Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp.

Trenger hjelp. #534916 07/04/2008 17:23
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Hei,er nå på utkikk etter sykkel og behøver derfor hjelp til valg av sykkel. Er bare en hobbybruker som skal bruke sykkelen til og fra jobb,samt turer i marka,etter sti/raske grusparti. er pr.idag normal trent,men satser på å komme skikkelig iform iløpet av sommeren,da jeg skal kjøre snøscootercross i vinter.

Har et budsjett på opp mot 10tusen,og ønsker ikke å strekke dette noe særlig,heller tvert imot,det er bare det at jeg har så sinnsykt lyst på en karbonsykkel (har sett en del på scale 30) selv om det ikke er behov,(har fått et tilbud på ca.17lapper.) Har jo evnt. noe å bygge på hvis det skulle bli aktuelt. fikk også pris på Trek 8000 (tror jeg) til ca. 11lapper...

Noen som kunne hjulpet meg med hva jeg burde se på,har mulighet for å få greie avtaler hos sport1 og mxsport.

All hjelp mottas med takk.

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #534927 07/04/2008 17:57
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hei, og velkommen. For 10.000,- NOK får du mye sykkel. Trek 8000 kan du lese om i Sykkelmagasinet som er ute nå. Der vant den "Mest for pengene"-kategorien.

Jeg forstår at du har hengt deg opp i karbonrammen, men spør deg selv hva du skal med den. Og ikke minst - en karbonramme er ofte dyrere enn alu/stål, og det må spares inn ett eller annet sted. Da går det ofte ut over komponentene som er viktigst for en god sykkelopplevelse: hjul, gaffel, bremser og drivverk. Helt ærlig, hadde du kjent forskjell på sykkelen om den har karbon eller aluminiumsramme?

Diamant/Nakamura har lette sykler med aluminiumsramme som er meget gode. Fuji gir også mye for pengene. Eller du kan se på f.eks. No Saint sin Luzifer-ramme. Kanskje du kan bygge noe på den?

Lykke til, i alle fall. Det kommer nok mange her med sterkere og bedre begrunnede svar enn jeg. Men kort sagt ville jeg rådet deg til: Glem karbonramme, kjøp en god totalpakke.

Mvh Bjarte

Redigert av Hæ?; 07/04/2008 18:13. Rediger grunn: Lord Luzifer

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trenger hjelp. [Re: Hæ?] #534931 07/04/2008 18:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig med Bjarte. Og hold unna Gekko-karbon, syns det er nesten svindel. Ikke noe imot Anton Sport.

Jeg syns den Trek 8000 er et veldig godt kjøp, og fin sykkel.

Skal du sykle sti, hold deg unna nevnte No Saint Luzifer. Den er ikke lagd for dette. Og FB har fått inn noen reklamasjoner etter brekkasje. Ellers er det en knall sykkel, lett, god spekket, og fin.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #534937 07/04/2008 18:19
R
Rookie22 Offline
Fersking
Fersking
R
se tråden "sykkel maks 10.000,-" hvor jeg maser og gnåler om det samme som deg :-)Ligger fortsatt på første siden under ymse-kategorien

Jeg er "bundet" opp mot Gresvig, men ble tipset om en Scott Scale 50 som så bra og ikke minst utrolig kul ut.. Ligger link i den tråden..

En gang må være den første
Re: Trenger hjelp. [Re: Rookie22] #535019 07/04/2008 20:51
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Du har nok så rett så rett Bjarte,men synes den Scale30 virker som en utrolig rå hobbysykkel,selv om den er 7lapper for dyr. Er det noe å spare på å kjøpe sykkel "over dammen" iom at dollaren er så gunstig?

Noen som har erfaring/formening om denne da ; Merida Race HFS Disc

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #535030 07/04/2008 21:02
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Fant faktisk Scale 30 fra forhandler i USA til 2199usd=11180nok... får man skrevet ned prisen på pakken tillegg så.....

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535049 07/04/2008 22:04
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: polkaDOT
Og hold unna Gekko-karbon, syns det er nesten svindel. Ikke noe imot Anton Sport.

