Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Valg av jobb sykkel?

Valg av jobb sykkel? #541904 23/04/2008 01:29
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg trenger hjelp, det er så mye å velge i. Jeg har 4 mil med riksvei til jobben og trenger noe med tynnere dekk og større hjul, det må være første pri. Jeg lurer på om jeg bør kjøpe meg en racer, en hybrid eller en sykel-cross? Jeg har pris tak på 10000 kr, men håper att jeg slipper unna med ca. halvpartten. Denne ser jo fin ut, men er litt dyr: http://www.oslosportslager.no/product/8247/8480/420662/Eddy_Merckx_Cross%2C_cyclocross_.html

Jeg leste også testen av Hybridesykkler i sykkelmagasinet og minst tre av de sykklene ser absolutt brukbare ut.
Jeg må innrømme att siden jeg har en så dyr og flott terrengsykkel så blir det vanskelig og kjøpe noe som ligner litt på den i 4000 kr klassen, jeg har nok desverre blitt sykkelsnobb! Jeg sjekker også brukte racere på finn, men jeg har jo ikke peiling. Tusen takk for alle gode tips!

Redigert av Anders A; 23/04/2008 01:30.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #541931 23/04/2008 06:26
maddog Offline
Entusiast
Entusiast
Hybrid-sykkel fra Fuji kan kanskje være et alternativ?: Link

Da slipper du unna med halvparten av budsjettet ditt ICON_SMILE

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: maddog] #541946 23/04/2008 06:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har inne noe konkret tips, men vil bare bekrefte at du "tenker riktig". Har selv bygget et slikt transportmiddel ved hjelp av ei racerramme (kjøpt her på forumet) og litt plukk og mix fra boden.

Kombinasjonen av racerhjul med 28mm solide dekk (for meg ble det Mavic Aksium, også kjøpt her på forumet, med Bontrager Race Lite hard case), hybridkrank (36/48) og 11/26-kassett gjør at drøye 30km med tildels veldig dårlig asfalt slukes lett på morrakvisten.
Har selv valgt flatt styre (finner det mest "ryggsekkvennlig")med MTB skiftegrep og bremsehåndtak (siden jeg har racerbremser har jeg valgt bremsehåndtak hvor jeg kan justere ned utvekslingen).

Når den slitne hybridkranken sier takk for seg skal den erstattes med en landeveis kompaktkrank som er underveis (selvfølgelig også anskaffet gjennom dette forumet).

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #541966 23/04/2008 07:14
gare Offline
More than words
More than words
Du er, som allerede skrevet, inne på riktige tanker. Fordelen med racer som alternativ er at den kan brukes som...ehh racer ellers også(om det skulle være interessant). Ulempen er at det ikke er plass til litt bredere dekk om du skulle være interessert i ørlite mer komfort og kanskje også muligheten til å sette på noen smale piggdekk for vintersykling til jobben.

Jeg benytter sjansen til å slå et slag for Cyclo-cross-varianten nok en gang. Men kanskje med kompaktkrank om det kun blir asfaltsykling.

Kona har en fin CX som heter Jake, Salsa har Casseroll, Surly har Crosscheck som alle er relativt prisgunstige sykler.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: gare] #541978 23/04/2008 07:25
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Støtter også opp om CX-tanken. Bruker selv en Kona Jake the snake til jobb året rundt - her er det plass til både pigg og skjermer.

- Fx

move 'zig'
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: frogstar] #542001 23/04/2008 07:43
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: frogstar
Støtter også opp om CX-tanken. Bruker selv en Kona Jake the snake til jobb året rundt - her er det plass til både pigg og skjermer.

