Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Verdens beste torskemiddag!

Verdens beste torskemiddag! #539973 18/04/2008 13:47
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
På tur igår ble det av en eller annen grunn snakk om middag, og tmork skulle ha "verdens beste torskemiddag" etter tur. Og etter å ha fått den presentert, skal jeg ikke nekte på at den hørtes meget bra ut, men verdens beste? Jeg høyner med denne, som jeg mener er "verdenes beste torskemiddag" (takk til Gøril Wiker for oppskrift, forøvrig gjengitt etter hukommelsen her):

Torsk med chilibrent smør

Trikset her er som med så mye annet sausen/smøret. Det er som følger:
1/2 finhakket rød chili
1-2 finhakket sjalottløk
Finhakket persille
1 dl soyasaus
100 g smør

Bland sammen chili, løk, persille og soyasaus, og la det så og trekke. Smelt smøret på lav varme, og skum av etterhvert. Dette gjør du mens du ordner resten. Rett før servering blandes soyablandingen med sammen smøret.

Andre ingredienser:
Fersk torskefilet (evt. torsk i skiver)
Poteter
Rødbeter
Sukkererter
Passe sprøstekt bacon

Del potetene i to, ha på olje, salt og pepper på snittflaten og bak i ovn (180 grader er fint) til de er ferdig, 25 - 30 min.

Kvern salt og pepper over fisken og bak i ovn på 180 grader i 8 - 10 min (står den for lenge blir den tørr).

Kok rødbetene til de er myke (tar lang tid), skrell og del i passe biter.

Damp sukkerertene kort når resten nærmer seg ferdig.

Etter min mening verdenes beste torskemiddag. Chilismøret passer forøvrig utmerket til hval også.

ICON_LAUGH

btm
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: btm] #539975 18/04/2008 13:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dæng! Det så godt ut. Kanskje litt grønn pesto til kunne være godt også, men da måtte man kanskje droppe rødbetene.

Jeg ville frest sukkerertene fort over sterk varme i en panne eller en wok - ellers ser dette ut som en vinner!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: GeirK] #539976 18/04/2008 13:59
Arne_And Offline
More than words
More than words
Noen som har link til den (de?) glimrende oppskriftstrådene som ple postet for en stund siden? Jeg hadde dem lagret i favoritter, som selvsagt gikk tapt da forumet ble oppgradert.

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: Arne_And] #539978 18/04/2008 14:01
fujifan Offline
Ivrig
Ivrig
Her er iallefall èn ICON_SMILE

Edit: og en liten til

Eli-A.
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: GeirK] #539982 18/04/2008 14:04
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Gårsdagens middag var torskefilet stekt i form sammen med olivenolje/hvitløk/pepper og mandelpoteter. 5 minutter før dette er passe stekt har man i mye broccoli og flere tomater. 2minutter før alt er ferdig har en i en god slump kutta løk.

Når ferdig legges det på tallerken med en god dært pesto på toppen.

Grådig godt!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: btm] #539986 18/04/2008 14:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Uansett anbefaler jeg en mørk hveteøl til torsk

- Robert Green Ingersoll
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: fujifan] #540080 18/04/2008 19:58
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
aaah! GeirK sin TexMex tråd er super! Den søkte jeg meg faktisk frem til forrige helg når jeg skulle lage hjemmelagd salsa igjen. Super tråd!

Mens vi snakker mat, jeg har tenkt et par ganger på å spørre om råd for å piffe opp en av våre standard ukesmiddager; Spagetti og kjøttdeig.

Vanligvis kjøres det med litt løk surret i panna før kjøttdeigen kommer oppi. Krydres med salt, pepper, mye smør, og litt sukker. Når alt er ferdig kommer det som regel en saus over i form av Dolimo eller First Price sin (den er faktisk veldig god, absolutt bedre enn Dolmio).

En liten vri vi har oppdaget er at det er supergodt å ha en dæsj rømme ved siden av spagetti og kjøttdeig.

Noen som kan bidra med noen tips til hvordan få litt mer smak og forandring på en standard hverdagsmiddag??

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: hbakken] #540087 18/04/2008 20:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Bytt spagetti til penne, bytt kjøttdeig til strimlet svin eller kylling, bytt saus til pesto fløte og løk, legg til broccoli. Toppes med parmasan når servert.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: tmork] #540111 18/04/2008 21:16
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Bytt spagetti til tagliatelle,bytt kjøttdeig til bacon,bytt saus til fløte og en dæsj balsamico,legg til vårløk,rødløk og FERSK hvitløk (så fersk at den ikke er fedd),rikelig med sort oliven.
Detta tar ca like lang tid som du bruker på å koke vannet ut av "kjøttdeigen".Salt og nykverna pepar.

Og Håkon,ikke kok fløten nå da.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: pinwiz] #540217 19/04/2008 10:04
E
eivindgut Offline
Medlem
Medlem
E
Min favoritt er fersk skrei, trekt i salt eddikvatn. Likar best dampa brokkoli dyppa i blanding av god olivenolje og soyasaus som tilbehør.

Enkelt og fantastisk godt!!

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: pinwiz] #540219 19/04/2008 10:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette er en uhorvelig fin oppskrift på fisk og pasta:

Pasta med røykt laks
400g ukokt eller fersk pasta. Jeg foretrekker tagliatelle
300g røykt laks i strimler
2 - 3 vårløk i strimler ev ¼ purre
3dl fiskekraft/fiskebuljong
3dl matfløte
1 ts maisennamel
3 - 4 friske basilikumblad
revet ost med god smak
salt og pepper

Lag sausen mens pastaen kokes. Laksen has i sausen helt mot slutten, den skal ikke kokes, kun varmes.