<3 Hahaha! Du er min nye favorittbruker! <3

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Trenger hjelp. [Re: Calle Kanin] #535139 08/04/2008 08:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Calle Kanin
Og hold unna Gekko-karbon, syns det er nesten svindel. Ikke noe imot Anton Sport.

<3 Hahaha! Du er min nye favorittbruker! <3

Det er bra... Jobber ikke du for Sportslageret??? Eller var det Anton?

Team Ibis / Probike

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535178 08/04/2008 08:55
Carsten Offline
Veteran
Veteran
uhu..huhhh C A T F I G HT ! :-)

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535181 08/04/2008 09:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Skal du sykle sti, hold deg unna nevnte No Saint Luzifer. Den er ikke lagd for dette. Og FB har fått inn noen reklamasjoner etter brekkasje. Ellers er det en knall sykkel, lett, god spekket, og fin.

Alle terrengsykler er pr. definisjon laget for å kjøres på sti. Hvis jeg så på en XC-ramme og selgeren/noen prøvde å fortelle meg at jeg ikke måtte kjøre i grøvre terreng enn grusveier, tror jeg at jeg hadde ledd ganske godt av han, og sett på sykkel et annet sted.

Om Lucifer-rammene er solide nok skal jeg ikke si noe om, men det er da flere fornøyde eiere her som ikke er helt fremmed for sti.

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #535190 08/04/2008 09:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: fastfreddie
Du har nok så rett så rett Bjarte,men synes den Scale30 virker som en utrolig rå hobbysykkel,selv om den er 7lapper for dyr. Er det noe å spare på å kjøpe sykkel "over dammen" iom at dollaren er så gunstig?

Noen som har erfaring/formening om denne da ; Merida Race HFS Disc

Jeg skal da for all del ikke hindre deg i å oppfylle drømmene dine, og jeg vet av erfaring at hvis man først har lyst på noe, så blir alt annet "pudding" i forhold. Og så vet jeg av erfaring at når jeg tror jeg har det råeste, så er det alltid noen andre tullinger som dukker opp og har noe råere ... ICON_WINK

Vil du ha Scotten, så gå for den. Det jeg tenker er at du kan kjøpe en kjempesykkel med meget godt utstyr til, som du selv sier, hobbysykling for 8000-10000 NOK. Og at forskjellen på disse og Scotten nok sitter mellom ørene. ICON_WINK Men det er jo mye vesentlig som sitter der.

Sykkel over dammen er det mye å spare på. Men sørg for å finn en seriøs sjappe, og for all del - en sykkel som passer deg. Husk og at all garanti bortfaller trolig.

Merida Race HFS Disc ble nettoppp kjøpt av en kollega av meg. Han synes den er veldig bra, men en typisk Birkensykkel. Han hadde en Trek ettellerannet før, som han brukte mye på sti. Når han nå skal på sti med Meridaen, blir det liksom litt mer nervøst.

Ønsker du å bli overtalt til å IKKE kjøpe Scotten, så er nok det vanskelig, men kanskje mulig. Ønsker du bekreftelse på at du SKAL kjøpe Scotten, har jeg en følelse av at det er betraktlig lettere. Og da føyer du deg pent inn i den meget lange rekken av nordmenn som har utstyr som overgår behov og egentlig sunn fornuft. På grunn av at de har kjøpekraft. Jeg står forøvrig langt framme i den rekka selv. ICON_LAUGH

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535194 08/04/2008 09:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Helt enig med Bjarte. Og hold unna Gekko-karbon, syns det er nesten svindel. Ikke noe imot Anton Sport.

Jeg synes du nesten bør holde deg for god til å kommentere andre butikkers utvalg. Du stiller deg, etter min mening, i et særdeles dårlig lys når du i en enkelt post dasser to andres butikkers merker. Du argumenterer eller dokumenterer heller ikke, du påstår.

Jeg kan fint si at jeg får lite lyst å kjøpe Marin, eller handle i sjappa di etter poster som dette.

Mulig jeg er sær...men sånn er det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Trenger hjelp. [Re: RazeFaze] #535198 08/04/2008 09:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ganske så enig. Og det verste er at han ikke er den eneste.