- Fx

Skjermer, hvordan kunne jeg glemme det! Plass til skjermer på jobbsykkel er en god ting!
Hvor er tråden med den hvite(var den hvit?)jobbsykkelen til...en av gutta her inne...hmmmm. Det var jo en perfekt jobbsykkel.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #542004 23/04/2008 07:46
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Det funksjonelt beste: CX med skjermar, bagasjebrett og tempobøyle

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: dagfink] #542049 23/04/2008 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
...og reflekser og springer og ikke glem speil eller kjedekasse og styreveske og kombipedaler og ringeklokke og lys og mere lys og en refleks og et speil til.....
..og barnesete og Bob

LarsB

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: gare] #542060 23/04/2008 08:45
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=515725&page=3&fpart=2

var kansje denne du tenkte på? dette er jo en ultimat jobbsykkel!! ICON_SMILE

kan vel fikses med gir også hvis det er ønskelig.. digg med skivebrems ihverfall..

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Østlendingen] #542078 23/04/2008 09:03
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Østlendingen
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=515725&page=3&fpart=2

var kansje denne du tenkte på? dette er jo en ultimat jobbsykkel!! ICON_SMILE

kan vel fikses med gir også hvis det er ønskelig.. digg med skivebrems ihverfall..

Nei, det var ikke denne:

Den er forsåvidt et godt alternativ, men siden den er veldig lite Cyclocross-aktig og har for få gir(og ikke er hvit), var det ikke den jeg tenkte på.

Det finnes ellers Cyclocross-sykler med skivebrems, riktignok med mekaniske skiver, både Cannondale og Lemnond har dette i sortimentet sitt. Da tror jeg budsjettet på 10 lapper, som egentlig ønskes å være på fem får seg en skikkelig lyskestrekk...

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: gare] #542081 23/04/2008 09:06
magic Offline
Besatt
Besatt

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: magic] #542103 23/04/2008 09:48
gare Offline
More than words
More than words

Der var den ja. Fin-fin jobbsykkel.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: larsb] #542105 23/04/2008 09:53
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: larsb
...og reflekser og springer og ikke glem speil eller kjedekasse og styreveske og kombipedaler og ringeklokke og lys og mere lys og en refleks og et speil til.....
..og barnesete og Bob

LarsB

Vel, LarsB ... Med tempobøyle går det ganske sikkert fortare, og med bagasjebrett i staden for ryggsekk kan det også gå fortare, mens duppedittane du listar opp, neppe bidrar på same måten. Ikkje forstå det sånn at eg meiner at høg fart er det viktigaste. Personleg bruker eg ein gammal terrengsykkel og ryggsekk til eit formål som tilsvarer trådstartaren sitt.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #542156 23/04/2008 10:41
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Kona Dew hos BAB har jeg svært god erfaring med:
http://bab.no/visNettbutikk.aspx?gruppeID=5&katID=45&n1=22&n2=3

Kjøpte en Dew Deluxe på tilbud (3.800,-) tidlig i fjor våres og har surret avgårde til og fra jobb på den siden. Rask sykkel med god sittestilling for meg hvertfall. Mekaniske skivebremser dóg men de duger. Har byttet klossene én gang etter rundt 1-150 mil.

Skjermer og lys er av typen "klips på etter behov" - sykkelen er finest uten og er det sol så blir skjermene i boden.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Kakachka] #542235 23/04/2008 11:59
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tusen takk for mange gode tips, det må jeg si, dette forumet er livat! JEg likte den Surly syklen godt, men da må jeg vell importere? Har aldri gjort det før, har heller ikke noe erfaring med å bygge egen sykkel, så det må vente litt. Skal sjekke ut en Kona Jake. Noen som veit om en Norsk forhandler som har den inne? Leste endel om denne Surly ramma og kom over dette bildet

He he, fin topp!

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: dagfink] #542429 23/04/2008 18:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: dagfink
..og barnesete og Bob

LarsB

Vel, LarsB ... Med tempobøyle går det ganske sikkert fortare, og med bagasjebrett i staden for ryggsekk kan det også gå fortare, mens duppedittane du listar opp, neppe bidrar på same måten. Ikkje forstå det sånn at eg meiner at høg fart er det viktigaste. Personleg bruker eg ein gammal terrengsykkel og ryggsekk til eit formål som tilsvarer trådstartaren sitt.

