Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NOTS Bergen i BT

NOTS Bergen i BT #542203 23/04/2008 11:36
F
FuzzyLogic Offline OP
Bah..
OP Offline
Bah..
F

Re: NOTS Bergen i BT [Re: FuzzyLogic] #542256 23/04/2008 12:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: "salasar" fra BT
tror de som kaller seg politi skulle helst var blant befolkning. Vi betale skatt ikke noe tull med politi mentalitet med kontrol av naboen. De er med kriminelle selv.

Som jeg skulle sagt det selv.
Nettdebatter i aviser er nødvendige talerør for demokratisk utvikling. Et helt klart samfunnsansvar å stimulere disse grasrøttene.

Jeg synes artikkelen var bra og dere gutter fikk fram nyanserte synspunkter. Fortsett å prøve å stikke nesa fram med jevne mellomrom så dere ikke blir glemt av kommunen.

Lykke til i Bergen

LarsB

Re: NOTS Bergen i BT [Re: larsb] #542637 24/04/2008 07:58
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Slett journalistisk arbeid av nettjournalisten, men 1., 2., og 3. sida i BT igår var mye bedre, skal få scannet disse inn i løpet av dagen.
Leserbrev fra NOTS i BT sist søndag:

Vedlegg
23742-BTleserbrevJPG.jpg (116.84 KB, 124 nedlastinger)
Redigert av Ynot; 24/04/2008 08:02.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NOTS Bergen i BT [Re: Ynot] #542729 24/04/2008 10:55
StigB Offline
Señor
Señor

Tony Gjessvåg og Mikael Tjemsland og Thor Møller, Glimrende.

Viktig at en kommer fram med synspunktene på en sånn saklig og grei måte. At det skalpes litt blest i media er forsåget greit, men det er rundt bordet i gemyttelighet avtalene kan endres.

Flott stå på.

Siter meg gjerne på "det er plass til oss alle om vi bare tar hensyn til hverandre" dette er noe vi alle burde ta inn over oss, og ihvertfall vi som sykler utenfor asfalt.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: NOTS Bergen i BT [Re: StigB] #542822 24/04/2008 14:53
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm..

Må jeg begynne å kjøpe papirutgaven nå?

Lesrebrevet ser bra ut.
Er det vedtatt at det skal bli forbudt å sykle i terrenget?

Må inrømme at jeg ikke likte nettutgaven av gårsdagens artikkel.
Skrev straks en irettesettende mail til journalisten, som forøvrig rettet opp faktafeilene relativt raskt. Fikk først sett papirutgaven i køen på Rema senere på kvelden, og dét oppslaget var noe heeelt annet.

Her er min mail, skrevet på bakgrunn av kun å ha lest nettartikkelen med bla. billedtekst om at det var forbudt å sykle på grusveiene på Fløyen, innen det var publisert en eneste kommentar:

[color:#6633FF]Hei Kristine,

Flott at du får satt fokus på de tildels strenge tiltakene mot sykling på Fløyen og i Byfjellene.

Jeg synes likevel at du burde være litt mer spesifik når du beskriver "forbudet".
Sakset fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/lf/lf/lf-20040123-0247.html ;

2. Geografisk avgrensning
Forskriften gjelder for Fløyenområdet, med følgende avgrensninger:
Nord: Strømledning mellom Storediket og Fjellveien.
Øst: Østbredden av Storediket og foten av Blåmanen til Lørdagsknausen.
Sør: Sørgrense for platå på Søre Midtfjellet (grense mellom gnr. - bnr. 166-1402 og 166-1523) og langs grense fra nedslagsfelt til Svartediket ved Knatten.
Vest: Byfjellsgrensen slik denne er fastlagt i kommuneplanens arealdel 19. november 2001.
3. Begrensninger på bruk av sykkel
Sykling er forbudt på følgende veistrekninger:
- Tippetueveien, mellom Fløypilen og møtet med Fløysvingene
- Fløysvingene, mellom Fløypilen og Fløibanens stasjon ved Skansemyren
- Hestebergveien, mellom Tippetueveien og Fløysvingene
- Søre Kamveien, mellom kryss Kamveien og Knatten ved Starefossen
- Lysløypen (i terreng) øst for Halvdan Griegsvei.
Sykling er for øvrig forbudt i alle lysløyper når disse er preparert for skiløping.

