Hvis noen skulle lure på det: Det er bare å glemme å sykle i høyden i Oslomarka på en stund. 20 centimeter snø falt i går. Fra før var det opp mot 70 centimeter utenom veiene. Tipper du får trøbbel noe særlig høyere enn 350-400 m.o.h. unntatt fra spesielt soleksponerte steder.
Prøvde meg en tur i Bærumsmarka fra Årnes igår.Så fint ut fra begynnelsen av grusveien,men etter bare 500mtr. så var det bare sne og is.Men den som venter på no godt.........
Re: Oslo: Glem det i høyden
[Re: Tom]
#53522108/04/200810:01
Det blir heldigvis bedre for hver dag som går! I går sykla vi opp fra Gaustad, videre på Seniorløypa (måtte trille det aller siste stykket før den kommer ut på veien) og ned Høyspenten. Det var helt supert!
Høyspenten? Er det den som krysserveien Ullevålseter mot Skjennungen? Mener jeg har sett noen sykkelspor stikke til skogs der, mens jeg har trent på grusen oppover.
Hvor langt nedover kan man følge høyspenten?? Ikke kjent på stiene der...
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Høyspenten starter ved dammen i enden av Lille Åklungen og går ned til Sognsvann. Følg stien inn i skogen på østsida av dammen, følg på under Høyspenten og ta av stien inn skogen igjen.
oki, takk for den. da unngikk jeg antakelig en litt røff tur et par km lengre opp.... skal sjekke traséen såsnart jeg får sjans en lørdag. må bare avslutte skisesongen først.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Sykla opp E6 i går etter jobb. Kom litt forbi der det går an å krysse over til Hobo før det ble for mye snø. Ned Hobo igjen derfra var faktisk veldig fint. Ett tre som har falt over stien bør kanskje fjernes, men bortsett fra det var det fint føre.
Opp E6 og traversen gjennom skogen mot Hobo/Pipedream/Gule igår kveld. Litt bløtere enn forrige helg, men det er stort sett bart over hele nedre Høgåsen. Tok Pipedream for første gang, dritmorsom, men tror vi rotet litt mot slutten.
Jens
[Re: jeth]
#53692811/04/200814:21
Prøv stien langs Lysakerelva :-) Starter ved Lilleaker og ender opp oppe ved Røa/Bogstadvannet. 7,5 km med artig sti. Sykla der tidligere i dag. Snøfritt og fint.
Jepp, gikk 8 timer på ski i marka idag og det er stort sett godt over meteren med snø og på Oppkuven var det faktisk over to meter!(!!!!!!!!!!). Kom visst ca. halvmetern på mandag. Det er nok minst seks uker til man kan sykle der oppe. Men uansett rått å oppleve så mye snø i marka i april :-D
Ja, men i Østmarka vil den forsvinne fort iom. at det ikke er noen "såle". Var på en ettermiddags tur rundt på Skullerudåsen samt Slettfjell igår, og da var det helt fantastisk. Varmt og relativt tørt.
Fint å sykle i skiløypene i nordmarka med fatbike om dagen (der det ikke lenger går folk på ski). Jeg blir aldri lei dette gitt.
Drømte om Pugsley på vei hjem igår når jeg var skikkelig sliten og hadde verken feste eller gli. Bærer dekken godt nok i skikkelig bløte løyper? (ikke råtten kornete snø men bløt "nysnø" med relativt fast underlag).
Syklet E6 på lørdag formiddag. Ble en kald og fuktig fornøyelse. Egentlig ganske fint fra grinda, til Ankerveien og til ca halvveis mellom ankerveien og Ullevålsæter. 5cm nysnø gikk greit, siden det var bart under. Siste kilometeren av stien var det ikke forhold for sykling i det heletatt. Der lå det opp i mot 10cm nysnø med rotten gammelsnø under.
Er det noen som vet om nysnøen på de nedre 3/4 av E6 har smeltet i dag? Tenker å ta en tur i morgen, og håper på litt bedre forhold enn det var i går.
Redigert av Dr.E; 13/04/200820:35.
[Re: Dr.E]
#53773213/04/200821:05
Det beste er å holde seg i lavere ligende strøk. Sykler du opp E6 kan du ta inn til venstre i skogen akkkurat der hvor stien dreier litt mot høyre og du kommer over en liten kant hvor det går nedover. Dette er første stedet på E6 hvor det går ned og ikke opp, og snøen starter mer eller mindre akkurat her. Følger du stien til venstre kan du ta enten Hobo (ca 100m inn på stien der hvor du krysser et sva parti, lett å overse) eller fortsette videre til Pipedream og Gule. Sykle opp og ned et par ganger her, det er mye morsommere enn å bakse med snøen høyere opp Tok opp Gule ned Pipedream, opp E6 ned Gule idag og hadde det helt sinnsykt morsomt. Sleipt og jævlig over røtter og på sva, så det er best å passe litt på.
Jens
[Re: jeth]
#53774313/04/200821:35
Var å syklet "utfor" på Frognersetra i dag. Helt greit faktisk. Ikkeno snø der de har høggd ut til hoppbakke. Syklet veien ned de første husene på høyre side. Der går det en sti ned, og derfra og ned var det veldig lite snø. Ble ikke så lange turer akkurat, og nå som mye av skogen er borte virker det veldig kort. Men å sykle sti videre fra Frognerseteren er helt umulig sånn som det er nå.
Syklet også en tur på Brannfjell/Ekeberg, og der er det helt bart. Bløtt, men ikkeno problem. Er heller ikke akkurat vrient terreng, men bedre en ikkeno.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Fint å sykle i skiløypene i nordmarka med fatbike om dagen (der det ikke lenger går folk på ski). Jeg blir aldri lei dette gitt.