Du har helt rett Dagfink! Jeg bare assosierte med de jeg møter på vei til jobben som faktisk har tempobøyle på jobbsykkelen sin. Det er alltid folk jeg håper jeg aldri vil møte på sykkelsti om de hadde brukt bøyla. Heldigvis pleier de å holde i de rett oppover-monterte barendsenene i stedet.

Oppsettet du skisserer vil selvsagt være en svært kompetent jobbsykkel.

LarsB

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #542564 24/04/2008 00:18
D
Danielized Offline
Fersking
Fersking
D

Har vært litt på leit etter en CX selv,og har kikka veldig mye på
denne: Focus Mares Cross

Har ikke sett noen andre CX'er som er i nærheten når det gjelder
pris kontra kvalitet hvertfall. Og ja, prisen er i NOK, ikke dollar. http://terrengsykkel.no/ubb/images/icons/default/smile.gif
smile

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Danielized] #542599 24/04/2008 06:47
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Danielized

Har vært litt på leit etter en CX selv,og har kikka veldig mye på
denne: Focus Mares Cross

Det var jammen ikke mye å si på prisen på den der.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: gare] #543775 26/04/2008 13:32
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det fårn si! Tusen tak Danielized! En sån en trur jeg det blir. Akkurat passe pris på en sykkel som kommer til å gå mange mil i all slags vær. Jeg ringer de på mandag og spør om de metal skjermene som de har i butikken får plass på den. også bestiller jeg. Ramma er den samme på modellen over, så her er det oppgraderings muligheter. Det første jeg vurderer og gjøre blir å bytte til bedre hydrauliske bremser. Men først skal jeg sykkel masse på den!

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: larsb] #543817 26/04/2008 15:27
Dan Offline
More than words
More than words
Heldigvis pleier de å holde i de rett oppover-monterte barendsenene i stedet.

Tidligere i uka så jeg faktisk bakovermonterte barends. Det eneste jeg klarer å tenke når jeg ser slike bisarre kontrapsjoner er at folk burde lære seg å bite i det sure eplet, innrømme at de har valgt feil sykkel og så isteden bytte til en som passer kroppsfasongen og ønsket sittestilling.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Dan] #543820 26/04/2008 15:38
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har faktisk opplevd på et ritt en gang en fyr som hadde montert barends på barendsen. Altså i to etasjer.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Dan] #543823 26/04/2008 15:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg så en på en ny Scott-racer i dag. Med bukkestyret montert opp-ned, eighties style.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #543841 26/04/2008 16:47
P
paal_n Offline
Entusiast
Entusiast
P
Tør jeg anbefale den jeg sykler til jobb med? Cotic Roadrat? Nå får du den også med drop bars, ferdig bygget. 600 pund pluss frakt, par lapper til dersom du skal ha skivebrems. Upåklagelig service.

Men det er klart, jeg trives supert med å være den eneste (?) i Oslo med Roadrat, så for all del, du må ikke :-)

Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.
Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #543898 26/04/2008 18:30
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A
Tusen takk for mange gode tips, det må jeg si, dette forumet er livat! JEg likte den Surly syklen godt, men da må jeg vell importere? Har aldri gjort det før, har heller ikke noe erfaring med å bygge egen sykkel, så det må vente litt. Skal sjekke ut en Kona Jake. Noen som veit om en Norsk forhandler som har den inne? Leste endel om denne Surly ramma og kom over dette bildet
*Klippet bort bilde*
He he, fin topp!

