Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Overnattingstur med sykkel

Overnattingstur med sykkel #535731 09/04/2008 07:59
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Ser for meg å dra på langtur med overnatting til sommeren. Overnattingen skal foregå i friluft. Nedenfor har jeg listet noen alternativ som jeg ønsker kommentarer til. Selv har jeg kun erfaring fra topp-turer på ski/til fots...så jeg kan ikke bidra så mye selv. Ønsket mitt er å få en så fin tur som mulig. Jeg ser at det kan bety å drasse med seg en masse ting for glede rundt teltplassen, men også at det kan bety at man tar med minimalt (for økt sykkelglede).

Valgmuligheter:
(Frakt)
- sekk
- sykkelveske
- 1-hjulstralle
- 2-hjulstralle

Overnatting
- presenning
- goretex sovepose-pose
- mini-telt

Liggeunderlag:
- skumplast
- oppblåsbart

Leirplass-klær:
???

Tursted:
Ser for meg to typer turer:
- markaturer (dvs i skogsterreng - litt sti og hovedsaklig grusvei)
- lavt høyfjell (traktorveier, vandrestier og fjellveier i og rundt fjellgrensen)

Konkrete turforslag mottas med takk, kanskje spesielt turer man kan ta tidlig på året (senere er det jo litt mer å ta av).

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #535736 09/04/2008 08:12
Scale 10 Offline
Avhengig
Avhengig
Frakt da er det en måte som gjelder, nemlig min venn BOB. Her har du en kammerat som aldri svikter deg. Har selv uten demper og det fungerer svært godt på både markaturer og lavt høyfjell. Finnes jo også med demper da.. Vil tro den er enda råerer..
http://www.bobgear.com/trailers/index.php

Selv ville jeg gått for telt. Hilleberg eller exsped er jo sikkre kort. De har små enmanns telt eller små tomanns telt.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset
http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Liggeunderlag. Lett valg igjen, nemlig exped dynfylte underlag. Så sover du godt uansett underlag, det er lunt og tar ingen plass når du pakker det ned.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Scale 10] #535774 09/04/2008 09:14
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Jeg har siklet litt på BOB Ibex, og har man først henger kan man jo få meg seg en del ekstra. Det eneste abret med denne, er at jeg tror jeg vil slite med å få med kano (ally)....men det er ikke så viktig. Med henger ville jeg også gått for telt (har en rekke telt - så det slipper jeg å kjøpe :-) ) - bergans cho oyo er forøvrig et helt rått telt...men er litt tungt og mangler myggnetting..så det blir nok 3-sesongers 1.x kilos telt tenker jeg.

Liggeunderlag: jeg har et 9cm exped underlag....men jeg er ikke så imponert. Man sover som en konge, men ikke det beste å sitte på...og et helvete å pumpe opp. Kanskje mest problem i -20 om vinteren? (mitt er nok også for høyt for 3-sessongersteltet over...) Skumplast er bedre å sitte på...men ikke like gode å ligge på + tar veldig mye plass....

Valgene blir muligens avgjort av hvordan man velger å frakte utstyret.... Med sekk blir vekt fort viktiger....

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #535780 09/04/2008 09:20
Scale 10 Offline
Avhengig
Avhengig
Ser man det ja. Utstyret er da i orden skjønner jeg:)

Ja personlig har jeg aldri vært noe fan av og sykle med "stor" sekk på ryggen. Er ikke veldig behaglig i lengden.

Valg av fraktmetode styrer mye det. Men som sagt persolig tror jeg turen din blir veldig bra med en BOB. Der får du med deg alt du trenger, med unntak av Ally'en da.

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Scale 10] #535792 09/04/2008 09:39
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs hvor du skal. Bestemmer du deg å holde deg i skogen holder det med bivuak, eller presenning. Da sparer du vekt.
Skal du opp på fjellet må du ha telt, eller skaffe nøkkel til Turistforeningens hytter.
Liggeunderlag må du tenke på vekt. Ajungilak Bamse ekstrem er veldig behagelig, og lett, men bruker stor plass. Det som er bra at du bruker det lett som sitteunderlag. Jeg bruker personlig oppblåsbar Artiach Micro-lite som veier 600 gr (fjorårets) og bruker minimalt med plass.
Anbefaler å bruke en dun-sovepose som veier 700-800 gr.
Har du fulldemper kan du sykle med en 40-50 liters sekk. Du mister litt gleden med større sekk, men det er bedre å sykle sånn enn ha en tralle bak.
Jeg har tenkt litt på sykle femundsmarka, eller Jotunheimen, men vet ikke hvordan det blir nå siden jeg er langtidskadet.

Mvh

Johannes
Friluftslivstudent med rundt 80-100 utedøgn.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Scale 10] #535795 09/04/2008 09:42
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Ispirasjonen til denne tråden var fra en tråd på fjellforum:
http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=11428
Sekk på 7 kilo er ikke så ille....men man vil kanskje måtte ha med seg mer klær på en sykkeltur (fordi man har mindre klær på seg).
Hvor selges BOB i Norge? Selges de i Oslo?
(Det blir litt mye utstyr ja...men det betyr mye, og når det gjelder telt så spares det fort inn hvis man unngår en hotell/hytteovernatting. For meg ble f.eks. telt-overnatting om vinteren en helt annen opplevelse etter cho-oyo kjøpet...null kondens....).

