Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA?

garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? #535033 07/04/2008 21:08
P
prusik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Får en kompis til å ta med en sykkel i løpet av mai. En av syklene jeg har tenkt på er Specialized Enduro. Men det er visst slik at deres dempere er ustabile. Er det noen som har erfaring med garanti issues i forhold til norsk importør når sykkel er kjøpt i utlandet?

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: prusik] #535047 07/04/2008 22:02
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ring Stians Sport og hør med dem.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: prusik] #535088 08/04/2008 06:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Generelt er det slik at importøren sitter med garantiansvaret. I dette tilfellet er det du selv som er importør, og da er det vanlig at du også må ta støyten med reklamasjoner.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: GeirK] #535093 08/04/2008 06:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Ønsker man fordelene ved å kjøpe av norsk forhandler, så må man nok kjøpe av norsk forhandler. ICON_SMILE

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: GeirK] #535098 08/04/2008 07:01
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Disse demperne har fått en spesiell 5 års garanti som går utenfor vanlig garanti. Se http://www.specialized.com/bc/SBCGlobalPages.jsp?pageName=SuspGuar , og legg merke til denne:

"If the original purchaser is not completely satisfied with the material or workmanship of a FutureShock suspension fork or AFR Shock, Specialized will repair or replace it at Specialized's option for a period of five years from the original purchase date."

og denne

"HOW
Riders need only bring their bike to an authorized Specialized retailer.
Specialized will either repair or replace the suspension component, and credit the dealer for any required labor charges."

Det ligner ihvertfall på en "worldwide" garanti, men bør selvfølgelig sjekkes.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: prusik] #535144 08/04/2008 08:19
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
For å oppsummere det som er sagt:

Du vil nok kunne krangle deg til å få fikset alt som går på Specializeds garanti.

Det du ikke kan regne med er en lokal forhandler som oppfatter deg som en verdifull kunde, noe du faktisk ikke heller er. Det har en prislapp det og.

Valget er ditt.

Arve

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: stephy] #535173 08/04/2008 08:47
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja dette er en worldwide garanti. Legg også merke til at 5 års garantien kun gjelder FØRSTE eier. Kjøper du den fra butikk har du 5 år. Kjøper du den av en kompis/privat person, er det 2 år garanti fra opprinnelig kjøp som gjelder.

Som tidligere foreslått, ring Stians Sport og spør hvordan dette vil fungere i praksis. Jeg ville nå ikke akseptert et svar som ville bety at du må ta det med opprinnelig LBS du har kjøpt sykkelen fra.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: hbakken] #535185 08/04/2008 09:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis det skal føre frem, må han i så fall, evt. gjennom butikken i USA, få Specialized til å tvinge gjennom at den norske agenten deres skal hjelpe en norsk kunde som har parallellimportert sin egen sykkel. Dette tror jeg ikke har stor sjanse for å føre frem, og hvis det likevel skulle det, ville den norske forhandleren/importøren ikke være spesielt vennlig innstilt etterpå.

Det beste må vel være å gå til en autorisert, norsk Specialized-forhandler og spørre om de kan ghelpe til med en garanti-/reklamasjonssak selv om sykkelen ikke er kjøpt der. Du behøver jo ikke akkurat opplyse uoppfordret at den ikke er kjøpt i Norge.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: Stein] #535191 08/04/2008 09:15
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Tja..
Nå er ikke jeg helt oppdatert med lover og regler på dette. Men mener nå å ha fått med meg at f.eks Canon har en garanti som gir forbrukeren mulighet til levere inn i hvilken som helst butikk uansett land. Så tar forhandler dette med importør.

Eneste man vel kan måtte forvente å betale er kanskje frakt fra lokal leverandør til importøren.

På den andre siden skriver Specialized at de vil kreditere forhandlere for arbeidet med å bytte ut gaffelen.

Sier f.eks norske regler at man MÅ levere tilbake til butikken man har kjøpt i?
Vet det jo gjerne fungerer slik i praksis, men er det riktig at det skal være slik?
Kan en butikk som er forhandler nekte å ta imot en vare til reklamasjon når de fører merket selv?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: hbakken] #535227 08/04/2008 10:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: hbakken
Tja..
Nå er ikke jeg helt oppdatert med lover og regler på dette. Men mener nå å ha fått med meg at f.eks Canon har en garanti som gir forbrukeren mulighet til levere inn i hvilken som helst butikk uansett land. Så tar forhandler dette med importør.

Godt eksempel, for på foto.no er i alle fall konsensusen at Canon Norge skyr kameraer kjøpt i utlandet som pesten.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: Stein] #535240 08/04/2008 10:30
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Stein

Godt eksempel, for på foto.no er i alle fall konsensusen at Canon Norge skyr kameraer kjøpt i utlandet som pesten.

Det er kanskje fordi Canon har sluttet med verdensgaranti på kameraer (noe de også har gjort med de fleste objektivene).

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: stephy] #535251 08/04/2008 10:43
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stephy
Sitat: Stein

Det er kanskje fordi Canon har sluttet med verdensgaranti på kameraer (noe de også har gjort med de fleste objektivene).

