Stemshesten og Mælen (ved Farstad) er to flotte toppturer i området, men selv om det ligger langt ut er det mulig det er litt tidlig på sesongen enda.
Det går vel også noen stier på Gul(e)berget ved Bud, og der blir det vel også tidlig vår. Men jeg vet ikke noe om hvor lang runde med sti du kan få satt sammen der.
Når det blir bart (og tørt) på Moldeheia, er turen opp til Varden, over til Skihytta og ned OK. Ikke så veldig lang, men passe tung og krevende, og ikke minst morsom.
btm
Re: Noen som har sti tips Molde/Fræna?
[Re: btm]
#53764013/04/200818:16
Skal hjem til Farstad i pinsen (konfirmasjon), vurder å ta med meg sykkel hvis ok forhold/værmelding, og hvis jeg ser at jeg får tid (desverre litt tight scedule). Tenker da stemshesten/mælen. Ellers er det muligheter for litt svaberg/sti sykling på nordneset (v/farstadstranda)og på Hustadvika Turistsenter. Vi snakker ikke kmvis her men litt moro er det.
[Re: Oddefa]
#53769613/04/200819:48
Var på Farstadsanden og Nordneset i dag. Blei lite sykling dog... ekstremt mye folk som går i veien og ødelegger flyten. Pluss to små som skal leke med bøtte og spade i sanden...
Ligger nok godt med snø både på Melen og Stemshesten fortsatt... Men det er jo meldt kanonvær og mange plussgrader så da smelter det vel fort unna. Men det bør vel tørke opp en del også før det blir ok å sykle der oppe. Testa den i høst med masse regn, det ble gjørmete og lit kav...
Moldemarka har nok noen gode uker med pluss grader før det lar seg gjøre å sykle på noe som helst der oppe. Sykla opp GamleÅrødalsvei i kveld, den går å sykle ca 1/2 veis før det blir trilling/bæring, men er nok tørr til helga.
[Re: jørnk]
#53770013/04/200819:52
Julneset er snøfritt, og stedvis realtivt tørt. Kan være mye folk der i helgene. Du risikerer å sykle litt på kryss og tvers, men det er noen stipartier som er bra der.
[Re: Dole]
#73692925/05/200908:51
Jeg dro med meg sykkelen opp på Raudtua (590 moh) i helga. Den turen kan anbefales!
Start fra Hatle og sykle over Herskaret i motsatt retning av Frænarittet (kan også sykles fra Skarset selvsagt). Ca 500 meter etter huset (pumpehus el) når du kommer ned fra Herskaret, går det en sti til høyre merket "Sti". NB dette er ikke den vanlige stia. Følg denne skiltingen.
Det går oppover og etter hvert bratt oppover. Til slutt ble det trilling 3-400 meter på myr til ryggen nedenfor Raudtua. Da kan man sykle til foten av tua og man har da ca 100 høydemeter opp. Jeg valgte å bære sykkelen opp for fotografering (og stahet), men det anbefales å parkere sykkelen. Nedover er alt sykkelbart fra foten av tua (fra ca 490 moh).
PS! Ikke parker sykkelen før man når foten av Raudtua. Gjør man det, går man glipp av syklingen ned.
Mener barndomshjemmet er i venstre billedkant et sted! Akutt hjemlengsel! Jeg og Oddefa her akter oss hjem i juli og sykle ned Rødalen (innom Sjurvarden først?). Jobber med å forklare kona hvorfor jeg skal ha med meg to sykler hjem....
Aiai, jeg trodde jeg skulle bli første Canyonmann til Topps i Fræna, men ser jeg ble slått. Knall bilde, legger jeg godvilja og røntgensynet så ser jeg også barndomshjemmet mitt. Stig: Si til kona at syklene er så dyre at du ikke tar sjans på at de blir stjålet hjemme. Må derfor ta de med.
[Re: Oddefa]
#73957527/05/200922:07
Jeg var en trur på Skalten i går. Ikke noen tur å skryte av siden turen opp stort sett er klarting på vei. Jeg dro selvsagt med meg sykkelen til varden på toppen. Nedturen ble noe amputert siden jeg hadde skadet sideveggen på framdekket og jeg vrengte av dekke slik at luft og guffe forsvant. Fikk fylt i ny luft fra patron som jeg kom nesten helt ned med. Det gikk i 60 km/t med etter hvert nesten tomt framdekk... Se forøvrig vedlagte bilder.
Flere bilder fra Stemshesten finner man her. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=770548#Post770548 (Damn jeg var ikke klar over at så mange har karret seg opp på hesten før oss). Stemshesten, Skalten og til dels Rautua kan vel kategoriseres som toppturer. Dersom man vil ha stiopplevelser kan jeg anbefale Gulberget ved Bud, artig stinett der oppe der man kan svusje og svisje en time eller tre.