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #535798 09/04/2008 09:47
Scale 10 Offline
Avhengig
Avhengig
BoB har norsk importør. Det er Deler As slik at det skal ikke være noe problem å skaffe.

Hvis ikke fikser jeg en for deg på Gjøvik:)

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #535804 09/04/2008 09:53
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg har vært på noen flerdagersturer med sykkel, og bortsett fra en super to-dagers i Rondane med overnatting på Rondvassbu, har jeg da benyttet begasjebærer med sykkelvesker, og hatt med telt og sovepose. Turene med bagasjebærer har dog kun gått på småveier og grusveier, ikke sti. Fordelen er at du slipper å ha noe annet enn en drikkesekk på ryggen, ulempen er at sykkelen blir voldsomt baktung (det blir mye bagasje når duskal ha med telt og sovepose, mat, primus osv. ICON_SMILE ), og oppfører seg litt anderledes.

Så lenge du holder deg til grus og asfalt, er dette en god løsning, og mye rimeligere enn henger.

btm
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: btm] #535852 09/04/2008 11:00
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Hovedfordelen med henger er kanskje at en person (meg) kan ta all bagasje....men, det spørs jo litt hvorvidt det er verdt det. For solo-tur, eller tur med andre som kan innta sherpa-rolle vil nok vesker holde - ihvertfall hvis man klarer å begrense seg til 7 kilo.

Et sprøsmål til vedr. bob'en: kan den brukes på alle typer sykler? Dvs er det noen begrensninger mht ramme? (Kan man bruke en vogn beregnet for 26" til en 29"? Kan man bruke de på karbonrammer? ) (Har 26" nå...men, man vet jo aldri...)

Redigert av hilmer; 09/04/2008 11:01.
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #535867 09/04/2008 11:19
Scale 10 Offline
Avhengig
Avhengig
BOB'en kommer levert med egen stikkaksling, så lenge den er lik på 26 og 29 (ikke veit jeg) så går det fint. Du bare bytter ut den orginale på sykkelen og henger BOB'en på. Genialt enkelt.
http://www.bobgear.com/accessories/accessory.php?accessories_id=15
Kommer i 3 lengder ser jeg.

Ingen begrensniner i hva slags ramme du kan bruke, carbon eller ikke.

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Scale 10] #536117 09/04/2008 19:15
Gråtoner Offline
Medlem
Medlem
Når du sier langtur hvilken type tur? Har selv hat 4-5d turer med barn (om det akt)der tilhenger betyr komfort i leir og gourmetmiddag. Langtur på ekte sti med henger er slitprosjekt.
Kjøpte Am Eagle henger billig på XXL, 699,- ? Nada probl etter flere sesonger og funksjon til pris er super. Til Markaturer kjøpte jeg en oppblåsbar gummibåt på Brio, lett og lite volum og gjør at en kan telte på ex. øyer. Funnet ut, etter mange år med parafinfyring nordpå, at gass er enklest til sommerbruk.(Dette gjør du trolig allerede). Klær: kort sykkelbib og 3/4 shorts sykkeljakke. S-Undertøy: ull/kuns kombo, regntøy kompr til 1/2 liter. Enig i dun sovepose. Bedre isograd/ vekt til evt kalde netter. 20 liter sammenleggbar vanntank forenkler leirlivet. Solotur?- Presenning om du ikke har et ~1kg telt.
Fått tak i en luftmadrass på COOP OBS! til 198,- Insula Mat fra ukjente Pasific Outdoor, 1liter/ 470gram som gir 6,5 cm tykkelse.
Virker lovende. Det ovenstående, - båten, er med mat mulig å få ned i sub 10 for en ukestur og dermed er sekk et valg som gjør veivalg friere .Fiskestang?

Det er ikke jeg som er treig, det er de andre som er for raske...
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Gråtoner] #536246 10/04/2008 07:15
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Det blir nok litt forskjellige turer: noen soloturer, samt noen turer med samboer (det er relativt stor forskjell i form) - så jeg ender fort opp med å være sherpa. Planen er å ha en rekke overnattingsturer i marka på hverdager (har til dels gjennomført dette i vinter) samt helger og langhelger. Foreløpig har jeg ikke planlagt noen ukes-tur...men det kan fort skje. Vil nok unngå de mest trafikkerte veiene....men jeg er ikke grus-allergiker.

Helt enig vedrørende gass. Foretrekker egentlig gass hele året, men det kan være litt slit å putte en kald boks i soveposen om morgen - men...da slipper man lukt o.l. bra bensin. Når det er sagt, så må jeg si at coleman-brenneren min er veldig fin å lage mat med (bred fin flamme).

Så ikke polkaDot's innlegg før nå.
Nei, jeg har ikke fulldemper (som jeg ønsker å ta med på en slik tur) - så det blir hardtail med begrenset vandring. Sommer-dun-pose hadde absolutt vært fint....

