Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sesongoppkjøring

Sesongoppkjøring #537781 14/04/2008 06:38
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Har startet sesongoppkjøringen og satser på å toppe formen til midten av juni...

Har satt opp ett treningsopplegg med fem treninger i uka.

Mandag: Fri
Tirsdag: Terskel-trening
Onsdag: Rolig 1.5-2t
Torsdag: Terskel-trening
Fredag: Fri
Lørdag: 2t rolig
Søndag: 3t rolig

Alternativet er å legge inn en tredje intervall-økt på lørdagen. Så spørsmålet er nå i sesongoppkjøringen: Har man noe igjen for masse lange rolige turer på denne tiden? Eller bør jeg heller satse på 3 intervall-treninger i uka og gå litt ned på mengde?

Re: Sesongoppkjøring [Re: Lostbuthappy] #537785 14/04/2008 06:44
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har lurt på det samme, spennende å se hva slags meninger det er om restitusjonstrening.
Noen ganger lurer jeg på om det kan være like greit å ligge på sofaen som å kjøre 1-3 t i sone 1.....?

Re Sykkelklubb
Re: Sesongoppkjøring [Re: NilsRegin] #537786 14/04/2008 06:48
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: NilsRegin

Noen ganger lurer jeg på om det kan være like greit å ligge på sofaen som å kjøre 1-3 t i sone 1.....?

Nå sykler nok jeg mer enn de fleste her inne, men jeg merker at beina blir litt daffe uten (minst) en time på sykkelen dagen i forveien

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sesongoppkjøring [Re: Lostbuthappy] #537805 14/04/2008 07:30
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lostbuthappy
Har startet sesongoppkjøringen og satser på å toppe formen til midten av juni...

Har satt opp ett treningsopplegg med fem treninger i uka.

Mandag: Fri
Tirsdag: Terskel-trening
Onsdag: Rolig 1.5-2t
Torsdag: Terskel-trening
Fredag: Fri
Lørdag: 2t rolig
Søndag: 3t rolig

Alternativet er å legge inn en tredje intervall-økt på lørdagen. Så spørsmålet er nå i sesongoppkjøringen: Har man noe igjen for masse lange rolige turer på denne tiden? Eller bør jeg heller satse på 3 intervall-treninger i uka og gå litt ned på mengde?

Jeg synes du har en god plan her. Veldig likt hva jeg selv gjør. Men har følgende å tilføre:

Det er viktig å huske på at det er hvilen som gjør deg bedre. Uten nok hvile så blir fremgangen mindre (egen erfaring her ja). Jeg har prøvd å kjøre 3 hardøkter i uka. For meg så blir det for mye. Jeg klarer ikke å restituere meg nok, slik at de harde øktene får for dårlig kvalitet. Jeg har mere tro på å konsentrere seg om å kjøre to økter med maks kvalitet. Jeg ville kjørt den ene hardøkta nå med lange intervaller på subterskel. F. eks. 5 x 10 min. Korte pauser. 80 - 87% av Hfmax. Den andre ville jeg kjørt på terskel. F. eks. 5 x 5 min. Litt lenger pauser. 87 - 92 % av Hfmaks. En god regel er å alltid ha en rolig tur mellom de harde øktene. Onsdagsøkta di bør gå veldig rolig. Maks 2 timer. Da skal beina vaskes og gjøres klare for neste harde økt.

Min erfaring er at jeg kjører tordagsøkta med bedre bein hvis jeg har hatt en rolig tur på onsdag enn om jeg har hatt hvile. Men det betinger at onsdagsøkta er meget rolig. Maks 65 % av hfmaks.

Husk at rolig restitusjonstrening vasker beina rene for slaggstoffer. Av den grunn kan en rolig tur være bedre enn helt hvile mellom de harde øktene.

Når rittsesongen starter så må du ikke kjøre mer enn én hardøkt midt i uka. Kutt ut den med lange intervaller. Kjør kun den med korte.

Hold på minst én lang rolig økt i uka. Viktig å holde oppe fettforbrenninga og utholdenheten. Også er det deilig mentalt med noen rolige turer. I rittsesongen så kutter du selvfølgelig den ut.

Kjør masse ritt. Det er den aller beste treninga.

Re: Sesongoppkjøring [Re: erling] #537814 14/04/2008 07:39
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Takk for tips.

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg leste i en artikkel på moldeck.no at i denne perioden bør man ha noen virkelig lange turer.

Det skurrer litt med min oppfatning av at jeg nå bør kutte litt ned på mengde og heller satse på flere intervaller.

trodde effekten av rolige lange turer var noe man bygde opp over tid og det man gjør nå de siste mnd ikke utgjør så mye...

Moderator  support