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #535203 08/04/2008 09:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det kan være til noen hjelp, så er en titusenkronerstest å lese i TERRENGSYKKEL nr. 12 som er å få kjøpt om ei uke. Kanskje noe relevant der?

Gaute
Re: Trenger hjelp. [Re: RazeFaze] #535207 08/04/2008 09:34
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze

Jeg synes du nesten bør holde deg for god til å kommentere andre butikkers utvalg. Du stiller deg, etter min mening, i et særdeles dårlig lys når du i en enkelt post dasser to andres butikkers merker. Du argumenterer eller dokumenterer heller ikke, du påstår.

Jeg kan fint si at jeg får lite lyst å kjøpe Marin, eller handle i sjappa di etter poster som dette.

Mulig jeg er sær...men sånn er det.

Ikke akkuratt slik jeg tenkte på det. Men har sett selv hva resultat av måneskinnløypa har blitt på en Luzifer. Kai fraråder selv å bruke den sykkelen som ren stisykkel, for det er vel de fleste enig her at det er den ikke. Og den er kanskje litt for stiv for at det blir komfortabelt. Men den er derimot en veldig bra spekket, får utrolig mye for pengene, og veldig bra sykkel for lite teknisk terreng. Legg merke til at jeg nevner det i posten du refererte til.

Gekko syns jeg bare er stygg, men årets utgave er bedre. Den kommer også i det jeg mener er årets farge, hvit. Ifjor syntes jeg den kom dårlig spekket og det var dumt den ble kalt "xt-sykkel" for den hadde et bakgir som var xt, mens resten av sykkelen hadde billigere komponenter.
Ifjor var det også stort hysteri blandt "vanlige kunder" rundt vekt, og mange valgte karbonsykler uten å ta hensyn rundt kvaliteten på karbonen. For så vidt hørte jeg ikke om noen flere enn vanlige stygge fall pga brekkasje eller andre produksjonsfeil i allmennsritt som Birken.

Redigert av polkaDOT; 08/04/2008 09:39.

Team Ibis / Probike

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535223 08/04/2008 10:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ikke en "typisk stisykkel" etter dagens "båser", nei, men den er laget med tanke på at den skal brukes i terrenget. Hva selgeren anbefaler at den skal og ikke skal brukes til er ikke så relevant, annet enn at det gir signaler om at dette (naturlig nok, siden den er så lett) ikke er den mest solide ramma på markedet.

Re: Trenger hjelp. [Re: Stein] #535246 08/04/2008 10:38
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter dagens båser er det ikke det. Men det er en terregsykkel. Det er litt viktig at å påpeke til folk (ikke alle forstår helt at hvis der er en lett sykkel kan man ikke dundre ned hafjell med) at det du sier at den er ikke lagd til å tåle alt.
Feks, var GT Zaskar en sykkel som man brukte til alt før. Trail, sti, xc-konkurranse, downhill, osv. Og mange her har bevist dette. Idag er båsene så spesifike at mange ser bort fra en Zaskar hvis man skal ha en lett hardtail til ritt eller en sykkel til downhill...

Team Ibis / Probike

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535290 08/04/2008 11:48
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Ville du seriøst vurdere en Zaskar til Downhill?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Trenger hjelp. [Re: OveR] #535295 08/04/2008 12:04
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke idag. Får hadde ikke downhill-løyper dropp og høye hopp.

Team Ibis / Probike

Re: Trenger hjelp. [Re: polkaDOT] #535380 08/04/2008 14:42
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
så så,ro ned nå gutter,bare et par stykker her som har klart å holde seg til topic..ikke at det gjør meg noe,for all del,men hadde satt utrolig pris på om noen kunne gitt meg råd og tips,som jeg spør etter ICON_SMILE så takk til deg bjarte,men hva mener du med at merida'n er nervøs på sti/hva gjør den nervøs?dårligere gaffel?

må muligens ha barnesete på denne sykkelen i ny og ne,og er ikke så sikkert at karbonramma er så glad i å få et hamax feste rundt seg. ICON_WINK flere tips mottas gladelig...

Redigert av fastfreddie; 08/04/2008 14:42.
Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #535387 08/04/2008 14:54
R
Rookie22 Offline
Fersking
Fersking
R
Meridaen er og diskutert i "sykkel maks 10.000"..

