Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Terrengsykling i Bergen

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: gyngehest] #966114 13/06/2010 22:05
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Kort og grei konklusjon er at du kan sykle på stien i Hardbakka.
Forbudskiltet gjelder i tilfelle sykling i terrenget, men det forbudet er heller ikke hjemlet i noe vedtak og kan med glede derfor ignoreres.
Tror jeg jaggu meg skal lufte stisykkelen en tur i Hardbakka i morgen, gitt!

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #966119 13/06/2010 22:13
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Rednax

Om dette forbudet håndheves, så er det på tide å legge ut landminer som kun reagerer på Vibramsåler i Ulrikenløypen.
(Og jeg skal love deg at det skal brukes som argument om det blir ny diskusjon.)

Jeg tror vi må på svartemarkedet for å skaffe materiell, men bare si i fra så sørger jeg for hurtig og fagmessig minelegging.

Hilsen Stormingeniøren

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Cerberus] #966129 13/06/2010 22:37
G
gyngehest Offline
Fersking
Fersking
G
jeg foreslår at alle interesserte sender en forespørsel om saken på epost til klima.miljo.byutvikling@bergen.kommune.no og spør om:

- på hvilket grunnlag skiltet er satt opp - hvorfor?
- med hvilken hjemmel dette er gjort
- om ikke allemannsretten gjelder for syklister; hva er unntaksbestemmelsen i dette tilfellet?
- hvordan en kan finne gyldig informasjon om forbud mot sykling, når kommunens praksis er uetterettelig og inkonsistent

flere gode spørsmål?

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #966140 13/06/2010 23:05
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Ikke glem at sauene beiter der, glem heller ikke at giardiaepidemien skyldtes et sauekadaver i området som forpestet Svartediket.

For å ikke snakke om all hundelort langs Svartediket. Husker spesielt turen i mars - et forferdelig syn. Hundeeiere sikkert trodde at de ikke måtte plukke opp hundelort fordi det var snø overalt.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #966834 14/06/2010 20:01
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Kort og grei konklusjon er at du kan sykle på stien i Hardbakka.
Forbudskiltet gjelder i tilfelle sykling i terrenget, men det forbudet er heller ikke hjemlet i noe vedtak og kan med glede derfor ignoreres.
Tror jeg jaggu meg skal lufte stisykkelen en tur i Hardbakka i morgen, gitt!

Hvordan var turen da? Truffet noen nickersnazier på stien?

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: femte_gir] #966856 14/06/2010 20:19
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har syklet Hardbakka mange ganger og møtt folk til fots to av dem. Mitt intrykk er at denne brukes lite av fotgjengere. Når det er sagt har syklingen i Hardbakkadalen satt sitt preg på stien, og det er sikkert noen som ikke liker det de har sett når de har gått der (forståelig nok). Det er supert at Ulriken har blitt så flott, så har utforsyklistene et sted de virkelig kan boltre seg uten å bekymre seg så veldig for å kjøre i stykker løypa. Jeg mener ikke å si at det er utelukkende utforsyklistene sin feil at Hardbakkadalen er blitt oppkjørt, der har nok alle varianter av syklister bidratt ICON_SMILE

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Oeyvind] #966912 14/06/2010 21:18
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg syklet Hardbakka første gang i 1990 på en 20" hardtail med stiv gaffel og cantileverbremser. De påfølgende fem årene var stien fast del av "treningsrunden" til BSIs Fjellheimsykkelgruppe. Det er klart at det har skjedd slitasje på stien de siste 20 årene, og det har røff XC, sti-, og DHfolket like mye skyld i. Noe av det fine med stien er at den er brukendes uavhengig av utstyr eller vandring.

Ryktet om en av bergens mest sentrumsnære og idylliske stier har løpt kontinuerlig og stadig trukket til seg nye syklister. Dette forumet har minst én stiguide til området, og selv har jeg skylden for publisering av enda en i Terrengsykkelbladet. Sett i perspektiv fotfolkets slitasje av den bratte nedstigningen fra Vidden de siste fem årene, så er våre "herjinger" småplukk i forhold. Slitasje vil skje, det er ikke til å komme unna. Selv har jeg møtt tilsammen under ti mennesker i Hardbakka den tiden jeg har sykelt der, hundeiere som tror de er alene og derfor slipper hundene sine dominerer (jepp, jeg tipper at de bruker området nettopp fordi det er så lite trafikk der). Hadde stien blitt benyttet av fotfolket i samme grad som av syklistene, så skal du se at den nok hadde vært minst like slitt om ikke mer enn den fremstår i dag.

