Ny pris 65.000 kr, størrelse Large (19”). Selges 24.000 kr.
Denne heldempede sykkelen ble kjøpt ny i mars 2007 og er litt spesiell fordi den har felg brems (centerlock hjulsett gjør det lett å skifte mellom disc og felg brems). Jeg ville ha dette fordi jeg var lei av disc brems som alltid ”rubber” og fordi jeg er en vekt frik. Dette sparte meg for ca. en halv kg. Jeg oppgraderte til Fox F100 RLC 2008 modell fra Rock Shox Reba WC da dette er en demper som passer sykkelen mye bedre. Sykkelen har ikke fått så mange mil da jeg har en del andre sykler å sykle på, men jeg brukte den på de tre turrittene jeg var med på i 07. Min jomfrutur på birken ble på 3.22 med denne sykkelen.
Mange er skeptiske til fulldempede sykler, men det er ikke pga. komfort jeg bruker denne kontra min hard tail Scott Scale Ltd. Den er mye raskere, fordi motstanden over dumper blir lavere når man ikke trenger å løfte rytteren og sykkelen så mye og ofte. I ritt som birken er jeg litt i tvil om man tjener på det, i hvert fall hvis man veier under 80 kg, men i alle andre ritt jeg har deltatt i har den vært raskere. Mange tror man taper fordi den gynger og det er bare tull, heldempede sykler har utviklet seg en del siden Trek Y. Det eneste man taper på, som ikke er marginalt, er at den er ca. en kg tyngre enn hardtail med lik setup.
Sykkelen har Sram X0 bakgir og skiftere (bedre enn XTR) og XTR krank og krankgir, DT Swiss XR 1540 hjulsett med center lock, Avid Single Digit SL bremser, Fox F100 RLC 08-modell. Ellers har den karbonstyre, barends, setepinne og ramme (hele front triangle og avstiver). Alt er med andre ord det beste man kan få tak i på markedet.
Jeg har et ekstra sett disc bremser, Hayes El Camino, som er de beste bremsene jeg har syklet på, som jeg kan selge til 3000kr. Toppmodellen til Hayes. Men det er ikke de bremsene jeg hadde satt på denne sykkelen, da de veier 425 gram, 92 gram mer enn Avid Juicy Ultimate, per brems med skive. Jeg ville kjørt felg brems, men er du interessert si i fra.