For flere oppskrifter på fisk: www.godfisk.no
Andre ting:
www.egg.no
www.frukt.no
www.matprat.no

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: GeirK] #540316 19/04/2008 18:47
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Sitat: GeirK
Dæng! Det så godt ut. Kanskje litt grønn pesto til kunne være godt også, men da måtte man kanskje droppe rødbetene.

Jeg ville frest sukkerertene fort over sterk varme i en panne eller en wok - ellers ser dette ut som en vinner!

Chilismøret smaker så mye i seg selv, at jeg tror det vil bli krasj med pesto, som jo også smaker mye. Mørkt hveteøl, derimot, er et veldig godt alternativ til rødvin (jepp, skal du ha vin til denne, må den være rød).

btm
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: fujifan] #540340 19/04/2008 19:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Takk Eli, mye bra der! Noen som har link til den plommechilisausbaserte pastasausen?

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: hbakken] #540775 21/04/2008 06:56
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: hbakken
aaah! GeirK sin TexMex tråd er super! Den søkte jeg meg faktisk frem til forrige helg når jeg skulle lage hjemmelagd salsa igjen. Super tråd!

TexMex-oppskriften til GeirK har jeg nå brukt så mange ganger at jeg kan handlelisten utenat ICON_SMILE
Den er en sikker vinner hver eneste gang.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: hbakken] #541291 22/04/2008 03:22
sjukefan Offline
Medlem
Medlem
Mens vi snakker mat, jeg har tenkt et par ganger på å spørre om råd for å piffe opp en av våre standard ukesmiddager; Spagetti og kjøttdeig.

Har du pastamaskin? Hva med å lage fersk pasta? Det er superenkelt og mye bedre! Og hva med en klassisk Bolognaise? Oppskrift kan du få hvis interessert.

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: btm] #541292 22/04/2008 03:24
sjukefan Offline
Medlem
Medlem
Sitat: btm
På tur igår ble det av en eller annen grunn snakk om middag, og tmork skulle ha "verdens beste torskemiddag" etter tur. Og etter å ha fått den presentert, skal jeg ikke nekte på at den hørtes meget bra ut, men verdens beste? Jeg høyner med denne, som jeg mener er "verdenes beste torskemiddag" (takk til Gøril Wiker for oppskrift, forøvrig gjengitt etter hukommelsen her):

Torsk med chilibrent smør

Trikset her er som med så mye annet sausen/smøret. Det er som følger:
1/2 finhakket rød chili
1-2 finhakket sjalottløk
Finhakket persille
1 dl soyasaus
100 g smør

Bland sammen chili, løk, persille og soyasaus, og la det så og trekke. Smelt smøret på lav varme, og skum av etterhvert. Dette gjør du mens du ordner resten. Rett før servering blandes soyablandingen med sammen smøret.

Andre ingredienser:
Fersk torskefilet (evt. torsk i skiver)
Poteter
Rødbeter
Sukkererter
Passe sprøstekt bacon

Del potetene i to, ha på olje, salt og pepper på snittflaten og bak i ovn (180 grader er fint) til de er ferdig, 25 - 30 min.

Kvern salt og pepper over fisken og bak i ovn på 180 grader i 8 - 10 min (står den for lenge blir den tørr).

Kok rødbetene til de er myke (tar lang tid), skrell og del i passe biter.

Damp sukkerertene kort når resten nærmer seg ferdig.

Etter min mening verdenes beste torskemiddag. Chilismøret passer forøvrig utmerket til hval også.

ICON_LAUGH

Torsk er vel kanskje noe av det beste jeg får. Prøv en kalvebasert rødvinssaus til. Fantastisk!

Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: gare] #541318 22/04/2008 06:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

TexMex-oppskriften til GeirK har jeg nå brukt så mange ganger at jeg kan handlelisten utenat ICON_SMILE

Kult. Jeg har gjort en liten justering. Jeg bruker nå finhakket rødløk i guacamolen istedet for revet gul løk. Dersom du har dårlig tid KAN du lage salsaen i hurtimikseren, men du må bruke rød istedet for grønn paprika, ellers blir den grå. Dessuten MÅ du bruke et glass tacosaus for at den ikke skal bli helt flytende.

- Robert Green Ingersoll
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: GeirK] #541321 22/04/2008 06:22
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: gare

Kult. Jeg har gjort en liten justering. Jeg bruker nå finhakket rødløk i guacamolen istedet for revet gul løk. Dersom du har dårlig tid KAN du lage salsaen i hurtimikseren, men du må bruke rød istedet for grønn paprika, ellers blir den grå. Dessuten MÅ du bruke et glass tacosaus for at den ikke skal bli helt flytende.

Takk for tipset om rødløk. Jeg har forsøkt hurtigmikse men synes det ble altfor finhakket, kanskje jeg er litt for ivrig med maskinen. Det tar uansett ikke så mye mer enn en time å lage salsa og guacamole når jeg er i siget.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Verdens beste torskemiddag! [Re: gare] #541532 22/04/2008 10:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Salsa betyr egentlig saus, så det er faktisk et alternativ å mose alt til en suppe i mikseren, men den håndkuttede versjonen er uansett best.

- Robert Green Ingersoll

Moderator  support