Syklistene har forsåvidt "omdirigert" stien med en omkjøring til høyre over svapartiet midtveis i stien, noe som igjen minsker slitasjen. Om alle passer på å ikke bygge i stien, passer på å tråkke ned dype spor og "berms", og drenere i ny og ne, så holder den seg nok i enda tyve år.

Saksopplysing: Den såkalte "Postveien"aka."kulturminnet" løper forresten kun delvis opp serpentinersvingene og fortsetter på andre siden av bekken, resten av stien er "kun" et tråkk opp til Hardbakkasæteren.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #966941 14/06/2010 22:10
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Har vært klar over dette skiltet i flere måneder, men man må velge sine kamper med omhu... Ta bilde av det, og spar opp om problem skulle oppstå i framtida. En har jo alltids summetonen..
I tilleg til det åpenbart selvmotsigende som rednax påpeker, (industrielt skogbruk og anleggsmaskiner forurenser ikke grunnvannet, PTFE-impregnerte turklær er ikke giftig, men sykkelkjedeolje, det er forurensning det) er det også forbudt å ri hest i området, med henvisning til drikkevannsforskriftene. Likevel leier kommunen inn sauer fra en bonde i Arna for å skape "kulturminne-gefühl" i området. Drikkevann? giardia? sau vs hest?

Som rednax nevner er det en tidl. sentral person i en sentral friluftsorganisasjon i byen som er spesielt opptatt av kulturminner. Denne personen er ikke så sentral i den sentrale friluftsorganisasjon lenger, men sitter fortsatt i et sentralt friluftsutvalg i byen. For ikke lenge siden gikk de imot en forbedring/utbygging av en turvei over Landås/nattlandsfjellet (som "alle" beboerne ønsker) med argument om at en tidligere, perifer turvei (nå "kulturminne" fra 1920-tallet) heller burde restaureres og vernes.
Kulturminnenes viktighet for friluftslivet er et sentralt paradigme i friluftsforvaltningen, her er en spørreundersøkelse fra Kristiansand, Bode, og Oslo som viser at dette er svært lite motivasjon for folks friluftsopplevelser:
http://www.utmark.org/utgivelser/pub/2008-2/art/Berg_Omland_Utmark_2_2008.html
(når forfatterne ikke finner det de forventer i undersøkelsen sin bruker de resten av artikkelen på å forklare hvordan spørsmålsstillingen har gitt de feil resultat, og at kulturminner likevel er viktig)
Friluftsforvaltnignen i Bergen opererer med vikarierende argument og motiver som ikke henger på greip. Det lokale friluftsrådet er heller ikke på valg, og har ingen representanter fra klatrere, kitere, terrengsyklister, motbakkeløpere, og andre, hovedsaklig yngre, som bruker utmarka aktivt. Det er direkte udemokratisk at det skal være "the old, grey boys around the table" som skal sørge for at våre felles natur- og friluftsinteresser bevares.

DNT (sentralt, ikke lokalt) jobber sammen med brettseileforbundet, kiteforbundet, NOTS, ryttersportforbundet, m. fler overfor Miljøverndepartementet for å få en oversikt over hvilke restriksjoner som er innført på ferdsel (som er tillatt ihht friluftsloven). Det er svært uoversiktlig, stort sett alle lokale(politivedtekter + kommunale, men må stadfestes av fylkesmann m. tilh. høringsrunde) og statlige lover/vedtak/forskrifter kan brukes til å tilsidesette friluftsloven. Planen er at dette skal knyttes opp mot DNT/NRK`s turportal UT.no og med henvisning til lovdatabasen lovdata.no. Det vil derfor forhåpentligvis bli mer transparent i framtiden når ulovlige forbud innføres. På lengre sikt er det også et mål å jobbe for at friluftsloven styrkes.