Tilbake til Stemshesten: Syklet dere ned Rødalen? Hvis ja; sinnsykt moro ikke sant
Redigert av JonahHex; 24/07/200918:38. Rediger grunn: huske på linken...
Tar opp igjen tråden litt og spør om flere råd og tips. Har forsåvidt bodd i Molde i 2 år, men har vel bodd mer på jobben, og har ikkje fått syklet. Nok er nok.
Har funnet frem sti sykkelen igjen og er klar for å utforske området. Har lest tråden om toppturer.
Finnes det andre gode forslag om artige stier med utgangspunkt i Molde. Forsøkte Varden- Skihytta (både tur/retur) men konkluderte med at enten så er jeg veldig rusten teknisk, eller så har denne litt for stor vanskelighetsgrad for meg. Blei endel bæring for å si det sånn (sjølv om det var mange artige sekvenser).
For kuriositetens skyld - er det mulig å sykle opp til skihytta (på stiene med masse steiner...)uten å "sette beina nedi". Del 1 av 2 opp til veien krysser går fint, men siste del har eg meir eller mindre gitt opp :-)
Hvis du ta utgangspunkt i Molde Challenge løypa vil du finne flere områder med fin sykling. Mange flotte stier i de bynære områdene (Nordbyen, Hatelia etc.)
Det er også mulig å sykle til Kringstadsetra, med ulike varianter til Haukebøen eller over til Åndal i Fræna kommune.
Hvis du ikke er redd for transportetapper kan sykle innover mot Hjelset/Kleive/Osmarka og finne mye i bra. F.eks rundt Kleivevannet og Silsetvannet, og lenger inn ved Fosterlågen.
For kuriositetens skyld - er det mulig å sykle opp til skihytta (på stiene med masse steiner...)uten å "sette beina nedi". Del 1 av 2 opp til veien krysser går fint, men siste del har eg meir eller mindre gitt opp :-)
Det gikk ihvertfall i 1990 på en Miyata Terrarunner med Farmer John-dekk Men var dyktig sliten på toppen...
Når du får finpussa teknikken mer, er faktisk Varden - Skihytta en veldig morsom sak
En kort og grei tur med start og stopp ved tunnelen ovafor Bekkevoll er da skogstien opp til Varden, derfra til Skihytta, og så gamlestien ned. Som bonus svinger du inn til Hatlehaugen, og får litt smalsti på slutten. Sykla denne runden to ganger mens jeg var i Molde i ferien, den tok vel mellom en og halvannen time. Det er noen av kneikene mellom Varden og Skihytta jeg ikke våger meg på (noen tror jeg ikke er mulige), men det er mye artig sykling (selv om det er en annen flyt enn lillostiene i Oslo).
Fra Skihytta er det en fin (men også noe teknisk) avstikker å fortsette opp til Auduntjønnene. Neste gang jeg er i Molde med sykkel skal jeg også sjekke ut videre opp på Frænavarden. Inspiserte den pr. føtter, og det ser ut til å være mye fin flyt der også, kun et lite parti nederst som krever litt bæring.
Mener også å huske at det er ganske fin sti (lik skogstien opp til Varden?) fra Mek og inn til Mekvannet, og derfra til Langvannet (tror jeg det heter). Lenge siden jeg sykla der, så ta det med en klype salt.
Flyttet til Molde forrige lørdag og prøver å gjøre meg opp en mening om forholdene for stisykling. Det ser ikke så dårlig ut, men ting er spredt + at vinteren er tilbake.
Hvor er hotspotsene for sykling her i lendet? Huset ligger i Årølia, og opp i Skaret (?) ser ting fint ut. Er det andre bra steder?
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
[Re: jørnk]
#157298820/03/201320:32
Skaret er jo startpunkt for en tur på Lønnsetfjellet, som absolutt kan anbefales. Noe bratt i skogen, nydelig flytsti innover (og tilbake igjen) til toppen når du er oppe på ryggen.
Julskartind er også en kremtur om du liker litt utfordrende sykling. Litt langt å sykle fra Årø kanskje, men en knakandes fin tur.
Ellers er det mye fint i heia rett nord for byen også, blant annet rett vestover fra Varden. Og fra Varden til Skihytta. Tror også det er ganske greit fra Auduntjønnan og østover langs ryggen av Moldeheia, men den har jeg ikke testet enda.
Den beste måten å bli kjent med mulighetene på er uansett å bli med andre på tur, det begynner å bli noen stisyklister i Molde nå (og til sommeren blir det en til, da kommer nemlig jeg også flyttende ).