Lurer på om eg skal kjøre på med Muddy Mary 2.35 og satse på at det blir eit helv-- regnver heile veka før rittet, slik at alle med fornuftige dekk vil slite og ligge strødd overalt...
(Blir nok NN 2.4)
Forresten: Finnes det noko ok hotell/overnatting i umiddelbar nærheit til haraløkka/bøler? Tips?
Jeg har liten eller ingen erfaring med stisykling, men føler meg ganske habil på grus og lette stier (brede). Vil Terrengsykkelrittet bare bli et helvete for meg ? Vil jeg måtte gå mesteparten av stiene, er løypa på stiene veldig teknisk vanskelig? Jeg har utrolig lyst til å være med. Både for å støtte klubben (IF Frøy), samt at jeg bor rett i nærheten og entusiasmen på forumet smitter voldsomt. Men har ikke lyst til å dr... meg altfor mye ut også. Trener mye sti nå, men, men...er kanskje ikke tøff nok?
Forresten: Finnes det noko ok hotell/overnatting i umiddelbar nærheit til haraløkka/bøler? Tips?
Da investorgruppa bak "Haraløkka Plaza and Spa" fikk nei til sitt 57-etasjers hotell og badeanlegg, er det dessverre ingen hotell på stedet. Antar Rica Helsfyr er nærmeste alternativ... kort vei med T-banen, eller en liten oppvarmingstur unna startplass.
Fortsatt ingen butikker i Norge som selger RR 2,25 UST pr dags dato?
Jeg holdt et RR 2.25 UST i hånda da jeg var hos Raske Sykler i Pilestredet i går ca kl 1630 (om jeg ikke er blitt helt hjernedød siden da, nesten 100% på at det var 2.25). De har fått det i år, men noe årsmodell tenkte jeg ikke på, siden jeg skulle ha et annet dekk Ring dem og hør.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai
[Re: TNO]
#54213423/04/200810:27
Jeg har liten eller ingen erfaring med stisykling, men føler meg ganske habil på grus og lette stier (brede). Vil Terrengsykkelrittet bare bli et helvete for meg ? Vil jeg måtte gå mesteparten av stiene, er løypa på stiene veldig teknisk vanskelig?
Siden du bor i nærheten så er det vel bare å prøve?
Er ingen utpreget stisyklist selv, og synes nok at det første stipartiet (etter Mariholtet) var vanskelig. De flate partiene går helt greit, men det er endel bratte kneiker hvor det blir trilling på de fleste. Kommer du deg noenlunne greit igjennom der så bør resten gå bra.
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai
[Re: TNO]
#54239623/04/200817:25
Jeg har liten eller ingen erfaring med stisykling, men føler meg ganske habil på grus og lette stier (brede). Vil Terrengsykkelrittet bare bli et helvete for meg ? Vil jeg måtte gå mesteparten av stiene, er løypa på stiene veldig teknisk vanskelig? ..........
Anbefaler prøvesykling av løypa. Dette er vel et av de mest tekniske rittene og er man litt usikker på sti så har man mye å tjene på å være litt kjent - mange av oss må nok dytte i i de værste kneikene, men nedover er det litt kjipt (skriver man det slik?) å måtte gå av sykkelen.
Anders 29'er the real thing Intense Spider 29 Gary Fisher 129
Jeg var på Fastbikes i forrige uke, kun 07-modell.
Det hørtes rart ut, for jeg mailet dem spørsmål om akkurat dette for et par uker siden. Da bekreftet Schlüter'n sjøl at det var 08-modell han har på lager... Stoler på at det var 07 du ble tilbudt, men han bør jo vite hva han snakker om!?
Etter prøvesyklinga av Scottcup-løypa på Darbu her forleden går det opp for meg at jeg har tatt meg vann over hodet LANGT over drukningspunktet. Teknisk sykling er kanskje ikke for noviser for meg, men jeg satser på at jeg lærer litt underveis. Målet får være å ikke bli tatt igjen mer enn en gang
Etter prøvesyklinga av Scottcup-løypa på Darbu her forleden går det opp for meg at jeg har tatt meg vann over hodet LANGT over drukningspunktet. Teknisk sykling er kanskje ikke for noviser for meg, men jeg satser på at jeg lærer litt underveis. Målet får være å ikke bli tatt igjen mer enn en gang
Jeg er overbevist om at rittsykling er en av de mest effektive måtene å bli bedre teknisk, fordi man blir revet med ut på skikkelig dypt vann. Først og fremst lærer man selveste sjefstrikset i teknisk sykling, nemlig det å sykle rett frem. Man blir plassert, og passerer selv slik at man blir tvunget ut av den rosenrøde tilværelsen der man kan sykle på kryss og tvers og i ring og velge spor selv.