Som du selv får frem i artikkelen, er formålet med disse forbudene å forhindre konflikter mellom syklister og turgåere.
Men først og fremst i de bratte og uoversiktlige adkomstveiene. En syklist på vei nedover feks. Tippetue kan fort treffe en turgåer rundt første sving. (En syklist på vei oppover, som oftest i et lavere tempo enn en gjennomsnittlig jogger, er neppe en fare for noen, noe man ikke har tatt høyde for. Men det er en annen sak). Derfor er det kun asfaltveien opp forbi Skansemyren som tillates som transportetappe (for syklister) til Fløyen. Begrunnelsen er nok både syklister og gående enig i. Det er derimot fullstendig tillat å sykle på turveiene/stiene i Fløyenområdet. Dette kommer overhodet ikke frem i artikkelen, tvert i mot. Billedteksten er fullstendig villedende. Ta selv en kikk på dette kartet; http://www.floibanen.no/upload/floienkart.pdf. Som du vil se er det stort sett tillat å sykle på Fløyen.

Terrengsyklistene i Bergen er nervøse for å miste retten til å sykle i selve terrengenget. Både lengre utenfor de etablerte turveiene på Fløyen, på andre byfjell og i lysløypen. I dag er det et forbud mot å sykle i halve lysløypen. Forbudet tredde i kraft innen nevnte halvdel ble utbedret, og en kunne i artikkelen godt ha fokusert mer på at det nå overhodet ikke er mulig å ødelegge det terrenget i lysløypen kommunen nå har preppet med grus og bark.

Birkebeinersyklistene som nevnes er sannsynligvis den gruppen syklister på Fløyen som er til størst sjenanse for turgåere.
De holder seg på de etablerte turveiene/stiene, holder høy fart og er ofte lite hensynsfulle. De sykler lite i terrenget, deres eneste mål er å finne formtoppen innen årets (for dem) viktigste styrkeprøve. Det er disse syklistene politiet i Oslo ville til livs da de hadde sine holdningskampanjer (som bestod i å dele ut flyers til syklister ved adkomsten til de mest populære turstiene).
Derimot er den jevne (rene) terrengsyklist ute i samme ærend som en hvilken som helst turgåer. Han/hun vil ut i naturen og nyte den bergenske fjellheim. Ikke har han/hun dårlig tid og ikke vil han/hun ødlegge stemningen ved å være uhøflig eller hensynsløs ovenfor dem man treffer på sin vei. Terrengsyklisten liker av og til å gasse på, akkurat som langrennsløperen i lysløypen om vinteren liker å sette utfor de bratteste bakker. Men, ingen av dem har Bjørn Dæhlieslevet dinglende i munnviken av den grunn. Der skiløperen roper "løype", stopper eller sakker terrengsyklisten av og passerer dem man møter i et moderat tempo. Likevel skremmes dessverre turgåere litt for ofte når en hjelmkledd alien plutselig dukker opp ingenstedsfra. Artikkelen hadde vært en glimrende anledning til å vise at -"we come in peace". Hvorfor fikk du ikke med linken til denne siden; http://www.nots.no/?page_id=5 i artikkelen?

Kan du være så aller snillest å få endret på den misvisende teksten i artikkelen?
Jeg skal ut å sykle senere i dag. Først over Fløyen og Rundemannen, så ned Skyggedalen og Hardbakkedalen til Svartediket.
Vil helst ungå å få kommentarer slengt etter meg fordi bt.no plutselig har erklært totalforbud mot sykling i området.

Vennlig hilsen
XXX
[/color]
Skjønner til tider ikke hva nettredaksjonen til bt tenker på.
Igjen greier de å sette ting på spissen, vinkle alt på en maksimal tabloid måte og virkelig legge opp til krangling.
Ikke debatt, krangling.

Hva (exscuse me) faen er vitsen med det når de så fjerner artikkelen fra hovednettsiden sin etter noen timer?

Har selv tidligere "flagget" grovt sjikanerende og usaklige innlegg i debatter uten at de har blitt fjernet av den grunn.
I går oppdaterte de ikke "debattinleggene" på tre timer!
Ikke rart det blir dobbeltpostinger og misforståelser!
Bt bør aller snarest ta en liten oppvask.

Skammer meg over å ikke ha meldt meg inn i NOTS ennå, og det var dumt at jeg ikke hadde anledning til å være med dere på oppdraget.