Den Surlyen er min og kan anbefales på det aller varmeste. Fantastisk artig sak og er den mest benyttede sykkelen i stallen for tiden. Min er bygd opp av diverse deler jeg hadde liggende i sykkelverkstedet etter at raceren fikk en oppgradering i vinter. Den kan kjøpes som ramme eller ferdig sykkel fra Cyclecomponents til en hyggelig pris. Den ferdigmonterte kan nok ikke konkurere med Focus'en på pris og spekk men antageligvis på sykkelglede ICON_WINK Min Cross-Check har noe høyere spekkliste, noe som er unødvendig på en jobbsykkel, men man er lever jo bare en gang ICON_LAUGH
Dessuten er det plass til *ordentlige* skjermer på den, noe som ikke bør undervurderes på en jobbsykkel. Ikke ellers for den del... Den er nå satt opp med Bontrager XR 29'er dekk på 48mm/1.9" sammen med de skjermene, slik at den er en blitt en grusracer i ordets rette forstand. Felgklistermerkene har forlatt åstedet også.
NB! Den kan sykles uten gøyal topp også!
Ferdig sykkel får du hos Cyclefactory/CC og ser slik ut:

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: anderz] #549965 08/05/2008 20:59
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det blei en sånn en cross expert:
Er veldig fornøyd med førsteinntrykket av sykkelen, og hvis de følger opp det som manglet i forsendelsen er jeg kjempe fornøyd med focus-bikes også. Gleder meg til å få motert noe clickpedaler, finjustere gira og suse avsted på laneveiene!

Har også bestilt med en pakke gode skjermer som skal passe til den, så da skal det mye til att jeg tar bilen til jobben i sommer. Skal regne på hvor mange mil jeg må sykkle for å spare inn 8900 på drivstoff utgifter.

Redigert av Anders A; 08/05/2008 21:07.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Anders A] #550051 09/05/2008 06:51
gare Offline
More than words
More than words
så da skal det mye til att jeg tar bilen til jobben i sommer. Skal regne på hvor mange mil jeg må sykkle for å spare inn 8900 på drivstoff utgifter.

For å lette på regnskapet bør du ta med verditap, generelle verkstedutgifter, bompenger og slike ting før du starter å regne(da skal det ikke fullt så mye til før du "sparer" penger ICON_SMILE )
Fin sykkel forresten, er det de Tyske mesterskapsfargene jeg aner på setestaget?

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: sykkeloyvind] #550077 09/05/2008 07:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg så en på en ny Scott-racer i dag. Med bukkestyret montert opp-ned, eighties style.

Jeg lurer på om det var samme mannen som jeg så utenfor kontorvinduet her på Lysaker tidligere i uka. Rakk ikke å få med meg sykkelmodellen, men det så nytt ut. Jeg kastet opp litt i munnen. ICON_SMILE

Ellers, når vi snakker om rare ting på sykler så ble jeg forbikjørt av en på racer her om dagen. Det så ut som at det kunne være en av oss der han kom med freeridebukse på racer. Men det var første gang jeg så slike rare hjul i bevegelse og litt på skrå bakfra. Har bare sett dem i butikk tidligere. Det er altså disse hvor eikene sitter i noen røde plaststjerner inn mot navet. Min første reaksjon var "kult! Hokey-Spokes!" Men pent var det ikke.

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: Dan] #556173 22/05/2008 11:02
L
littavenfyr Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg tenker også å kjøpe en sykletiljobben sykkel, og lurer på hvilke grunner man har for å kjøpe en racer i stedet for en cx?

Anders A: Hvorfor valgte du Expert i stedet for Mares? Er du fornøyd med sykkelen?

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: anderz] #557849 26/05/2008 06:33
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anderz
*Klippet bort bilde*
He he, fin topp!