Man er mye mer sliten og treffer på mye man ellers ville unngått, og lærer at man kan gjøre mye mer enn man tror på en mye mer effektiv måte enn man ville gjort på en kozelig fellestur. De fleste rittmotstanderne går glipp av en skikkelig snarvei til teknisk fremgang ved å ikke sykle ritt. Man får dessuten et annet forhold til hvor solid utstyr man egentlig trenger
En ting som er nedslående er hvor mye teknisk ritt skiller, men det må man bare glemme. Dette har med noen terskler å gjøre og det at litt mer krutt i beina klarer å holde farten oppe i kritiske deler slik at små forskjeller i terskelfart gir enorme differanser i et rundbaneritt. Jeg blir fullstendig parkert av de beste i sportsklassen, de blir igjen parkert av Norgeseliten som igjen er fullstendig på bærtur i WC osv
Er det noen som har tracket fra løypa til bruk på Garmin? Tenkte å kjøpe en Edge 705 i morgen, og veldig keen på å prøve den ut på lørdag. Eventuelt om noen har lagt opp ruta med waypoints/route.... I bytte kan jeg jo tilby tracket fra Birken (fra 2006).
hilsen Front Biker
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Er det noen som har tracket fra løypa til bruk på Garmin? Tenkte å kjøpe en Edge 705 i morgen, og veldig keen på å prøve den ut på lørdag. Eventuelt om noen har lagt opp ruta med waypoints/route.... I bytte kan jeg jo tilby tracket fra Birken (fra 2006).
Takk Morten. Men: cyberverdens iboende djevelskap slo til, som vanlig.
Jeg klikket og installerte plugin, og fulgte lenken din og lastet ned fila "Terrengsykkelrittet 08". Og noe dukket opp på gps-en. Men det var jo rute til Birken!!? Den som jeg tilbød tracket til - du tuller ikke med meg???
Help me out, plz.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg er overbevist om at rittsykling er en av de mest effektive måtene å bli bedre teknisk, fordi man blir revet med ut på skikkelig dypt vann. Først og fremst lærer man selveste sjefstrikset i teknisk sykling, nemlig det å sykle rett frem. Man blir plassert, og passerer selv slik at man blir tvunget ut av den rosenrøde tilværelsen der man kan sykle på kryss og tvers og i ring og velge spor selv.
Man er mye mer sliten og treffer på mye man ellers ville unngått, og lærer at man kan gjøre mye mer enn man tror på en mye mer effektiv måte enn man ville gjort på en kozelig fellestur. De fleste rittmotstanderne går glipp av en skikkelig snarvei til teknisk fremgang ved å ikke sykle ritt. Man får dessuten et annet forhold til hvor solid utstyr man egentlig trenger
En ting som er nedslående er hvor mye teknisk ritt skiller, men det må man bare glemme. Dette har med noen terskler å gjøre og det at litt mer krutt i beina klarer å holde farten oppe i kritiske deler slik at små forskjeller i terskelfart gir enorme differanser i et rundbaneritt. Jeg blir fullstendig parkert av de beste i sportsklassen, de blir igjen parkert av Norgeseliten som igjen er fullstendig på bærtur i WC osv
Er helt sprøtt hvordan de beste kjører. I world cupen i Houffalize nå som er sykt teknisk skal du se de kjører. Etter at giret mitt hadde rykki gikk jeg bort til en oppover bakke som er ganske teknisk og bratt. Absalon hadde så stor fart at han nesten trilla helt opp. Fra 10 mann og bakkover måtte de brekke seg mere opp. Mens vi nordmenna og de andre bak der virkelig sleit for og komme opp. Selv om vi ikke kjører noe særlig dårligere nedover er de så bra teknisk og sterke at det ikke koster de noe og ligge og kjøre teknisk på rundt og over terskel
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg tror kanskje man trenger tøffere løyper i Norge for å få fram de kvalitetene vi savner - eller sagt på en annen måte: Løyper og ritt som ligner mer på de i WC.
Jeg har for den saks skyld inntrykk av at "på bærtur" ikke er en helt riktig beskrivelse av de beste norske i internasjonal sammenheng. For meg blir det et gufs fra snevre norske holdninger skapt av en vinteridrett hvor man tror at alt annet enn gullmedaljer suger big time.
Inntrykket jeg har fra nært hold er at WC løypene er veldig krevende og skiller veldig og det kan danne seg "kø" i løypa nærmest. Når de norske syklistene må starte bakerst, sier det seg selv at en topp-70 plassering, som ville gitt seedingspoeng, er et "long-shot" uansett hva slags rytter du er. Vi har en ung mann, som på tross av historiens tøffeste Cape Epic i beina holdt følge og "nesten" kunne håpe på å komme innenfor 70 inntil han sprakk totalt etter noen runder. - Men husk, han er ung enda, Hovdenesen.