I følge "forvaltnignsplan for byfjellene vest" "anbefales terrengsykling ikke" på eksisterende stier/turveier, men er ikke eksplisitt forbudt. "sykling i terreng", hva nå enn det betyr, er foreslått forbudt. Området er imidlertid fullt av stier (ta en titt på eldre kart på kartverket.no) som er mer, eller mindre nedgrodd. Det er lov for alle å vedlikeholde eksisterende sti, da helst ifølge "Byfjellsstandarden" (søk og du skla finne, svært utførlig beskrevet og ikke minst så ressurskrevende at det er nesten umulig i praksis)

I mellomtiden vil jeg oppfordre folk til å bruke biologisk nedbrytbare smøreprodukter til sykkelen sin(pedros har flere kjedeoljer og fett) når de beveger seg i områder som har avrenning til drikkevann eller badevann, og gjerne lage broer(m lokale material, stein, tre, e.l.) over bekker og våte områder på stier de bruker mye.

t (klatrer, tinderangler, fotturist, skiløper, toppturist, terrengsyklist, kiter, seiler, og padler som lengter etter et generasjonsskifte i friluftsforvaltningen.)

Redigert av Ynot; 14/06/2010 22:40. Rediger grunn: Hmm, rednax har nevnt det meste av dette over...

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: gyngehest] #966943 14/06/2010 22:23
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gyngehest
jeg foreslår at alle interesserte sender en forespørsel om saken på epost til klima.miljo.byutvikling@bergen.kommune.no og spør om:

- på hvilket grunnlag skiltet er satt opp - hvorfor?
- med hvilken hjemmel dette er gjort
- om ikke allemannsretten gjelder for syklister; hva er unntaksbestemmelsen i dette tilfellet?
- hvordan en kan finne gyldig informasjon om forbud mot sykling, når kommunens praksis er uetterettelig og inkonsistent

flere gode spørsmål?

Så lenge dette ulovlige skiltet ikke har noen betydning i praksis foreslår jeg heller at man velger sine kamper med omhu, og jobber ovenfra og ned... (mot miljøverndept, dir. naturforvaltning, Friluftsorganisasjonenes fellesforbund, DNT sentralt o.l.) Det er disse som sitter med makta i friluftsbyråkratiet i Norge, ikke (J)KGB..
-->bli medlem i NOTS!!!
Det er mange som har stilt disse spørsmålene til de lokale forvaltnignsmyndighetene uten særlig gjennomslagskraft før.
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Ynot] #966960 14/06/2010 23:20
A
alextehkid Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Veldig interessant (og morsom) lesing dette. Flott at det finnes ildsjeler som engasjerer seg for sykkel i terreng og på sti.

Bare et par punkter jeg kommer på i farten:

- Er det ikke fare for at disse "kulturminnene" gror igjen hvis de ikke blir benyttet? Ville det ikke også bidrat til at flest mulig får oppleve disse "kulturminnene" dersom det bevilges sykkeltillatelse? Vi har jo alle sett hva som skjer med tanke på forfall, med diverse bygninger i Bergen by som har blitt "værnet" av kommunen.

- Staten kjemper febrilsk for allemansretten langs den norske kystlinjen. Skulle ikke det samme gjelde på fjellet? Blir syklistene forskjellsbehandlet? Argumentene for forurensning er jo, som påpekt tidligere, i beste fall tynne.

Stå på med arbeidet, hilsen ny terrengsyklist!

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Ynot] #967101 15/06/2010 08:59
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ynot

Har vært klar over dette skiltet i flere måneder, men man må velge sine kamper med omhu... Ta bilde av det, og spar opp om problem skulle oppstå i framtida. En har jo alltids summetonen..

Så, hva foreslår du Ynot? Skal vi, eller skal vi ikke sykle i Hardbakka?