Vekt, demper og gir ble vel uthevet som negativt fra noen forståsegpåere der..

En gang må være den første
Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #535529 08/04/2008 19:27
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: fastfreddie
(...) men hva mener du med at merida'n er nervøs på sti/hva gjør den nervøs?dårligere gaffel? (...)

Neida, at en sykkel føles "nervøs" har ikke egentlig noe med gaffelen å gjøre. Det har med vinkler, avstand styre-sete og styrets utforming å gjøre. Meridaen har en sittestilling som er ganske "utstrukket", noe som gjør at du kommer noe lavere med hode og skuldrene. Dette gjør at tyngdepunktet kommer noe mer fremover på sykkelen, og at du derfor kanskje lettere sitter med følelsen av å "gå over styret". Styret er også ganske smalt (58cm?), noe som gjør at det kan oppleves som mer usikkert å kjøre utfor brattere bakker. I tillegg mener jeg å huske at Meridaen har en Tora, har den ikke? Denne hjelper nok heller ikke på følelsen på tur ned steinura ... ICON_WINK

Men misforstå meg rett - du skal da neppe delta i downhill-vm med det første. Alle terrengsykler bør, som Stein korrekt har påpekt her, tåle en tur i terrenget. Og rammer, gafler, hjul, drivverk og fandens oldemor kan oppgraderes etterhvert.

Bottom line - jeg ville gått for en sykkel som jeg trives på, og som jeg hadde visst blir brukt. Hvis det er Scotten, ja så gå for den. Med et fett glis om munnen. Hvis du heller vil ha penger i lommeboka og sykle forbi oss som står i stampe i stæsjho-køen, ja da ville jeg f.eks. vurdert seriøst Trek 8000 (forutsatt at det er den du får til 11.000,-, jmf din første postering). Eller mye annet i prissjiktet rundt 10.000,-

Aller helst - vent på TERRENGSYKKEL som kommer om en uke. Hvis du har tid. Gutta som tester der vet hvirkelig hva de snakker om!

Re: Trenger hjelp. [Re: Hæ?] #535607 08/04/2008 20:52
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=528620&page=3#Post528620

Det går jo ann å få en åpenbaring og se behov og lommebok i et annet perspektiv. Man er ikke nødvendigvis screwed om man forelsker seg i en Scott!

Se på Trek'en sier jeg.

Og, som jeg ser det, når du sier du vil komme i form er ikke vekt og super-egenskaper SÅ viktig. Gå først etter om den passer deg, om du liker den, og om den passer bruk og lommebok. Ikke for å ødelgge en begynnende forelskelse, men karbonfiberramme er nok ikke det første du bør tenke på.

Kjøp en billig(ere) en!

Re: Trenger hjelp. [Re: Zimen] #535617 08/04/2008 21:12
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #536174 09/04/2008 21:13
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
bump

Re: Trenger hjelp. [Re: fastfreddie] #536218 10/04/2008 06:06
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Kjempesykkel! Mener nå jeg. Lett og fin ramme, god gaffel, gode hjul, flotte bremser ... Drivverket og girsystemet er velfungerende og fornuftig. Men akkurat denne må du reise til USA for å hente, så da blir den kanskje litt dyr? ICON_WINK

Sitat: wheelworld.com
This manufacturer currently prohibits us from selling this item via Mail Order. We can only sell this item in our retail store. However, if you have a friend or a relative that can walk-in and make the purchase, we can ship it to where ever they ask. We are very sorry for the inconvenience but also want to remain loyal to our distributor’s wishes. Thank you for your understanding and please visit us soon!

Ligger forresten en stumpy på bruktmarkedet nå. Men den har ikke samme utstyrsnivå.

Nye TERRENGSYKKEL (ute i sjappa på tirsdag førstkommende) har testet en stumpjumper, du kan kikke på det de kom fram til. Og se på de andre også. Noen sykler der blir rangert høyere. ICON_WINK

Nå skal det sies at jeg selv kjører en stumpy med M4-ramme som jeg trives veldig godt på, så i dette tilfellet er jeg vel egentlig i verste fall delvis forutinntatt.

Moderator  support