke trenger å operere i det hele tatt, og noen går uten korsbånd resten av livet. Du får imidlertid økt fare for slitasje i kneet.

Dersom du skal operere i slutten av mai eller juni tror jeg ikke jeg hadde anbefalt deg å sykle birken.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Røket leddbånd [Re: yoeddy] #543375 25/04/2008 13:19
L
LHS Offline
Fersking
Fersking
L
Hei igjen.

Det bør fortsatt ikke være noe automatikk i at du SKAL opereres dersom korsbåndet er røket. Skal ikke gå i detalje her, les artikkelen i linken, den er informativ og bra.

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55073

Kort fortalt er det funksjonen som er viktig, dvs hva du kan / skal gjøre med kneet ditt. Dersom du er syklist er det meget store sjangser for at du klarer deg uten operasjon. Spiller du i tilleg ballspill / handball / bandy osv, dvs idretter som stiller store krav til stabilitet er sjangsen for å fungere uten korsbånd mye mindre.
Det er ikke vist forskjell i slitasje i kneet på sikt ( 10-20 år) om du opererer eller ikke. Som skrevet i inlegget over kan man fungere på høyeste nivå i idrett uten korsbånd.

Re: Røket leddbånd [Re: thue] #543406 25/04/2008 14:48
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: thue
Hadde du tenkt å trene noe før birken uansett da?fuckyou

fuckyou dammit

yoeddy: Skal opereres før Birken, ble litt deppa no.

LHS:
Har fått vite at jeg MÅ operere grunnet alderen min og at jeg driver med håndball.

Redigert av Bare meg; 25/04/2008 14:52.
Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #543609 25/04/2008 21:44
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Håndball er den idretten med suverent flest vridningsskader, dobbelt så mange som nr.2, ballspill.
Om ikke doktoren har sagt det til deg, så sier jeg det:
-Med en så alvorlig kneskade bør du vurdere hvor viktig det er å fortsette med hånball for deg (spesielt dersom du synes sykling er gøyest....)
Det finnes flust med andre, mindre belastende aktiviteter du kan drive med på sida.

Har sjøl et korsbånd som røyk, var sengeliggende med et bein låst i 90 grader (--> innleggelsesindikasjon), men fastlegen min sendte meg hjem. Et halvt år senere under kikhulsoperasjon så man at korsbåndet hadde vært revet over men grodd igjen. De første årene var kneet litt slarkete, kutta ut ballspill, idag har jeg bare litt redusert bevegelighet, og kneet er bra.

T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Røket leddbånd [Re: Ynot] #543617 25/04/2008 22:06
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Må nok ærlig si at håndballen står sterkest hos meg nå, men er keeper så jeg TROR at jeg skal klare og komme meg tilbake.

Fikk vite fra legen i dag at operasjon er helt nødvendig fordi korsbåndet ligger for langt fra hverandre at det ikke vil gro selv . Og at jeg er så ung at de vil for mitt eget beste gjøre det.

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #545018 29/04/2008 08:33
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er definitivt vanligst å operere fremre korsbånd hos unge, aktive personer. Da jeg skadet kneet og det var mistanke om at fremre korsbånd var røket fikk jeg forklart at det bare var hos eldre, inaktive personer man vurderte å droppe operasjon. Bakre korsbånd er det derimot vanligst å ikke operere.

Korsbåndskader er ikke noe å ta lett på, det er mange som ender opp med varig redusert funksjonsnivå. Det viktigste fremover er at du tar denne skaden 100% på alvor. Gjør som du får beskjed om mtp. opptrening (ingen unnasluntring!), og hold deg unna aktiviteter de ikke anbefaler. Dersom du tar dette på alvor er det gode muligheter for å bli fullt funksjonell, gjør du ikke det er sjansene gode for å få varige plager. Det er bedre å "ofre" et år nå og ha et bra kne de neste 60 (?) enn å slurve nå og angre resten av livet.

Re: Røket leddbånd [Re: Arne_And] #545142 29/04/2008 12:14
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Da jeg skadet kneet og det var mistanke om at fremre korsbånd var røket fikk jeg forklart at det bare var hos eldre, inaktive personer man vurderte å droppe operasjon.

Noe tilsvarende sa de til meg etter at jeg lagde dette sporet, og det ga meg jo litt forsinket tredveårskrise:

Formuleringen var noe slikt som at "vi opererer bare unge personer eller personer som driver med eksplosive idretter". Håndball er definitivt å regne som en "eksplosiv idrett", med kjappe vendninger og mye belastning på kneet.

Så ti år etterpå lever jeg fortsatt livet uten fremre korsbånd og klarer meg fint. For syklingen gjør det null forskjell. Ved lange dagsetapper i fjellet kan jeg etter hvert kjenne hvilket kne som er friskt og hvilket som er skadet, men aldri så det er plagsomt. Og på ti år så har kneet aldri vært ute av ledd.

Derimot husker jeg rehabiliteringstiden som noe skikkelig dritt. Satt hver morgen og målte forbedringen i knevinkel. Høye terskler måtte forseres med vridning av kroppen og løft av hele benet. Og så var det mange uker (måneder?) med opptrening på institutt for den slags før musklene var brukbare igjen.