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: femte_gir] #967121 15/06/2010 09:37
heinrich Offline
Besatt
Besatt
leser du det han skriver samt leser alt som står over - mao at forbudet er av den fiktive sorten - kan du sykle så mye du bare gidder der inne så lenge du som vanlig tar litt hensyn til andre brukergrupper der det måtte være aktuelt.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: heinrich] #967132 15/06/2010 10:10
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Rednax skriver at forbudet kan ignoreres men han har ikke svart på spørsmålet mitt. Altså, jeg vet ikke om han har med eget eksempel gått foran. Ynots innlegg er jeg derimot usikker på. Derfor lurer jeg på om han er enig med Rednax, eller vi skal være avventende til alt er avklart med fylkesmannen.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: femte_gir] #969333 18/06/2010 00:44
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sorry, falt av diskusjonen etter at Tony postet bilde fra (ta da!) nedstigningen fra Vidden (bildet illustrerer ikke hvor ille og utstrakt slitasjen fra fotfolket egentlig er). Forstår det slik at Tony deler samme syn som meg.

Jeg er ellers enig i at man lar sleeping dogs lie, altså ikke lager oppstyr rundt skiltingen med mindre man blir konfrontert.
Enn så lenge. (I've got my own battles for now...)

Hva var spørmålet du ikke fikk svar på, femte_gir?
Det finnes ikke noe vedtak som hjemler noe som helst forbud. Skiltet om sykkelforbud på "kulturminnestien" er på godt norsk bullshit.
Kommunen skriver likevel på sine nettsider at "Innenfor nedbørfelt til drikkevann [Svartediket/Hardbakka] kan du ikke sykle i terrenget", uten å gi noen grunn for den anmodningen (eller påstanden, om du lik meg er en kranglefant).
(Å svare "Joda, det greier jeg fint. Er bare å skru ned setet litt og legge seg bakpå" er feil tilsvar..)
"I terrenget". Altså har de ikke skrevet at en ikke kan sykle på stien. Trenger du en gang å følge kommunens anmodninger? Dersom du er svært føyelig, ja. Om du påbroper deg allemannsretten, og viser til at det ikke finnes noe som helst vedtak som spesifikt eksluderer sykkelbruk i området, nei.

Nei, jeg har ikke truffet noen nickersnazier i Hardbakkaområdet, men jeg traff en tights-og-singlet-facist på Ulriken som mente hans motbakkeløp i utforløypen var berettiget fordi han han hadde observert syklister i Hardabakka (hvor han feilaktig mente det var sykkelforbud pga. "kulturminnestien")...

Fylkesmannen har ikke gitt videre dispensajson fra allemannsretten etter at han lot kommunen forby sykling (og annet) i visse områder på Fløyen, nei. Jeg har ikke spurt fyklesmannskontoret direkte, men dét fremkommer på Kommunens nettsider som omhandler restriksjoner i Byfjellsområdene.

Uansett er det ikke jeg som bestemmer om du skal sykle i Hardbakka og nedslagsfeltet til Svartediket, det bestemmer du selv.
(Men, jeg kan ikke se noen grunn til at du skal la være.)

Forvirrende? Skyld på kommunen..

Alexthekid, en trenger ikke å bevilge noen sykkeltillatelse, den er del av allemannsretten. Noe sykkelforbud finnes ikke heller.
I Ulriksløypen stjal/fjernet noen "adgang forbudt for gående"piktogramskiltene, men vedtaket står fremdeles og forbudet gjelder uansett skilting eller ikke.
Om de to skiltene i Hardbakkastien forsvinner, så forsvinner også forbudet. Det finnes ikke noe vedtak.

EDIT: Nå fikk jeg med meg spørmålet, femte_gir! Om jeg har syklet på Hardbakkastien? Ja, i tyve år. Om jeg har syklet utenfor Hardbakkastien i terrenget rundt Svartediket? Ja, i tyve år. Jeg har ikke sett skiltene, og heller ikke fått med meg anmodningen fra kommunen på nettsidene deres. Etter å ha gått noen runder med interesseorganisasjoner og kommunen, så respekterer jeg kun vedtak. Jeg respekterer avslaget på søknaden fra 1999 om å få benytte stien som DHløype for klubbtrening og mesterskap. BMK har hverken hatt klubbtrening eller arrangert mesterskap i Hardbakka etter avslaget. Avslaget gjelder altså ikke (alle) syklister som ikke driver organisert trening (eller arrangerer mesterskap) slik jeg forstår det. Ja, jeg syklet i området nylig, og skulle ha syklet i området i morgen tidlig hadde det ikke vært for regnet..