Og at det finnes forskjellige modeller hvor hver verdensdel. Så importøren har sikkert problemer for å skaffe en Canon Razor som eksistererte i Latin-Amerika og Afrika til Norge, selv om det ikke er umulig.

Men Specialized fører Future over hele verden...

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: hbakken] #535267 08/04/2008 11:08
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: hbakken

Sier f.eks norske regler at man MÅ levere tilbake til butikken man har kjøpt i?
Vet det jo gjerne fungerer slik i praksis, men er det riktig at det skal være slik?
Kan en butikk som er forhandler nekte å ta imot en vare til reklamasjon når de fører merket selv?

Med "norske regler" kan en jo mene både det ene og det andre. Norsk lov pålegger butikken der du har kjøpt varen å behandle reklamasjoner i forhold til lovverket. Garantier kommer på toppen av denne plikten.

Når det gjelder produsentens garantier er dette noe produsenten må ta ansvar for selv, dvs at om en butikk nekter å ta i mot reklamasjon på en vare som ikke er kjøpt i den butikken, så er det produsent og importør de kan få problemer med, ikke norsk lovverk.

-Arve

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: prusik] #535279 08/04/2008 11:30
Birgitte Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis det skal være så enkelt at man kan kjøpe noe billig i/fra utlandet og likevel få samme service/reklamasjonsmuligheter her i Norge ville vel de fleste ha gjort det. Det ville da blitt vanskelig for importørene/forhandlerne å fortsette driften med tilnærmet null inntekt og en hel haug service- og reklamasjonskostnader...

Hvis du kjøper billigere stæsj i utlandet eller på nettet skulle det bare mangle at du bruker litt ekstra tid og penger på å selv sende det inn til service.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: Birgitte] #535355 08/04/2008 13:49
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Dette virker egentlig litt rart.

Bil har jeg handlet i tyskland. Merkeforhandleren her virker bare glad nå jeg har hadt service og reklemasjoner hos de.

Reklamasjoner blir dekket sentralt hos produsenten. Hvorfor kunne ikke dette virker på andre ting?

#Pedalenkrs
Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: RobG] #535363 08/04/2008 14:00
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes også at det virker rart at importøren må ta kostnader for reklamasjonssaker som produsenten er ansvarlig for. Betyr dette at en importør taper penger om rammen har en "medfødt" feil som gjør at den må byttes?

Jeg kan forstå denne modellen hvis importøren tar høyere fortjeneste på solgte sykler mot at han dekker reparasjoner på garantisaker, men dette betyr at en stor aktør(produsenten) skyver risikoen over på mange små aktører(importørene). Dette strider mot all fornuft siden importørene vil kreve en høyere risikopremie enn produsenten, gitt at de er risikoaverse. Det Fux beskriver i tilfelle bilen tyder på en fornuftig modell for å ta seg av risikoen ved garantisaker.

At importøren ikke vil hjelpe fordi service og reklamasjoner er hans eneste fortrinn er en mer fornuftig forklaring enn høye kostnader. Hvis det siste stemmer er sykkelindustrien dårlig organisert.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: jens fredrik] #535370 08/04/2008 14:19
Birgitte Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det jeg mener er at hvis alle kjøper stæsjet sitt i utlandet har ikke den norske importøren lenger noen mulighet til å fortsette som importør. Kanskje litt klønete formulert ICON_TONGUE

Selv om han får dekket utgiften for selve gjenstanden som det reklameres på, brukes det tid og mulig fraktkostnader på noe som han ikke tjener noe på. Jeg mente ikke at importøren må dekke hele reklamasjonskostnaden, men tid er penger det også ICON_WINK Og personlig kan jeg tenke meg at det er irriterende, ihvertfall for en liten aktør, å bruke tid og krefter på noe som ikke kommer en til gode i det hele tatt.

Re: garanti i norge ved kjøp av sykkel i USA? [Re: Birgitte] #535914 09/04/2008 12:26
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: prusik
Får en kompis til å ta med en sykkel i løpet av mai. En av syklene jeg har tenkt på er Specialized Enduro.

Kan han ta med en ekstra Enduro tror du? Pleeease! Jeg forsøker å finne en måte å hente hjem en på jeg også, men det er ikke lett uten at noen fysisk kjøper den til deg. Specialized tillater dessverre ikke internetsalg.

Obs! Spennende alternativ er den nye Yeti 575.

Sitat: Birgitte

Selv om han får dekket utgiften for selve gjenstanden som det reklameres på, brukes det tid og mulig fraktkostnader på noe som han ikke tjener noe på. Jeg mente ikke at importøren må dekke hele reklamasjonskostnaden, men tid er penger det også ICON_WINK Og personlig kan jeg tenke meg at det er irriterende, ihvertfall for en liten aktør, å bruke tid og krefter på noe som ikke kommer en til gode i det hele tatt.

Hvis ikke sykkelimportører er veldig mye dummere enn forhandlere i andre bransjer, så klarer nok de også å tjene noen kroner på service og garantisaker. Service betales av kunden, garantisaker av produsenten stort sett.

Moderator  support