Re: Røket leddbånd [Re: Dan] #545296 29/04/2008 18:16
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Går forholds vis normalt på foten nå, men er det noen særlig forskjell på rehabiliterings tiden og måten med tanke på at jeg har røket korsbåndet på siden og ikke foran?

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #545332 29/04/2008 19:35
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tror den store forskjellen er om du skal opereres eller ikke. Hvis du ikke skal opereres så er det jo bare snakk om å holde bevegeligheten igang og prøve å bruke beinet normalt så fort som mulig. Et nyoperert korsbånd skal man muligens ta det litt roligere med slik at det får tid til å gro. Men dette er bare ren gjetting fra min side. Forhåpentligvis dukker det opp en ortoped her i tråden snart og kommer med alle de riktige svarene. ICON_SMILE

Re: Røket leddbånd [Re: Dan] #545355 29/04/2008 20:19
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takker for svar så langt.

Har vært på lege vakten, ta røntgen og MR scan og når jeg var på min siste samtale med legen fikk jeg vite at jeg må operere.
Venter egentlig bare på beskjed fra Haralds Plass sykehus på å bli lagt inn og håper det skal bli gjort i løpet av mai.

Helt ærlig gruer jeg meg veldig.

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #545449 30/04/2008 05:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Bare meg
Helt ærlig gruer jeg meg veldig.

Det tror jeg ikke du trenger å gjøre. Selve operasjonen vil være helt udramatisk og tiden etter vil ikke være grusom, bare litt kjedelig. ICON_SMILE

Re: Røket leddbånd [Re: Dan] #545475 30/04/2008 06:16
G
geirhoil Offline
Fersking
Fersking
G
Kan nok hende det er litt ventetid, men selve operasjonen trenger du ikke frykte. Den er over i løpet av en halvtimes tid. Og du kan få spinalbedøvelse så du slipper narkose hvis du vil det. En dag på sykehus og overvåkning så får du dra hjem. De går nok mest antagelig bare inn med små kikkehull så det blir ikke store sårene heller. Tiden etterpå er som sagt over mest kjedelig, du må være forberedt på at det tar litt tid...

Re: Røket leddbånd [Re: Dan] #545595 30/04/2008 08:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Formuleringen var noe slikt som at "vi opererer bare unge personer eller personer som driver med eksplosive idretter". Håndball er definitivt å regne som en "eksplosiv idrett", med kjappe vendninger og mye belastning på kneet.

Så ti år etterpå lever jeg fortsatt livet uten fremre korsbånd og klarer meg fint.

Jeg tror denne holdningen har endret seg markant de siste ti årene, operasjon av fremre korsbånd har gått fra en komplisert og risikabel operasjon til en forholdsvis grei operasjon. Fagfolk kan gjerne korrigere meg om jeg tar feil. ICON_SMILE

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #545598 30/04/2008 08:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Går forholds vis normalt på foten nå, men er det noen særlig forskjell på rehabiliterings tiden og måten med tanke på at jeg har røket korsbåndet på siden og ikke foran?

Her er det litt begrepsforvirring. Du har to korsbånd, fremre og bakre. Båndene på siden kalles leddbånd, ikke korsbånd.

Re: Røket leddbånd [Re: Arne_And] #545676 30/04/2008 10:22
G
geirhoil Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: Arne_And

Her er det litt begrepsforvirring. Du har to korsbånd, fremre og bakre. Båndene på siden kalles leddbånd, ikke korsbånd.

Angående begrep så er både fremre og bakre korsbånd også leddbånd. Vi har fire av dem i hvert kne. To korsbånd (fremre og bakre), samt to sidebånd, ett på hver side.

Ulempen med korsbåndene kontra sidebåndene er at de ikke gror av seg selv og derfor må opereres hvis de skal bli funksjonerende igjen.

Re: Røket leddbånd [Re: geirhoil] #545791 30/04/2008 13:17
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takker igjen for tips og svar.

Nå er det bare å vente til neste onsdag så er det under kniven.

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #549641 08/05/2008 09:27
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Hvordan har operasjon gått?

Husk at du har krav på fri fysioterapi etter operasjonen. Ikke vent med å gå til fysioterapeut i etterkant. Kom i gang med rehab så kjapt som mulig!!

Noen tips for tiden framover:
1. Vær tålmodig! 6-12mnd er lite i den store sammenhengen.
2. Jobb opp bevegeligheten først. Kom deg på spinningsykkelen så fort som mulig - men ikke bli for ivrig, og hold deg på setet.
3. Ta deg en halvtime med egentrening/hjemmetrening (som fysioen kan hjelpe deg med) de dagene du ikke er hos fysioterapeuten.
4. Velg din fysio med litt omhu - finn en som driver med idrettsskader, gjerne en som deltidsjobber for et ballspill-lag.
5. Overhold restriksjonene som ortopeden gir (spør en ektra gang om disse).
6. Mange, mange, mange idrettsstjerner har kommet tilbake på øverste nivå etter en korsbåndsrekonstruksjon - men ingenting kommer gratis, du må jobbe, jobbe og jobbe. Kjedelig, men sant. Kombiner egentrening for kneet med styrketrening på helsestudio f.eks. Vær litt kreativ og rehab'n kan bli litt mer artig.