Den Surlyen er min og kan anbefales på det aller varmeste. Fantastisk artig sak og er den mest benyttede sykkelen i stallen for tiden. Min er bygd opp av diverse deler jeg hadde liggende i sykkelverkstedet etter at raceren fikk en oppgradering i vinter. Den kan kjøpes som ramme eller ferdig sykkel fra Cyclecomponents til en hyggelig pris. Den ferdigmonterte kan nok ikke konkurere med Focus'en på pris og spekk men antageligvis på sykkelglede ICON_WINK Min Cross-Check har noe høyere spekkliste, noe som er unødvendig på en jobbsykkel, men man er lever jo bare en gang ICON_LAUGH
Dessuten er det plass til *ordentlige* skjermer på den, noe som ikke bør undervurderes på en jobbsykkel. Ikke ellers for den del... Den er nå satt opp med Bontrager XR 29'er dekk på 48mm/1.9" sammen med de skjermene, slik at den er en blitt en grusracer i ordets rette forstand. Felgklistermerkene har forlatt åstedet også.
NB! Den kan sykles uten gøyal topp også!
Ferdig sykkel får du hos Cyclefactory/CC og ser slik ut:

Jeg vil bare skrive under på alt som er skrevet om denne! Har hatt min i over et år nå og hver gang jeg setter meg på den er det med et smil! Bruker den som jobbsykkel, transport og trening. Fantastisk god å sykle på og ALT virker dønn solid og idiotsikkert. Sykkelen er også særs vakker - om det skulle ha noe å si. Får alltid komplimenter når den får være med på café tur:)

Re: Valg av jobb sykkel? [Re: erikskon] #559151 28/05/2008 13:06
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei littavenfyr. Svaret på ditt første spørsmål er etter min mening først og fremst att dekkene er mer solide. Hvis du planlegger og sykle på dårlige asvaltveier eller grusveier tåler du mere bank på en cx. Ellers så har den plass til montering av skjermer.

Hvis du ser på bildet av Surly'n over her så ser du att stemmet skråner noen grader oppover, noe som ikke er vanlig på racere. Jeg skal snu stemmet på min Cross Expert, som i skrivende stund skrår litt nedover slik du ser på bildet. Dette skaper en mer oppreist sittestilling og sparer nakken og skuldre for endel bellastning.

Det er litt artig att du spør om hvorfor jeg valgte Cross Expert fremfor Mares. I dag fikk jeg sykkelmagasinet i posten og de hadde testet to scott racere opp mot hverandre til hendoldsvis ca. 10000 kr og ca. 20000 kr.
Sykkelen til 10000 kr var mer komfortabel og absolutt tillstrekkelig til de aller fleste formål. Som artikkel forfatter skrev. For de pengene du får til overs kan du kjøpe deg, ett sett med ritt dekk, sykkeltøy, verktøy, sko og pedaler +++. Det er noe han kalte for X-factor som jeg desverre må innrømme att jeg er svak for... Det koster skjorta og er nødvenigvis ikke mer solid, driftsikkert eller komfortabelt. Det er litt tøffere å se på kanskje, det er mer egnet for ritt og det veier mindre.

Når det gjelder focus-bikes.no så tror jeg de har solgt en del sykkelcross sykler i det siste. De hadde ikke flere Mares inne i min ramme størelse (60 cm) så det var avgjørende årsak til att jeg valgte CrossExpert.

Jeg er veldig fornøyd med sykkel og service. Jeg syns bremsene er litt dårlig, jeg ser att Mares blir levert med V bremser som jeg liker bedre, men jeg kommer sikkert til å bytte til ett parr hydrauliske V-bremser etterhvert. Jeg synes disse "løsthengede" bremsene er vanskelig og justere og sliter mye på vaiern ved stramming og slakking. Jeg trenger en fastnøkkel for å justere og det liker jeg ikke. Har fått litt kast i fortekket og risting i gaffel grunnet skeivt fordelt bremsekraft forran. Ring focus og spørr hva de har inne før du evt. tar opp en bestilling.

Mvh. Anders

Edit: Hvis du tar en titt på side 13 på "Hva sykler du på i 2008 sessongen" Så ser du flere detalje bilder av sykelen.

Redigert av Anders A; 28/05/2008 13:13. Rediger grunn: Tillegg

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support