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #969586 18/06/2010 10:33
G
gyngehest Offline
Fersking
Fersking
G
opplysning - i tråd med "stemningen" her på forumet har jeg også latt saken ligge, og ikke fulgt min egen oppfordring om å sende mail til kommunen. det er kanskje slik at noen diskusjoner er mer presserende enn andre (i denne omgang forholdene rundt løypa ned ulriken), og det respekterer jeg.

jeg respekterer imidlertid ikke skiltingen, og syklet et par fine turer i hardbakka før det begynte å regne igjen. jeg møtte ingen, verken syklister eller fotgjengere og er i grunnen fornøyd med det.

ellers - siden jeg i utgangspunktet er litt rusten i syklingen og egentlig aldri har vært en reell utforsyklist (mest fokus på grov sti i nedoverbakke) - har noen flere gode sentrumsnære stitips? jeg har selvfølgelig sjekket stiguiden, men lurer f.eks på om noen har et godt tips til stivalg langs landåsfjellet til nattlandsfjellet? hadde en real bomtur der i forrige uke, men hører rykter om at det skal finnes fin sykling der og...

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #969626 18/06/2010 11:32
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig med din argumentasjon og jeg tror jeg selv har bidratt i samme retning her på tråden. Men jeg vil helst unngå å møte folk som har satt opp forbud-skiltet fordi de er overemosjonelle nostalgikere som vil sikkert avfeie logikken din.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #973673 24/06/2010 22:38
H
hede Offline
Fersking
Fersking
H
Har selv dette skiltet. Må nevnes at det kun står i ene enden av stien, dvs at dersom du kommer høyere oppe så er det altså "fullt lovlig".

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: hede] #983058 11/07/2010 08:32
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
De har satt opp enda et skilt lengre oppe i Tarlebøveien.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Rednax] #1037585 26/09/2010 17:16
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg syklet Hardbakka første gang i 1990 på en 20" hardtail med stiv gaffel og cantileverbremser.

+1/2

Det vil si, bare det øverste partiet av stien ned til broen, og så kjørte jeg over til Vokterstien på den andre siden av grusveien.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Mmar] #1046343 08/10/2010 22:30
J
jante350 Offline
Fersking
Fersking
J
Bor selv like ved Haakonsvern, og pleier å kjøre denne runden en gang eller to i uka, tar ca 2:30 min fra porten til porten:
(Bor rett forbi, og har beste tid 2:34)

http://runkeeper.com/user/Jante350/route/143922

Det er da Haakonsvern-sildaberget-nygårdshøyden-svartediket-tarlebøvannet-rundemannen-munkebotn-sandviken-nygårdshøyden-sildaberget-Haakonsvern.

Nedkjøringen til munkebotnen er HELT rå, her anbefales gode lys på kveldstid! Nå på høsten kjører jeg gjerne hjemmefra i 1930 tiden, da er stiene stort sett folketomme på byfjellet.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: jante350] #1048294 12/10/2010 11:31
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Det var litt av en runde.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: femte_gir] #1048332 12/10/2010 12:30
B
Boxer Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Hei, jeg har et spørsmål til dere som sykler på sti i Bergen:
Jeg bor for tiden i Spania der jeg har syklet sti i ca 4 år sammen med en klubb. Jeg skal snart flytte tilbake til Bergen og lurer derfor på hvilke typer sykler dere bruker (egentlig hvilke typer løyper/stier dere bruker).

- Hardtail eller fulldempet?
-CC (ca 100mm gaffelvandring, Stisykkel(ca 130mm gaffel) eller downhill (140+ mm gaffel)?

Jeg spør sidet jeg vurderer å kjøpe ny før jeg flytter tilbake, og da vil jeg naturlignok kjøpe noe som "passer" til terreng og miljø.

Jeg har i dag en fulldempet Specialized Stumpjumper FSR med 130mm vandring på gaffelen, og trives best på sti.

Finnes det et godt og organisert miljø for stisykling i Bergen?