Til slutt må jeg spørre, Ynot, hvor i alle dager har du det fra at det kun er femti stykker som sykler i terrenget i Byfjellene? Er det iskald (feil)kalkulering for å få oss til å framstå som en mindre "trussel" enn vi er? Bergen Mountainbike Klubb alene har (sist gang jeg sjekket) betraktelig flere medlemmer enn det, samtlige sykler i terrenget (nei, ikke på grus, terrenget). Vil ikke det at vi synes som en liten gruppe underkjenne den anerkjennelsen vi egentlig har krav på?

Nei, jeg er ikke "Erik" i debattfeltet i artikkelen.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: NOTS Bergen i BT [Re: Rednax] #542967 24/04/2008 20:31
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Fin artikkel. Lurte på en ting når jeg leste den. Forbudet i lysløypa er helt ukjent for meg etter 1,5 år i Bergen og mye sykling på Fløyen. Er dette skiltet i det hele tatt?

Re: NOTS Bergen i BT [Re: Boas] #543017 24/04/2008 21:55
Ken_Tucky Offline
Fersking
Fersking
Xander - Kudos, props og cred !

Veldig bra at noen tar saken og prøver å kjøre nett-BT på rett spor. Oppvask er høyst på tide internt i BT. Vi får bruke de kanaler vi har tilgang på ;-)

Re: NOTS Bergen i BT [Re: Rednax] #543224 25/04/2008 10:23
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rednax

Skammer meg over å ikke ha meldt meg inn i NOTS ennå, og det var dumt at jeg ikke hadde anledning til å være med dere på oppdraget.

Til slutt må jeg spørre, Ynot, hvor i alle dager har du det fra at det kun er femti stykker som sykler i terrenget i Byfjellene? Er det iskald (feil)kalkulering for å få oss til å framstå som en mindre "trussel" enn vi er? Bergen Mountainbike Klubb alene har (sist gang jeg sjekket) betraktelig flere medlemmer enn det, samtlige sykler i terrenget (nei, ikke på grus, terrenget). Vil ikke det at vi synes som en liten gruppe underkjenne den anerkjennelsen vi egentlig har krav på?

Slett journalistikk kan vi ikke gjøre noe med, journalisten viste hverken hvor Rundemanen eller Canadaskogen lå, hadde ikke vært på Fløyen, og jobber i Bergensredaksjonen i Bergens største avis....
Journalisten ville ha et tall, jeg har kun møtt en håndfull syklister på mine 2-3 ukentlige treningsrunder i byfjella de siste åra. Det bunner vel i grunn ut med hva man mener med "å drive med sykling", er det en som har terrengsykkel og tar seg en tur hver andre helg, eller er det en som sykler sti 2-3 ganger i uka. Vi tok utgangspunkt i det sistnevnte. Turlaget har også mange medlemmer, men jeg vil ikke si at det er 20000 fjellvandrere eller skiløpere i Bergen av den grunn.

Det nytter lite å bli irritert, bruk energien på noe konstruktivt, frem gode holdninger og engasjer deg i NOTS!
NOTS skal være et felles talerør for syklister og fremme våre interesser. NOTS har idag kun ca 15 medlemmer registrert med 50xx postnummer, disse har fått et par eposter av meg, men jeg har kun mottat 3 svar. Vi får håpe det bedrer seg etter all publisiteten den siste tida.

Skal vi få gehør hos kommunen må vi opptre saklig og ydmykt, og syklistene ute på stiene må oppføre seg fornuftig og høflig, følg stivettreglene!
God Helg! T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NOTS Bergen i BT [Re: Ynot] #543229 25/04/2008 10:29
Ynot Offline
Besatt
Besatt
PS!
Terrengsykkelforbudet i Nipedalen er ennå ikke stadfestet av Fylkesmannen, så her er det mulig å gå inn med tungt skyts, men jeg har ikke tid til å sette meg inn i alle disse papirene alene, det må også leses, jobbes, og trenes fram mot nxtri...
T

Tenk grønt, kjør stål!
Avisartikkel om terrengsykling i BT [Re: Ynot] #544752 28/04/2008 17:40
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Problemen i Osloområdet har ikke bare vært knytta til førtiser på birkensykkel på grusveiene, men også fjortiser med sykler med lengre vandring enn...... både i fronten og hekken ute på stiene, tipper situasjonen er den samme i Bergensområdet
T (som har 6 1/4" både foran og bak)

Vedlegg
23984-BTartikkel3.jpg (62 KB, 98 nedlastinger)
23985-BTartikkel2.jpg (113.72 KB, 115 nedlastinger)
23986-BTartikkel1.jpg (128.26 KB, 102 nedlastinger)

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support