Etter mye frem og tilbake og
rådføring her på forumet endte jeg i vinter opp med å selge min fulldempede Trek Liquid-ramme (19") til fordel for en dønn stiv Duncon Amstaff (18"). Det har tatt tid å få alle deler på plass (pga dårlig økonomi og et par feilbestillinger), men nå er min stisykkel for 2008-sesongen endelig klar:
Jeg har ennå ikke fått testet den i skogen, men etter noen småturer i gata kjenner jeg at dette kan bli spennende. Responsen i tråkket er mye bedre, den er lettere i baken og det merkes at ramma er lavere og at overrøret er vesentlig kortere enn på Trek'en. Den virker mye kjappere i svinger og når jeg står og trår, men noen småhopp over fortauskanter o.l tyder på at dette også kan bli en utfordring for ryggen.
Stivt dette
Jeg er også spent på festet på bakhjulet på sti og jeg skal ta første testtur i samme løype jeg syklet på fulldemperen ca 1 gang i uka i 2007-sesongen for å kjenne forskjell. Dette er en typisk østfoldsk svabergløype m/en del rot/leirepartier. Rapport kommer.
http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/23434-IMG_0453_1.JPGFølgende oppgraderinger skal nok gjøres:
* Nye dekk. Type BB GG
* Setepinne med noe setback
* Et litt lenger styrefremspring
* Kanskje bredere styre
Ramma er bygd for "aggresiv xc" iflg Duncon og skal tåle heisbasert sykling også. Dette blir gøy!