På forhånd, takk for alle svar :-)

Christian

Redigert av Boxer; 12/10/2010 12:37.
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Boxer] #1048356 12/10/2010 12:59
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
"Organisert" er vel å ta hardt i. ICON_TONGUE

Skal du ha ein universell for Bergensbruk, så vert det vel ~130-150mm fulldempa.. Det er mykje bratt og grovt her i Bergen, og ofte vert det til at ein dyttar opp, og syklar ned. Unntak fins sjølvsagt.

Eg har hardtail med 80mm, fulldempa med 130mm og utfor-rigg med 200mm vandring.

Hardtailen vert mindre og mindre brukt, stisykkelen er (sikkert) mest optimal, men eg trives best på Ulriken med utfor-riggen..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: NjalVM] #1048490 12/10/2010 16:23
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
What he said...

Foruten Vidden har jeg knapt hatt "sykkelturer" på sti hjemme i Bergen, det blir dytte opp og trille ned. Jeg har en Santa Cruz Chameleon (hardtail med 140 mm gaffel) og den funker bra til alt. Arnanipa, Toro, Hardbakkedalen, Livarden, Austerinden, osv. Har ikke prøvd den i utforløypen ICON_SMILE

Når jeg flytter hjem igjen til Bergen kommer jeg sannsynligvis til å gå for en 140 - 160 mm fulldemper, og der er det jo mye fint å velge i... Santa Cruz Nomad kanskje?

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: jante350] #1050001 14/10/2010 17:41
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jante350
Bor selv like ved Haakonsvern, og pleier å kjøre denne runden en gang eller to i uka, tar ca 2:30 min fra porten til porten:
(Bor rett forbi, og har beste tid 2:34)

http://runkeeper.com/user/Jante350/route/143922

Det er da Haakonsvern-sildaberget-nygårdshøyden-svartediket-tarlebøvannet-rundemannen-munkebotn-sandviken-nygårdshøyden-sildaberget-Haakonsvern.

Nedkjøringen til munkebotnen er HELT rå, her anbefales gode lys på kveldstid! Nå på høsten kjører jeg gjerne hjemmefra i 1930 tiden, da er stiene stort sett folketomme på byfjellet.

Flott tur det der. Var over Rundemanen fra baksiden på mandag. Peiste på oppver, og trillet sakte ned igjen...
Går ut fra at du er godt kjent på grusveiene ved og rundt Storavatnet siden du bor ved Håkonsvern? Har pløyet rundt der et par ganger siste uken, sist i dag. Syklet Sandsli-Godvik- Storavatnet-Alvøen Idrettsanlegg-Alvøen, inn i Alvøenskogen og ut igjen ved porten til millitæranlegget. Så transportetappe tilbake til Sandsli og en tur opp til Storrinden ved flyplassen. Flott tur i deilig høstvær. På cx selvfølgelig.

I morgen blir det Smøråsfjellet, Klosterritt-traseen og litt tutling på Totland, om godværet holder.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: ulveroar] #1072493 18/11/2010 13:33
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Noen som vet hvor denne stien ligger?

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: femte_gir] #1072528 18/11/2010 14:27
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
Ligger på smørås

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: sjurel] #1073518 20/11/2010 19:56
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
I dag var det skikkelig bra forhold ned fra Hetlebakksåta. Et par plasser hvor man måtte ta kreative linjevalg pga holkeføre, men ellers en kjempefin stitur.

Re: Terrengsykling i Bergen [Re: sjurel] #1076232 25/11/2010 13:20
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
Good!
Var både på Nipa og Livarden forrige helg - kongeforhold på livarden! Nipa var VELDIG isete i øverste parti dessverre.

Tenkte meg en tur på Hetlebakksåta i morra - dagtid. Noen som er med?

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Terrengsykling i Bergen [Re: Østlendingen] #1076252 25/11/2010 13:44
S
sykkelthor44 Offline
Medlem
Medlem
S
Ta deg en dagstur til Voss!! Garantert det beste Vestlandet har å by på ang. stisykling! Jeg skal legge inn to turer på siden her etterhvert! Som god gammel bergenser, kan jeg vel si at bergensere ikke vet hva terrengsykling er(?) Vidden og Fløien er bra, men mindre enn 90% av turen på setet er vel ikke sykkeltur? Lykke til i Bergen!! Bergensere er utrolig kjekke på hjemmebane!!

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support