Drømte om Pugsley på vei hjem igår når jeg var skikkelig sliten og hadde verken feste eller gli. Bærer dekken godt nok i skikkelig bløte løyper? (ikke råtten kornete snø men bløt "nysnø" med relativt fast underlag).
Beklager sent svar..... men der hvor denne sykkelen virkelig skinner er der det er noe "tråkket ned" fra før, eventuelt at det har snødd noe der senere. Det er forøvrig uproblematisk med 10 til 15 cm nysnø uansett kvalitet. Det er et større problem at pedalene( og føttene) går ned i snøen enn at hjulene ikke klarer av forholdene (med langt mer snø).
Svaret på spørsmålet ditt er forøvrig JA, det fungerer på bløt snø. Med 5 til 8 psi flyter disse dekkene oppå på skiløyper uansett hvilken stand de skulle være i. Den fungerer også på myrer der det skal ha smeltet vekk snø på disse stedene. Jeg kjører forøvrig ikke der folk fortsatt går på ski. Det er ganske enkelt å se om folk ikke har gått på noen dager og at deler av løypa "mangler". Akkurat nå om dagen har jeg store deler av løypenettet merket med rødt i Oslo-området helt for meg selv. En fantastisk følelse.
Hovedpoenget er at slike brede dekk flyter oppå istedet for å spore. Det gir kontroll og det er lett å tråkke og den kommer selvfølgelig frem på føre som andre sykler ikke kommer frem på. Jeg blir stadig overrasket over hvor jeg kommer frem. Enkelte steder, selv med relativ dyp snø, driver jeg med "frikjøring" i terrenget. Det er ganske gøy. Jeg har forøvrig brukt mye av vinteren til å syklet på steder som er blåmerket og det har vært "noen" folk som har vært ute å gått før.
Merkbart mindre snø og is for hver dag som går. Skiløypa som går på vestsiden av Sognsvann er sykkelbar opp til Høyspenten (med unntak av ca 100m der snøen er litt for kornete). Noe snø inne i skogen på starten av stien, men sykkelbart hele veien (det var det for 10 dager siden også, men da var det mye mer vann, is og snø).
Et lite spm: Den stien som ligger til venstre for E6 ca 150m etter Ankerveien på vei oppover. Er det Hobo? Pipedream? eller Gule? Den stien jeg tenker på er den som ligger lengst til høyre blant de valgene man får der og går ganske parallelt med E6 oppover mot Ullevålsæter. Nydelig smalsti med fin skogsbunn. Ikke så farlig hva den heter, men kan være praktisk å kjenne til navnene...
Redigert av Dr.E; 15/04/200818:21.
[Re: Dr.E]
#54038919/04/200822:18
Jeg syklet sløyfa Gaustad - Seniorløypa - Frønsvollen - Vettakollen - Gaustad i dag. Første delen av Senior (fram til Måneskinnsløypa) er helt fin og tilnærmet tørr. Deretter blir det verre.
Den lange bakken like etter at Senior tar av fra Måneskinn var snøfri, men tung og seig, så blir det gradvis mer snø og is, men det er syklbart opp til grusveien. Derfra og helt fram til Fuglemyra (ja, det er ganske langt...) ble det trasking i snø. Det tar nok 10-14 dager før det brukbart der.
Heldigvis hadde jeg kombinert kortbukse med vanntette vintersko, så jeg var både tørr og passe temperert når jeg endelig kunne sykle igjen. Litt is/snø fra myra til Vettakollen, men det gikk greit. Ned fra kollen var en drøm og absolutt verdt strevet.
Ser ut til at Verstingsporet fra toppen av Vettakollen har blitt hakket verre i løpet vinteren. Det har løsnet en svær stein som har stoppet midt i idealsporet.
Jeg var ute ganske sent på ettermiddagen, men likevel møtte jeg to stientuasiaster. Tydeligvis mange våryre stijagere der ute ::
Vet noen hvordan det står til på Vettakollen og i områdene rundt Frognerseteren nå? Må vel ha smeltet mye snø i uken som gikk, og da er det vel mulighet for at ting har bedret seg ganske mye.
Skiforeningen melder om fortsatt skiføre ("men flg. trase' var grei; Frognerseteren-Heggehullet-Marimyr-Skjennungstua-Tryvannstua-Frognerseteren."), så det man må nok vente litt til, ihvertfall hvis man skal sykle i høyden.
Vet noen hvordan det står til på Vettakollen og områdene rundt Frognerseteren nå? Må vel ha smeltet mye snø i uken som gikk, og da er det vel mulighet for at ting har bedret seg ganske mye.
Mandag syklet opp til Tryvannstårnet og ned igjen over Frognerseteren, Kjærlighetsstien og Midstuen. Fremdeles mye snø i partien over Midtstuen. Jeg vil tro at det er ok til neste helg, men neppe denne helga. Fuglemyra til Vettakollen er syklbar, mens Frønsvollen til Fuglemyra ligger mye i skyggen og er neppe klar før om to uker.
Var på jordet bak Lilloseter og oppover i høyden der i dag. Masse snø igjen, og den er dyp. Men stiene jeg sykla fra parkeringsplassen på Årvoll og oppover mot Lilloseter var stort sett morsomme og bare.
Har ikke kart foran meg og er ikke så veldig kjent, men jeg fulgte sti merka mot Sinober, i alle fall. Min første tur oppi der. Prøvde å følge stiguiden din, men måtte gi opp et stykke etter Lilloseter pga. snø. Men: Jeg tror kanskje jeg tok et par gale stivalg, og endte opp på stier du ikke hadde med i guiden din. Fin guide, forresten. En del knallpartier før Lilloseter, og lite grusvei.