Lykke til!
Mvh fysio

Re: Røket leddbånd [Re: kjetims] #549985 08/05/2008 21:51
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: kjetims
Hvordan har operasjon gått?

Nei vet du hva den ble det ikke noe av.

Leddbåndet hadde begynt å gro, men jeg hadde ikke fått noen behandling for røket leddbånd, så det som kan ha skjedd er at det har blitt for langt. Jeg har blitt sendt til fysioterapeut for å trene opp kneet og begynner i morgen og skal gå der i 6 uker. Men de var litt usikre på om jeg må opereres etter de 6 ukene eller ikke.

Er litt irritert for at det har gått så lang tid uten noen ordentlig behandling og de ikke vet hvordan det vil gå i fremtiden.

Redigert av Bare meg; 08/05/2008 21:52.
Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #552540 14/05/2008 14:20
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Hvis det er et band i kneet ditt som gror, må det være det mediale ligamentet (leddbånd på innsiden av kneet). Det har jeg røket selv, og med rett opptrening skal man bli helt god igjen.

Det fremre korsbåndet gror ikke av seg selv, det må erstattes. Man kan klare seg uten fremre korsbånd, men i din alder er det bare dumt å ikke operere. Er det fremre korsbåndet delvis avrevet, må du iallefall sørge for god opptrening før du opptar de vante aktivitetene dine igjen (og bare forbered deg psykisk på at det sans kommer til å ryke en gang i fremtiden).

Har du forresten tatt MR av kneet ditt?

Hvis det er hevelse i kneet kan det være vanskelig å si rent klinisk om fremre korsbånd er røket og at man må vente for å fastslå det. Opptrening av leddbånd på innsiden av kneet er uansett lurt før en evt operasjon.

Men høres jaggu ut som du har fått dårlig informasjon på sykehuset ja...

Re: Røket leddbånd [Re: kjetims] #552997 15/05/2008 13:14
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har tatt MR av kneet og på grunnlag av det ville de operere, men på sykehuset sa de at det har begynt å gro og de ville se på det sener fordi jeg ikke hadde brukt kne støtte, kunne være det hadde fått en forlengelse som kunne gjøre det ustabilt.

Går nå til fysioterapeut og trene det opp, men gjør jæ.... ondt hele tiden, men har heldigvis full bevegelse i kneet igjen.

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #554357 19/05/2008 08:28
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
Høres ikke bra ut!! frown
Jeg er akkurat i starfasen etter en tilsvarende smell.. Har fått stabiliteten på innsiden tilbake, og skal leve uten korsbånd (inntil videre.. ) Er spent på skisesongen. Fort gjort å gå på en smell til der.
Trøst deg med at det gjør mindre vondt etterhvert!!
Var og trente "lett" styrke tidligere i vår og da vrei jeg kneet (under opptrening) klarte f*** ikke å gå etterpå.. da ble jeg bekymra, men legen syns jeg klarer meg bra så da stoler jeg på det!
Lykke til med treninga!! Og velkommen i kne-klubben!! ICON_SMILE

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Røket leddbånd [Re: Østlendingen] #554505 19/05/2008 13:35
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Østlendingen
velkommen i kne-klubben!! ICON_SMILE

Takker. Det er et medlemskap jeg egentlig ikke ville hatt, men men .

Re: Røket leddbånd [Re: Bare meg] #554604 19/05/2008 17:11
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
et medlemskap jeg egentlig ikke ville hatt, men men .

Ikke sant!! jeg hadde også planer om å slippe unna.. men ble "felt" av en pinne i snøen gitt.. frown

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Røket leddbånd [Re: Østlendingen] #561609 02/06/2008 20:44
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Tok også fremre korsbånd for mange år siden, sånn i 15-16årsalderen. Gikk dessverre ikke til lege med det før lang tid etterpå (4 år), men de ville da operere allikevel i og med at jeg var aktiv på snøbrett og det låste seg litt nå og da.

Operasjonen var en bagatell, men de måtte ta halvparten av ligamentet mellom kneskålen og leggen og lage nytt korsbånd av den, da det bare var noen små klumper igjen av det gamle korsbåndet etter så lang tid.

Fungerer relativt greit 15 år etterpå ICON_SMILE Men noen plager mht. belastning og vridninger kommer nå og da, dog ingenting som utgjør noen store problemer. Må dog bruke noen spesielle aluminiums-skinner når jeg tar meg turer i bakken, og ikke noe mere store hopp - det er meget smertefullt.
Det har nok også medført etterskader for min del, og jeg er slett ikke sikker jeg har korsbåndet fremdeles, det er mye skjørere enn det originale og jeg har fått noen smeller. Vær forsiktig!

Har ditt begynt å gro igjen, vil det si at det bare ble strekt, ikke røket, og du er heldig - det kan nok bli nesten helt bra igjen av seg selv og du får enda en sjanse til å dumme deg ut ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008

Moderator  support