Det var ikke så ille når jeg fortsatte videre mot Lilloseter i Godløypa(tror det er den). Fra der jeg stod var det sykkelbart 30m lenger frem og et stykke nedover(dog noe sykling på snø). Så ble det 150m trilling i snø før det var mer eller mindre bart videre oppover. Et par snøflekker siste biten før man treffer grusveien nedenfor Lillo. Dog ikke værre enn 5-15 m trilling. KJørte gamle Lillosetervei ned til Breisjøen og videre rundt den til Ammerud. Her var det litt snø her og der men alt kunne sykles. Begynte bråke mer i baknavet etterhvert så jeg tok asfalt derfra og hjem. Mulig det er nytt boss på gang.
Jeg vet ikke hvor "nesten nybegynner" du er og hvor mye du har syklet rundt Oslo, men jeg vil påstå at Østmarka er mer nybegynner-vennlig enn Lillo. Så hvis du har anledning bør du slenge deg med på Tirsdagsklubb i Østmarka imorgen! Om ikke annet enn for å treffe en masse hyggelige terrengsyklister
Syklet innover fra Kjelsås og innover i retning Fugleleiken for å se hvor langt jeg kom. Første del var veldig grei og en kom seg lett inn stien som treffer grusveien mot Sandermosen stasjon.
Stien videre oppover var også grei, men de nesten evigvåte områdene oppe på høyden før en kommer ut på grusveien var ganske våte.
Opp stien mot Fugleleiken og stikrysset mot Styggedalen/Barlindåsen, Kjelsåshytta, over mot Griseputten var det stort sett tørt og fint før man begynte å nærme seg stikrysset. Her måtte en gå noen meter i snø, før en igjen kunne sykle, og den siste delen før krysset var full av tele og ganske gjørmete. Forsøkte meg ikke mot Styggedalen og Barlind, men et par stykker hadde tydeligvis forsøkt seg i helgen, noen her "inne"?
Returnerte så tilbake til grusen og fulgte denne til stien over Kampen og mot Solemskogen. Her var det meste tørt og fint, men fra Grytebekken og opp mot Solemskogen var det mye syklbar is.
Returnerte så tilbake til grusen og fulgte denne til stien over Kampen og mot Solemskogen. Her var det meste tørt og fint, men fra Grytebekken og opp mot Solemskogen var det mye syklbar is.
Et par spm:
Hvor er dette siste bildet tatt? Stien mot Solemskogen - kommer man til denne hvis man følger grusveien vekk fra Sandermosen uten å ta av ned mot Jernbanestien?
Hvordan kom du deg fra Kjelsås og inn? Jernbanestien?
- Bildet er tatt på Kampen som ligger mellom Grytebekken og grusveien som går inn mot Sandermosen. Grønn flekk viser hvor bildet er tatt. - Ikke Jernbanestien men den som er merket rødt fra blåmerket grusvei fra Kjelsås i retning grusvei Sandermosen.
Jeg er jo egentlig ikke helt nybegynner da. Sykler ofte på skogsbilveiene i lillomarka og nordmarka 1-2 ganger i uka. Noen ganger på stier også. Men jeg er nok litt nybegynner på stier. Har syklet mange ganger ned "godløypa" ned fra lilloseter og noen andre stier rundt i lillomarka. Jeg er egentlig langrennsløper men bruker sykkel som trening om sommeren og høsten. Jeg sykler forresten på en Specialized rockhopper disc.
Er Spøkelseskladden en veldig krevende løype for en nesten nybegynner? Og hvilken av veiene ned Revlikollen er den letteste? Minikladden?
Deler av Spøkelseskladden kan regnes som noe teknisk, eller som en kompis av Geir Anders uttalte det: "Terje, når du fant denne stien, hva fikk deg til å tenke at du kunne sykle på den?" Dette må allikevel ikke hindre deg fra å forsøke da det er en ganske så gøyal sti. Kladden er best nordfra og sørover, men problemet uten guide er å finne startpunktet.
Siste del av Kladde eller ned Minikladden er like gøyale, men det er enklere å sykle opp MK enn opp K i tilfelle en bare ønsker en liten sløyfe.
Var ute å skulle prøve minikladden for første gang, men jeg tror jeg syklet inn til høyre fra GHV hakket før jeg skulle. Tror jeg syklet spøkelseskladden i stedet Må låne ett bilde av deg her
Er det inn til venstre (der snøen peker opp og inn til venstre) spøkelseskladden kommer ut?
Kladden kommer ut til venstre for stedet bildet er tatt. Minikladden og opp til Revlikollen er betydelig lengre opp og litt vanskelig å få øye på. Beste beskrivelsen er vel etter bærepartiet oppe på toppen der Godløypa gjør en sving til høyre. I gresset på toppen går det en liten sti til venstre der du etter få meter møter en bekk. Når denne er krysset så går det en sti 90 grader til høyre opp Revlikollen, etter ca tre meter.
- Rundt Lachmannsfjellet (lørdag) veldig fint og stort sett snø/is -fritt
Lurer på om det var deler av denne jeg syklet (og trillet litt) på lørdag?
Det går en blåsti (blåveiss-sti!) fra den nye "hundelufteplassen" ca 400 m nedenfor Trollstua, vestover, i brattsiden av skrenten, med "skarp" utsikt over Oslo, til Kringlevannet ved Solemskogen. Bare litt is et par steder, men mye stein. Har noen klart denne strekningen uten fotisett? (...ikke jeg, nei).
Høres veldig ut som denne ja. Pleier å ta den fra asfalten nær avkjøringen mot Linderudkollen på veien mot Solemskogen. Det veldig steinete partiet er egentlig skrekkelig gøyalt, og sykkelen må riste noe forferdelig uten fjærer.
Det går nå helt fint å sykle til Lilloseter på Godløypa, samt en kan også fortsette litt forbi retning Kjulstjernet, men det stopper opp i en god del snø før en kommer seg helt til tjernet.
Vi dro så opp på høyden vest for Lilloseter for å se på nordre startpunkt på Spøkelseskladden, men der ble det mye tråkking i dyp snø. Gutta gliste derimot hele veien :), selv om kladden måtte droppes i denne omgang. Der den kryssende stien fra Lilloseter igjen treffer sørgående del av Godløypa er det helt fint tilbake til Solemskogen.
Det var nok mine spor du så ved Fugleleiken. Har akkurat flytta til Solemskogen, så det har blitt endel turer i de siste ukene. Sykla Lille Gryta- Fugleleiken-Monsetangen(?? den åpne sletta mellom solemskogen og kjelsås som grytebekken renner gjennom) og Revlikollen på vestsiden i dag. Begynner å bli tørt rundt om kring. Revlikollen har i allefall tørket bra opp siste uka. Stien fra kollen og ned på vestsiden er jo helt sykofin..
Om du ser en i området Lillomarka på en gul Santa Cruz med gjørme i trynet og et stort glis, så er det nok meg..
Sykla opp til gjørmehøla ved "K en" i Fugleleiken på 1:50 000 kartet, ikke snø opp dit, og kun vått noen steder. Videre innover mot myrene var det iallfall godt med snø sist søndag, og det er jo ikke akkurat solrikt innover..så tviler på at det er farbart ennå.
Generelt har det tørket godt opp i Solemskog-Fugleleiken-Revlikollen (altså Lillo) området siste uka.