Jeg tror det er helt nødvendig for norske syklister å komme seg ned i Europa mest mulig og gå skolen der. Her på berget driver vi ikke med samme sporten engang, og det å sykle terrengritt på Bjerkebanen eller 90km grusvei er ikke akkurat oppbyggende, hvis WC skal være målet.
Her hjemme er det bra at ritt blir skapt (tilbake til tråden) som stiller mer krav til syklistene slik at vi har noe å strekke oss etter.
Har prøvd meg litt i Terrengsykkel-løypa. Vet ikke hvor mye man kan dra sammenligninger med WC. Men er definitivt noe å strekke seg etter for mange. Den har definitivt partier som stiller store krav til teknikken. Noen partier etter Mariholtet kan jeg ikke skjønne at det er noe vits å prøve å sykle, mens andre partier kan bli skikkelig morsomme å sykle når man først får teknikken og flyten på plass.
Redigert av Sykkelbob; 25/04/200806:15.
Terrengsykkelrittet 10. mai, Standarden satt
[Re: Sykkelbob]
#54307825/04/200806:54
I går var kvelden for råkjøring i løypa. Aslak Mørstad og jeg tok en runde på terskel og vel så det. Konklusjonen er at det flyter og er hektisk hele tiden. Veldig lite dødtid. Vi brukte i går 1.26 på hele runden med start og mål foran klubbhuset på Haraløkka. Mellomtider: Demningen etter Mariholtet: 15 minutter Midtveis på Slettfjell: 45 minutter Skullerudstua: 1.15
Var kvalm i noen timer etter dette og er rimelig sikker på at jeg ikke kunne holdt dette tempoet i to runder. Men snittpuls på 164 og 175 på maks er ikke så galt. Jeg har terskel på ca 170. Vi måtte begge løpe litt på østsiden av Elvvåga. Jeg knota både i første bakken og i den litt lengre bakken etter den bratt utforkjøringen ned i bekken. På Slettfjell kom jeg ikke opp bakken med kanten på toppen og heller ikke den med venstresving på svaberg. Resten gikk fint. Fjellstad ble forsert på minsteklinga. Bortsett fra dette var det overaskende fin flyt. Jeg synes dette var moro. Aslak synes det var moro og mente det må være Norges hardeste rittløype.
Det rittet her tar seg bare mere og mere opp. Syklende lege, skikkelig løype og bra pengepremier. Og dette på et nystartet ritt. En kjempe klapp for arrangørene. KONGE!
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai, Standarden satt
[Re: olechr]
#54320525/04/200809:51
Veldig bra at dere premierer de 18 første i rittet. liker ikke ritt som premierer topp 3 eller 5. Gir oss som ikke strekker helt til i toppen noe å sloss for gjennom hele rittet, selv om pengene bare holder til litt sportsdikk eller noe sånt da.. Er det noen som har lyst til å sykle løypa på tirsdag kveld?
Asker CK
[Re: olechr]
#54338425/04/200813:51
Det rittet her tar seg bare mere og mere opp. Syklende lege, skikkelig løype og bra pengepremier. Og dette på et nystartet ritt. En kjempe klapp for arrangørene. KONGE!
Enig. Imponerende innsats, og ikke minst veldig bra informasjonsflyt fra arrangørene.
Eli-A.
[Re: fujifan]
#54338925/04/200813:58
Endelig påmeldt. Folk blir ikke dratt ut av rittet på første (og eneste) runden eller?
Litt usikker på underlaget og terrenget, siden jeg stort sett bare sykler i nedre østfold. Snakker vi steiner på størrelse med kjøleskap, 45 gradersbakker og 2 meters drop eller er det meninga at en med grei teknikk greit klarer seg uten fotisett?
Det er ikke SÅ ekstremt, men du skal ha mer enn bare "grei teknikk" for å klare deg igjennom uten å gå av sykkelen.
Du blir selvfølgelig ikke tatt ut av løpet hvis du bare skal kjøre en runde. Selv ikke min bestemor ville brukt mer enn fire timer fra start bort til Mariholtet. Tviler også på at særlig mange av to-runderne blir tatt ut, med mindre man får tekniske problemer. Kjørte en runde forrige helg. Det tok ca. tre timer i rolig pratetempo.
[Re: ]
#54345125/04/200816:54
Høstbilde fra Pizzaløypa. Dvs. terrengdelen øst for Elvåga. Stigningen etter den utbedrede myra med den brå nedkjøringen ..begynner her. Værsågod å løp! Tipper pulsen får kjørt seg opp her. Min hobby er å komme opp her og videre uten å sette ned benet. Klarte det for første gang for 3 år siden. Men det var ikke i ritt.