Vedrørende henger: jeg har fått litt forskjellige tilbakemeldinger. De med bob henger er generelt veldig positive, de andre negative....så jeg heller mot det, tross høy pris. Blir det en 2-hjuls-henger så høres blir det vel fort en Am-eagle eller lignende.

Fiksestang kan nok fort også bli med - men det blir i så fall et veldig eksotisk innslag...har fisket en gang i Rondane.

Konklusjon: lett sekk eller vekser på solo-turer, og vogn til koseturer med samboer?

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #536900 11/04/2008 12:57
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Da er en Bob Ibex på vei. Pga lav dollarkurs og for høy listepris fra importør ble den bestilt fra statene. Hvis noen butikker i Oslo hadde hatt den inne, så hadde den blitt kjøpt i Norge tross høy pris. $400 i statene mot ca 4500 i Norge.... Selv med klubbrabatter o.l. så ble det for dyrt...desverre. Håper at butikkene begynner å tyne importører som tar seg for godt betalt - dersom det er tilfellet....

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #536910 11/04/2008 13:17
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Seint, men kanskje godt?:
Hvis du ikke har sett den alt, kan du jo kose deg med Geir Anders' grundige testomtale av en Bob Ibex her:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1154

Geir Anders er redaksjonens egen utfluktekspert.

Gaute
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: gauter] #536916 11/04/2008 13:46
Røilen Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har en Bob med demping og benytter den alltid på tur med familien. Ungene (10 og 12år) sykler da helt uten baggasje - og det gjør opplevelsen bedre for alle. Bob tar vel ca 30kg og du kommer frem over alt.

Jeg har den hengende bak en 29er og det eneste jeg vel skulle ønske meg er mer bakkeklaring på knotete stier - der er noen skliknotter på undersiden, men det blir litt puslete.. Jeg så et bilde en gang på MTBR hvor en kar hadde bygget om til 24" bakhjul - perfekt doning hvis du spør meg.

Redigert av Røilen; 11/04/2008 13:47.

Anders
29'er the real thing
Intense Spider 29
Gary Fisher 129
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Røilen] #536918 11/04/2008 13:51
Arne_And Offline
More than words
More than words
Extrawheel lager enhjulshengere med større hjul, men de har ikke demping.

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Arne_And] #536921 11/04/2008 14:04
Røilen Offline
Avhengig
Avhengig
Her kan dere sammenligne min demper BOB med den ombygde 26" uten fjæring. (ikke 24" som jeg trodde) begge sykklene er selvfølgelig 29ers

Vedlegg
23170-Bob.jpg (63.5 KB, 181 nedlastinger)
Redigert av Røilen; 11/04/2008 14:12. Rediger grunn: grr - linken til MTBR bilde var ikke tilgjengelig utenfor mtbr

Anders
29'er the real thing
Intense Spider 29
Gary Fisher 129
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Røilen] #536923 11/04/2008 14:10
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
En ting som her begynt å bekymre meg er at jeg bestilte standard-utgaven...kanskje ikke smart hvis jeg ender opp med en 29" ved neste korsvei.... (neppe før neste år). Vel, jeg får bruke denne litt før jeg begynner med custom-hjul o.l....
Forøvrig: vil ikke et større hjul føre til mer vekt på bakhjulet på sykkelen?

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: hilmer] #536926 11/04/2008 14:17
Røilen Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes å huske at når jeg kjøpte min hos importøren i Askim (par år siden) så solgte de bare 29er versjonen.

Teoretisk sett så vil det vel det, men fordi bakhjulet uansett er plassert langt bak baggasjen så tror jeg du skal slite med å kunne måle noen forskjell.

Jeg vurderer sterkt om jeg skal bygge on min for å få den ekstra bakkeklaringen - litt tricky kanskje fordi jeg har den med fjæring, men det bør være mulig.

Anders
29'er the real thing
Intense Spider 29
Gary Fisher 129
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: Røilen] #536963 11/04/2008 17:02
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
Hva med å sykle Jotunheimstien eller Rondanestien fra fjellet til Oslo?
De er lagt slikt at det er en del DNT hytter man kan benytte underveis hvis man vil ha er par netter teltpause pga dårlig vær eller noe.
Jeg og en kompis snakket om å ta Jotunheimstien som tur.
har ikke satt meg inn i underlag etc hele veien men det er blanding av sti, kjerrevei og vanlig vei. Sikkert noe trilling og bæring noen steder.
L

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Overnattingstur med sykkel [Re: borgern] #1009126 19/08/2010 19:04
HK! Offline
Fersking
Fersking
Ja, nå har det gått snart to år uten at noe svar på forrige innlegg foreligger.
Er det ingen som har særlig peil på ruter for slik terrengsykling her, eller er det meningen at dette skal være hemmelig?

Hvordan er det å sykle Jotunheimstien?

Det kan da ikke være meningen at jeg som landeveissyklist må ta saken i egne heder å dra inn i skauen selv for å finne ut av dette!

Kjør debatt.

Re: Overnattingstur med sykkel [Re: HK!] #1009142 19/08/2010 19:28
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Her er det litt inspirasjon: http://www.bikepacking.net/

Moderator  support